Permalänk
Medlem

TG799vn v2

Hej alla, Jag är en nyflyttad kille som har trillat dit på denna otroligt självgående manick, men som jag har förstått är jag inte den första.

Hur jag ska måla upp problemen jag har fått med Telias "smarta lösning" är lite av en utmaning men jag ska försöka. Jag fick min Smartbox installerad den 12 februari och har stött på problem sedan dess, det första som bekymrar mig är portarna. Jag är en fanatiker gällande Age of empires och nu till min befaring kan jag inte spela just detta, jag har försökt öppna portarna genom det otroligt svår navigerade GUI'n inne på TG799vn v2, Aoe kräver att man ska ha öppnat portarna (TPC/UDP 80 och TCP/UPD 2300-2310) men jag har utan framgång klarat detta, och jag har testat allt som står i min makt och jag har kunskap över att göra.

Men även är jag lite av en C-S kille och sedan jag flyttade hemifrån där jag hade en vanlig D-link så har jag stött på lite problem, jag hade 24MB bredband genom telejacket och en ungefärlig ping kring 10 snåret, men nu när jag har flyttat och fått internet som ska ligga aningen högre d.v.s 30mbit/s ligger jag på stadiga 50-60 konstant med 50ms. jag blir konfunderad varför detta sker och finner ingen lösning i dagsläget. Någon som har en aning?

Jag har även otroligt dålig upp-hastighet på Bredbandskollen som ligger på ungefär 1 mbit/s och förstår inte varför detta är som det är.

All hjälp som finns att tillgå är jag otroligt tacksam över.
MVH ägare till TG799vn v2.

Permalänk
Hedersmedlem

Routern är lite trög, men funkar helt ok att göra portforward med. Här är en guide för AoE.
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Techni...

Jag tycker att en ping på 50-60 låter som en fullt normal ping för ADSL/VDSL. Att du skulle haft 10 tidigare tror jag inte riktigt på faktiskt. Det är ping du kan få på en fiberuppkoppling.

När det gäller uploadhastigheten så är Telias Bredband 30 ett samlingsbegrepp för olika ADSL och VDSL hastigheter. Det låter helt enkelt som att du har 24/1 ADSL om du har en upload på 1mbit/s.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Routern är lite trög, men funkar helt ok att göra portforward med. Här är en guide för AoE.
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Techni...

Jag tycker att en ping på 50-60 låter som en fullt normal ping för ADSL/VDSL. Att du skulle haft 10 tidigare tror jag inte riktigt på faktiskt. Det är ping du kan få på en fiberuppkoppling.

När det gäller uploadhastigheten så är Telias Bredband 30 ett samlingsbegrepp för olika ADSL och VDSL hastigheter. Det låter helt enkelt som att du har 24/1 ADSL om du har en upload på 1mbit/s.

Tack så hemskt mycket för ditt svar, pingen i sig kan jag leva med, men att inte få spela sitt favorit spel är något jag blir ledsen över. Jag vill tillägga att jag spelar Age of empires 3 (|||) och har just använt mig av den guiden du länkade, fast med trean.
Men som jag nämnde, det är något jag inte får rätt på, har en kompis med exakt samma problem med exakt samma dosa, jag drar mig i håret timme in och timme ut men får inte rätt på detta, hur går jag tillväga?

Telias support var totalt värdelös gällande båda delar och det fanns ingenting att hämta därifrån.

Mvh Ludde

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xymel:

Tack så hemskt mycket för ditt svar, pingen i sig kan jag leva med, men att inte få spela sitt favorit spel är något jag blir ledsen över. Jag vill tillägga att jag spelar Age of empires 3 (|||) och har just använt mig av den guiden du länkade, fast med trean.
Men som jag nämnde, det är något jag inte får rätt på, har en kompis med exakt samma problem med exakt samma dosa, jag drar mig i håret timme in och timme ut men får inte rätt på detta, hur går jag tillväga?

Telias support var totalt värdelös gällande båda delar och det fanns ingenting att hämta därifrån.

Mvh Ludde

Gjorde du alla delar i guiden eller hoppade du över något alternativt var det något som inte såg likadant ut när det var klart?
Det vanligaste problemet när saker inte funkar är att man helt enkelt inte gjort rätt. Det är viktigt att utföra alla stegen i guiden precis som de står och inte hoppa över för att man tror att man har koll. Satte du tex ett statiskt IP på din dator som första steg?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ett annat vanligt fel är att man har två eller flera aktiva "regler" som innehåller samma portar.
Det går bara att ha en (1) aktiv portforward på en port, du kan alltså inte ha en "http" och en "AoE" ingång samtidigt eftersom båda använder port 80.

Var observant på felmeddelanden när du tilldelar din "regel" till en dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xymel:

Men även är jag lite av en C-S kille och sedan jag flyttade hemifrån där jag hade en vanlig D-link så har jag stött på lite problem, jag hade 24MB bredband genom telejacket och en ungefärlig ping kring 10 snåret, men nu när jag har flyttat och fått internet som ska ligga aningen högre d.v.s 30mbit/s ligger jag på stadiga 50-60 konstant med 50ms. jag blir konfunderad varför detta sker och finner ingen lösning i dagsläget. Någon som har en aning?

Jag har även otroligt dålig upp-hastighet på Bredbandskollen som ligger på ungefär 1 mbit/s och förstår inte varför detta är som det är.

All hjälp som finns att tillgå är jag otroligt tacksam över.
MVH ägare till TG799vn v2.

Har du även digitaltv från telia? I sådana fall har du förmodligen ett pingfilter på din lina som gör att pingen går upp. Telia lägger på detta på xDSL linor för att inte få störningar på TVn. Ang upp-hastigheten får du nog nöja dig med den. Du lär inte få mycket högre om du inte går över till fiber/cable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Har du även digitaltv från telia? I sådana fall har du förmodligen ett pingfilter på din lina som gör att pingen går upp. Telia lägger på detta på xDSL linor för att inte få störningar på TVn. Ang upp-hastigheten får du nog nöja dig med den. Du lär inte få mycket högre om du inte går över till fiber/cable

Det heter interleave rate.

Och det är väl i ärlighetens namn inte bara för att undvika störningar på TV, felkorrigeringen gör även att du slipper tappa paket på din internetförbindelse.

Det måste väl vara bättre att ha 10ms mer fördröjning än att ha en massa lagg pga tappade paket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av madtop:

Det heter interleave rate.

Och det är väl i ärlighetens namn inte bara för att undvika störningar på TV, felkorrigeringen gör även att du slipper tappa paket på din internetförbindelse.

Det måste väl vara bättre att ha 10ms mer fördröjning än att ha en massa lagg pga tappade paket?

Dom lägger ju enbart på det för de som har IPTV/Telefoni så jag antar att man inte behöver det annars. Hur som, om det är som du säger att det bara handlar om 10ms så är det väl försumbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Dom lägger ju enbart på det för de som har IPTV/Telefoni så jag antar att man inte behöver det annars. Hur som, om det är som du säger att det bara handlar om 10ms så är det väl försumbart.

Nej, de lägger på det även på kunder som bara har internet och som upplever problem.
Tappar du paket på dsl-förbindelsen så är ett sätt att lösa det en bättre felkorrigering.

Så självklart behöver du felrättning om du har en dsl med mycket fel - oavsett om det är tv, voip eller internet som transporteras.

Däremot så pratas det ofta om det i samband med TV. Och det beror på att man då alltid lägger på en relativt hög interleave för att TV är så extremt känsligt för tappade paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Gjorde du alla delar i guiden eller hoppade du över något alternativt var det något som inte såg likadant ut när det var klart?
Det vanligaste problemet när saker inte funkar är att man helt enkelt inte gjort rätt. Det är viktigt att utföra alla stegen i guiden precis som de står och inte hoppa över för att man tror att man har koll. Satte du tex ett statiskt IP på din dator som första steg?

Skrivet av madtop:

Ett annat vanligt fel är att man har två eller flera aktiva "regler" som innehåller samma portar.
Det går bara att ha en (1) aktiv portforward på en port, du kan alltså inte ha en "http" och en "AoE" ingång samtidigt eftersom båda använder port 80.

Var observant på felmeddelanden när du tilldelar din "regel" till en dator.

Jag har gått igenom och kollat så jag har fast ip på min router/modem och det står att jag har fast ip-adress tilldelad.

Jag har även gått igenom och kollat så portarna "krossar" vartandra, jag har directX 9 som har portarna UDP 2302 - 2400 2302 - 2400 UDP 6073 - 6073 6073 - 6073

Alltså krockar denna med AOE's portar vilka var 2300-2310. Hur går jag tillväga om dessa krockar??

Jag har även en HTTP som åvan nämnde som ligger på port 80, just som du sa. Samma här, hur gör jag?

Vill även tillägga att efter många om och men har jag lyckats joina ett game av 72, alltså 1/72 dem andra får jag fel meddelandet "failed to join game"
Mvh Ludde

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xymel:

Jag har gått igenom och kollat så jag har fast ip på min router/modem och det står att jag har fast ip-adress tilldelad.

Jag har även gått igenom och kollat så portarna "krossar" vartandra, jag har directX 9 som har portarna UDP 2302 - 2400 2302 - 2400 UDP 6073 - 6073 6073 - 6073

Alltså krockar denna med AOE's portar vilka var 2300-2310. Hur går jag tillväga om dessa krockar??

Jag har även en HTTP som åvan nämnde som ligger på port 80, just som du sa. Samma här, hur gör jag?

Vill även tillägga att efter många om och men har jag lyckats joina ett game av 72, alltså 1/72 dem andra får jag fel meddelandet "failed to join game"
Mvh Ludde

Det spelar ingen roll att de finns upplagda som program i routern, det är bara ett problem om du har båda dessa aktiva.

Kan du posta en skärmdump på AOE III programmet som du satt upp samt en skärmdump på vilka portforwardregler som är aktiva?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Telia lägger på sitt ping filter på alla kunders bredband, jag kör bara bredband, inge ip-telefoni eller bredbands-tv och jag hade pingfiltret på, jag ringde telias support och bad dom stänga av det.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör ha fast ip på de datorer du tänkt öppna portar mot och helst se till att dhcpservern inte arbetar i det orådet.

Kolla hur det ser ut under "portmaps" bilden i Thomsonen. där ser du vad som som skickas vart i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör ha fast ip på de datorer du tänkt öppna portar mot och helst se till att dhcpservern inte arbetar i det orådet.

Jag tror att den låser IP't automatiskt när du kopplar en regel till en dator. Dvs den gör en inställning i DHCP-server att datorn i fråga alltid ska få samma IP. Annars är det bara en ruta att kryssa i. Så det är ganska onödigt att hålla på med manuella inställningar om man inte vill ha exakt koll.

TS: Jag väntar fortfarande på skärmdumpar. Du säger att det inte funkar, men det är jäkligt svårt att komma med mer hjälp utan att veta vad du har gjort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror att den låser IP't automatiskt när du kopplar en regel till en dator. Dvs den gör en inställning i DHCP-server att datorn i fråga alltid ska få samma IP. Annars är det bara en ruta att kryssa i. Så det är ganska onödigt att hålla på med manuella inställningar om man inte vill ha exakt koll.

TS: Jag väntar fortfarande på skärmdumpar. Du säger att det inte funkar, men det är jäkligt svårt att komma med mer hjälp utan att veta vad du har gjort.

Jag är hemskt ledsen, jag är på resa från hemmet, återkommer när jag åter är på hemma-fronten. Ursäkta inaktiviteten

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det spelar ingen roll att de finns upplagda som program i routern, det är bara ett problem om du har båda dessa aktiva.

Kan du posta en skärmdump på AOE III programmet som du satt upp samt en skärmdump på vilka portforwardregler som är aktiva?

Här kommer lite skärmdumpar över mina inställningar.

http://imgur.com/3SXLUMG&QKwd3fH

http://imgur.com/oKdZmuO

Jag är ytterst tacksam för att du lägger ner tid på mig! Och tack för gången och kommande hjälp än en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xymel:

Här kommer lite skärmdumpar över mina inställningar.

http://imgur.com/3SXLUMG&QKwd3fH

http://imgur.com/oKdZmuO

Jag är ytterst tacksam för att du lägger ner tid på mig! Och tack för gången och kommande hjälp än en gång.

Om din PC har 192.168.1.65 så det det rätt ut. Kolla ip-adressen med ipconfig.

Hur har du testat din portforward? Hur vet du att det inte funkar?

Testa och ladda hem PFPortChecker för att testa dina portar.
http://portforward.com/help/portcheck.htm

Permalänk
Medlem

Som madtop skrev...

Enklare sätt att testa portforward är www.canyouseeme.org, där skriver du bara in vilken port tjänsten ska testa och voilá.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xymel:

Här kommer lite skärmdumpar över mina inställningar.

http://imgur.com/3SXLUMG&QKwd3fH

http://imgur.com/oKdZmuO

Jag är ytterst tacksam för att du lägger ner tid på mig! Och tack för gången och kommande hjälp än en gång.

Nu vet jag ju inte vilket Age Of Empires du spelar, men de öppnade portarna matchar inte nått av spelen.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Nu vet jag ju inte vilket Age Of Empires du spelar, men de öppnade portarna matchar inte nått av spelen.

Vad jag har läst mig till på forumet skulle dessa matcha Aoe 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om din PC har 192.168.1.65 så det det rätt ut. Kolla ip-adressen med ipconfig.

Hur har du testat din portforward? Hur vet du att det inte funkar?

Testa och ladda hem PFPortChecker för att testa dina portar.
http://portforward.com/help/portcheck.htm

Portarna ska vara öppna enligt PF-PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xymel:

Vad jag har läst mig till på forumet skulle dessa matcha Aoe 3.

Age of Empires III är
TCP: 80, 2300
UDP: 2300-2310

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Age of Empires III är
TCP: 80, 2300
UDP: 2300-2310

Är inte detta portarna jag öppnat?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du Googlat ditt problem? Det verkar vara ganska vanligt även när man har rätt portar öppnade.

En orsak som lyfts fram är att AoE kan välja fel nätverkskort att binda till om man har fler än ett.

Sedan hittade jag även detta som jag inte vet om du har ställt in:

Citat:

Q. What are the user.cfg commands to assist with router IP/port issues and how do I use them?
OverridePort
OverridePort will allow you to specify a port to use instead of relying on UPnP or our port discovery process. This is useful when you have multiple PCs behind the same NAT and you want to use port forwarding.

To use:
1. First browse to the My Documents\My Games\Age of Empires 3\startup
2. If there is not a user.cfg file then create one.
3. Open the user.cfg file with a text editor; like notepad
4. Enter OverridePort="[the port number you want to use]"
5. Save the file and close it.
6. Configure your Router to forward the port you specified to the ipaddress of the computer you are playing on.

Example: You are on a network with several other people trying to play age3 and you have access to the router settings. So you override the game on each computer to use a different port;
Computer A gets overrideport="2300", computerB gets overrideport="2301", etc. Then you setup the port forwarding on the router to properly forward data sent on those ports to corresponding ip address of the machine.

OverrideAddress
OverrideAddress will allow you to specify an external IP address to use instead of relying on the address that comes back from our address server or in the case of LAN the internal IP that we use.

To use:
1. First browse to the My Documents\My Games\Age of Empires 3\startup
2. If there is not a user.cfg file then create one.
3. Open the user.cfg file with a text editor; like notepad
4. Enter OverrideAddress="[the IP address you want the game to use]"
5. Save the file and close it.

Example: Your computer's listed IP address is 192.168.0.2 and your external address is 123.142.1.21
If the game wanted to use the internal IP and you keep failing to get into games; you might try overriding the game's findings using the command overrideaddress="123.142.1.21"

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du Googlat ditt problem? Det verkar vara ganska vanligt även när man har rätt portar öppnade.

En orsak som lyfts fram är att AoE kan välja fel nätverkskort att binda till om man har fler än ett.

Sedan hittade jag även detta som jag inte vet om du har ställt in:

Hur hittar jag denna adressen? Ursäkta om jag är trög men har aldrig varit med om ett spel/router som behöver så här mycket omsorg.

MVH Ludde

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FoxOne:

Age of Empires III är
TCP: 80, 2300
UDP: 2300-2310

Skrivet av xymel:

Är inte detta portarna jag öppnat?

Du har ställt in som på bilden:
http://imgur.com/oKdZmuO
De portarna är pekade till den datorn, rätt eller fel dator vet du själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ställt in som på bilden:
http://imgur.com/oKdZmuO
De portarna är pekade till den datorn, rätt eller fel dator vet du själv.

Dessa portarna är riktade åt mitt håll ja, men det funkar fortfarande inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du startat om allt ? Har du nån brandvägg/annat säkerhetsprogram som kan behöva konfigureras?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du startat om allt ? Har du nån brandvägg/annat säkerhetsprogram som kan behöva konfigureras?

Allt omstartat även ringt supporten, brandväggar etc är av eller konfigurerade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xymel:

Dessa portarna är riktade åt mitt håll ja, men det funkar fortfarande inte.

En dum fråga, men du har så klart provat att stänga av brandväggen på din dator?
Och du har kollat så att du inte har mer än ett nätverkskort i din burk? Kolla i enhetshanteraren i Windows.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!