Problem med grafikkort som gör att datorn ej startar

Permalänk

Problem med grafikkort som gör att datorn ej startar

Tjena damer å herror, jag har en lite äldre dator här, som jag satte i ett GTS 250 grafikkort i. I början fungerade den starta och gick galant. Sen stängde jag av datorn för att sedan inte kunna starta den igen... Den startar utan att grafikkortet är i. Den startar även när den bara sitter i pci-e utgången. Men när jag kopplar i 6 pins strömmen från nätagget till grafikkortet kan den ej starta längre. Fläktarna snurrar något varv sen händer det inget mer.

Grafikkort - Nvidia GTS 250
PCU - Corsair 430.

Visa signatur

GPU: Asus GTX 780 3gb

Permalänk
Skrivet av FransDenFörsta:

Tjena damer å herror, jag har en lite äldre dator här, som jag satte i ett GTS 250 grafikkort i. I början fungerade den starta och gick galant. Sen stängde jag av datorn för att sedan inte kunna starta den igen... Den startar utan att grafikkortet är i. Den startar även när den bara sitter i pci-e utgången. Men när jag kopplar i 6 pins strömmen från nätagget till grafikkortet kan den ej starta längre. Fläktarna snurrar något varv sen händer det inget mer.

Grafikkort - Nvidia GTS 250
PCU - Corsair 430.

Ironiskt nog hände ungefär samma sak för en vän nyligen
Dock dog hans dator medens den var på
(var ett gtx 660ti, ca 1 år gammalt)

Datorn startade utan grafikkortet i
Så han tog grafikkortet och blåste rent den med luft
Sedan stoppade han tillbaks den in i datorn

Då startade datorn (efter några försök) , men efter ett par sekunder fattade grafikkortet eld
Gnistor började flyga ur den, han beskrev det som ett tomtebloss
Var troligtvis något fel med strömförsörjningen

Så jag råder dig att inte stoppa i kortet i datorn igen och testa om det fungerar
Troligtvis är kortet sönder på något vis (kanske strömförsörjningen)

Men du kan ju alltid testa grafikkortet i en annan dator också
Kanske är något fel med moderkortet

Alternativt så är det nätaggregatet som är sönder (pci-e kablarna)
Testa med ett annat nätagg om du har tillgång till ett
(om du då vågar riskera att försöka starta datorn med grafikkortet och pic-e kablarna i igen)

Permalänk
Medlem

Kolla att strömkabeln sitter i ordentligt i grafikkortet. Man ska inte kunna få in en nagel mellan kontakterna när det sitter i ordentligt. Om du har flera kablar med 6-pin, prova de andra. Om du har flera pcie slots, prova kortet i andra slots. Kolla även att strömkablar till moderkortet sitter i ordentligt!

Permalänk
Skrivet av runeman:

Kolla att strömkabeln sitter i ordentligt i grafikkortet. Man ska inte kunna få in en nagel mellan kontakterna när det sitter i ordentligt. Om du har flera kablar med 6-pin, prova de andra. Om du har flera pcie slots, prova kortet i andra slots. Kolla även att strömkablar till moderkortet sitter i ordentligt!

japp det är gjort fungerande inte ändå. tacksam för svar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Scitus:

Ironiskt nog hände ungefär samma sak för en vän nyligen
Dock dog hans dator medens den var på
(var ett gtx 660ti, ca 1 år gammalt)

Datorn startade utan grafikkortet i
Så han tog grafikkortet och blåste rent den med luft
Sedan stoppade han tillbaks den in i datorn

Då startade datorn (efter några försök) , men efter ett par sekunder fattade grafikkortet eld
Gnistor började flyga ur den, han beskrev det som ett tomtebloss
Var troligtvis något fel med strömförsörjningen

Så jag råder dig att inte stoppa i kortet i datorn igen och testa om det fungerar
Troligtvis är kortet sönder på något vis (kanske strömförsörjningen)

Men du kan ju alltid testa grafikkortet i en annan dator också
Kanske är något fel med moderkortet

Alternativt så är det nätaggregatet som är sönder (pci-e kablarna)
Testa med ett annat nätagg om du har tillgång till ett
(om du då vågar riskera att försöka starta datorn med grafikkortet och pic-e kablarna i igen)

jaha okej, då testar jag inte igen haha. får testa i en annan dator jag har liggandes.. tacksam för svar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Är det ett CX430 av första generartionen så är det antagligen orsak till att det inte funkar då dessa var under all kritik.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)