Permalänk
Medlem

Datorn kommer tas ut idag (31).

Kommer inte startas på en vecka.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZecretW:

Kondens funkar på andra hållet, när objektet är kallare än luften. Du får inte imma på glasögonen när du går ut i kylan med varma glasögon, bara när du kommer in i värmen med kalla glasögon.

Så att ha en varm sak i kall lyft är ok. Men som de säger. när du tar in den igen så låt den "tina upp" sakta.

Har man haft en kamera ute på vintern ska man inte ta upp den ur väskan på ett par timmar när man kommer hem, så den får bli varm sakta, annars kan man få kodens inne i objektivet och då är den förstörd.

Jag vet. Det är också så jag beskriver det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Saken är den att även under drift så finns det lokala varma och kalla ytor.
Ta hårddisken t.ex.
När hårddisken får vara igång ett tag, kommer luften på insidan av hårddisken att långsamt värmas upp från -7 till omkring nollan, och kort därefter till plusgrader.
Ramen till hårddisken kommer inte att följa med lika snabbt, då aluminium-ramen har en effektiv temperaturutväxling med luften på utsidan.
Det kommer högst troligt resultera i att kondensdroppar bildas på hårddiskens insida, som så småningom ackumuleras upp i sådana mängder att de riskerar att väta ner resten av hårddiskens insida.
En blöt läshuvudkrasch är en olycka som bara väntar på att hända.

Det ovanstående håller jag för helt osannolikt.

Processorn i sig kommer att värma upp luften på insidan av chassit, och resten av datorn kommer inte att värmas upp lika snabbt. I synnerhet chassit i sig.
Det resulterar i att den uppvärmda luften kommer att kondensera av sin fukt på de betydligt kallare ytorna runtom i datorn.

Troligen inte, den uppvärmda luften innehåller inte mer fukt än tidigare, då den var kall.

Detta är även ett problem i de mer tropiska delarna på vår planet.
Ta bara Japan som exempel. Ibland får de ta hänsyn till vädret och luftens fuktighet och temperatur innan de startar en dator. Vissa har till och med skaffat moderkort med integrerade värmeslingor. Andra har löst det genom att förvärma datorn med diverse olika metoder.

Låter märkligt, det torde innebära att de har spontan kondensering inomhus på tex diskbänkar, TV-rutor mm.
Men OK, jag vet inte, det kan vara så.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

"Datorn står för tillfället på en vind som ligger på samma nivå som mitt rum" Då betyder ju det isåfall att stackaren bor över det isolerade skiktet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Jo, du har rätt. Jag tror det helt enkelt är för sent på natten.

Ont: Som andra säger kanske du ska ta det lite lugnt med att inte starta den direkt från minusgrader. Ingen aning om det är skadligt eller inte men man kan alltid vara på den säkra sidan och låta den värmas upp innan start.

Du kan alltid googla lite och se om fler folk har bättre svar (engelska är att föredra).

Edit: Du verkar få fler som vill citera din kylskåpsnivå.

Är det sant?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det största problemet är inte temperaturen i sig utan den kondens som bildas då de varma komponenterna går mot den kalla luften. Lösningen skulle vara en torrfrysning

Du kan inte få kondens om koll luft träffar en varm komponent. Det är omöjligt. Det är när varm fuktig luft kyls som man får kondens. Så en dator som är igång kommer minska risken för kondens då luften i datorn och i förlängningen utrymmet den står i är varmare och därför befinner sig längre ifrån daggpunkten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Vaför skulle du vilja ha dina komponenter -7? Vi snackar om kylskåp nivå, det kommer bara kondenseras och föstöra hela ditt system.

Har du ditt kylskåp på -7 grader gör du något fel, min vän.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Har du ditt kylskåp på -7 grader gör du något fel, min vän.

Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

"Datorn står för tillfället på en vind som ligger på samma nivå som mitt rum" Då betyder ju det isåfall att stackaren bor över det isolerade skiktet.

Eller att de byggt ett isolerat rum av halva vinden..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

OT:
Lite trött, men vad är vitsen med det hela.. verkar lite som en knäpp ide att bygga så.
Är det inte bättre att isolera ordentligt så värmen inte läcker ut.. så kostar uppvärmningen mindre ?

Det är det absolut vanligast på alla 1-plans hus, och det blir bättre isolerat om vinden är kall då du kan köra med lösull istället för skivor.

Permalänk
Medlem

Ställ ut datorn när den är varm och har en filt över den så att den håller sig varmare än omgivande luft hela tiden? Det eller en flyttlåda, eller något annat som gör att inte den iskalla luften träffar en hårddisk direkt och orsakar kondens inne i enheten... Datorn kommer liksom att få värma upp sin egen omgivande luft, utan att den behöver värma hela vinden.

En sådan låda blir även ett mysigt fort!

Poängen är att den minusgradiga luften inte skall blåsas rakt in i datorn iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Processorn i sig kommer att värma upp luften på insidan av chassit, och resten av datorn kommer inte att värmas upp lika snabbt. I synnerhet chassit i sig.
Det resulterar i att den uppvärmda luften kommer att kondensera av sin fukt på de betydligt kallare ytorna runtom i datorn.

Bara för att luften värms upp inehåller den inte magiskt mer fukt helt plötsligt. Varm luft har möjlighet att inehålla mer fukt, men det betyder inte att den gör det. Med din logik kommer kondens bildas överallt i verande chassi som står i rumstemperatur, pag luften i chassit ofta är märkbart varmare än rummet (iaf under belastning).

Sålänge temperaturen i rummet inte genomgår plöttsliga förrändringar är den absoluta temperaturen obetydlig för kondensbildning. Det farliga med detta är om temperaturen varierar mellan dag och natt, då riskeras kondensbildning på de kallare ytorna när temperaturen i rummet sjunker. Men detta beror på att det kommer in luft med högre fuktighet under dagen då luften är varmare, och sedan när luften i rummet kyls ner under natten bildas kondens.

Permalänk
Medlem

Finns ju dom som kyler både GPU och CPU till -130C om inte ännu mindre/mer men då har dom preppat för att undvika kondens osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Vaför skulle du vilja ha dina komponenter -7? Vi snackar om kylskåp nivå, det kommer bara kondenseras och föstöra hela ditt system.

-7° är vad skulle kalla frysnivå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det största problemet är inte temperaturen i sig utan den kondens som bildas då de varma komponenterna går mot den kalla luften. Lösningen skulle vara en torrfrysning

Inget problem där inte. Tvärtom skulle ge problem, kalla komponenter i varm luft.

Skrivet av erixonjkpg:

"Datorn står för tillfället på en vind som ligger på samma nivå som mitt rum" Då betyder ju det isåfall att stackaren bor över det isolerade skiktet.

Mer troligt är att halva vinden är isolerad och inredd. Resterande utrymme är oisolerat och kan användas till förvaring av diverse föremål.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Batman:

-7° är vad skulle kalla frysnivå.

nope

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Öh jo.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Enligt livsmedelsverket ska en frys hålla -18° till -24° och en kyl +4° till +8°

Så det är inte frysnivå, men kallare än lämpligt för en kyl..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Enligt livsmedelsverket ska en frys hålla -18° till -24° och en kyl +4° till +8°

Så det är inte frysnivå, men kallare än lämpligt för en kyl..

Det är ett mellaning, så det är varken kyl eller frys med andra ord.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Enligt livsmedelsverket ska en frys hålla -18° till -24° och en kyl +4° till +8°

Så det är inte frysnivå, men kallare än lämpligt för en kyl..

-7 är typ exakt mellan båda

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

de kommer ej funka! den dator -7 sen är det 0 någon dat sedan plus sedan -20 då e de ju kört

edit : nej han bor ej där det e 7grader, han bor på samma nivå. antagligen öär det nå¨form av borrande för bara dra kablar in till rummet som är tänkts... det förstår 'l alla som läst eller har ni tullat på brännvinet till imorrn!

Uhm, okej.

Tror nog du tullat mer än någon här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xiqt:

Finns ju dom som kyler både GPU och CPU till -130C om inte ännu mindre/mer men då har dom preppat för att undvika kondens osv

Det beror på att de står inomhus där luften är varm och fuktig. När den varma luften möter kylaren som är -130 grader så kyls luften och i princip all fukt kondenserar. Här är det tvärt om, en varm sak i ett kallt utrymme, då finns det inga kalla ytor att kondensera mot.

Grundprincipen är enkel. Varm luft kan lösa mer fukt än kall luft. Här har du ett Mollierdiagram över fuktig luft:

Det ser rätt rörigt ut vid första anblick men det är inte så komplicerat. Den här typen av diagram innehåller väldigt mycket information och är ett måste för alla som arbetar med luft som värms och kyls. Ska försöka förklara det lite snabbt för har man den här bilden i huvudet blir det lite lättare att förstå vad som faktiskt händer. Y-axeln är temperatur i grader Celsius. Vi ser att den går från -25 till 40. X-axeln längst upp är absolut fukthalt i kg fukt per kg vatten. Den går från 0, alltså helt torr luft till 0,02 kg fukt per kg luft. Rutnätet är till för dessa två värden så det blir lättare att läsa av diagrammet. De böjda linjerna ger relativ luftfuktighet. De är märkta med lilla fi, φ. Den understa linjen när φ=1 är alltså 100 % luftfuktighet och kallas mättnadslinjen eller daggpunkten. Det går inte att ha mer fukt i luft än så. Resten av informationen som entalpi, våttemperaturer med mera hoppar vi över för det är överkurs.

Jag kan ge några exempel på hur man läser av det och stegen är illustrerade i bilden under. Om vi följer linjen för 25 grader till φ=0,5, det vill säga 50 % luftfuktighet kan vi se att luften innehåller 0,01 kg fukt per kilo luft. Det är ungefär 10 g vatten per kubikmeter luft. Vi befinner oss alltså på punkten högst upp på den röda linjen. De tunna gröna linjerna visar var vi är i början. Om vi antar att det är förhållandet i ditt rum, alltså 25 grader och 50 % relativ luftfuktighet och sedan kyler ner rummet till 15 grader. Vad blir då den relativa luftfuktigheten? Jo, vi vet att den absoluta fukthalten måste vara konstant, vattnet i luften kan ju inte magiskt försvinna, så vi följer den lodräta linjen rakt ner till där den korsar linjen för 15 grader. Detta steg illustreras av den röda linjen. Då ser vi att vi helt plötsligt har fått 95 % relativ luftfuktighet. Om vi då fortsätter kyla samma luft till 10 grader så slår vi i mättnadslinjen. Alltså kommer fukt kondensera. För att lista ut hur mycket så följer vi mättnadslinjen till 10 grader, vilket illustreras av den blåa linjen. Då ligger vi alltså på 100 % luftfuktighet men lägre absolut fukthalt. läser vi av x-axeln, tunn grön linje igen, så ser vi att vi landat på 0,0075 kg/kg. Så skillnaden mellan 0,01 och 0,0075 är 0,0025 kg/kg. Så för varje kg luft i rummet har vi fått 2,5 g flytande vatten. Om vi antar att rummet är 20 kubikmeter och höftar en densitet på 1 kg/m3 för luft så har du alltså kondenserat ut totalt 50 g vatten, vilket är 5 cl.

Det intressanta att notera är hur mycket mättnadskurvan beror på temperaturen. Så fort man har luft som är runt rumstemperatur och sedan kyler ner den till runt noll grader så kommer man få kondens om inte den varma luften är väldigt väldigt torr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Funkar utmärkt.

Är det -7 så är det en frys... (En ganska varm frys kanske)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Satan vilken diskussion det blev mellan kyl och frys! kanske det nya replacement till AMD vs Nvidia?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Satan vilken diskussion det blev mellan kyl och frys! kanske det nya replacement till AMD vs Nvidia?

Permalänk
Medlem

när jag var yngre drog jag en slang(sån man får med till luftkonditionering för att leda ut värmen) rätt in i datorns insug från vinter kylan. vet inte hur många minus men det var väll runt en 5 minus och det fungerade utan bekymmer men då får man INTE stänga av datorn. sen så var ju inte resten av datorn i minus grader utan bara luften som sögs in.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KlyfftPotatis:

Satan vilken diskussion det blev mellan kyl och frys! kanske det nya replacement till AMD vs Nvidia?

Frysboxar har bättre prestanda än kylskåp. Dessutom bra mycket svalare än kylskåp. Som grädde på moset så är frysar bättre anpassade för glass.
Alla kylskåps-fanboys kan dra något kallt över sig.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Vaför skulle du vilja ha dina komponenter -7? Vi snackar om kylskåp nivå, det kommer bara kondenseras och föstöra hela ditt system.

Om du ger mig adressen till en bostad var som helst i hela värden som har -7 grader i kylskåpet så får du 1000 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Om du ger mig adressen till en bostad var som helst i hela värden som har -7 grader i kylskåpet så får du 1000 kr...

Gimme my money!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BrutalSwede:

Är det -7 så är det en frys... (En ganska varm frys kanske)

Skrivet av friskybob:

Om du ger mig adressen till en bostad var som helst i hela värden som har -7 grader i kylskåpet så får du 1000 kr...

Nu kan vi avsluta den här diskussionen en gång för alla med att konstatera att varken kyl eller frys kommer ligga på -7 grader så länge de är hela. Om du däremot har sönder termostaten så kan du få både ett kylskåp och en frys att nå -7 grader. Om du får kompressorn i en kyl att gå konstant är det inga problem att nå minusgrader. Jag har frusit mjölk och vatten i ett kylskåp flera gånger av misstag och då fungerade termostaten men var satt väldigt låg. På samma sätt behöver termostaten haverera så att kompressorn går väldigt sällan i en frys för att nå -7 grader.

Så det rätta svaret är alltså varken kyl eller frys alternativt en trasig kyl eller frys. Alla nöjda?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24