Server i isolerat garage?

Permalänk
Medlem

Server i isolerat garage?

Jag ska bygga hus och då vill man ju givetvis se till att serverparken har det bra. Garaget som ska byggas är isolerat och en del är inrett som ett vanligt rum med separat dörr. Till detta rum tänker jag mig dra lite fiber och sen sätta upp servern där inne. Rummets yta blir ca 10 kvm och frågan är ju om jag behöver sätta in extra kylning/ventilation till detta rum i garaget? Är det något mer jag ska tänka på? Garaget är alltså inte byggt än så alla ändringar är ju bra att få in innan snickaren ska bygga.

Det är inget monster till server men bor man i hus är det lätt hänt det blir ett rack och sen är man igång.

Permalänk
Medlem

Har en granne som har en server i garaget i ett eget litet rum med fiber till den.
Enda som är där är ett ventilationshål samt att garaget är isolerat men inte uppvärmt och det funkar utmärkt.
vet inte hur många datorer han har i det racket men det funkar bra för honom.
Enda jag vet är att han drog in en extra fiber till garaget då han driver något företag på den/dom servrarna(alla våra hus har fiber in som standard).

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Någon form av cirkulation på luften kan ju vara bra för att undvika fukt?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Passa på och lägg golvvärmeslinga i garaget så kan du värma golvet och kyla servern med vattenkylning... Lagomt kul hobbyprojekt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Har haft min server puttrandes i garaget i 3-4 år nu. Temperaturen i garaget ligger på runt 15 vintertid (har varit under 10 nån gång) och upp till 25 på sommaren.
Tickar på utan problem, har den ca 1,5 m från luftintag så att jag vet att den får frisk luft hela tiden. Försöker undvika att stänga av den vintertid för att inte riskera kondens.

Håll koll så att ingen spindel får för sig att bygga bo i serven. Det enda som jag råkat ut för

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noobs:

Jag ska bygga hus och då vill man ju givetvis se till att serverparken har det bra. Garaget som ska byggas är isolerat och en del är inrett som ett vanligt rum med separat dörr. Till detta rum tänker jag mig dra lite fiber och sen sätta upp servern där inne. Rummets yta blir ca 10 kvm och frågan är ju om jag behöver sätta in extra kylning/ventilation till detta rum i garaget? Är det något mer jag ska tänka på? Garaget är alltså inte byggt än så alla ändringar är ju bra att få in innan snickaren ska bygga.

Det är inget monster till server men bor man i hus är det lätt hänt det blir ett rack och sen är man igång.

Hej!

Jag skulle bygga det och sen leda varma luften som bildas där inne ut i själva garaget, med hjälp av t.ex. värmeflyttare likt http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4rmeflyttare-Flexit-100X/3... alternativt en lite större/bättre fläkt som t.ex. en Östberg Kanalfläkt (finns en del olika varianter).

Och för inluft in i utrymmet så antingen ta in luft via ventil direkt utifrån (kom ihåg att ha filter emellan för att filtrera bort damm etc på inkommande luft) och då kunna justera flödet för inkommande luften på ventilen (minska flödet på vintertid och kunna ha mer öppet på sommaren).

I det fallet så får du ut varmluften i garaget och tar in kalluft utifrån. Annars kan man ju lösa det så att man tar in luften i utrymmet från garage utrymmet så att det kan cirkulera mellan garaget/server delen. (och ha inkommande luft i garaget via ventil).

Rätt viktigt är oavsett hur du gör är att inkommande luften till server delen går via luftfilter för att få bort damm etc.

Tänk även på att när dem börjar bygga att slang etc för el mellan elskåp/server delen och även slang för att kunna dra nätverk och dra då hellre direkt en eller flera rätt grova slangar än att "snåla" och komma på i efterhand att man skulle dragit grövre slang för t.ex. nätverk då det lätt går åt.

Och ska du få fiber installerad så kan du be att dem drar in den i garaget och placerar den antingen inne i server delen eller vid t.ex. elcentral så behöver du inte dra kablaget från huset till garaget och sen tillbaka för interna nätet :).

Förslagsvis så:
Väggmonterat 19" väggfäste för montering av patchpanel, switch etc.
Ev rackskåp / stativ för servrarna.
Slang mellan garaget och huset för att kunna dra in nätverkskablaget (förslagsvis så kör du fiber mellan huset och garaget för att undvika el problem som kan bli) och placerar inkommande slang i huset i t.ex. källare (om det finns) eller förråd eller liknande där du kan montera ett 19" väggfäste med patchpanel och switch för kablage ut till rummen inne i huset.

Vid fler frågor så är det bara att skriva

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av erhug:

Håll koll så att ingen spindel får för sig att bygga bo i serven. Det enda som jag råkat ut för

Lite OT, men det där är en av anledningarna varför jag inte har min server i garaget i dagsläget; det formligen sprutar spindlar där sommartid.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Lite OT, men det där är en av anledningarna varför jag inte har min server i garaget i dagsläget; det formligen sprutar spindlar där sommartid.

Det är just därför man bygger det slutet, dvs tätat springor/skarvar, filter för där det kommer in luft, ha en tät dörr (dvs ingen springa i botten som det är på innerdörrar, utan ha en *riktig* ytterdörr som sluter tätt runt om dörren mellan dörr och karm.

Och såklart tätar eventuella slangar man dragit in i serverdelen och ut i garaget (funkar att tejpa igen med vanlig eltejp eller liknande när man dragit kablaget).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Kör själv ett par servrar i ett rum på ca 10kvm och har en sådan ventilationsfläkt som näms ovan, men det blir lätt 30-35c där inne om dörren är stängd. Så jag hade sett till att ha jämt flöde på luften, iomed det är garage så hade jag satt 2 fläktar, en för in och en för ut.
Sen är saken biff. Kanske blir lite varmt på sommaren oavsätt om inte AC nyttjas.

Permalänk
Medlem

har server i mitt garage och det blir varmt där sommaren, nu på vinter går det ju bra,
så kolla över in samt ut luft, är flera grader varmare en rummet brevid och har ingen värme på.

ska själv kolla på sån där fläkt som nämndes tidigare i tråden.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

ska själv kolla på sån där fläkt som nämndes tidigare i tråden.

Mitt tips är att du kollar på en kraftfullare fläkt så kan du köra den på lägre varv men på samma gång flytta samma mängd eller mer luft.
Av egen erfarenhet så