Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmooooo:

Nu har jag vänt fläkten.. Nu en annan fråga. Jag har ju bara en fläkt monterad i toppen av chassit, det är ingen på den sidan jag har cpu-fläkten på nu..
Vars far luften som cpu fläkten blåser iväg nu då? Eller ska jag sätta in en till fläkt i toppen?

Du har en fläkt i fronten som blåser in luft?
Du har vänt så att fläkten på kylaren sitter till höger om flänsen och blåser åt vänster genom flänsen?
Den bakre fläkten blåser ut den varma luften? Borde funka tycker jag.
Den övre fläkten i toppen borde väl göra mest nytta om även den blåser ut varm luft.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jimmooooo:

Nu har jag vänt fläkten.. Nu en annan fråga. Jag har ju bara en fläkt monterad i toppen av chassit, det är ingen på den sidan jag har cpu-fläkten på nu..
Vars far luften som cpu fläkten blåser iväg nu då? Eller ska jag sätta in en till fläkt i toppen?

Vars?
Den luft som kommer från din varma kylfläns blåses mot din bakre fläkt som förhoppningsvis skickar den ut ur lådan?! För den blåser väl ut?
Man bör tänka som så att all varmluft strävar uppåt vilket i ditt fall (och många andras också) innebär att fläkt där nere suger in luft som sedan "vandrar" genom lådan inåt uppåt iom värmen från dina komponenter, för att sedan blåsas ut där bak, eller även i toppen om man har öppet och fläkt/ar där.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Du har en fläkt i fronten som blåser in luft?
Du har vänt så att fläkten på kylaren sitter till höger om flänsen och blåser åt vänster genom flänsen?
Den bakre fläkten blåser ut den varma luften? Borde funka tycker jag.
Den övre fläkten i toppen borde väl göra mest nytta om även den blåser ut varm luft.

Skrivet av Jalle64:

Vars?
Den luft som kommer från din varma kylfläns blåses mot din bakre fläkt som förhoppningsvis skickar den ut ur lådan?! För den blåser väl ut?
Man bör tänka som så att all varmluft strävar uppåt vilket i ditt fall (och många andras också) innebär att fläkt där nere suger in luft som sedan "vandrar" genom lådan inåt uppåt iom värmen från dina komponenter, för att sedan blåsas ut där bak, eller även i toppen om man har öppet och fläkt/ar där.

Äh vet inte riktigt vad jag tänker.. Får testa såhär nu eftersom att jag körde den i Prime95 ett tag nyss och den gick upp till 78 grader efter ett tag. Men då är den ju som sagt klockad. Det blev mycket bättre nu när jag vände fläkten, tidigare när jag körde prime95 så hade den stängts av efter typ 1 minut pga. överhettning haha!
Och 80 grader vid 50% load tidigare.. å nu inte ens 80 vid 100 load. Tack sweclockers ännu en gång!

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimmooooo:

Nu har jag vänt fläkten.. Nu en annan fråga. Jag har ju bara en fläkt monterad i toppen av chassit, det är ingen på den sidan jag har cpu-fläkten på nu..
Vars far luften som cpu fläkten blåser iväg nu då? Eller ska jag sätta in en till fläkt i toppen?

värme stiger så att du har en fläkt där som suger ut luft är helt ok va ligger temperaturerna på i nuläget. ser åxå att du kör processorn i 4,4ghz det är rätt så högt och frågan är hur du har klockat nu

jag ligger på en vcore på 1,225volt (har inte rört nå ofset volt osv) (fick ett bra ex) vid 4,6ghz men ligger med en h100 på ca 89grader i peakarna när jag kör IBT=intel burntest så frågan är du borde inte ligga över 1,3volt vid din klock

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

värme stiger så att du har en fläkt där som suger ut luft är helt ok va ligger temperaturerna på i nuläget. ser åxå att du kör processorn i 4,4ghz det är rätt så högt och frågan är hur du har klockat nu

jag ligger på en vcore på 1,225volt (har inte rört nå ofset volt osv) (fick ett bra ex) vid 4,6ghz men ligger med en h100 på ca 89grader i peakarna när jag kör IBT=intel burntest så frågan är du borde inte ligga över 1,3volt vid din klock

Jag har min vcore på 1,18V ungefär

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk

Men en fråga bara, ska det vara möjligt att spelet Tibia gör cpun varmare än vad den blir i BF4? :/

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmooooo:

http://www.forumbilder.com/J6R

http://www.forumbilder.com/J6c

http://www.forumbilder.com/J6w

http://www.forumbilder.com/J63

Nu kanske jag gjorde rätt.. Såg däremot att en bild är ganska suddig, säg om inte bilderna duger!

Testa låt fläkten på cpu kylaren sitta på en annan fläktport än cpu fan och sätt någon chassiefläkt på cpu fan och kika om det blir bättre.
suger fläkten luft genom kylaren just nu till fläkten bak btw ? ser ut som det iallafall och det är nog bäst och göra på det sättet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla svar men här kommer ett par tips:

- Rengör ordentligt när du monterar om kylaren, både cpu och kylaren skall vara helt rengjorda innan du applicerar kylpasta på nytt
- Använd inte gammal kylpasta
- Efter montering av kylare så låt stå en stund innan du rör vid kylaren, kylpastan härdar (?) när du belastar datorn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jimmooooo:

Men en fråga bara, ska det vara möjligt att spelet Tibia gör cpun varmare än vad den blir i BF4? :/

Om den är varmare så är det väl så?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)