Permalänk

Koppla samman rails

Hej!

Om jag vill ha ut mitt nätaggregats totala wattstyrka i en enda kabel, hur löser jag då detta?

Jag har lite funderingar, Om man tog varenda +12v (gul) kabel och kopplade ihop allesammans i en plint för att sedan dra en 4mm2 kabel till lasten och sedan tillbaka med en 4mm2 jordkabel så border väll kretsen fungerar precis som den ska ? På någon av sidorna på PSUn så står det oftast hur många watt varje enskild rail tål, så om man kopplar ihop allesammans så borde det ju bli en enda kraftig rail ?

Tacksam för svar.

MVH

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet borde det fungera utan problem. Dessa kretsar ("rails") är i de flesta fall samma spänningskälla uppdelad i flera delar med dedikerat överströmsskydd (OCP) på varje. Lite som centralen i ett hus/lägenhet. Du höjer ju förstås inte på gränsen för när OCP:n slår ut i någon av kretsarna, men du delar upp strömtillförseln mellan dem, och sålänge det är samma längd på alla trådar så de har samma resistans borde det bli en jämn fördelning.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Såvitt jag vet borde det fungera utan problem. Dessa kretsar ("rails") är i de flesta fall samma spänningskälla uppdelad i flera delar med dedikerat överströmsskydd (OCP) på varje. Lite som centralen i ett hus/lägenhet. Du höjer ju förstås inte på gränsen för när OCP:n slår ut i någon av kretsarna, men du delar upp strömtillförseln mellan dem, och sålänge det är samma längd på alla trådar så de har samma resistans borde det bli en jämn fördelning.

Okej då bör det ju inte vara några problem!

Tack för svar.