Ni som äger ett Asus Matrix kort, snälla se hit!

Permalänk
Medlem

Ni som äger ett Asus Matrix kort, snälla se hit!

Hej!

Det är så att mitt Matrix kort låter en aningen mysko. Om man belastar kortet med någon form av krävande spel, eller stresstestar så att fläktarna får kämpa på så verkar det som om att de två likadana fläktarna låter olika. I mitt fall väsnas den fläkten som är emot 'baksidan' av datorn låter bra mycket mer än den som pekar emot hårddiskburen.

Hur är det med era kort? Är detta något ni känner igen eller har jag helt enkelt en defekt kylare?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej!

Det är så att mitt Matrix kort låter en aningen mysko. Om man belastar kortet med någon form av krävande spel, eller stresstestar så att fläktarna får kämpa på så verkar det som om att de två likadana fläktarna låter olika. I mitt fall väsnas den fläkten som är emot 'baksidan' av datorn låter bra mycket mer än den som pekar emot hårddiskburen.

Hur är det med era kort? Är detta något ni känner igen eller har jag helt enkelt en defekt kylare?

Matrix korten är värdelösa, köpt 5 st under 2veckors tid och alla uppför sig på dåligt sätt på olika sätt.. två st artefakter på stock, två st kylarproblem (kortet blir för varmt och låter som fan) och den sista som inte gick att överklocka alls.... PREMIUM? MY ASS. Snyggt är det dock.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Matrix korten är värdelösa, köpt 5 st under 2veckors tid och alla uppför sig på dåligt sätt på olika sätt.. två st artefakter på stock, två st kylarproblem (kortet blir för varmt och låter som fan) och den sista som inte gick att överklocka alls.... PREMIUM? MY ASS. Snyggt är det dock.

Håller helt med, båda mina hade problem. Båda gav av artefakter och en av dom hade coilwhine. Byte dom mot Sapphire R9-290 CF, vilka roligt nog jag fick skicka in för att båda gav av "black screen crashes".

Dock vill jag minnas att med Matrix kortet så gick det att ställa in fläkthastigheten på vardera fläkt, använde Asus GPU Tweak. Pröva ladda ner och kolla ? Om jag kommer ihåg korrekt så hade dom en "slide" var.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Håller helt med, båda mina hade problem. Båda gav av artefakter och en av dom hade coilwhine. Byte dom mot Sapphire R9-290 CF, vilka roligt nog jag fick skicka in för att båda gav av "black screen crashes".

Dock vill jag minnas att med Matrix kortet så gick det att ställa in fläkthastigheten på vardera fläkt, använde Asus GPU Tweak. Pröva ladda ner och kolla ? Om jag kommer ihåg korrekt så hade dom en "slide" var.

Fick du artefakter konstant? Mitt beter sig rätt konstigt också, kan få artefakter och epilepsi-blink ibland. Har jag uppe exempelvis chrome med skype "bakom" så blinkar det igenom små fyrkanter i chrome. Spelar ingen roll om jag kör äldre eller nyare drivrutiner. Känns ju sådär lockande att skicka tillbaka på garantin och ha en dator som är obrukbar i x-antal veckor i väntan på ett nytt...

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk

Mitt är problemfritt, tyst med bra temps i både idle och load även under OC.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Mitt 280x blir runt 96 grader varmt när jag kör Furmark. Sen låter ena fläkten lite konstigt. Och högt är det! Aldrig mer Asus för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Mitt 280x blir runt 96 grader varmt när jag kör Furmark. Sen låter ena fläkten lite konstigt. Och högt är det! Aldrig mer Asus för mig.

Jag köpte MSI 280x Gaming. Tystare kort får man leta efter. Det är riktigt tyst fast man drar på fläkten mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Fick du artefakter konstant? Mitt beter sig rätt konstigt också, kan få artefakter och epilepsi-blink ibland. Har jag uppe exempelvis chrome med skype "bakom" så blinkar det igenom små fyrkanter i chrome. Spelar ingen roll om jag kör äldre eller nyare drivrutiner. Känns ju sådär lockande att skicka tillbaka på garantin och ha en dator som är obrukbar i x-antal veckor i väntan på ett nytt...

Nej, fick det bara när jag surfade, kollade film, alltså grejer som inte är så pass krävande. Infann det väldigt konstigt eftersom när jag stressade den var det inga problem alls.

Jag hade RMA direkt, köp ett billigt grafikkort medans. Ganska lätt att hitta något på marknaden här, alltid någon som sitter på ett gammalt grafikkort som dom släpper billigt. Bra att ha ett extra grafikkort för tillfällen som det här.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Jag köpte MSI 280x Gaming. Tystare kort får man leta efter. Det är riktigt tyst fast man drar på fläkten mycket

Jag har också ett Msi R9 280X Gaming. Jag måste säga det att det är verkligen tyst även under belastning. Skulle jag köpa ett nytt så blir d ett likadant! Så ska du ha ett tyst kort köp Msi R9 280X Gaming 3gb!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB