Permalänk
Medlem
Skrivet av Mempatch:

Detta är vad jag har lärt mig i alla fall:

Till skillnad från många andra här så vill jag säga att punkt nummer 3 är sann. Detta beror på att även fast laddaren sitter i och datorn använder ström direkt från vägguttaget så kommer batteriet sakta men säkert ladda ur sig självt och tappa några procent. När datorn känner detta kommer den ladda upp batteriet till 100% igen och på så sätt bygga på sig laddningscykler helt i onödan. Dessutom laddar batteriet ur sig ännu snabbare av att sitta i en varm och gosig dator, vilket påskyndar uppbyggnaden av laddningscykler ytterligare.

Förvara istället batteriet på ett svalt ställe, och förvara alltid batteriet laddat för att unvika att det skall bli helt urladdat under förvaringen, då 0% inte är bra för ett litiumbatteri som tidigare nämnts.

Nej, du har missförstått hur litium-batterier fungerar. Det är hur mkt de laddas som sliter på batteriet, inte antalet laddcykler. Så att ladda 10% 5ggr sliter lika mkt som att ladda 50% en gång. Detta innebär i praktiken att det är hur mkt man använder batteriet som avgör hur mkt det slits.
Så om man laddar hela tiden så det ändå bara laddas så mkt som de laddas ur, det kvittar om det sker i många små laddcykler eller i få stor laddcykler.

Det finns vissa andra effekter som kan påverka lite, som att batteriet trivs bäst i 20-80% laddning, det talar för att man inte ska ha laddaren i jämnt iofs, men det har inget med din motivering ovan att göra.

Värmen är inget problem, testa själv, om du laddar en mobiltelefon över natten så är den inte varm på morgonen, orsaken är att den bara ha småladdats lite då och då, det ger ingen kraftig värme. Tvärtom så blir det varmare om du laddar mkt på en gång, då hinner batteriet bli lite varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nej, du har missförstått hur litium-batterier fungerar. Det är hur mkt de laddas som sliter på batteriet, inte antalet laddcykler. Så att ladda 10% 5ggr sliter lika mkt som att ladda 50% en gång. Detta innebär i praktiken att det är hur mkt man använder batteriet som avgör hur mkt det slits.
Så om man laddar hela tiden så det ändå bara laddas så mkt som de laddas ur, det kvittar om det sker i många små laddcykler eller i få stor laddcykler.

Det finns vissa andra effekter som kan påverka lite, som att batteriet trivs bäst i 20-80% laddning, det talar för att man inte ska ha laddaren i jämnt iofs, men det har inget med din motivering ovan att göra.

Värmen är inget problem, testa själv, om du laddar en mobiltelefon över natten så är den inte varm på morgonen, orsaken är att den bara ha småladdats lite då och då, det ger ingen kraftig värme. Tvärtom så blir det varmare om du laddar mkt på en gång, då hinner batteriet bli lite varmt.

Antingen missförtod du mig eller så var jag otydlig. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det precis som du skriver: "att ladda 10% 5ggr sliter lika mkt som att ladda 50% en gång".

Jag förstår dock inte riktigt ditt resonemang med "det kvittar om det sker i många små laddcykler eller i få stor laddcykler". Det finns inga små eller stora laddcykler. En (1) laddcykel är en laddcykel, dvs mängden laddning som ett litiumbatteri totalt kan ta från 0% till 100%, sen kvittar det som sagt hur man väljer att dela upp laddningen av denna cykel. För att vara lite övertydlig i hur jag menar: Tänkt dig en hink med 10 liter (100%) vatten som du sedan tar vatten ifrån. När du gjort slut på 10 liter vatten från den hinken har du gjort upp en laddcykel. Så om du bara tagit 1 liter vatten och sedan fyllt i 1 liter nytt vatten så du åter igen har 10 liter i hinken. Efter 10 stycken sådana vändor kommer du ha gjort dig av med 10 liter vatten, 100% dvs en laddcykel, även fast du alltid haft minst 9 liter (90%) vatten kvar i hinken.

Med värme så menar jag inte värmen som genereras från själva laddningen av batteriet, utan jag menar värmen som bildas från datorn i sig (värmen från processorn bl.a.). Datorn värmer upp batteriet som i sin tur då laddar ur sig snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Stämmer verkligen det?

Min farsa har en Alienware(Julgrans-dator) där batteriet dog. Köpte ett helt nytt batteri...lät den ligga och ladda nonstop i flera veckor. Drar ut kabeln och datorn dör direkt så fort strömmen bryts.

Två batterier har blivit brända.

Har varit med om något liknande.
Hade en laptop med LI-ION-batteri och det satt alltid i men kördes med ström från väggen.
Drog ur kabeln efter ca 2 år och batteriet var helt dött =/

Förövrigt så gillar jag tråden och hoppas det kommer fram en del fakta snart så vi kan kommentera punkterna bättre.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Verkar som att folk har väldigt olika åsikter, ingen som faktiskt har gjort tester på batterier? Så att man kan få ett säkert svar på allt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av armara:

Verkar som att folk har väldigt olika åsikter, ingen som faktiskt har gjort tester på batterier? Så att man kan få ett säkert svar på allt.

Det har inte bara med battericellerna att göra utan hänger ihop med hur ladd/lastregulatorn fungerar, det är en hel del elektronik inblandad i en del konstruktioner medan en del saknar dessa kretsar, andra har en enkel regulator inbyggt, andra har en fullständig regulator som hela tiden övervakar och anpassar last/laddning, detta kan man göra med samma battericeller så det kan alltså ge väldigt olika resultat.

Det går alltså inte att testa det på nått generellt sätt mer än att säga att batterierna utan elektronikdelen slits mycket mer än om de har en välkonstruerad regulator.
Sedan finns det olika kvalitet på battericellerna också, Svenskgrundade Boston Power är väl de som idag anses hålla absolut bäst kvalitet.
http://www.boston-power.com/news/global-media-coverage/kraftf...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För de som inte vet vad det är för batteri och andra detaljer om laptopen så är punkt nr 3 standard rådet tills man orkat läsa batteri råden i manualen den laptop det gäller. Anledningen är att laptops hanterar batteriet på minst 3-4 sätt när man sammanställt folks berättelser om de laptops de ägt. Därför kan kille A åsikt var sant för Latop A men fel för laptop B för att han inte läst laptops B manual.

Hur mycket man laddar och hur ofta bruka man undvika att nämna i standar råden utan bruka lämna det till de som har mer koll om vilken laptop och batteri det gäller.

För mig är laddningen en fråga hur jag använder laptopen rent pratigt. Hur ofta jag behöver batteriet och hur mycket laddning som är kvar efteråt. Tex vill jag ibland utan förvarning har med mig laptopen utan att behöva ladda upp den först. Om jag tror att det är tillräckligt mycket laddning kvar till nästa gång så struntar jag i att ladda upp den.

Nu talar jag om laptops där det går att ta bort batteriet utan att använda skruvmejsel och andra verktyg.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mempatch:

Antingen missförtod du mig eller så var jag otydlig. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det precis som du skriver: "att ladda 10% 5ggr sliter lika mkt som att ladda 50% en gång".

Jag förstår dock inte riktigt ditt resonemang med "det kvittar om det sker i många små laddcykler eller i få stor laddcykler". Det finns inga små eller stora laddcykler. En (1) laddcykel är en laddcykel, dvs mängden laddning som ett litiumbatteri totalt kan ta från 0% till 100%, sen kvittar det som sagt hur man väljer att dela upp laddningen av denna cykel.

Nej, en laddcykel är en cykel.
En cykel är En Hel laddcykel. Om du laddar en tiondels laddcykel då använder du just en tiondel av en laddcykel. Det finns inget minne av laddningar i Litiumjon-batterier som NiCa som var det stora problemet med att ladda lite smått på äldre batterier.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Gjorde en snabbkoll på hur mitt batteri mår i MBP från 2011, ser ut såhär:

Current Charge: 6664 mAh
Maximun Charge: 6664 mAh
Design Capacity: 6900 mAh

Loadcycles: 109

Så under de 909 dagarna den har existerat har kapaciteten minskat med 4% (cirkus).
Den sitter med laddaren i hela dagarna och flyttas sällan på. Får väl anses som helt okay.

Tidigare mätningar:

2013-09-05: Max 6773 mAh
2013-11-12: Max 6678 mAh

Apple använder ju också ett system där den laddar ur några procent när den når 100 även när sladden är i och sedan laddar upp igen

Ska vara bra för batteriet säger apple.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Sedan får man inte glömma att batterier åldras oavsett om dom används eller ej

Dold text
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

http://batteryuniversity.com/learn/article/lithium_based_batt...
The battery has no memory and does not need exercising (deliberate full discharge) to keep in shape.

Self-discharge is less than half that of nickel-based systems. Limitations:Subject to aging, even if not in use.

http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_i...
Li-ion does not need to be fully charged, as is the case with lead acid, nor is it desirable to do so. In fact, it is better not to fully charge, because high voltages stresses the battery. Choosing a lower voltage threshold, or eliminating the saturation charge altogether, prolongs battery life but this reduces the runtime. Since the consumer market promotes maximum runtime, these chargers go for maximum capacity rather than extended service life.

If a lithium-ion battery must be left in the charger for operational readiness, some chargers apply a brief topping charge to compensate for the small self-discharge the battery and its protective circuit consume. The charger may kick in when the open-circuit voltage drops to 4.05V/cell and turn off again at a high 4.20V/cell. Chargers made for operational readiness, or standby mode, often let the battery voltage drop to 4.00V/cell and recharge to only 4.05V/cell instead of the full 4.20V/cell. This reduces voltage-related stress and prolongs battery life.

Some portable devices sit in a charge cradle in the on position. The current drawn through the device is called the parasitic load and can distort the charge cycle. Battery manufacturers advise against parasitic load while charging because it induces mini-cycles, but this cannot always be avoided; a laptop connected to the AC main is such a case. The battery is being charged to 4.20V/cell and then discharged by the device. The stress level on the battery is high because the cycles occur at the 4.20V/cell threshold

If a lithium-ion battery must be left in the charger for operational readiness, some chargers apply a brief topping charge to compensate for the small self-discharge the battery and its protective circuit consume. The charger may kick in when the open-circuit voltage drops to 4.05V/cell and turn off again at a high 4.20V/cell. Chargers made for operational readiness, or standby mode, often let the battery voltage drop to 4.00V/cell and recharge to only 4.05V/cell instead of the full 4.20V/cell. This reduces voltage-related stress and prolongs battery life.

Some portable devices sit in a charge cradle in the on position. The current drawn through the device is called the parasitic load and can distort the charge cycle. Battery manufacturers advise against parasitic load while charging because it induces mini-cycles, but this cannot always be avoided; a laptop connected to the AC main is such a case. The battery is being charged to 4.20V/cell and then discharged by the device. The stress level on the battery is high because the cycles occur at the 4.20V/cell threshold

Simple Guidelines for Charging Lithium-based Batteries:
A portable device should be turned off while charging. This allows the battery to reach the threshold voltage unhindered and reflects the correct saturation current responsible to terminate the charge. A parasitic load confuses the charger.

Charge at a moderate temperature. Do not charge below freezing.

Lithium-ion does not need to be fully charged; a partial charge is better.

Chargers use different methods for “ready” indication. The light signal may not always indicate a full charge.

Discontinue using charger and/or battery if the battery gets excessively warm.

Before prolonged storage, apply some charge to bring the pack to about half charge.

Over-discharged batteries can be “boosted” to life again. Discard pack if the voltage does not rise to a normal level within a minute while on boost.

Li‑ion batteries offer reasonably good charging performance at cooler temperatures and allow fast-charging in a temperature bandwidth of 5 to 45°C (41 to 113°F). Below 5°C, the charge current should be reduced, and no charging is permitted at freezing temperatures. During charge, the internal cell resistance causes a slight temperature rise that compensates for some of the cold. With all batteries, cold temperature raises the internal resistance.

För fullständighet, läs länkarna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.