Anti-virusprogram för win 2012 r2?

Permalänk
Medlem

Anti-virusprogram för win 2012 r2?

Hej, håller på att sätta upp en server.. och undrar lite om anti-virusprogram? Vilka rekommenderas? Nu kör jag win 2012 r2..

Rubrik och inlägg redigerat.
Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Se till att leta efter ett antivirusprogram, virus vill man ju inte ha
Är du beredd att betala för det eller ska det vara gratis?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Kan ju vara så att TS vill skydda klienterna också och kanske inte filservern i sig i första hand?

Precis

Visa signatur

lol

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad, rubrik och inlägg redigerade/förtydligade.*

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Och förlita sig på security by obscurity? Av någon anledning finns det ju trots allt virusscanners även för Linux t ex.

Kan ju vara så att TS vill skydda klienterna också och kanske inte filservern i sig i första hand?

Eh, tror inte riktigt du har koll på vad som menas med security through obscurity. Extra roligt med tanke på att Linux är OSS och ptja, Windows är inte det.

Klart det finns antivirusprogram till *NIX system, hur ska dessa annars kunna agera t.ex. tvättmaskin för din epost? Antivirus används mestadels på Linux för att skydda Windows maskiner i samma nätverk.

Permalänk
Medlem

*** för att undvika missförstånd har jag ändrat till det inlägg som tydligen avsågs ***

Skrivet av Skingken:

Du borde byta till någon GNU/Linux dist. Då slipper du behöva oroa dig över virus.

Hur besvarar du trådskaparens fråga?
Om du någon gång frågar efter en bra bil ska jag föreslå en cykel eller tvärtom för den delen ...

Om du nu prompt ska föreslå Linux som lösning borde du istället angripa frågeställningen med frågan om trådskaparens behov går på ett smidigare sätt lösa genom att byta system. För om trådskaparen har tänkt köra Hyper-V, Domänkontrollant, Exchange, Sharepoint och en terminalserver för windowsapplikationer tror jag du kommer stöta på många fler svårlösta problem med din föreslagna lösning. Dessa problem gör nog att ett byte till Linux icke är önskvärt.

Fanatism löser aldrig problem optimalt då man saknar möjligheten att se problemet eller lösningen ur mer än en vinkel.

Redigerat
Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Eh, tror inte riktigt du har koll på vad som menas med security through obscurity. Extra roligt med tanke på att Linux är OSS och ptja, Windows är inte det.

Ja, "through" och "by" gör ju stor skillnad i sammanhanget? Du förstod uppenbarligen vad jag menade. Eftersom Windows är "lite" större på klientsidan så är det en lite tacksammare måltavla.

Skrivet av Kyroz:

Klart det finns antivirusprogram till *NIX system, hur ska dessa annars kunna agera t.ex. tvättmaskin för din epost? Antivirus används mestadels på Linux för att skydda Windows maskiner i samma nätverk.

Var det inte det jag skrev till den som tyckte han skulle byta plattform?

Ifall du inte visste det så finns det skadlig programvara för Linux också - även om det inte är tillnärmelsevis i samma omfattning som för Windows: http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Oj, det gick visst lite snett i den här tråden. Jag har därför raderat flera inlägg med hänvisning till både den otrevliga tonen och att det egentligen faller under forumregel § 1.3, alltså en privat diskussion som inte har så mycket med trådens fråga att göra. Ska vi göra ett försök att omstarta tråden?

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av rezziq:

Hej, håller på att sätta upp en server.. och undrar lite om anti-virusprogram? Vilka rekommenderas? Nu kör jag win 2012 r2..

Då Microsoft i sin visdom valde att skriva om stora mängder APIn från Win2012 betan till RTM medförde detta att väldigt många 3:e partsutvecklare fick slänga bort stora mängder kod och börja om från början. Detta innebär i praktiken att AV-utvecklare fortfarande inte har några program de vill släppa med officiellt stöd till 2012 även om man kan få vissa att fungera behjälpligt.
Spontant skulle jag se till Forefront primärt då Microsoft själva står bakom detta, och de bättre än någon annan borde veta hur man ska skydda sin egen kod.

I övrigt skulle jag se över behovet till AV-mjukvara för ett server OS, absoluta majoriteten av virus/malware idag kommer ifrån att någon idiot valt att installera den skadliga koden i tron att det är något annat.
Vissa tjänster/roller kan vara värda att säkra upp, skall u t.ex. köra Exchange på den kan det vara värt att kika på produkter för detta enbart istället för ett AV för OS:et.

[offtopic]Med det sagt så kan jag inte låta bli att kommentera på detta:[/offtopic]

Skingken - Kul att du besvarar frågan som ställdes. Hur ditt inlägg är kvar efter att moderatorer sett över tråden är för mig ett jäkla mysterium. Luktar fanboi-fasoner till förbannelse.

Mikaelb - Hur besvarar du själv trådskaparens fråga? Det finns en anmälningsknapp att nyttja, så även om tanken var god bidrar du bara ofrivilligt att "deraila" tråden ytterligare genom att mata trollet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rezziq:

Hej, håller på att sätta upp en server.. och undrar lite om anti-virusprogram? Vilka rekommenderas? Nu kör jag win 2012 r2..

Microsoft Security Essentials fungerar fint även om det officiellt inte stöds av serveroperativen.
Enda gratisalternativet jag kan komma på.

Permalänk

En viktigt punkt som inte trådskaparen har nämnt är hur servern skall användas, och det faller på samma punkt vilket anti-malware man skall rekommendera, även hur många servrar pratar vi om då det finns managementverktygsom man kan hantera policys m.m på de lite större produkterna. Om det kommer till en enstaka server i testsyfte kan man använda som tidigare påpekat Forefront Endpoint Protection, vilket är serverversionen av Security Essentials.

Man skall inte heller anta att bara för de utvecklar sina egna produkter bör det kunna skydda dem, tvärtom, de har en bra optimerad klient som är kapabel att använda indexeringsfunktionen som finns på klienterna, däremot har tester inom de senaste året påpekat att de upptäcker mindre och mindre malwares mot det tidigare där de tidigare hade en högre upptäcktsfaktor på malware och framförallt var den gratis.

Citat:

I övrigt skulle jag se över behovet till AV-mjukvara för ett server OS, absoluta majoriteten av virus/malware idag kommer ifrån att någon idiot valt att installera den skadliga koden i tron att det är något annat.
Vissa tjänster/roller kan vara värda att säkra upp, skall u t.ex. köra Exchange på den kan det vara värt att kika på produkter för detta enbart istället för ett AV för OS:et.

Att kalla användare idioter är lite väl hårt, även om man klarar sig en bit med sunt förnuft blir attackerna och dold skadlig kod betydligt svårare att detektera där man attackerar med 0-days och maskerar redan känd skadlig kod i vad man tror är en applikation som man har förtroende för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Microsoft Security Essentials fungerar fint även om det officiellt inte stöds av serveroperativen.
Enda gratisalternativet jag kan komma på.

Går MSE verkligen att installera till Server 2008 eller 2012?

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på detta ämne. Har man verkligen antivirus i servermiljöer? Eller har man det på andra nivåer i form av brandväggar och filter av trafik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Eftersom jag i princip har noll koll på servermiljö så undrar jag bara om det finns något paket likt nod32 eller något annat virusskydd..

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av w1per:

Går MSE verkligen att installera till Server 2008 eller 2012?

nepp

Visa signatur

lol

Permalänk
Avstängd

Jo, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jo, inga problem.

Då kan du väl helst redogöra för hur du installerar MSE på Server.

Permalänk
Avstängd

Dubbelklicka på .exefilen och kör som vanligt. Win2008 R2 Sp1.

Permalänk
Medlem

Jodå, det går att installera den alldeles utmärkt. Eventuellt behöver man modda installationsfilen med typ InstEd! eller nåt sånt för att ta bort OS-check men minns inte om jag gjorde det.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Dubbelklicka på .exefilen och kör som vanligt. Win2008 R2 Sp1.

Jag ber om ursäkt, testade själv nu på Server 2008 R2 SP1 och det fungerar.
Tidigare har det inte gått att slutföra installationen, med meddelande om att operativsystemet inte stöds.
Det verkar som att Microsoft har släppt på begränsningen.

Permalänk
Avstängd

Så kan det nog vara.
Men som sagt så länge Microsoft själva inte går ut officiellt och säger att MSE fungerar på Windows Server så hade jag nog undvikt hela grejen i en mer seriös företagsmiljö - på det lilla kontoret/företaget, absolut men kanske inte på något större ställe.,

Permalänk
Medlem

Såååå? Används verkligen antivirus i produktion/enterprice? Eller är de bara för hemanvändare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Såååå? Används verkligen antivirus i produktion/enterprice? Eller är de bara för hemanvändare?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du? Klart att man har antivirus i företagsmiljöer. Oftast i flera olika lager eller nivåer. Man kan ha antivirus/antispam/malware redan i hårdvarubrandväggen. Sedan på filserver/SBS/Exchange/mailserver och slutligen även på klienterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Så kan det nog vara.
Men som sagt så länge Microsoft själva inte går ut officiellt och säger att MSE fungerar på Windows Server så hade jag nog undvikt hela grejen i en mer seriös företagsmiljö - på det lilla kontoret/företaget, absolut men kanske inte på något större ställe.,

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc772567.aspx

Citat:

Desktop Experience includes the following Windows 7 components and features:
Windows Defender

Windows Defender i Windows 8/2012 = MSE

Och Desktop Experience finns i 2012
https://blogs.technet.com/b/rmilne/archive/2013/07/11/install...

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vad menar du? Klart att man har antivirus i företagsmiljöer. Oftast i flera olika lager eller nivåer. Man kan ha antivirus/antispam/malware redan i hårdvarubrandväggen. Sedan på filserver/SBS/Exchange/mailserver och slutligen även på klienterna.

Jag menar nog precis de du säger att man använder skydd innan de klassiska "antivirusprogrammen" som filtrering i brandväggar. Som squid till pfsense. För tex https trafik kan ju ändå vara svår att skydda användaren mot skadlig kod om man inte använder någon slags proxy som liknar en man-in-the-middle attack. Inte mitt expertområde direkt men hoppas du fattar vad jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk

För att installera MSE i Server 2012 så får man tanka hem versionen för Windows 7 och köra installationen i kompatibilitetsläge för Windows 7 med "/disableoslimit" som parameter när man drar igång installationen.

Visa signatur

MVH
Anders Hansson

Permalänk
Medlem

Trodde att defender fanns i 2012 server? Det finns ju i som riktigt antivirus i Windows 8

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Trodde att defender fanns i 2012 server? Det finns ju i som riktigt antivirus i Windows 8

"Windows Server 2012 does not have built in antivirus. Forefront Endpoint Protection could protect your infrastructure, but would require System Center Configuration Manager to support it. I have no knowledge of other vendors software unfortunately, Google could possibly lead you in the right direction.
Best regards

Joachim Nässlander

MVP Cluster
Member of Microsoft Extended Experts Team (MEET)
Blog: http://www.nullsession.com"

Visa signatur

MVH
Anders Hansson