Köpråd: Tyst Blu Ray till HTPC, eller begränsa med mjukvara?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Tyst Blu Ray till HTPC, eller begränsa med mjukvara?

Som titeln lyder, köpte en Blu ray till gamingburken från inet men det låter ju som ett tröskverk!

Komponenterna i övrigt:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6533122/2014-02-27

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du förklara vad du menar med "Tyst Blu Ray till HTPC, eller begränsa med mjukvara?"?

Vad du har för BluRay-spelare är också ganska mycket mer intressant än resten av komponenterna.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Kan du förklara vad du menar med "Tyst Blu Ray till HTPC, eller begränsa med mjukvara?"?

Vad du har för BluRay-spelare är också ganska mycket mer intressant än resten av komponenterna.

Oj lite dumt av mig men det är ju köpråd givetvis! Har redan en i speldatorn men det lät ju något förjävligt när man använde den och nu ska jag skaffa mig en HTPC och då vill jag ha en som går jävligt tyst!
I FAQen stod det att man kunde begränsa med mjukvara men inte hur eller med vad och där fick jag till svar av en att det inte gick alls, men har svårt att tro att den låter så mycket som den gör om den skulle snurra på i 1-2X!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommy_h:

Oj lite dumt av mig men det är ju köpråd givetvis! Har redan en i speldatorn men det lät ju något förjävligt när man använde den och nu ska jag skaffa mig en HTPC och då vill jag ha en som går jävligt tyst!
I FAQen stod det att man kunde begränsa med mjukvara men inte hur eller med vad och där fick jag till svar av en att det inte gick alls, men har svårt att tro att den låter så mycket som den gör om den skulle snurra på i 1-2X!

Jag har inte särskilt stor koll på just din frågeställning, men om jag skulle gissa så känns det som att din läsare försöker buffra så mycket som möjligt när du stoppar i en skiva, vilket den försöker göra så fort som möjligt. Användandet bör då bli att den går i maximal hastighet en stund för att sedan stanna och stå still ett tag, och sedan gå järnet igen etc. Skulle du begränsa läshastigheten via något extern program så finns ju även risken att läsaren läser för långsamt vid t.ex. intensiva actionscener eller dylikt med mycket rörelser i bilden. I programmet du använder för att spela upp BluRay-skivor så tycker jag det borde finnas någon inställning som gör att läsaren läser in information i samma takt som den skickas till skärmen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Förr körde jag programmet Anydvd för att dra ned läshastigheten på DVD:

http://www.slysoft.com/sv/

(görs i inställningarna till programmet)

Men jag vet inte om det fungerar med AnyDVD HD på alla Blu-ray läsare idag.

Vet att jag har en LG Blu-ray som det inte fungerar med.