Oculus Rift lanseras med Eve: Valkyrie

Permalänk
Medlem
Skrivet av gson3001:

När de säger att det kör i 1080p så menar de 1080p, inte 1080p gånger 2.
Alltså 1080p bilden delas upp mellan ögonen så det är 540p gånger 2 om du vill tänka i den banan.

Jag har själv prototypen av oculus rift och jag håller med att 4K behövs för att göra mig i närheten av nöjd iaf.
Den jag har är 720p och 1080p är inte så många fler pixlar.

Nja 1080p har ju drygt dubbla antalet pixlar om man jämför mot 720p.

Tror dock det inte kommer bli riktigt bra förrän det sitter en 4k skärm i, dock krävs det ju en del av datorn för att driva den upplösningen. Så jag kommer garanterat slå till när det kommer en variant med 1080p eller över.

Permalänk

Ser fram emot detta som satan!

Tänk er Occulus Rift med detta och en joystick. Fatta hur coolt det är!!!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av rektor:

1080p är inte så najs när skärmen sitter en ynka tum ifrån ögat.

Oculus Rift skulle behöva 4K eller 8K upplösning.

Jag skulle gissa på att Oculus Rift kommer att få minst 4K-upplösning. Jag vet att folket på Oculus VR har arbetat tillsammans med Valve, som har en jobbat med ett par egna VR-glasögon (länk till en artikel om en person som har prövat dessa). Dessa har tydligen mycket högre upplösning än de prototyper Oculus har släppt, så det finns hopp!

Skrivet av KjM:

Vilket format är glasögonen tillverkade för?
Jag har ett ps4 och det hade varit trevligt att kunna koppla in ett par i konsollen

Om nu standard för VR-glasögon blir 4K så tror jag knappast att PS4 eller Xbox One skulle klara av att stödja den upplösningen. Kanske skulle de klara av 720p eller 1080p, men det skulle inte bli samma upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HejsanHallå:

Jag skulle gissa på att Oculus Rift kommer att få minst 4K-upplösning

Då får de nog jobba på hos Nvidia och AMD...

Permalänk
Medlem

Rift + star citizen?!?!?!?! Vore awesome as föööck! Eller elder scroll 6 när det nu kommer i framtiden - öppna vidder i båda och super grafik!

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem
Skrivet av gson3001:

När de säger att det kör i 1080p så menar de 1080p, inte 1080p gånger 2.
Alltså 1080p bilden delas upp mellan ögonen så det är 540p gånger 2 om du vill tänka i den banan.

Jag har själv prototypen av oculus rift och jag håller med att 4K behövs för att göra mig i närheten av nöjd iaf.
Den jag har är 720p och 1080p är inte så många fler pixlar.

Edit: sorry, helt korrekt, 540p är fel.
Det är inte på den ledden skärmen delas.

Är 1080p "inte så många fler pixlar" än 720p? Tänk om, tänk rätt...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Är 1080p "inte så många fler pixlar" än 720p? Tänk om, tänk rätt...

Jupp

Permalänk

Jäklar... Jag kommer itne ha mycket pengar kvar när detta släpps!
Joysticks och gear för halva lönen minst!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem

Vet nån om dessa föredrar någon spec tillverkare av grafikkort (AMD/nvidia) lr funkar dom som en vanlig skärm?
Borde väl va displayport lr dvi lr nåt?
Ska def köpas, men då blir d o uppgradera grafiken i börken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Varför inte? Förstår inte varför vissa måste ha en P12-attityd à la pro-PC-macho yada yada. Tror att det skulle vara bra att trycka ut VR på så många plattformar som möjligt för att få till ett starkare intresse. Större intresse = mer R&D.

Sedan så när våra kära communityhövdingar Jonas och Emil provkörde Rift så använde de väl ändå en Xbox-kontroll ifall jag minns rätt? Förvisso på en dator, men ändå.

Kanske för att konsoler inte gjort något annat än förstört för oss som spelar på PC?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonvader:

Kosta vad det kosta vill; jag SKA ha det här.

Om jag inte minns fel ska det kosta runt 2000-2500kr. Isf kommer det vara den mest prisvärda pryl jag någonsin inhandlat!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av KjM:

Vilket format är glasögonen tillverkade för?
Jag har ett ps4 och det hade varit trevligt att kunna koppla in ett par i konsollen

Tror Rift är pc exclusive, men sony jobbar på en egen PS version har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Om jag inte minns fel ska det kosta runt 2000-2500kr. Isf kommer det vara den mest prisvärda pryl jag någonsin inhandlat!

Glöm heller inte deras mål med att ett kit skall vara kraftigt subventionerat, så pass att dom vill kunna ge bort en oculus (i stil med hur konsoler subventioneras)

Deras mål till en början är 300$ precis som devkiten kostar just nu. Sen har vi svensk moms på det misstänker jag :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Marcuswb:

Varför inte? Förstår inte varför vissa måste ha en P12-attityd à la pro-PC-macho yada yada. Tror att det skulle vara bra att trycka ut VR på så många plattformar som möjligt för att få till ett starkare intresse. Större intresse = mer R&D.

Sedan så när våra kära communityhövdingar Jonas och Emil provkörde Rift så använde de väl ändå en Xbox-kontroll ifall jag minns rätt? Förvisso på en dator, men ändå.

Tror att det i grund och botten är en inre missnöje/ilska som byggts upp under åren då utvecklare bestämt sig för att göra massa spel till konsolerna som sedan bara blir dåligt portade med konsolmenyer och UI etc till PC. Och när man inte kan göra något åt problemet kommer utloppen i from av utspel där man önskar dåliga dagar över konsolerna.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Men det kan för all del vara tyngre att rita upp 960*1080 två gånger om från olika vinklar än att rita upp det en gång i 1920*1080. Inte vet jag.

Bara klargör lite här, om det är någon som undrar:

En total display på 1080p innebär 1080p/2 per öga och en renderingar per öga per frame var upplösning är större än 1080p för att minska uppskalnings-artefakter då man applicerar shadern som kompenserar lins-distortionerna som behöver göras för att bilden skall se vettig ut i oculusen. De rekommenderar också 60+ fps och de har sagt att dagens konsoler inte har den hårdvaran som behövs för att generera allt detta så det kommer nog inte komma till ps3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Glöm heller inte deras mål med att ett kit skall vara kraftigt subventionerat, så pass att dom vill kunna ge bort en oculus (i stil med hur konsoler subventioneras)

Deras mål till en början är 300$ precis som devkiten kostar just nu. Sen har vi svensk moms på det misstänker jag :\

vad innehåller ett kit?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vad innehåller ett kit?

Det var en bra fråga.
Lyckades hitta det jag läste för bra ett tag sedan om saken. Stod dock inte vad som kommer innehålla. (kan ha att göra med hur gammal artikeln är)
http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2013/07/16/oculus-rift...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Vet nån om dessa föredrar någon spec tillverkare av grafikkort (AMD/nvidia) lr funkar dom som en vanlig skärm?
Borde väl va displayport lr dvi lr nåt?
Ska def köpas, men då blir d o uppgradera grafiken i börken.

Skickades från m.sweclockers.com

Devkittet har hdmi/dvi och fungerar precis som en extra skärm i Windows.

För övrigt måste oculus ordna upp bläckfisken med sladdar som man får idag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

1080p är inte så najs när skärmen sitter en ynka tum ifrån ögat.

Oculus Rift skulle behöva 4K eller 8K upplösning.

Dock använder ju Rift linser av den här typen, så det går inte riktigt att jämföra.

Sen är ju PPI:n betydligt högre än på dagens monitorer. Jag har testat den första versionen (720p), och jag tycker att det funkade hyfsat bra. Pixlar gick att urskilja, vilket var lite störande, men jag fick trots det ingen känsla av att skärmen var så pass nära som den var. 1080p kommer definitivt att räcka för att göra upplevelsen bra, men 4K kommer så klart att vara ännu bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av HejsanHallå:

Jag skulle gissa på att Oculus Rift kommer att få minst 4K-upplösning. Jag vet att folket på Oculus VR har arbetat tillsammans med Valve, som har en jobbat med ett par egna VR-glasögon (länk till en artikel om en person som har prövat dessa). Dessa har tydligen mycket högre upplösning än de prototyper Oculus har släppt, så det finns hopp!

Isåfall lär de knappast kosta de 300$ de siktar på...

Såvida det inte släpps 2015/2016 vilket inte är så sannolikt.

Jag tror de släpper än 1080p version för ca 300$ till sommaren och sedan en dyrare 4K variant lagom till julhandeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Isåfall lär de knappast kosta de 300$ de siktar på...

Såvida det inte släpps 2015/2016 vilket inte är så sannolikt.

Jag tror de släpper än 1080p version för ca 300$ till sommaren och sedan en dyrare 4K variant lagom till julhandeln.

Sen får man ju tänka på hur tätt det blir mellan pixlarna.
Jag gissar på att det är som att ta sin 5" 1080 upplösta smartphone och hålla 3-4cm från ögonen :\
Sen med dom speciela linserna emellan då också.

Personligen tror jag inte jag hade tänkt på pixlarna som dom flesta där ute som testade crystal cove menman vet ju aldrig.

(för övrigt så håller dom på med utveckling av ett headset med 4k så upplösningen är nog inget man behöver oroa sig för hur som helst.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Det är så jävla bud på att köpa occulus rift när de kommer ut om de nu verkligen lever upp till äkta verklighet när man använder den. Vad kommer litet kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Det är så jävla bud på att köpa occulus rift när de kommer ut om de nu verkligen lever upp till äkta verklighet när man använder den. Vad kommer litet kosta?

Eh.. Va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Den stora glädjen som jag ser det är att det utvecklas fler shooters a'la Starfox, Starwars Rogue Squadron etc... ja, bara det faktum att jag endast kunde komma på två att nämna är bevis på att det finns för få bra på marknaden (och dessa titlar har bra många år på nacken nu).

Trailern visar dock att detta mycket väl kan bli en spelgenre som får frisk luft i lungorna igen och fick mig verkligen att vilja investera i ett par Oculus när det blir dags!

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Då får de nog jobba på hos Nvidia och AMD...

Mantle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Kanske för att konsoler inte gjort något annat än förstört för oss som spelar på PC?

Förstört?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Oj vilken hype.
Gissar dock att när hypen lagt sig, så inser folk att det är ung samma sak som 3D brillor,, fast mycket otympligare brillor.

Jag gillar dock mina 3D brillor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Oj vilken hype.
Gissar dock att när hypen lagt sig, så inser folk att det är ung samma sak som 3D brillor,, fast mycket otympligare brillor.

Jag gillar dock mina 3D brillor

Du har uppenbarligen ingen som helst koll på vad Rift är om du hävdar att det är ungefär samma sak som 3D-brillor.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Oj vilken hype.
Gissar dock att när hypen lagt sig, så inser folk att det är ung samma sak som 3D brillor,, fast mycket otympligare brillor.

Jag gillar dock mina 3D brillor

Ursäkta språket men hur fan kan du jämföra Oculus Rift med 3D brillor!?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag ser Rift som början på något mer istället för en produkt som jag känner att jag själv vill ha. Det är en ball grej och när jag får testa det första gången så kommer jag nog ha väldigt kul, men så länge man styr med mus och tangentbord/handkontroller så är det ingen riktig virtuell verklighet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x