Köp av högtalare till hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Onkyo-receivers är iofs inte direkt kända för att vara strömstarka plus dom saltar Ofta sina watt angivelser, se tester. Men högtalarna du rekomenderar är iofs ganska lättdrivna "93db" så det borde inte vara några problem.Sen att dom högtalarna skulle spela ner till 25hz ska man ta med en nypa salt. Mina dali lektor spelar enligt papper ner till 38,5hz och dom har dubbla 8" samt kostar ca 10 000kr mer.

Oavsett vilket så är det inte superlätt att ta fram en stereo som ska klara mkt, spela högt o rent, med en låg buget.

Yes, men då säger vi såhär; musik, ljud och allt däremellan skall kännas med egna öron och kropp. Ingenting av vad ovanstående har skrivit betyder någonting överhuvudtaget. Om du gillar det du hör; då är det så bara.

Sen kan man som "audiofil" argumentera för finast kurvor i mätningsprogram och att man ska ha ljudabsorptionsmattor hängandes på väggarna för att dem ska svälja det ljudet som studsar fel.

I det här fallet tror inte jag att TS bryr sig överhuvudtaget. Han verkar vilja ha någonting som är enkelt med okej tryck i.

Setup:n som jag beskrev stämmer ganska bra överens med det i mitt tycke. Han ber ju trots allt om råd. Inte om något är lättdrivet eller vid vilka watt en specifik stärkare faktiskt spelar på.

>Så @ TS<
Spring iväg och lyssna på något, gillar du det. Kör på det. Men vill du ha råd om ljud, fråga i MinHembio istället. Det här är datanördar, inte ljudnördar. Iallafall inte majoriteten av dem.

Permalänk
Rekordmedlem

Gudars vilken tråd !!
Det är ingen direkt skillnad på ljudkraven mellan hifi och pa, det finns däremot bra och dålia prylar, det finns PA som låter oerhört bra och det finns hifisystem som spelar över 140dB vid 20Hz utan dist, PAt är däremot förmodligen lättare att flytta, mer mekaniskt tåligt, men i övrigt behöver det inte finnas några skillnader alls på ljudkvalitet eller ljudtryckskapacitet.

Strömmen bestäms av impedansen, så ett slutsteg som kan ge mycket ström ger inte mer ström såvida inte impedansen är väldigt låg, men de flesta sitter inte med högtalare med impedanser på bråkdels ohm så att tokdimensionera för att hålla spänningen i 0,2 ohms last är för det mesta totalt bortkastade pengar, ohms lag gäller även för audioutrustning:

1kW mot en 1ohms last kräver alltså ca 32A i ström, så om steget kan ge 200A är egentligen inte intressant om det inte är lägre impedans, watt och ampere säljer bättre än dämpfaktor eftersom det är vanligare begrepp, men så mycket ljudlig nytta gör det förmodligen inte bara man når rimliga nivåer, då är det mer intressant att nätdelen inte varierar i spänning eller ger osymmetrisk spänning.

En rätt använd eq är en fördel, men en felanvänd eq är katastrof, så där hänger det mest på den som rattar in den.

I övrigt tycker jag att en av bilderna i Billebroundersökningen sammanfattar hela den här tråden rätt bra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, förvånad över all respons men efter att jag läst på flashback och diverse sidor om billebro har jag ingen tanke att beställa därifrån även om dom nu bättrat sig på senare dagar. Vill inte sponsra en butik som lurat sina kunder i så stor omfattning.

Har kikat runt lite och efter era rekommendationer plockat ihop ett packet som ligger inom min prisram.
http://www.ljudfokus.se/produkt/pioneer-vsx-528-as-wl300-svar...
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex-...
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-sub-8-black-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Yes, men då säger vi såhär; musik, ljud och allt däremellan skall kännas med egna öron och kropp. Ingenting av vad ovanstående har skrivit betyder någonting överhuvudtaget. Om du gillar det du hör; då är det så bara.

Sen kan man som "audiofil" argumentera för finast kurvor i mätningsprogram och att man ska ha ljudabsorptionsmattor hängandes på väggarna för att dem ska svälja det ljudet som studsar fel.

I det här fallet tror inte jag att TS bryr sig överhuvudtaget. Han verkar vilja ha någonting som är enkelt med okej tryck i.

Setup:n som jag beskrev stämmer ganska bra överens med det i mitt tycke. Han ber ju trots allt om råd. Inte om något är lättdrivet eller vid vilka watt en specifik stärkare faktiskt spelar på.

>Så @ TS<
Spring iväg och lyssna på något, gillar du det. Kör på det. Men vill du ha råd om ljud, fråga i MinHembio istället. Det här är datanördar, inte ljudnördar. Iallafall inte majoriteten av dem.

Jag påstår inte att det du rekomenderade är fel till TS , utan jag la bara till lite fakta.

Jag är medlem i minhembio också och har en hyffsad hembio anläggning som jag har lagt rätt mycket pengar och har forskat endel innan jag byggde den och gjorde mina val av komponenter.Mina påstående är inte på hitt. utan baserat på fakta.

Bästa tipset som finns, som också nämnts flera gånger är Lyssna, och bilda sig en egen uppfattning. Är man nöjd med det man hör så räcker det oavsett det kostar 500kr eller 500k kr.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Enxorix:

Okej, förvånad över all respons men efter att jag läst på flashback och diverse sidor om billebro har jag ingen tanke att beställa därifrån även om dom nu bättrat sig på senare dagar. Vill inte sponsra en butik som lurat sina kunder i så stor omfattning.

Har kikat runt lite och efter era rekommendationer plockat ihop ett packet som ligger inom min prisram.
http://www.ljudfokus.se/produkt/pioneer-vsx-528-as-wl300-svar...
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex-...
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-sub-8-black-p...

Bra TS, nu börjar det likna något. Men ta 85orna istället och vänta med att köpa subben. Saknas det fortfarande bas, så kan man komplettera med en sub i efterhand. Hade M-65 förra året men dom hade ingen vidare bas med sina dubbla 6,5".
Dubbla 10" är stor skillnad i M-85, annars var jag toknöjd med högtalarna!

Permalänk
Medlem

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-85-ex-...

klarar en förstärkare som ger 130W per kanal dessa högtalare då?

Permalänk

Absolut, nu är det inte precis 130W som tillverkaren skriver men dessa högtalare är väldigt lättdrivna. Inga problem!
M-85 har tom 1 db högre känslighet, 93 vs 94 db på pappret.
Prisvärt!
Drev mina M-65or med denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=422575

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Absolut, nu är det inte precis 130W som tillverkaren skriver men dessa högtalare är väldigt lättdrivna. Inga problem!
M-85 har tom 1 db högre känslighet, 93 vs 94 db på pappret.
Prisvärt!
Drev mina M-65or med denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=422575

Varför står det att max uteffekten på högtalaren är 280 W ? ganska stor effektskillnad mellan 130 och 280, tvivlar dig inte förstår bara inte

Permalänk
Medlem

*Texten kan uppfattas lite osammanhängande och kasst formulerat, det beror på att jag är oerhört stressad just nu (skolarbete) och trött*

Har inte tid att läsa igenom hela tråden. Till att börja med ska du hålla dig borta från billebro, det är lite 50/50 chans att du blir nöjd. Men nu tar vi inte det i den här tråden.

Du skriver att du vill ha rejält med kräm, menar du att du vill ha mycket bas? Spela högt men med ett cleant ljud och kanske skippa överflöd av bas?

Vill du lira snyggt med ljudkvalitet ska du köpa riktiga golvare, som dom du länkade. Det är det bästa du får med din budget.
Alternativt köper du begagnat, vilket jag skulle satsa på.

Vill du ha hyfsad ljudkvalitet och relativt mycket bas? Logitech z906 eller z5500. Inte den bästa ljudkvalitén men dom funkar på tonårsrummet.

Vill du som jag, flytta MÄNGDER med luft, att det verkligen ska kännas i bröstet och kunna spela så högt att den ovane får svår huvudvärk vid högre volym och blåsa ur trumhinnorna? Då ska du investera i ett PA system. Du kanske inte kan blåsa på riktigt rejält till en början men när du börjar köpa mer högtalare och bara mata in på rummet, då kan du spela riktigt högt med rejält tryck.

Text för den intresserade

Jag har själv sålt lite grejer och ska bygga nytt. Men nu sitter jag med Logitech z623, Dali 104 och en baslåda med 2st 12" (bilbasar).
Jag lirar rätt fint med Dali 104 och skakar rummet med basarna (lådan är avstämd till runt 35 Hz för tillfället).

Näst upp på listan är att bygga två golv högtalare, 2 st 15", ett mellanregister och en diskant i vardera låda.

Dold text
Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av Enxorix:

Varför står det att max uteffekten på högtalaren är 280 W ? ganska stor effektskillnad mellan 130 och 280, tvivlar dig inte förstår bara inte

280 W är den effekten som talspolarna orkar med. Tillverkarna brukar ange denna effekt som RMS (kontinuerlig effekt). Drar man på mer än 280 W (riktiga dvs, receivers brukar överdriva ganska rejält med effekt per kanal osv) så börjar högtalarna säga nej och talspolarna börjar ta stryk.

Man kan ha hur mycket effekt som helst på ett slutsteg/förstärkare, så länge man inte överbelastar högtalaren.

Man kan även spela sönder ett par högtalare med en för svag förstärkare, då den börjar dista och skicka ojämna signaler till högtalaren och då tar talspolarna stryk igen.

Men dessa siffror är absolut inga att stirra sig blind på, receivern som du länkade kommer klara dessa galant.
Strömstyrkan är desto viktigare än wattantalen, men då börjar både vikten och priserna på prylarna sticka iväg ganska duktigt.

Permalänk
Skrivet av KKay:

Varför inte toslink?

Toslink klarar inte ljud med hög bitrate och det är skönt att slippa koda om i datorn. Plus att det faktiskt blir lite skillnad i ljudkvalitet...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Gudars vilken tråd !!
Det är ingen direkt skillnad på ljudkraven mellan hifi och pa, det finns däremot bra och dålia prylar, det finns PA som låter oerhört bra och det finns hifisystem som spelar över 140dB vid 20Hz utan dist, PAt är däremot förmodligen lättare att flytta, mer mekaniskt tåligt, men i övrigt behöver det inte finnas några skillnader alls på ljudkvalitet eller ljudtryckskapacitet.

Strömmen bestäms av impedansen, så ett slutsteg som kan ge mycket ström ger inte mer ström såvida inte impedansen är väldigt låg, men de flesta sitter inte med högtalare med impedanser på bråkdels ohm så att tokdimensionera för att hålla spänningen i 0,2 ohms last är för det mesta totalt bortkastade pengar, ohms lag gäller även för audioutrustning:
http://24volt.eu/gif/ohmslag.gif

1kW mot en 1ohms last kräver alltså ca 32A i ström, så om steget kan ge 200A är egentligen inte intressant om det inte är lägre impedans, watt och ampere säljer bättre än dämpfaktor eftersom det är vanligare begrepp, men så mycket ljudlig nytta gör det förmodligen inte bara man når rimliga nivåer, då är det mer intressant att nätdelen inte varierar i spänning eller ger osymmetrisk spänning.

En rätt använd eq är en fördel, men en felanvänd eq är katastrof, så där hänger det mest på den som rattar in den.

I övrigt tycker jag att en av bilderna i Billebroundersökningen sammanfattar hela den här tråden rätt bra
http://i32.photobucket.com/albums/d6/Daion_Power/DSCF9857.jpg

Fast det där gäller bara likström vid resistiv last. Livet i en högtalare är lite mer komplext än så tyvärr...

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Toslink klarar inte ljud med hög bitrate och det är skönt att slippa koda om i datorn. Plus att det faktiskt blir lite skillnad i ljudkvalitet...

Datorn kodar inte om, utan skickar bara över "coren" i DTS-HD och TrueHD.
Tvivlar om det går att höra någon markant skillnad mellan DTS-HD och DTS. Speciellt inte i TS fall.
Sedan något år tillbaka så kan AMD-kort skicka bitstreamad DTS-HD och TrueHD över HDMI så det finns lösningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Fast det där gäller bara likström vid resistiv last. Livet i en högtalare är lite mer komplext än så tyvärr...

Nej inte särskilt, alla högtalare har en lägsta impedans och bara den är vettig så blir det inga jätteströmmar, det går att designa filtren så att slutsteget känner av en last som inte varierar i impedans och så gör man i bra filter. Är sakerna vettig designade blir det inga jätteströmmar så gigantisk strömkapacitet är inget man har ett jättebehov av, det driver oftast upp priset utan att bidra till ljudkvalitet, många gillar ju rörsteg och de har för det mesta dålig stömkapacitet och det gäller både hifisteg och tex gitarrförstärkare om man kollar på sånt som normalt spelas starkt som lägsta ljudnivå...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Toslink klarar inte ljud med hög bitrate och det är skönt att slippa koda om i datorn. Plus att det faktiskt blir lite skillnad i ljudkvalitet...

Men detta gäller väl bara Dolby trueHD and DTS-HD master audio??

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av bergggren:

Datorn kodar inte om, utan skickar bara över "coren" i DTS-HD och TrueHD.
Tvivlar om det går att höra någon markant skillnad mellan DTS-HD och DTS. Speciellt inte i TS fall.
Sedan något år tillbaka så kan AMD-kort skicka bitstreamad DTS-HD och TrueHD över HDMI så det finns lösningar.

Med hdmi ja, inte toslink.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Med hdmi ja, inte toslink.

Jo, försöker man streama dtshd eller truehd med toslink kommer (beroende på program) endast dtskärnan (1509 kbps) ur dtshd (4000+ kbps) skickas över.
Dtshd och truehd är alltså bakåtkomplatibla. Googla detta så kommer ni förstå.

Permalänk
Skrivet av KKay:

Men detta gäller väl bara Dolby trueHD and DTS-HD master audio??

Ja.

Skrivet av bergggren:

Jo, försöker man streama dtshd eller truehd med toslink kommer (beroende på program) endast dtskärnan (1509 kbps) ur dtshd (4000+ kbps) skickas över.
Dtshd och truehd är alltså bakåtkomplatibla. Googla detta så kommer ni förstå.

Så är det, i alla fall när allt fungerar som det skall. Ändå finns det massvis med exempel på personer som försökt spela upp high bitrate material på sin dator över toslink och misslyckats. I mitt fall berodde det antagligen (det var några år sedan) på en felkonfigurerad uppspelningsmjukvara, för andra har det varit avsaknad av stöd av "core"-funktionalitet/omkodning i uppspelningsklienten, etc. Oavsett det så är resultatet att det alltid fungerar med HDMI, medan det oftare strular över toslink.

Skrivet av mrqaffe:

Nej inte särskilt, alla högtalare har en lägsta impedans och bara den är vettig så blir det inga jätteströmmar, det går att designa filtren så att slutsteget känner av en last som inte varierar i impedans och så gör man i bra filter. Är sakerna vettig designade blir det inga jätteströmmar så gigantisk strömkapacitet är inget man har ett jättebehov av, det driver oftast upp priset utan att bidra till ljudkvalitet, många gillar ju rörsteg och de har för det mesta dålig stömkapacitet och det gäller både hifisteg och tex gitarrförstärkare om man kollar på sånt som normalt spelas starkt som lägsta ljudnivå...

Om du kan "designa filtren så att slutsteget känner av en last som inte varierar i impedans" så har du ett säkert jobb hos vilken högtalartillverkare som helst! Tyvärr är det inte så enkelt, och det är en delorsak till att det behövs mycket ström för att kunna leverera välljud och ljudtryck samtidigt (huvudorsaken är att det helt enkelt kräver mycket effekt att flytta mycket luft). [Aktiva filter är en annan historia, men de har sina egna problem, och kostar skjortan.]

Visst låter många rörsteg bra inom sina snäva begränsningar, t.ex. bör man para dem med lättdrivna högtalare. Men ett rörsteg är verkligen inte rätt val om man är ute efter högt ljudtryck - de har andra fördelar.

Jag kan i stort sett ingenting om gitarrförstärkare, men en typisk rörförstärkare för gitarrer är väl på 15W eller så, plus att elgitarrljud inte precis är rent och distorsionsfritt, så jag antar att detaljer som rak frekvenskurva inte är jättehögt prioriterade, snarare skall de väl låta "fett", eller har något annat egenljud. Inte så lovande för hifiljud direkt, speciellt inte om man som TS vill ha tryck i ljudet.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ja.

Så är det, i alla fall när allt fungerar som det skall. Ändå finns det massvis med exempel på personer som försökt spela upp high bitrate material på sin dator över toslink och misslyckats. I mitt fall berodde det antagligen (det var några år sedan) på en felkonfigurerad uppspelningsmjukvara, för andra har det varit avsaknad av stöd av "core"-funktionalitet/omkodning i uppspelningsklienten, etc. Oavsett det så är resultatet att det alltid fungerar med HDMI, medan det oftare strular över toslink.

Med Mpc-hc + ffdshow har det funkat galant, vad man än slängde på den så bitsreamade den korrekt med toslink. Sen måste man ju ladda mkvs på 15-20 GB+ för att få tag på dtshd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulven0000:

mina canton LE109 golvare & passande sub (canton as25sc tror jag det är) är till salu för 3000:- & då ingår sån fin tjock blå finkabel

Är detta ett bra pris för dessa golvare? kan vara ett fint alternativ med SUB också
Bor trotsallt i Göteborg och begagnade högtalare för ett bra pris kan ju alltid vara fint

Permalänk
Skrivet av Enxorix:

Är detta ett bra pris för dessa golvare? kan vara ett fint alternativ med SUB också
Bor trotsallt i Göteborg och begagnade högtalare för ett bra pris kan ju alltid vara fint

jag gav 2000:- för mina monitor audio silver rs6, beg med kvitto och allt annat som ska ingå. Högtalarna var i ny skick och hade alla kartonger mm så det var som att packetera upp ett par nya högtalare. Visserligen utan sub, men det kan du säkert hitta en trevlig för 1000:- beg. Annars så är inte rs6'orna i något större behov av sub i första sketet.

Jag är själv inte speciellt förtjust i gle/le serien. Canton börjar bli trevligt i chrono serien och uppåt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Sen generellt , ska man skapa ljudtryck "fet bas" så är fysikens lag som avgör, större element som flyttar luft = mer ljudtryck.
Finns såklart högtalare med 6.5" basar som har fin o djup bas, men dom har ofta bättre element o bättre avstämda/beräknade lådor, samt har en Bra mycket dyrare prislapp än vad som nämns här. Vill man ha fet disko dunk/fest ös så hade iaf inte jag kört på basar mindre än 8".

Cervin vega 12-15" begagnade "äldre modeller" är helt klart dugliga till det. Hade cervin dc15 själv för många år sen o där var tryck så det räcker o blir över , om man matar dem med bra förstärkare .

Sen är allting rellativ efter tycke , finns folk som kör på andersen högtalare o jävligt nöjda, andra köper högtalare för 30k o bytar upp sig inom ett par år.

Det jag prioriterar för att få bra grund till välljud o bra tryck , är bra förstärkare som driver högtalarna. Jag driver själv min anläggning med slutsteg o använder inte ens min förstärkardel i denon avr 3312 till att driva mina frontar då jag tycker det blir för sladdrig ljudbild o tryck kontra en renodlat slutsteg.

Tycke o smak , ut o lyssna o njut av olika lösningar/komponenter

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Sen generellt , ska man skapa ljudtryck "fet bas" så är fysikens lag som avgör, större element som flyttar luft = mer ljudtryck.
Finns såklart högtalare med 6.5" basar som har fin o djup bas, men dom har ofta bättre element o bättre avstämda/beräknade lådor, samt har en Bra mycket dyrare prislapp än vad som nämns här. Vill man ha fet disko dunk/fest ös så hade iaf inte jag kört på basar mindre än 8".

Cervin vega 12-15" begagnade "äldre modeller" är helt klart dugliga till det. Hade cervin dc15 själv för många år sen o där var tryck så det räcker o blir över , om man matar dem med bra förstärkare .

Sen är allting rellativ efter tycke , finns folk som kör på andersen högtalare o jävligt nöjda, andra köper högtalare för 30k o bytar upp sig inom ett par år.

Det jag prioriterar för att få bra grund till välljud o bra tryck , är bra förstärkare som driver högtalarna. Jag driver själv min anläggning med slutsteg o använder inte ens min förstärkardel i denon avr 3312 till att driva mina frontar då jag tycker det blir för sladdrig ljudbild o tryck kontra en renodlat slutsteg.

Tycke o smak , ut o lyssna o njut av olika lösningar/komponenter

Någon som har koll på en välsorterad ljudbutik i Göteborgsregionen där man kan provlyssna diverse Golvhögtalare ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Enxorix:

Någon som har koll på en välsorterad ljudbutik i Göteborgsregionen där man kan provlyssna diverse Golvhögtalare ?

http://www.hificonsult.se/sv/artiklar/hogtalare/index.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Där sprack TS budget ganska hårt.

Edit: Finns 3 st Hifiklubben i Göteborg. http://www.hifiklubben.se/vara-butiker/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bergggren:

Där sprack TS budget ganska hårt.

Edit: Finns 3 st Hifiklubben i Göteborg. http://www.hifiklubben.se/vara-butiker/

Hmm. men det kanske finns nått som låter bra
http://www.marten.se/
http://www.matsaudio.se/drupal/content/respons

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det tvivlar jag inte på, dock inget som TS letar efter.

Skrivet av Enxorix:

Begagnat kan vara ett bra alternativ då också eftersom att jag itne har pengar i mängder

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Där sprack TS budget ganska hårt.

Edit: Finns 3 st Hifiklubben i Göteborg. http://www.hifiklubben.se/vara-butiker/

Det visste jag ju nu när du säger det, får dra in dit någon ledig dag och lyssna lite på olika högtalare. Tack för hjälpen har ändå fått lite koll på situationen. Jävla djungel detta, högtalare.. haha

Permalänk
Medlem

Var för några veckor sedan på en hifi-mässa och fick lyssna på ett par högtalare från http://elipson.se/
ÄLSKAR DEM, låter ungefär som ett par Sennheiser Momentum som jag för övrigt köpte precis och avgudar dem fullkomligt.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni Hifiproffs kommer att hata på denna synpunkten men en enkel lösning hade varit att bara ha ett par lyte dyrare 5.1 datorhögtalare, ex Logitech Z906.. Läst att det skall vara bra ljud i dom men antar att det inte går att jämföra med ett hifi system

Edit: efter lite efterforskning upptäckte jag att dessa skulle vara skit till musik egentligen