"Bang for the buck" grafikkort

Permalänk
Mattecoach

"Bang for the buck" grafikkort

Hej,

Jag sitter och överväger att uppgradera min dator på grafikkorts-fronten. Just nu sitter jag på 2x6870, och tycker att videominnet inte räcker till längre. Just nu spelar jag dock inte så mycket, vilket gör att jag gärna funderar ett bra tag på vad som är vettigt att uppgradera till.
Jag tycker inte att det är värt att uppgradera till ett grafikkort som inte klarar nya spel "perfekt". T.ex. är R9 270 på gränsen. Jag vill heller inte köpa 2 grafikkort direkt, då jag helt enkelt vill ha möjligheten att köpa ett till senare när det behövs.
Jag har heller inga problem att köpa begagnade grafikkort. T.ex. antar jag att folk kommer börja sälja av sina 290/290X så småningom när de tröttnar på miningriggar, tror att detta skulle påverka priset rätt rejält.

Så, vad tycker ni? Finns det prisvärda grafikkort att köpa nya idag, med tanke på mina krav? Bör jag vänta och se om jag hittar något begagnat-fynd?

La tråden här då jag inte vill ha någon ren "köprådstråd", vill snarare ha en diskussion om vilja grafikkort som ger bäst "bang for the buck" idag.

Permalänk
Medlem

R9 280x eller R9 290 om du har råd

Permalänk
Medlem

R9 280x! Mycket prisvärd mid-high range gpu, kan hitta begagnat för knappt 2k. Nypris runt 2.5k. Klarar i stort sett alla spel på högsta grafikinställningarna vid 60+ FPS, möjligtvist inte de tyngsta spelen med AA, men du förstår vad jag menar

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Jag sitter och överväger att uppgradera min dator på grafikkorts-fronten. Just nu sitter jag på 2x6870, och tycker att videominnet inte räcker till längre. Just nu spelar jag dock inte så mycket, vilket gör att jag gärna funderar ett bra tag på vad som är vettigt att uppgradera till.
Jag tycker inte att det är värt att uppgradera till ett grafikkort som inte klarar nya spel "perfekt". T.ex. är R9 270 på gränsen. Jag vill heller inte köpa 2 grafikkort direkt, då jag helt enkelt vill ha möjligheten att köpa ett till senare när det behövs.
Jag har heller inga problem att köpa begagnade grafikkort. T.ex. antar jag att folk kommer börja sälja av sina 290/290X så småningom när de tröttnar på miningriggar, tror att detta skulle påverka priset rätt rejält.

Så, vad tycker ni? Finns det prisvärda grafikkort att köpa nya idag, med tanke på mina krav? Bör jag vänta och se om jag hittar något begagnat-fynd?

La tråden här då jag inte vill ha någon ren "köprådstråd", vill snarare ha en diskussion om vilja grafikkort som ger bäst "bang for the buck" idag.

280X/7970 för runt 2000kr beg eller 2300-2500kr är nog ganska spot on. 760 2GB ger ju även bra pris/prestanda för runt 2100kr dock sämre videominne.

GTX 660 för 1300kr är okej men lite klenare om man kan tänka sig gå ner i fidelity.

Tror inte att just 290(X) kommer gå ner så mycket då majoriteten av all mining sker med 280X/79x0 samt i viss utsträckning 270(x). Därefter dyker bra många 58x0kort upp då de presterar jäkligt bra för priset. Det är nog en försvinnande minoritet som mine:ar på 290 då det är helt enkelt för dyrt för vad du får ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Mattecoach

Okej, så just nu verkar de flesta tycka 280X. Detta verkar helt okej (runt 70 FPS med "nästan högsta" inställningar), men hur framtidssäkert tror ni att det är? Som sagt kommer jag inte uppgradera nu i dagarna, så ta gärna med spekulativa prisnedsättningar i ekvationen.

EDIT: Undrar också över specifika tillverkare/modeller/kylare; vilka av dessa rekommenderar ni? Har själv läst vad som står i tester, men undrar över personliga erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på maxwell. Visst kommer det bli många billiga begagnade 280x från mining. Jag känner mig dock tveksam till att köpa ett sånt då de ofta gått 24/7 nära eller över sin värmegräns.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Robobin:

Själv väntar jag på maxwell. Visst kommer det bli många billiga begagnade 280x från mining. Jag känner mig dock tveksam till att köpa ett sånt då de ofta gått 24/7 nära eller över sin värmegräns.

Nog väldigt få som självmant kör kortet i 93°C. Jag kan nog säga rakt ut att mina kort mår bättre i min mining rigg som är öppen och belastas 24/7 än de flesta multi-GPU grafikkort mår i spelriggar. Sedan har du nog helt rätt att det kanske inte hör till normen.

Maxwell kommer vara kraftfullt men betvivlar att det kommer vara prisvärt till att börja med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Robobin:

Själv väntar jag på maxwell. Visst kommer det bli många billiga begagnade 280x från mining. Jag känner mig dock tveksam till att köpa ett sånt då de ofta gått 24/7 nära eller över sin värmegräns.

Visst, kan förstå att det påverkar kortet om det gått väldigt varmt under lång tid, men samtidigt finns det ju en säkerhetsgräns som stänger av kortet när det når kritiska temperaturer. Tror du ändå att slitaget är såpass att kortet inte är pålitligt? Känns ju som att korten borde klara av att ligga i sin maxbelastning, oavsett hur lång tid det handlar om...

När du säger att du väntar på Maxwell, vad menar du då? Geforce Maxwell finns ju redan. Oavsett, tänker du köpa nya generationen, eller äldre kort som bli billigare?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Denna är väl bäst bfb just nu, kylaren har bra rykte också...

http://www.inet.se/produkt/5409898/evga-geforce-gtx-760-2gb-s...

För AMD är der väl något 280X, typ:

http://www.dustinhome.se/product/5010782459/asus-radeon-r9-28...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Toms hardware har varje månad bang for buck gällande grafikkort o haft i flera år nu.
Här är Mars 2014.
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Ninjad....

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av sgtspiff:

Toms hardware har varje månad bang for buck gällande grafikkort o haft i flera år nu.
Här är Mars 2014.
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Ninjad....

Okej, bra länk! Där ser jag dock att GeForce-korten ligger ensamma i topp, hur funkar detta med tanke på videominnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Toms hardware har varje månad bang for buck gällande grafikkort o haft i flera år nu.
Här är Mars 2014.
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Ninjad....

Då priset är så sjukt högt i USA för AMDs kort så är inte direkt denna gällande för oss.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Då priset är så sjukt högt i USA för AMDs kort så är inte direkt denna gällande för oss.

Fan, tänkte just skriva det. Men, ja, AMDs grafikkort i USA har mycket högre priser än i Sverige. De har en sån jävla stor mining-mania att det är skrattretande. R9-290 säljs ju där för runt 500-600$, alltså lite över vad GTX 780 säljs för.

I Sverige är R9-290 väldigt bra prestanda för pengarna och det samma gäller 280X. Men just nu tror jag att Inet som säljer 290X för 3500:- är ett riktigt bra erbjudande, så länge man inte bryr sig om ljudnivån.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robobin:

Jag känner mig dock tveksam till att köpa ett sånt då de ofta gått 24/7 nära eller över sin värmegräns.

Beror väldigt mycket på om dom körts överklockade eller inte. Jag skulle hellre köpa ett "mining" kort som körts underklockat/undervoltat 24/7 istället för ett begagnat kort som fått stå ut med "swec tortyr" ;P

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Mattecoach
Skrivet av LPG:

Då priset är så sjukt högt i USA för AMDs kort så är inte direkt denna gällande för oss.

Vilket betyder vad? Ska man gå efter listan i slutet, "konvertera" till AMD-kort för rätt prestanda och sen använda listan i den ordning de står?
Listan funkar dock inte så bra för mig då de listar bäst kort i varje prisklass, jag vill snarare ha priserna för topp-kort.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av mungo_skata:

Inte bara prestanda jag är ute efter, ljudnivå och kylning är också intressant. Hur står sig kylaren jämfört med
http://www.inet.se/produkt/5411026/gigabyte-radeon-r9-290-4gb...
och
http://www.inet.se/produkt/5410055/xfx-radeon-r9-290-4gb-hawa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Inte bara prestanda jag är ute efter, ljudnivå och kylning är också intressant. Hur står sig kylaren jämfört med
http://www.inet.se/produkt/5411026/gigabyte-radeon-r9-290-4gb...
och
http://www.inet.se/produkt/5410055/xfx-radeon-r9-290-4gb-hawa...

Same shit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Same shit...

Det han menar är att alla grafikkort du länkade har referenskylaren, alltså ingen skillnad i ljudnivå. Och hur ljudnivån är för referenskylaren...hårfön i belastning men helt acceptabel annars.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PuMaH:

Okej, bra länk! Där ser jag dock att GeForce-korten ligger ensamma i topp, hur funkar detta med tanke på videominnet?

Här pratas det bland annat om mängden videominne och hur det påverkar:

http://www.tomshardware.com/reviews/graphics-card-myths,3694....

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av JohanFalk:

Det han menar är att alla grafikkort du länkade har referenskylaren, alltså ingen skillnad i ljudnivå. Och hur ljudnivån är för referenskylaren...hårfön i belastning men helt acceptabel annars.

Låter ju trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Visst, kan förstå att det påverkar kortet om det gått väldigt varmt under lång tid, men samtidigt finns det ju en säkerhetsgräns som stänger av kortet när det når kritiska temperaturer. Tror du ändå att slitaget är såpass att kortet inte är pålitligt? Känns ju som att korten borde klara av att ligga i sin maxbelastning, oavsett hur lång tid det handlar om...

När du säger att du väntar på Maxwell, vad menar du då? Geforce Maxwell finns ju redan. Oavsett, tänker du köpa nya generationen, eller äldre kort som bli billigare?

Jag menar de senare släppen. Jag lever i tron om att de raskt kommer bli bra bang for the buck, de verkar bli strömsnåla vilket jag tänker mig kan ge fina möjligheter till låg ljudnivå med luftkylning som är viktigt för mig. Mellanklass-kort brukar räcka för mig. Är fortfarande nöjd med prestandan på mitt 660, även om det börjar bli på gränsen.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFalk:

Det han menar är att alla grafikkort du länkade har referenskylaren, alltså ingen skillnad i ljudnivå. Och hur ljudnivån är för referenskylaren...hårfön i belastning men helt acceptabel annars.

Skrivet av PuMaH:

Låter ju trist.

Yes. Satt på bussen och skrev, så det blev inte mer utförligt än det blev

Sitter du på två 6870 med referenskylare nu, tror jag inte du störs av ett ensamt 290X med referenskylare.
Själv tycker jag det är viktigast att datorn är tyst i idle/surf då jag nästan alltid använder hörlurar när grafikkorten belastas.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej TS,

Det jag skulle säga till en början är att man ofta överskattar hur mycket man behöver, ett faktum som understryks av att du har klarat dig så här långt med det du har och inte nog med det, du erkänner att du inte har bråttom.

Det andra som behöver sägas är att det skulle hjälpa om du skrev någon rad om vilken typ av spel som du oftast spelar och om du absolut måste ligga på max hela tiden eller om mid-high inställningar funkar fint också.

Det jag skulle säga preliminärt är att vänta inför Maxwell. Midrangekortet kommer troligen att lägga sig där r9-290 är idag, med tanke på hur energieffektiv arkitekturen är(perf/watt), det finns utrymme för väldigt stora förbättringar. Dessutom så kommer troligen R9-290 att prissänkas väldigt aggressivt på launchday att om du inte är nöjd så får du ett mycket bättre kort än 770 eller 280X för en penning som inte kommer kosta dig väldigt mycket mer än ett av de korten idag, även om det ändå troligtvis blir något dyrare ändå.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Umbrellas:

Hej TS,

Det jag skulle säga till en början är att man ofta överskattar hur mycket man behöver, ett faktum som understryks av att du har klarat dig så här långt med det du har och inte nog med det, du erkänner att du inte har bråttom.

Det andra som behöver sägas är att det skulle hjälpa om du skrev någon rad om vilken typ av spel som du oftast spelar och om du absolut måste ligga på max hela tiden eller om mid-high inställningar funkar fint också.

Det jag skulle säga preliminärt är att vänta inför Maxwell. Midrangekortet kommer troligen att lägga sig där r9-290 är idag, med tanke på hur energieffektiv arkitekturen är(perf/watt), det finns utrymme för väldigt stora förbättringar. Dessutom så kommer troligen R9-290 att prissänkas väldigt aggressivt på launchday att om du inte är nöjd så får du ett mycket bättre kort än 770 eller 280X för en penning som inte kommer kosta dig väldigt mycket mer än ett av de korten idag, även om det ändå troligtvis blir något dyrare ändå.

Tack för svaret!
Det kan vara sant som du säger, att man överskattar sina behov, men anledningen till att jag klarar mig bra nu och inte har bråttom är helt enkelt för att jag inte spelar mycket just nu. När jag spelar så spelar jag lite äldre spel. Däremot kommer jag uppgradera för att spela de senaste spelen, och vill kunna göra detta ett tag utan att behöva sänka videokvaliteten/detaljrikedomen.

Men ja, låter helt klart vettigt att vänta på nästa arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Tack för svaret!
Det kan vara sant som du säger, att man överskattar sina behov, men anledningen till att jag klarar mig bra nu och inte har bråttom är helt enkelt för att jag inte spelar mycket just nu. När jag spelar så spelar jag lite äldre spel. Däremot kommer jag uppgradera för att spela de senaste spelen, och vill kunna göra detta ett tag utan att behöva sänka videokvaliteten/detaljrikedomen.

Men ja, låter helt klart vettigt att vänta på nästa arkitektur.

Det är inte förrän 2-3 år när PS3/X360 helt läggs åt sidan, tills vidare så kommer minsta gemensamma nämnare att råda, alltså DirectX 9.
Och om 2-3 år kan det vara dags att uppgradera igen om du spelar hyffsat seriöst, eller iaf lägga till ett kort i SLI/Crossfire.

Som tidigare nämnt så kommer troligen midrangekortet ur Maxwellserien att lägga sig prestandamässigt där R9-290 är idag men till ett pris för runt ~2700 kr. Nvidia's senaste kort har varit bättre än AMD's på överklockning, särskilt Hawaii har varit ganska dåligt/ineffektivt på det, så det bör också räknas in.

Hur som haver så bör du inte spendera mer än 3500 kr på ett grafikkort. Om man gör det så får man antingen ganska marginella ökningar eller så har vi en situation där en aktör kan sätta väldigt extrema priser för att andra laget inte har något bra svar, t.ex. större delen av 2013 som Nvidia utnyttjade genom att ta ockerpriser för sina kort.

Och vid Maxwellsläppet så bör du få ett extremt bra kort antingen av Nvidia eller AMD för just strax under 3000 kr.

När det gäller spel så kommer det inga monsterspel i år prestandamässigt. Det är talande att ett av årets stora släpp är Titanfall, som använder en väldigt gammal motor.

Nästa år är det annorlunda; Star Citizen, Witcher 3 etc.
Så du har bra timing med att vänta.