Fildelare döms till att betala 4,3 miljoner i skadestånd – för en enda film

Permalänk
Medlem
Skrivet av probo:
Citat:

Detta är en ren skrämseltaktik för dom vet att dom inte kan stoppa folk på vanligt vis. Det känns så jävla surt att ha inverterade lotteri. Alla gör något, men bara några få enstaka ska bli straffade, så när dom väl blir dömda, ja då jävlar. Han ska nog vara glad han inte fick armarna avhuggna också. Jag menar, dom orkar ju bara gå igenom rättsprocessen en gång med en människa för något som miljontals gjort - med syftet att alla ska sluta ladda ner.

"Skadeståndskravet grundas på den uppladdning som ägde rum den 25 oktober 2010. NN har även laddat upp samma film den 15 maj 2010 men denna
uppladdning utgjordes av en avfilmning av biofilmsversionen och var av dålig kvalitet, varför målsäganden valde att beräkna skadeståndet utifrån ett senare
tillgängliggörande."

Vilka svin!

Citat:

Dom skriver inte att dom vet hur många som laddat hem filmen heller, hur kan dom komma fram till beloppet då? Jag minns en story från USA där en flicka hade laddat ner ett par mp3 från napster på hennes mormors dator och dom blev bötfällda på någon miljon för det, och tänkte, ja bara detta sinnesförvirrade tänkande inte händer i Sverige, det är bra att vi har lite mer vett.

"Det närmare sättet på vilket engångslicensen beräknats framgår
av det sakkunnigutlåtande som åberopats som skriftlig bevisning."

Man har använt sig av samma beräkningsmodell som i piratebay-målet och en bättre vetande mänsklig varelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distant Worlds:

Visar vad långt ifrån makten står ifrån folket i Sverige. De kunde lika gärna bo i ett annat land och hitta på lagar efter eget huvud! Väldigt få i Sverige tycker att fildelning är ett brott alls och det måste få genomslag i myndigheternas behandling av frågan.

Kan ju hoppas att nuvarande regering börjar dö av snart (gamla människor med gamla värderingar som dessutom inte förstår det moderna samhället) så nya får chansen att sitta i maktens korridorer. Kanske kan få in lite politisk idealism istället för politik styrt av girighet och personlig vinst.

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem

Förkastligt av filmbolaget som spottar på sina kunder. Man borde sparka sin marknadsavdelning istället för att jaga privatpersoner. Det är 2013 och det har bara precis de senaste åren kommit fram hyfsat bra streaming-tjänster. Fattar de inte att deras dvd / blue-rays är förlegade ? Inom bilindustrin försöker man i alla fall sälja sina originaldelar med ord om att det ska vara bättre kvalitet osv.. inte ens det klarar filmbranschen av, deras skivor är fyllda med reklam och kopieringsskydd och annan skit. Inte konstigt att folk väljer att ladda ner när versionerna man kan få gratis är fan så mycket bättre än de som man får betala för i butik.

Bojkott av filmbolaget är det ända vi konsumenter kan göra för att protestera mot sånt beteende.

Permalänk
Avstängd

Ser inte logiken i att bötfälla någon för vad som effektivt är utebliven betalning av en kommersiell licens när fildelning inte sker i kommersiellt syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

[B]Att ladda ner film är samma sak som stöld, vare sig du vill eller inte så är det fortfarande stöld. Du laddar ner en film som du egentligen inte äger. Samma sak om du går in på valfri Inet-butik och plockar med dig en SSD. Det fungerar inte att säga "Neh, vadå? Jag lånar bara!", stöld är fortfarande stöld. Dock så är den moraliska skillnaden stor, då det är lättare att sno något som du inte kan hålla i än att gå in och plocka en SSD.

OK, nu var vi här igen... Förvirring kring begrepp. Stöld och upphovsrättsbrott är INTE samma sak. Lika lite som jag kan "stjäla" en film av dig genom att titta in genom ditt vardagsrumsfönster när du kollar en Beck-film, lika lite kan man stjäla en film genom att dela den på en fildelningssajt. Om jag däremot klättrar in genom fönstret precis innan du ska börja spela din Beck-DVD, då är det stöld. En väsentlig skillnad är ju att fast jag tittar över axeln på dig så lider du ju inte en direkt skada av att jag tjuvkikar på din film.

Upphovsrättsbrott tycker jag är mera likställt med brott som att gå mot röd gubbe eller köra 79 km/h på 70-väg, än att råna en bank eller att misshandla en handikappad på stan. Rättsväsendet i Sverige som ju till stora delar är totalt sönderlobbat av amerikansk och svensk mediaindustri verkar ju vara i princip lika förvirrande som du i denna frågan.

Om man ska skämta lite om denna frågan så skulle jag vilja resa frågan om man inte skulle kunna åtala en filmskapare för tidsstöld för alla de gånger man sett en vidrigt dålig film på bio eller TV. Borde vara värt rätt mycket då jag inte kan återfå dessa två förlorade timmar av mitt liv.

Permalänk

Är det någon som vet om utdelningen av filmen var innan BIO premiär eller DVD premiär?

Står bara "innan lansering" ???

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon120994:

Nej det skulle det inte eftersom det inte är allmänt accepterat. Jag kör inte för fort eftersom jag anser att det är fel att utsätta andra/migsjälv för fara.

Jag skulle säga att det är minst lika "allmänt accepterat" som piratkopiering

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogiskart:

Tvivlar starkt på att en beckrulle har laddats ner tillräckligt många gånger från hans sida för att det skulle kosta 4.3 miljoner. Jävla sjukt.
Sluta släpp filmer för 200kr per dvd och släpp dom för streaming så ska ni nog se att fildelandet minskar.

Dvd filmer kostar inte 200kr, det får du ju nya Blu-ray filmer för, dvd brukar ligga på 149kr på nya releaser för att sedan snabbt sjunka i pris.
Köpta filmer på disc >>>>> streamade filmer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

Straffa en persson på 60-200 tusen så tar det styggt på plånboken och man skärper sig. Straffa en man på 1 miljon och upp är skadan förstör och det är bättre att jobba 100% svart och ta A-kassa. Hade aldrig jobbat vitt om jag blev så hårt bestraffad.

Jepp tänkte detsamma. Han kommer förmodligen inte ens ha råd att betala av räntan på det han fick nu.

Permalänk
Medlem

Ser ärligt talat inte vad som är så konstigt?

Licensen som krävs för att dela ut filmen gratis kostade 5.5 miljoner. Han delade ut filmen gratis utan att betala och får skadestånd på 4.3 miljoner. Han borde vara glad att han tjänade 1.2 miljoner.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Svensk film, svenskt bolag, svensk medborgare, svensk domstol... Vart får du in USA?

Du har missat hur det fungerar i USA? Du känner inte igen hur företagen kör över folk för skitsaker? Du känner inte igen stämningar på fullständigt vansinniga belopp?

Att dänga en filmuppladdare med ett skadestånd på 4,3 miljoner för en sketen film är något som bara hör hemma i USA, advokaternas förgyllda land.

I det Sverige jag lever i vill jag inte att det ska fungera på det sättet. Det ska finnas någon form av rim och reson i domar. Det här är ren och skär galenskap.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Ser ärligt talat inte vad som är så konstigt?

Licensen som krävs för att dela ut filmen gratis kostade 5.5 miljoner. Han delade ut filmen gratis utan att betala och får skadestånd på 4.3 miljoner. Han borde vara glad att han tjänade 1.2 miljoner.

Med ditt resonemang borde de som våldtar någon och sen dödar denne själva bli våldtagna till döds. Ett öga för ett öga! Rättssystemet fungerar inte så i Sverige, utom just i fall där maffian mutat domare. Han kan omöjligt betala detta och är dömd till ett liv på existensminimum alternativt fly landet. Ni tanklösa dårar som tycker det är ok, tänk efter. Om han inte väljer landsflykt kommer han troligen bli kriminell på riktigt.

Straff ska stå i proportionalitet till brottet annars kan vi lika gärna strunta i rättssystemet och införa duellering igen. Hämnd föder bara hämnd.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av backfeed:

Du har missat hur det fungerar i USA? Du känner inte igen hur företagen kör över folk för skitsaker? Du känner inte igen stämningar på fullständigt vansinniga belopp?

Att dänga en filmuppladdare med ett skadestånd på 4,3 miljoner för en sketen film är något som bara hör hemma i USA, advokaternas förgyllda land.

I det Sverige jag lever i vill jag inte att det ska fungera på det sättet. Det ska finnas någon form av rim och reson i domar. Det här är ren och skär galenskap.

Jo, det är klart jag känner till, men detta tycker jag inte är att jämföra med USA's kultur kring stämningar. Där är det snarare rättssystemet det är fel på, här är det lagboken som är föråldrad.

Hårklyvning kanske, men i detta fallet var ju personen bevisligen skyldig till brottet i fråga och varför ska då straff inte utdelas?
Sen att straffsumman är oproportionerligt stor är väl en annan diskussion, kanske...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Med ditt resonemang borde de som våldtar någon och sen dödar denne själva bli våldtagna till döds. Ett öga för ett öga! Rättssystemet fungerar inte så i Sverige, utom just i fall där maffian mutat domare. Han kan omöjligt betala detta och är dömd till ett liv på existensminimum alternativt fly landet. Ni tanklösa dårar som tycker det är ok, tänk efter. Om han inte väljer landsflykt kommer han troligen bli kriminell på riktigt.

Straff ska stå i proportionalitet till brottet annars kan vi lika gärna strunta i rättssystemet och införa duellering igen. Hämnd föder bara hämnd.

Nej, absolut inte.

Han har använt en tjänst (sprida filmen gratis) utan att betala för den. Han fick ju till och med rabatt för tjänsten sen!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad ska man annars kalla det? De som laddar nyttjar någon annans arbete utan att betala för det, vad skulle du kalla det i så fall? Har du något lämpligare ord?

Licensbrott, som jag redan har skrivit. Stöld är det inte, och kommer aldrig kunna bli.

Jag påstår inte att det varken är moraliskt ok eller lagligt att göra på det här viset, inte alls. Men det handlar på sin höjd om ett licensbrott, inte stöld, och skadeståndet är fullständigt vansinnigt överdrivet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hårklyvning kanske, men i detta fallet var ju personen bevisligen skyldig till brottet i fråga och varför ska då straff inte utdelas?

Absolut, ett brott har begåtts och straff har utdelats; samhällstjänst. Skadeståndet däremot, det hör hemma i USA.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Ne? Jag är inte helt hundra men det verkar som att han kunnat välja mellan att betala 4,3 miljoner eller ta ett halvårs fängelse.

Nej. Antingen kunde ha ta 160 timmars samhällstjänst eller 6 månaders fängelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caveo:

"Den som har sett någon av de illegalt nedladdade
filmerna far typiskt sett en sämre filmupplevelse än den som har sett originalet och
detta påverkar de omdömen som skrivs på internetforum av dem som har sett de
illegala filmerna. Dessa omdömen sprids mycket snabbt på internet och far ett stort
genomslag. Sammantaget innebär detta en skada på filmens anseende. Denna skada
har värderats till 300 000 kr."

300k för dåliga recensioner? Vad är nästa grej, 100k för utebliven popcorn försäljning på bion?

Givetvis skall man straffa brott, men det är alldeles för höga böter. Den här killen kommer nog ändra riktning i sitt liv som många andra har gjort som hamnat i situationer som de inte kan ta sig ur. Han kommer aldrig kunna betala tillbaka den summan, så om han vill leva ett drägligt liv så kommer han få hitta andra vägar.

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

USA styr Sveriges rättssystem, vakna UPP! Hur mycket mer bevis behöver ni förnekande FÅR innan ni vaknar? Blinda i frihets illusionen. Det värsta typen som finns är en svensk som kramar USA/Hollywood mer än Sverige och sina Svenska medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Fast dubbel bestraffning gällde skattebrott där du inte kunde åtalas för skattebrott och ha betalat tillbaka skattetillägg.

Dessutom är det väl inte frågan om antingen skadestånd eller fängelse eller samhällstjänst, utan det torde vara frågan om skadestånd och (fängelse eller samhällstjänst)?

Det fallet gäller faktiskt även om du t.ex. blir av med körkortet vid rattfyllan så kan de inte ge dig böter eller åtala dig, så det gäller allt om EU vill driva det.

Permalänk

Fildelningsbrotten och själva straffen står sällan (läs aldrig) i proportion till brottet som många nämner i tråden.

Se på TPB: AFK filmen, där blir det mycket tydligt vilken sorts regim vi lever i. Man dömer utan bevis och folk som sysslar med sånt ska ställas inför rätta INTE fildelarna.

En annan informationsrik video om copyright.

Richard Stallman: Copyright vs. Community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det fallet gäller faktiskt även om du t.ex. blir av med körkortet vid rattfyllan så kan de inte ge dig böter eller åtala dig, så det gäller allt om EU vill driva det.

Är du säker på att det är så det ska tolkas? Jag har tolkat det som att det snarare är så att ifall de ger dig böter och tar ditt körkort, så kan de inte senare ta dig till domstol där de åtalar dig och kräver skadestånd/fängelse eller dy. för samma brott. Det är fortfarande okej att utmäta straff och skadestånd, bara att det måste komma i samma dom, böter eller dy. Har du väl straffats en gång för brottet är det inte okej att döma dig för samma händelse igen. Eller har jag misstolkat något?

Iofs. kanske inte indraget körkort räknas som ett straff, tror att det är något annorlunda iom. att det är något staten utfärdar till dig? Har för mig att det är så det "ska" tolkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag påstår inte att det varken är moraliskt ok eller lagligt att göra på det här viset, inte alls. Men det handlar på sin höjd om ett licensbrott, inte stöld, och skadeståndet är fullständigt vansinnigt överdrivet.

Ja, helt överjävligt att dom gjort såhär. Skadståndet ska väl vara i proportion till förlorade intäkter? Aldrig i helvete att dom förlorat 4,3 miljoner på det han laddat upp av beckfilmen på swebits.

Btw, håller de honom ansvarig för det han själv laddat upp direkt eller för varenda person som laddat ned torrenten som han laddat upp, oavsett om han direkt seedat till dom? Det är ju teoretiskt möjligt att han laddat upp till en person sedan slutat seeda och andra personer har sedan spritt det vidare, ska han hållas ansvarig för deras brott?

Skrivet av jakkes:

Ser ärligt talat inte vad som är så konstigt?

Licensen som krävs för att dela ut filmen gratis kostade 5.5 miljoner. Han delade ut filmen gratis utan att betala och får skadestånd på 4.3 miljoner. Han borde vara glad att han tjänade 1.2 miljoner.

Och om du pajjar min cykel där jag satt en lapp där det står "värd 10 miljarder kronor" så ska du betala 10 miljarder kronor i skadestånd till mig alltså?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Licensbrott, som jag redan har skrivit. Stöld är det inte, och kommer aldrig kunna bli.

Jag påstår inte att det varken är moraliskt ok eller lagligt att göra på det här viset, inte alls. Men det handlar på sin höjd om ett licensbrott, inte stöld, och skadeståndet är fullständigt vansinnigt överdrivet.

So what? Hade man inte haft en skadestånd i storlek med licenskostnaden finns det ingen anledning att ha licenser. Folk som då vill utnyttja licensen skulle kunna dela ut materialet och sedan få ett skadestånd mycket lägre än licenskostnaden. Förklara gärna hur skadeståndet är överdrivet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

So what? Hade man inte haft en skadestånd i storlek med licenskostnaden finns det ingen anledning att ha licenser. Folk som då vill utnyttja licensen skulle kunna dela ut materialet och sedan få ett skadestånd mycket lägre än licenskostnaden. Förklara gärna hur skadeståndet är överdrivet.

Fast det är väl sånt vi har lagar och straff för?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Hmm. Så killen skulle haft licens för att ladda upp, men för att han saknade det får han pröjsa nu. Det måste väl innebära att alla som laddat ner den versionen av den filmen inte gjort något olagligt? Det borde ju i förlängningen då innebära att nedladdning och uppladdning av upphovsrättat material inte är olagligt (bortsett från personen som första laddar upp den, och saknar licens), då det kan förutsättas att det sker på giltig licens?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av jakkes:

So what? Hade man inte haft en skadestånd i storlek med licenskostnaden finns det ingen anledning att ha licenser. Folk som då vill utnyttja licensen skulle kunna dela ut materialet och sedan få ett skadestånd mycket lägre än licenskostnaden. Förklara gärna hur skadeståndet är överdrivet.

Ett människoliv är inte värt nånting för dig?
Snubben har fått sitt liv förstört för att han laddade upp en film.

Licens hit, licens dit, eller vad det nu kan vara, så är det inte rimligt att någon får sitt liv förstört pga. ett så ringa brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Nej, absolut inte.

Han har använt en tjänst (sprida filmen gratis) utan att betala för den. Han fick ju till och med rabatt för tjänsten sen!

Schysst med rabatt. Men han behöll inte rätten till film licensen efteråt?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Saxxat från domen:

Citat:

De 13 filmer som omfattas av NNs erkännande och som Anders Nilsson
laddat ned i dess helhet från Marcil finns med bland dessa 1 196 torrentfiler.
Åtalet omfattar inte samtliga 1 196 torrentfiler av filmer/TV-serier utan endast
517 stycken. Anledningen till det är att flera av filmerna och TV-serierna i
torrentlistan har andra rättighetshavare än de anmälaren företräder.

Kan bli bra mycket värre om det kommer in fler anmälningar mot honom. Kanske blir en bot på över 4miljarder sen, blir lika tufft att betala tillbaka oavsett ^^. Anders verkar vara en riktig stalker han

PS. 1196 releaser. dvs ett flertal filmer/serier uppladdade som olika torrenter med olika format. Sänker siffran något DS.

Citat:

I målet saknas tillförlitlig och hållfast utredning som visar
att nedladdningen faktiskt fungerat i övriga 504 fall eller att det varit fråga om
fullständiga verk och inte smakprov av sådana.

Det är alltså endast 13 filmer som Anders kunnat visa. Resten behöver inte nödvändigtvis vara upphovsrättsskyddat material.

Citat:

I samtliga fall använde sig Marcil av JP-
adressen 83.172.84.247

Verkar ha varit dåligt med anomym-tänk. Ingen kryptering, ingen VPN, mycket DC++ och FTP-servrar.