Permalänk
Medlem

Är denna prisvärd?

Som jag skrivit tidigare behöver sonens dator uppgraderas då han börjat uppleva den som trött - han spelar mest Minecraft och SWTOR. Hade funderat på komponenter (GTX 660 + öka på minnet till 8GB istf hans GT 330 och 4GB) men måste sannolikt uppgradera stömagget också då.

Så snubblade jag över denna som ser ut att motsvara vad jag tänkt mig för spec för hans uppgraderade dator:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/183566-acer_aspire_g5... för 4990 kr.

Min fråga är enkel, är den prisvärd? Den andra skulle vi i så fall kunna peta in nåt annat OS i och ha som labbdator. Det är alltid kul.

Permalänk
Medlem

Ser onekligen ut som en mycket bra deal. Processeron är lite udda men det är ju trots allt en i5 quad core på 3GHz så den borde vara helt ok.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Som jag skrivit tidigare behöver sonens dator uppgraderas då han börjat uppleva den som trött - han spelar mest Minecraft och SWTOR. Hade funderat på komponenter (GTX 660 + öka på minnet till 8GB istf hans GT 330 och 4GB) men måste sannolikt uppgradera stömagget också då.

Så snubblade jag över denna som ser ut att motsvara vad jag tänkt mig för spec för hans uppgraderade dator:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/183566-acer_aspire_g5... för 4990 kr.

Min fråga är enkel, är den prisvärd? Den andra skulle vi i så fall kunna peta in nåt annat OS i och ha som labbdator. Det är alltid kul.

ja, den är prisvärd sett till komponenter, men jag hade aldrig köpt ett noname chassi och nätagg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! När han är gammal nog för att chassit etc ska ha betydelse kommer han få en egenhändigt ihopskruvad burk med vassa komponenter. För nu räcker det med en "standardburk" så länge den är prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Tack för svaren! När han är gammal nog för att chassit etc ska ha betydelse kommer han få en egenhändigt ihopskruvad burk med vassa komponenter. För nu räcker det med en "standardburk" så länge den är prisvärd.

okej, gör så! Bara städa den ofta. Dammet dödade min dator som såg ut sådär! Damm i kylflänsarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Vad jag kan se kostar dock datorn 4000 mer än du sa, men absolut, grejerna sitter ju i den, så känns det rätt, så kör på

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Det var specialpris för Black Friday (dvs bara en dag) så priset har väl gått upp igen.
Tror nog den räcker och blir över till sonen, i alla fall ett tag framöver. Och Birkus, rengör datorer gör vi regelbundet här hemma. Har 2 katter som sprider päls plus då det normala dammet som blir i ett hem så det krävs regelbunden rengöring för att datorerna ska överleva oavsett hur de ser ut (utom möjligen de fläktlösa då). Men en av servrarna ligger på 10+ år nu och tuggar på utan problem så det verkar funka.
Just kylflänsar är duktiga på att samla på sig damm, men en burk komprimerad luft och en dammsugare för att suga upp det som kommer farande gör susen!

Permalänk
Medlem

Och jo, jag köpte den som ni kanske anat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ae_:

Det var specialpris för Black Friday (dvs bara en dag) så priset har väl gått upp igen.
Tror nog den räcker och blir över till sonen, i alla fall ett tag framöver. Och Birkus, rengör datorer gör vi regelbundet här hemma. Har 2 katter som sprider päls plus då det normala dammet som blir i ett hem så det krävs regelbunden rengöring för att datorerna ska överleva oavsett hur de ser ut (utom möjligen de fläktlösa då). Men en av servrarna ligger på 10+ år nu och tuggar på utan problem så det verkar funka.
Just kylflänsar är duktiga på att samla på sig damm, men en burk komprimerad luft och en dammsugare för att suga upp det som kommer farande gör susen!

Du verkar ha koll på läget, bra. Det hade nämligen inte min familj. Det var, bokstavligen, en hel matta framför kylflänsen där den 30mm fläkten skulle blåsa igenom luft. Alltså, c:a 0% luftflöde. Kortet throttla som in i %¤#!?!& och var skitvarmt alltså! Men tryckluft och dammsugare i filterna gör susen

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Hehe, känner igen det där. Det är inte så dumt att ha koll på temperaturerna inne i datorn. När de börjar stiga är det dags att dammsuga! Skönt i alla fall att dagens burkar är lite mer lätthanterliga än gamla VAX-kabinett på 450 kg.