DayZ standalone, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Köpte spelet häromdan. Har tweakat det en hel del för att det ska flyta bättre, men fortfarande lite hackigt i städer. Men så är det för alla har jag förstått, och Dean har ju inte optimiserat det ännu.
Har spelat DayZmodden när den var i tidigt stadie, så jag har spelat tidigare.
Det är kul att man kan gå in i de flesta byggnader nu, vilket var något jag saknade för att spelet skulle kännas mer levande. Har också träffat på ett fåtal zombies som jag fick kuta ifrån pga inga vapen

Jag Har också märkt ofta att animationen för mitt meleevapen inte spelas upp om jag hugger i blindo mot något, även om jag har det equippat i handen. Utförs då attacken ändå, eller endast när animationen funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Zombies med idclip aktiverat är ganska coolt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

HATAR spelet! Spelade och samlade ihop en hel del bra saker under loppet av 2 dagar. När jag äntligen känner mig nöjd med karaktären kände jag att det var dags att testa på att vara bandit.
Tar mig från norr till söder på loppet av 30-40 minuter... hittar äntligen en kompass, senare en stad i närheten av kusten med en liten jävel som lootar! Han ser mig, jag siktar på honom, han springer runt som en galning tills han är framför mig och slår mig medvetslös med 1-2 slag(bugg!?), obeväpnad...
Fan vad sämst man är. Bara att börja om.

man kan boxas, så träffade han ditt huvud så aa

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jag och en polare har lirat Dayz modden, Nether, WarZ(Infestation) och Dayz standalone'n är MYCKET bättre än någon av de andra.

Vi har inte lirat så mycket och har ändå kommit långt, vi rör oss inåt i chernarus+ om någon känner sig sugen att hänka någon dag.

Positiva saker:
Flyter bra, mycket bättre än Dayz modden.
Bra UI och bra loot system.

Negativa saker:
Zombie's kan gå igennom allt.
Om du blir infected är det svårt att bli frisk igen (Har testat)

Overall tycker jag det är ett verkligen grymt spel även fast det bara är Alpha.

Jag kan inte annat än att rekommendera detta till alla som tycker om Zombie survival spel.

Permalänk
Medlem

Haha, så jävla härligt.. lirat hela dagen med tre andra polare, lyckats skramla ihop i princip full army-gear till allihopa. Rört oss över nästan hela kartan och varit med om en hel del roliga situationer i samband med mer eller mindre kaosartade möten med andra spelare.

Slutade dock rätt tråkigt med att jag, återigen, dör på grund av någon bugg. Stod i ett vakttorn medan de andra länsade husen vid Balota, glitchar plötsligt genom golvet och dör när jag landar typ 2 meter nedanför. Och så var jag återigen av med all gear igen.. Oerhört frustrerande.

Förutom diverse buggar, vilket man väl ändå får ha överseende med i en alpha, så har vi haft förbaskat kul. Tiden fullkomligen flyger iväg, på gott och ont haha. Ser verkligen fram emot vad som komma skall!

Visa signatur

www.soggarna.se - mest på skoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkei:

Haha, så jävla härligt.. lirat hela dagen med tre andra polare, lyckats skramla ihop i princip full army-gear till allihopa. Rört oss över nästan hela kartan och varit med om en hel del roliga situationer i samband med mer eller mindre kaosartade möten med andra spelare.

Slutade dock rätt tråkigt med att jag, återigen, dör på grund av någon bugg. Stod i ett vakttorn medan de andra länsade husen vid Balota, glitchar plötsligt genom golvet och dör när jag landar typ 2 meter nedanför. Och så var jag återigen av med all gear igen.. Oerhört frustrerande.

Förutom diverse buggar, vilket man väl ändå får ha överseende med i en alpha, så har vi haft förbaskat kul. Tiden fullkomligen flyger iväg, på gott och ont haha. Ser verkligen fram emot vad som komma skall!

Det var möjligen inte er 3 jag stötte på idag som försökte lura in mig i en lada nära balota och sedan Force feeda mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Det var möjligen inte er 3 jag stötte på idag som försökte lura in mig i en lada nära balota och sedan Force feeda mig?

Mycket möjligt, vi lekte rövare med de flesta vi stötte på haha! Eller ja, de första timmarna med "full gear" var vi nojiga som attan och gömde oss bara vi såg någon. Riktig spänning när man så lätt kan bli av med allt som samlats ihop. Längesen ett spel frambringade det i kombination med så många goda skratt.

Visa signatur

www.soggarna.se - mest på skoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej!

Undrar bara lite vad ni som köpt standalone tycker om spelet så hittils? Hur känns det att spela gämnfört med modden?

Inga klagomål på att spelet buggar, det är en alfa. Berätta gärna om buggar, men klaga inte.

P.S God jul!

Tycker spelet har vart riktigt kul hitills, bortsett från att det tar en livstid o gruppera upp med polarna igen om man dött då det inte finns några fordon än. Men overall är det bra och det kommer ju bara bli bättre

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Överlag fungerar det bra är roligt men det är lite tråkigt att det finns så få vapen, för det slutar alltid med att man har samma saker på sig; Antingen en m4a1 med scope eller det gamla geväret med kikarsikte.

Naj men äre inte lolflakes från Argaskånskamän?
Verkade inte gå så bra för Danveteran och MrTimsonfire i första Dayz videon, haha

Permalänk
Medlem

Köpte spelet när det släpptes och har spelat modden sen alpha stadiet.
Tyckte standalone var roligt ända tills nu när jag börjat tröttna eftersom man får "bästa" gearen efter ett par timmars spelande för att sedan dö av bugg eller andra spelare, sen fortsätter det bara om och om igen. Har svårt att släppa modden då den har utvecklats så mycket, standalonen känns mera som ett steg tillbaks atm.
Tycker också det är lite för realistiskt, man får sitta och äta typ 5 burkar bönor och sedan hinka 20 liter vatten för att vara full i magen osv.

Tror nog det kommer bli bra efter ett tag då dom fått in mera kläder, vapen, fordon och loot överlag. Bara att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WicktaR:

Köpte spelet när det släpptes och har spelat modden sen alpha stadiet.
Tyckte standalone var roligt ända tills nu när jag börjat tröttna eftersom man får "bästa" gearen efter ett par timmars spelande för att sedan dö av bugg eller andra spelare, sen fortsätter det bara om och om igen. Har svårt att släppa modden då den har utvecklats så mycket, standalonen känns mera som ett steg tillbaks atm.
Tycker också det är lite för realistiskt, man får sitta och äta typ 5 burkar bönor och sedan hinka 20 liter vatten för att vara full i magen osv.

Tror nog det kommer bli bra efter ett tag då dom fått in mera kläder, vapen, fordon och loot överlag. Bara att vänta.

Hur är det realistiskt att behöva dricka 20 liter under en dygnscykel och äta var 20e minut? Det är bara ett löjligt irritationsmoment i spelet.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Hur är det realistiskt att behöva dricka 20 liter under en dygnscykel och äta var 20e minut? Det är bara ett löjligt irritationsmoment i spelet.

Man behöver inte äta/dricka så ofta ifall man ser till att bli mätt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Mycket roligt spel.

Samtidigt väldigt frustrerande iom Alpha och buggar upp till öronen.

Värsta buggen i spelet tror jag står mellan att behöva trycka 56ggr för att få upp ett vapen eller att det stundtals är omöjligt att få fram "loot" ikonen över ett lik. Jäkla skit vad irriterande det är.

Samtidigt kan man inte hålla sig borta för själva spelet är mycket underhållande.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför jag inte kan använda nån ammunition till min Revolver, hittade 2st revolvrar (sparar en åt en polare som kanske ska börja spela) och sen hittade jag cap.45 ammo eller vad det heter står att dom ska passa i 1911 pistolen, passar dom inte i revolvern också då? Och måste man ha ett magasin till revolvern eller räcker det med ammunition?

Ohhh geeezz, suttit och spelat i 7 timmar och fått ihop fint gear, och så ska jag ta en ny server, och så VIPS så försvann allt mitt gear och jag får börja om på nytt..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Kan någon förklara för mig varför jag inte kan använda nån ammunition till min Revolver, hittade 2st revolvrar (sparar en åt en polare som kanske ska börja spela) och sen hittade jag cap.45 ammo eller vad det heter står att dom ska passa i 1911 pistolen, passar dom inte i revolvern också då? Och måste man ha ett magasin till revolvern eller räcker det med ammunition?

Ohhh geeezz, suttit och spelat i 7 timmar och fått ihop fint gear, och så ska jag ta en ny server, och så VIPS så försvann allt mitt gear och jag får börja om på nytt..

magnumen tar .357 och inte .45

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Senaste patchen är underbar, tog bort allt "glid lagg", dvs att man randomly gled runt på marken när man sprang. Nu är det bara att fixa zombie:sarna så att de inte går igenom väggar/staket.

Permalänk

Precis köpt spelet men tycker det verkar svårt att hitta saker? Sprungit runt i hur många hus som helst och hittade bara en rutten frukt. Finns det några knep? Har 60fps med min gamle core 2 duo e8600 4ghz

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Skrivet av robertr81:

Precis köpt spelet men tycker det verkar svårt att hitta saker? Sprungit runt i hur många hus som helst och hittade bara en rutten frukt. Finns det några knep? Har 60fps med min gamle core 2 duo e8600 4ghz

Knepet är att hitta en server aom precis restartats eftersom loot inte respawnar. Och nej, Du har inte 60 fps.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Det kan vara rätt svårt att hitta loot, kör du på servrar med många spelare? Prova att byta till en med få. Leta kring de mellanstora städerna.
Chernogorsk och Elektro är överbefolkade och Balota är i princip en stor jävla PvP-arena. Du får gärna PMa så kan jag hjälpa till lite.

Har hjälper gärna vem som helst som behöver hjälp, bara att PMa.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Knepet är att hitta en server aom precis restartats eftersom loot inte respawnar. Och nej, Du har inte 60 fps.

Aha tack, då vet jag. Då visar väl fraps fel då. Hade 20 fps innan jag ändrade inställningarna, men du har säkert bättre koll...

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Det kan vara rätt svårt att hitta loot, kör du på servrar med många spelare? Prova att byta till en med få. Leta kring de mellanstora städerna.
Chernogorsk och Elektro är överbefolkade och Balota är i princip en stor jävla PvP-arena. Du får gärna PMa så kan jag hjälpa till lite.

Har hjälper gärna vem som helst som behöver hjälp, bara att PMa.

Tack det var snällt. Har som du säger hoppat in på servrar med många inne. Hur navigerar man till dessa städer? Kommer säkert slänga iväg nåt PM om jag har funderingar tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har SweClockers någon server? om inte, skaffa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Tack det var snällt. Har som du säger hoppat in på servrar med många inne. Hur navigerar man till dessa städer? Kommer säkert slänga iväg nåt PM om jag har funderingar tack

http://dayzdb.com/map/chernarusplus

Där har du en liten map som visar de mesta loot ställen. Vart du spawnar visas ju inte längre som i moden.
Men när man själv har spelat ett par 1000 timmar på denna karta så vet man hur kartan ser ut i huvudet.
Rekommenderat är att undvika Berezino på vilken server som helst, PVP-stad nr.1 har varit länge och kommer nog vara ett tag till.
Elektro och Cherno är bra start städer pga att man spawnar nästan alltid i dessa områden tyvärr är det roliga bandits som alltid tycker det är roligt att ropa ut friendly och då dör du så fort du visar näsan.
Men rekommenderar att starta i Elektro/Cherno sen börja jobba dig sakta uppåt på kartan. North West Airfield är väl nästan allas slutstopp för att hitta vapen mm. Men är ju en het PVP zon för flesta också.

Sen nästan alltid för att överleva en längre period är att spela i team av flera. Jobba som en grupp för bandits är max 3-4 st "tror att de är pro på allt och vill lira CS i DayZ". Men dessa är för det mesta nere vid nyspawnade områden, när de lite mer seriös brukar hålla till på nordliga delen av kartan.

Skrivet av Dragzone:

Har SweClockers någon server? om inte, skaffa!

Är väl bara att ta en snack med de som driver BF4 server om du kan starta en sweclockers server i den andan.
Men det har snackat länge om en sweclockers server i DayZ men tror aldrig det har gått igenom.

Vet inte vad mumble sweclockers gänget lirar på för serverar har inte varit inne där på ett tag själv.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra för att vara i alpha. Kanske för lite zombies, blir mera till ett PvP. ''Rubberbandingen'' är ännu svår och man blir osynlig ibland när man tar på sig kläder. Dock så är spelet kul och jag tror det kommer bli minst lika bra som modden.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag har hittils plöjt in kanske 15 timmar. Spelade knappt Dayz modden då jag tyckte att det var för krångligt. Standalonen uppfattar jag ha en enklare inlärningskurva.

Jag gillar verkligen atmosfären i spelet, ibland känns det som att man är den sista människan på jorden. Självklart förekommer ganska mycket buggar men långt ifrån så många som jag hade förväntat mig från en alpha. De vanligaste buggarna är att Zombies springer genom väggar, något som har fått mig att hoppa till flera gånger. En annan är att loot försvinner när man kastar ut den. Normalt sett tar det typ 10-20 sekunder innan man kan se den på marken men ibland försvinner den helt.

Tyvärr så finns det väldigt många som bara springer runt och dödar andra spelare så snart de ser dem. Jag blev rånad en gång av två rövhål, vilket var ganska roligt tills de avrättade mig. En session så mötte jag en tysk som jag hängde med ett tag, en amerikan och polack slöt upp i vår lilla skara och det var jäkligt kul att spela tillsammans. Tyvärr ramlade från hög höjd och dog efter en stund men fram till dess så visade spelet verkligen sin potential, att folk från olika delar av världen kan sluta upp och försöka överleva tillsammans är riktigt häftigt.

Visa signatur

MSI P67A-G45 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3.8GHz | Geforce GTX 1060 6GB DUAL | Corsair HX 750W 80+ | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Samsung SSD 850 EVO 500GB | 1TB Seagate Barracuda 7200rpm | Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 | Fractal Design Define R3, Titanium

Permalänk

Är ficklampan helt jävla efterbliven för er också? Spelkaraktären håller i den som om det vore ett gevär, vilket gör att han riktar lampan snett neråt åt vänster, vilket inte hjälper ett jävla skit när det är mörkt.

Jag har också såna sjuka "lag spikes" där allt fryser i ett par sekunder, väldigt ofta, vissa servrar klarar sig utan det, men nästan alla servrar är sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Är ficklampan helt jävla efterbliven för er också? Spelkaraktären håller i den som om det vore ett gevär, vilket gör att han riktar lampan snett neråt åt vänster, vilket inte hjälper ett jävla skit när det är mörkt.

Jag har också såna sjuka "lag spikes" där allt fryser i ett par sekunder, väldigt ofta, vissa servrar klarar sig utan det, men nästan alla servrar är sådana.

Klicka på "Space" Då tar han upp ficklampan så ser du normalt.

Så gör du med alla vapen du viill sikta in med.

Permalänk
Medlem

De som gör spelet förstör sitt eget spel.

Spelet har varit en mod i vadå, 1 år eller mer. De lovade standalone innan 2013 var slut. Vi fick en dålig alfa.

Nu säger de att vi antagligen inte kommer får betan för en slutet av 2014.
Det är DET som gör att de förstör spelet, som många andra.

Spelet är fan inte klart en men endå så har man spelat spelet flera flera timmar. Man tröttnar ju på hela jäkla iden.
Spelet är ju inte roligt längre för det går ju ut på exakt samma saker och man kan bara göra ett visst antal saker.

Och sen kommer det med: oooh kolla nuuuu har vi en standalone!! Wooooow fantastiskt, NOT.

Sen det enda de har gjort är att bättra på texturer och gjort spelet enklare. Nä tack!

De borde dra in Early accsess nu och vänta tills spelhelvetet är klart så man faktiskt kan tycka det är kul när spelet är klart!

Nä riktigt jäkla sämst gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej!

Undrar bara lite vad ni som köpt standalone tycker om spelet så hittils? Hur känns det att spela gämnfört med modden?

Inga klagomål på att spelet buggar, det är en alfa. Berätta gärna om buggar, men klaga inte.

P.S God jul!

Skrivet av oddfellow:

Spelet har varit en mod i vadå, 1 år eller mer. De lovade standalone innan 2013 var slut. Vi fick en dålig alfa.

Spelet är fan inte klart en men endå så har man spelat spelet flera flera timmar. Man tröttnar ju på hela jäkla iden.
Spelet är ju inte roligt längre för det går ju ut på exakt samma saker och man kan bara göra ett visst antal saker.

Och sen kommer det med: oooh kolla nuuuu har vi en standalone!! Wooooow fantastiskt, NOT.

Sen det enda de har gjort är att bättra på texturer och gjort spelet enklare. Nä tack!

De borde dra in Early accsess nu och vänta tills spelhelvetet är klart så man faktiskt kan tycka det är kul när spelet är klart!

Ursäkta men TS skrev inget klagande.

Om du inte tycker om spelet bara för det e en Alpha e ditt problem du behöver inte göra det deppigt för oss andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Det som skulle ha kommit för ett år sedan var moden som en egen .exe ungefär.

Nu när dom har standalone så kommer dom kunna ändra och fixa saker som var omöjliga i moden

Visa signatur