Köp av högtalare till hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Var för några veckor sedan på en hifi-mässa och fick lyssna på ett par högtalare från http://elipson.se/
ÄLSKAR DEM, låter ungefär som ett par Sennheiser Momentum som jag för övrigt köpte precis och avgudar dem fullkomligt.

Nja med ett 6,5 tums element i en sådan liten låda blir det nog lite för lite bas för TS

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Yamaha RX-V2500 + Cerwin vega CLS-15 ser ut som en väldigt kraftfull kombo, med ett gott baselement i golvarna också

Kan det vara något att ha? hittat begagnat för 4500 :-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Enxorix:

Yamaha RX-V2500 + Cerwin vega CLS-15 ser ut som en väldigt kraftfull kombo, med ett gott baselement i golvarna också

Kan det vara något att ha? hittat begagnat för 4500 :-

Rätt tråd
Det är väl inte direkt det mest välljudande som finns och man tröttnar rätt fort på den ljudkaraktär den typen av högtalare ger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte lusläst hela tråden så jag vet inte om det framkommit i vilken del av landet TS håller hus.

Här har TS dock ett par gamla svenssonburkar till oslagbart pris:
http://www.blocket.se/orebro/Hogtalare_2st_50627552.htm?ca=10...

Hade ett par själv på pojkrummet för 10+år sen och minnet säjer att de spelar house, dubstep och reagge rätt okej men är sämre på snabb hård bas typ snabb techno eller hårdrock.

Med dessa går det då att lägga en större slant på en bra stärkare och när du senare lärt dej vad du gillar och ogillar med Genexxorna lyssna efter ett par som passar dej bättre.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Har inte lusläst hela tråden så jag vet inte om det framkommit i vilken del av landet TS håller hus.

Här har TS dock ett par gamla svenssonburkar till oslagbart pris:
http://www.blocket.se/orebro/Hogtalare_2st_50627552.htm?ca=10...

Hade ett par själv på pojkrummet för 10+år sen och minnet säjer att de spelar house, dubstep och reagge rätt okej men är sämre på snabb hård bas typ snabb techno eller hårdrock.

Med dessa går det då att lägga en större slant på en bra stärkare och när du senare lärt dej vad du gillar och ogillar med Genexxorna lyssna efter ett par som passar dej bättre.

Jäkla billigt det där hehe. JWS som gjort Genexxa också va? (Dynavoice, Proson)

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Enxorix:

Edit: efter lite efterforskning upptäckte jag att dessa skulle vara skit till musik egentligen

Mycket riktigt. Hur går tankarna? Röstar fortfarande på Dynavoices M-85or om du tänker köpa sprillans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rätt tråd
Det är väl inte direkt det mest välljudande som finns och man tröttnar rätt fort på den ljudkaraktär den typen av högtalare ger.

Vad <bra ljud> är måste nog var och en noga förklara sin egen definition på.

Jo men nu skall ju TS bo i skogen och vill ha ett "högt ljud"... Säger han där i uppa så då får man ju tolka in detta. Därför tror jag nog att cervinvega och en kraftig förstärkare är ett mycket bra val... Eller något sånt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Det här med ljud är klurigt men nån stans måste man ju börja... tror att ett par stadiga golvhögtalare och en redig förstärkare nog är rätt väg att gå. Om man som sagt läser starten av den här tråden. Rena PA kan låta väl hårt om man säger så... Dessutom måste man ha mixerbord, och en hel del kabel. Det drar snabbt iväg med slantarna...

Själv har jag en liten studio... ville ha tag på ett par monitorer. Efter lite kollade här och där så fick jag tag på ett par Phonic P8. Dessa spelar högt och kraftigt och rent och klart dessutom. för enbart studiobruk så är dessa något för kraftiga tyckar jag så jag kommer att föröka få tag på några mindre närfälltsmonitorer. Det är skillnad på när man skall finlyssna eller sitta och fila på detaljer i ljudet i timmar... Då vill man inte anstränga öronen för mycket. För rent mysiklysnade så är dom perfekta och man kan spela högt ytan att det distar. Härlig bas och låtar väl hela registret...

För finlyssning av vinyl har jag fått tag på ett par Carlssonhögtalare OA116 men har inte hittat rätt förstärkare än...

Velar när det gäller förstärkare för vanlig musiklyssning. Börjar ju komma väldigt mycket lösningar för att få med sig Webbradio, USB, inbyggt nätverk, blåtand--- Nuförtiden.

jag kommer att köra med en diverse klassisk förstärkare så länge tror jag. Alla dom där webbradiolösningarna har ju knappt börjat komma i gång verkar det som.

Som sagt att hitta rätt ljud kan bli veligt så det är nog bara att slå till så att man kommer igång...det är nog bra att ha något att utvecklas med under tiden. Kan bli ett intresse som blir rätt kul med tiden

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Modellören:

Vad <bra ljud> är måste nog var och en noga förklara sin egen definition på.

Jo men nu skall ju TS bo i skogen och vill ha ett "högt ljud"... Säger han där i uppa så då får man ju tolka in detta. Därför tror jag nog att cervinvega och en kraftig förstärkare är ett mycket bra val... Eller något sånt.

Det som låter som det musikerna spelar är bra, det är ett absolutbegrepp som inte handlar om tycke, låter det inte bra vid korrekt återgivning byter man musiker, man börjar inte med att färga återgivningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Yamaha RX-V2500 + Cerwin vega CLS-15 ser ut som en väldigt kraftfull kombo, med ett gott baselement i golvarna också

Kan det vara något att ha? hittat begagnat för 4500 :-

Detta är inget att ha då eller?

Edit: hittade nu Cervin vega VE-8 för 1200:- kan vara ett alternativ till CLS-15 golvarna som kostade 3000:-... Iofs så är baselementet 15 tum istället för 8 på CLS-15 golvarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Mycket riktigt. Hur går tankarna? Röstar fortfarande på Dynavoices M-85or om du tänker köpa sprillans.

Ja, men tänker att begagnat förmodligen blir lite mer kräm för pengarna. Annars verkade M-85orna väldigt lockande

Permalänk

Bara för att man bor i ett hus så behöver man inte ha stora högtalare som låter skit. Visst du kan få lite unntz unntz men annars så låter det bara skit. Med ett par riktiga hifi högtalare som har rätt elektronik och placering som man vrider på hög volym är så fan mycket skönare. Man kan spela högt och fortfarande behålla detaljrikedomen något som jag personligen uppskattar mer än "loudness extra bass delux" högtalare.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Z-906 låter helt okej men jag tycker basen tar över något.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Z-906 låter helt okej men jag tycker basen tar över något.

Okej var ju att ta i... Men att de låter har du ju rätt i.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Köp PA anläggning så kan du driva nattklubb också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Bara för att man bor i ett hus så behöver man inte ha stora högtalare som låter skit. Visst du kan få lite unntz unntz men annars så låter det bara skit. Med ett par riktiga hifi högtalare som har rätt elektronik och placering som man vrider på hög volym är så fan mycket skönare. Man kan spela högt och fortfarande behålla detaljrikedomen något som jag personligen uppskattar mer än "loudness extra bass delux" högtalare.

Ja, kommer nog köra på det också. Blir väl förmodligen M-85 tillsammans med en begagnad kraftig förstärkare

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/goteborg/Oanvand_Sony_forstarkare_50141...

Kan detta kanske vara något att slå till på. Verkar vara en ganska kraftig förstärkare. Kan köpa till två st M-85 och kanske komplettera med en bas senare om jag tycker behovet finns. (Eller kan man koppla in en bas i denna förstärkaren?)

Permalänk
Medlem

http://www.thomann.de/se/the_box_cl_108115_basis_bundle.htm
det var unz unz det skulle bjudas på?
billigt aktivt och bra untz. men ljudkvaliten blir gärna lidande. däremot så spelar det troligen på som utav bara f*n...

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=dj_paket&oa=pra&viewMode...
en hel kategori med kit som är både aktiva och passiva, det enda du behöver komplettera med är en kabel att koppla in dem med till din uppspelningskälla.
men jag har inte läst hela tråden så du kan eventuellt ha gett upp PA kategorin helt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Enxorix:

http://www.blocket.se/goteborg/Oanvand_Sony_forstarkare_50141...

Kan detta kanske vara något att slå till på. Verkar vara en ganska kraftig förstärkare. Kan köpa till två st M-85 och kanske komplettera med en bas senare om jag tycker behovet finns. (Eller kan man koppla in en bas i denna förstärkaren?)

Ja det går att ansluta en basmodul till den, det är ju dessutom en surroundförstärkare, men oanvänd ? Lite konstigt eftersom den kom ut 1989 men omöjligt är det väl inte, bara otroligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att ansluta en basmodul till den, det är ju dessutom en surroundförstärkare, men oanvänd ? Lite konstigt eftersom den kom ut 1989 men omöjligt är det väl inte, bara otroligt.

Är det värt pengarna? är medföljande högtalare bra? står att den ger 125W per kanal vilket är bra med kräm?
http://www.hifiengine.com/library/sony/ta-av490.shtml

Skall jag slå till? vad rekommenderas?

Permalänk
Rekordmedlem

'Jag blir fundersam när någon vill sälja 20-25 år gamla saker som oanvända, är prylarna ok så är de nog värda pengarna men försök ta reda på varför de är "oanvända" för det verkar lite underligt så det vore bra med en förklaring.
https://docs.sony.com/release/TAAV490.PDF

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

'Jag blir fundersam när någon vill sälja 20-25 år gamla saker som oanvända, är prylarna ok så är de nog värda pengarna men försök ta reda på varför de är "oanvända" för det verkar lite underligt så det vore bra med en förklaring.
https://docs.sony.com/release/TAAV490.PDF

Mest sannolikt är väl att denna svensson då bara vill sälja dom så smidigt som möjligt, och skriver att dom är oanvända.

Medans dom igentligen säkert är väldigt använda, mycket möjligt att dom är i fint skick och välskötta med mera men att han ändå väljer att skriva "oanvända".

Säljknep, fult med funkar.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Mest sannolikt är väl att denna svensson då bara vill sälja dom så smidigt som möjligt, och skriver att dom är oanvända.

Medans dom igentligen säkert är väldigt använda, mycket möjligt att dom är i fint skick och välskötta med mera men att han ändå väljer att skriva "oanvända".

Säljknep, fult med funkar.

Det är alltså inte värt köpet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Enxorix:

Det är alltså inte värt köpet?

Det beror väl på hur det verkliga skicket är på delarna, om det är nyskick eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Enxorix:

Det är alltså inte värt köpet?

Jag skulle säga "nej" oavsett skick, trots att jag inte känner till den här förstärkaren specifikt:
1. Det har faktiskt hänt en hel del på förstärkarsidan sedan 1989, så om det här inte är en elitmodell så låter den nog inte riktigt lika bra som dagens motsvarigheter.
2. Om den verkligen stått oanvänd sedan 1989 så lär du ha stora problem med oxiderade kontakter.
3. Fem förstärkare i en så liten låda har antagligen inte så bra effekt, speciellt inte från den tiden. Naturlagarna du vet... 125 glädjewatt per kanal är inte så mycket att hänga i julgranen heller, motsvarar antagligen <50W "på riktigt". Jag tror du får svårt att spela så högt (i stereo) som det verkar som att du vill utan att det distar rätt bra.
4. 1 500 kr inkluderar väl högtalarna antar jag, men de behöver du ju inte, så det är lite bortkastat. Men även med högtalarna tycker jag att det låter lite dyrt.

Skall du titta på prisvärt begagnat, så titta på gamla stereoförstärkare av lyxmodell. De väger ofta ton och kan leverera den ström du behöver. Och om du letar lite så skall det inte vara omöjligt att hitta för ett par tusenlappar inbillar jag mig.

OM du vill ha en receiver så ser det här ut att vara ett hyfsat bra köp: http://www.blocket.se/goteborg/Onkyo_tx_nr608_7_2_HD_receiver...