Byggt egen dator får bluscreen o omstart hela tiden. Problem fortsatt med att bf4 kraschar.

Permalänk

Byggt egen dator får bluscreen o omstart hela tiden. Problem fortsatt med att bf4 kraschar.

Halloj.
Jag blir galen köpt delar till att bygga ihop min egen dator allt nytt utan hårddisk o nätaggregat. Men de delarna tog jag från min förra dator så vet att de fungerade.

De nya delarna jag köpt är processor moderkort dvd läsare o grafikkort o ramminne.
Jag har nyligen lämnat in mitt moderkort till komplett då datorverkstaden konstaterade att det var felet men så var inte fallet, komplett har testat de och det var inga problem. Datorverkstaden har testat med 4 andra hårddiskar och uteslutit det problemet, testat grafikkort o ramminne ja typ allt.

Har äkta Windows 8 PRO. Kan tillägga att dem fick igång den en gång jag tog hem den och tog typ 10 gånger då jag fick stänga av o starta om datorn så funka den, ja då funkade den 1 hel dag så kom den tillbaka till bluescreen och dog hela tiden och reparerade sig o startade om, så lämnade in datorn igen o nu ska jag hämta ut mitt fungerande moderkort igen o lämna till datorservicen som antagligen inte kommer lösa mitt problem

Jag har inte kunnat använda min nya dator på snart 2 månader och är pissförbannad o trött på skiten nu, det ska väl inte behöva vara såhär eller? Snälla snälla finns det någon överstyv kung som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Skriv vad du har för delar i datorn annars är det inte lätt att hjälpa om det är något som inte funkar med varandra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

- Intel® LGA1150 Core i5-4670K
781732 - Gigabyte GA-Z87MX-D3H, Socket-1150
744179 - Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB KIT
Crossair 500w nätaggregat
AMD gigabyte 280x 3gb och
Och samsung dvd läsare

Tror inte jag glömt något

Permalänk
Avstängd

Låter som minnesfel, kontrollerat att minnena är korrekt installerade samt alla återfinns utav datorn?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Du ska inte göra något innan du kört memtest en runda.

Permalänk

Jag testade med mina gamla minnen som jag vet funkade. Och hade ändå samma problem, och om jag inte är helt ute å cyklar är jag ganska säker på att datorverkstad testad dem. Men måste fråga dem. Har ju fått upp massa olika felkoder men jag vet en av dem var memory_management

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra med bara bräda, propp, minne, disk och nätagg?
Lägg brädan på antistatpåsen och kör det inte i chassit, då har du så ren setup du kan ha för att ändå installera windows.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Något kan kortsluta moderkortet, t.ex. en lös skruv i chassit. Detta skulle göra så att datorn startas om flera gånger. Annars rekommenderar jag att du gör om helt enkelt. Ta ut allt och sätt ihopp datorn igen.

Permalänk
Medlem

Starta i Felsäkert läge.
Får du fortfarande bluescreen så är det Hårdvaran annars är det drivers som spökar.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk

jag har inte testat det med att ta ut allt ur datorn och köra utan ramminne, ska säga till datorverkstaden å testa detta. felsäkert läge har nog dem testat, alltså jag kommer först dit då moderkortets namn står efter det precis när windows ska börja ladda då kommer bluescreen och datorn startar om sig hela tiden, går inte reparera eller ngt händer samma sak då om ni inte har mer förslag så ska jag testa detta och återkommer, stort tack för ni tar er tid å hjälpa mig uppskattas stort

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande för många saker/kablar kopplade.

Blanda INTE in Windows. Bort med ALLA kablar till ALLA hårddiskar, DVD. Utanför dator ska du bara ha 2 st saker/kablar. Strömkabeln som går till nätagget och kabeln som går till skärmen. Ta reda på om felet är kvar när allt sånt tagit bort.

Andra som lämnade till butik där datorn funkade perfekt eller gav upp och köpte en ny innan de upptäckte att felet var bland struntsakerna som de lämnat kvar hemma eller sparade från gamla datorn. Tex tangentbord, mus, USB kablar, kringutrustning osv eller porten de kopplats till. Därför är det viktigt att verkligen ta bort allt som inte behövs.

Hur gör du när du försöker använda Windows DVD skivan?
Har du ändrat i bios så att datorn startar från DVD?

Jag frågar för att det finns folk som inte vet att man måste göra det. Testa koppla ur ALLA hårddiskar innan du försöker starta datorn från Windows DVD igen. Självklart hittar den ingen hårddisk då men det här är ett snabbt sättet att testa att DVD biten och resten av datorn är ok. Nu litar jag dock blint på att delarna du lämnade in var ok.

Permalänk

jag har testat dra ur hårddisk kabel o allt liknande, kör enbart dem kablarna jag behöver för ström. tagit bort alla usb grejor testat o installera både på skiva o via usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Halloj.
Jag blir galen köpt delar till att bygga ihop min egen dator allt nytt utan hårddisk o nätaggregat. Men de delarna tog jag från min förra dator så vet att de fungerade.

De nya delarna jag köpt är processor moderkort dvd läsare o grafikkort o ramminne.
Jag har nyligen lämnat in mitt moderkort till komplett då datorverkstaden konstaterade att det var felet men så var inte fallet, komplett har testat de och det var inga problem. Datorverkstaden har testat med 4 andra hårddiskar och uteslutit det problemet, testat grafikkort o ramminne ja typ allt.

Har äkta Windows 8 PRO. Kan tillägga att dem fick igång den en gång jag tog hem den och tog typ 10 gånger då jag fick stänga av o starta om datorn så funka den, ja då funkade den 1 hel dag så kom den tillbaka till bluescreen och dog hela tiden och reparerade sig o startade om, så lämnade in datorn igen o nu ska jag hämta ut mitt fungerande moderkort igen o lämna till datorservicen som antagligen inte kommer lösa mitt problem

Jag har inte kunnat använda min nya dator på snart 2 månader och är pissförbannad o trött på skiten nu, det ska väl inte behöva vara såhär eller? Snälla snälla finns det någon överstyv kung som kan hjälpa mig?

Måste fråga om du har ominstallerat windows eller har du bara flyttat över hårddisken?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Tagit ut delarna från chassit och testat?

Permalänk

flyttat över hårddisk och formaterat och installerat på nytt.

akligatorn nej jag har inte hämtat ut moderkortet som kom på posten dag. men ska hämta ut å lämna in till verkstaden o be dem testa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Har du testat att köra med bara bräda, propp, minne, disk och nätagg?
Lägg brädan på antistatpåsen och kör det inte i chassit, då har du så ren setup du kan ha för att ändå installera windows.

Du ska INTE lägga mobot på antistat påsen! antistatpåsen är ledande, det är själva poängen med den.

"To create the anti-static effect, the black or silver bags are slightly conductive, forming a Faraday cage around the item to be protected and preventing any localized charges from being deposited onto the protected devices as the bags are handled."

http://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_bag

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Du ska INTE lägga mobot på antistat påsen! antistatpåsen är ledande, det är själva poängen med den.

"To create the anti-static effect, the black or silver bags are slightly conductive, forming a Faraday cage around the item to be protected and preventing any localized charges from being deposited onto the protected devices as the bags are handled."

http://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_bag

ahh nej har inte gjort det men vi testar era tips nu som ni skrev dem skulle ringa imorgon igen så får vi se

Permalänk

Okej lite uppdatering.

Dem testade allt utanför chassi och det var ingen skillnad.

Dem konstaterar att det är ramminne men det roliga är att när dem testar ett i taget så funkar båda minnena? Så vad är problemet? Låter ju som moderkortet ändå. Typ fel på portarna där ramminne sitter eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Okej lite uppdatering.

Dem testade allt utanför chassi och det var ingen skillnad.

Dem konstaterar att det är ramminne men det roliga är att när dem testar ett i taget så funkar båda minnena? Så vad är problemet? Låter ju som moderkortet ändå. Typ fel på portarna där ramminne sitter eller?

Du har väl monterat båda ram minnerna i dual channel ? Så att du inte har 1 ram minne i varje dual channel slot ? Alltså om vi säger att ditt moderkort har 2 st röda slots och 2 svarta, du har väl inte monterat 1 i den röda och 1 i den svarta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Okej lite uppdatering.

Dem testade allt utanför chassi och det var ingen skillnad.

Dem konstaterar att det är ramminne men det roliga är att när dem testar ett i taget så funkar båda minnena? Så vad är problemet? Låter ju som moderkortet ändå. Typ fel på portarna där ramminne sitter eller?

Har de testat med det nya eller gamla moderkortet? Dessa problem kan uppstå om du har böjda pinnar i processorsockeln, kan leda till att minneshanteringen (och andra saker) inte fungerar som det skall. Kan vara en ide att kontrollera detta innan ni går vidare. Nu hade du ju iofs skickat in det förra moderkortet, men man kan aldrig vara nog säker.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Testa kör med ett minne och uppdatera BIOS. Sen testa med båda minnena igen.
Kan va att BIOS inte har stöd för dina minnen i dual channel.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Medlem

Själv fick jag bootloops med gigabyte moderkort (z87) och crucial ballistix minnen, dvs datorn starta om av sigsjälv 3-15 ggr innan den kom in i windows, väl i windows funkade den felfritt. Tills man starta om datorn då.
Satte i andra minnen, Samsung, Kingston, G-Skill, alla funkade fint ihop med moderkortet utom Crucial.

Crucial-minnena sitter nu på en msi-bräda och funkar fint.

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Kan inte någon lägga upp en felsökningsguide?
Sen om man inte hittar något fel när man provat de så kan man posta i forumet.
Om jag hade haft tid så hade jag skrivit en (kanske jag gör, det beror på)
Hur som helst finns det ganska basic saker som man kan kolla upp innan man får panik.
Från memtest, drivrutinsrelaterat till volttalsspänningsfall/spikar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Kan vara så att ramslotarna på mobot är trasigt, har varit med om det innan. Kolla så att alla slottar funkar med att testa ett minne i taget i varje slot. Funkar det i varje slott så bör det ju funka i med 2 stycken, har du testat att sätta båda i dual channel alltså blå i blå eller om det är inställt på dual channel i bios

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Skrivet av skeddan:

Du har väl monterat båda ram minnerna i dual channel ? Så att du inte har 1 ram minne i varje dual channel slot ? Alltså om vi säger att ditt moderkort har 2 st röda slots och 2 svarta, du har väl inte monterat 1 i den röda och 1 i den svarta?

nej klart jag inte har det monterat i samma färg som det stod i broschyren

Permalänk

jag har uppdaterat bios och har testat ett minne i taget

lenlye, jasså så du säger att mina minnen inte lirar med moderkortet? för jag har det problemet som du beskriver att datorn startat om sig 5-15 gånger och när jag väl kommer in på windows så funkar det bra, men kom bara in på windows 1 dag sedan kom bluescreen å datorn startade om sig hela tiden och kvittade vad jag gjorde så kom jag inte in i windows igen. så ska jag testa att köpa ramminnen av annat märke?

Permalänk

problem löst det var de förbaskade ramminnena som inte är kompatibla med kortet. kul att komplett säljer de tillsammans i upgraderingspaketen

Permalänk

byggt egen dator men bf4 krachar

tjena vet ej om tråden ligger rätt postad, men ni får gärna flytta den annars.

har byggt egen dator som nu funkar efter många om å men. installerat alla senaste drivrutnerna och laddat ner battlefield 4 via origin och inte via skiva.

men när jag ska starta skiten så står det den lilla blåa rutan loadin,connecting och soldier eller vad det brukar stå, och själva rutan kommer upp där det visar banan och lite bakrundsmusik. sedan står det VARJE gång att battlefield 4 har slutat fungera antagligen precis innan jag kmr in på själva servern.

har testat att spela singelplayer och det funkar klockrent på battlefield 4 så någon som har lösning på problemet??

Permalänk
Avstängd

vad har du för komponenter?

Permalänk
Skrivet av mellander90:

tjena vet ej om tråden ligger rätt postad, men ni får gärna flytta den annars.

har byggt egen dator som nu funkar efter många om å men. installerat alla senaste drivrutnerna och laddat ner battlefield 4 via origin och inte via skiva.

men när jag ska starta skiten så står det den lilla blåa rutan loadin,connecting och soldier eller vad det brukar stå, och själva rutan kommer upp där det visar banan och lite bakrundsmusik. sedan står det VARJE gång att battlefield 4 har slutat fungera antagligen precis innan jag kmr in på själva servern.

har testat att spela singelplayer och det funkar klockrent på battlefield 4 så någon som har lösning på problemet??

finns massor av saker som kan vara fel.

uppdaterat Windows, Direkt X, Silverlight. vilka drivrutiner ? till vad.

hänger sig BF4 så ta crrl+alt+del sen tar du "skapa Dumpfil" då görs en fel logg så man kan fatta varför det krasha.
sen komponenter, alla komponenter !.. version av Windows?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644