Konstant högtalarbrum från slutsteg, TDA7293

Permalänk
Avstängd

Konstant högtalarbrum från slutsteg, TDA7293

Hallå

Jag håller på med ett custombygge och köpte följande stärkare, TDA7293 Parallel 2.0 amplifier, på Ebay:
http://www.ebay.com.au/itm/TDA7293-Parallel-2-0-amplifier-boa...

Jag har letat fram en gammal trafo samt kylflänsar, se resultatet här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80393702/2014-04-27%2015....

Problemet är som sagt att det finns ett konstant brummande från högtalarna. Högst irreterande. På fotot är endast en högtalare ansluten, men det är ingen skilnad om båda ansluts.
Den enda jordpunkten jag har satt är kylflänsarna, men detta gör ingen skillnad då de integrerade kretsarna är isolerade från kylflänsen. Någon annan jordningspunkt har jag inte hittat.

Om jag jordar fästet på en TDA7293 så förändras brummet något. Jag har testat att flytta trafon 1m från stärkaren utan skilnad.

Har ni någon ide hur jag kan bli av med brummandet?
Hur kan jag felsöka om det är transformatorn eller slutsteget som alstrar brummet?
Jag har svårt att tro att brummet försvinner när jag stoppar steget i ett chassie.

Btw. Vårat hus är fem år gammal, samt jag har inte tidigare haft något brum i andra stärkare. Så att det är potentialskilnad eller liknande elnätsfel har jag svårt att tro.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Rekordmedlem

Brummar det oavsett om signalingången är jordad eller inte ?
På bilden ligger ingången öppen och den kan ju plocka upp skit då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Om jag ansluter signalingången till något så brummar det som tidigare. Även brummar det om jag sätter ingång direkt till jord.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Hallå

Jag håller på med ett custombygge och köpte följande stärkare, TDA7293 Parallel 2.0 amplifier, på Ebay:

Problemet är som sagt att det finns ett konstant brummande från högtalarna. Högst irreterande. På fotot är endast en högtalare ansluten, men det är ingen skilnad om båda ansluts.
Den enda jordpunkten jag har satt är kylflänsarna, men detta gör ingen skillnad då de integrerade kretsarna är isolerade från kylflänsen. Någon annan jordningspunkt har jag inte hittat.

Om jag jordar fästet på en TDA7293 så förändras brummet något. Jag har testat att flytta trafon 1m från stärkaren utan skilnad.

Hur kan jag felsöka om det är transformatorn eller slutsteget som alstrar brummet?
Jag har svårt att tro att brummet försvinner när jag stoppar steget i ett chassie.

Btw. Vårat hus är fem år gammal, samt jag har inte tidigare haft något brum i andra stärkare. Så att det är potentialskilnad eller liknande elnätsfel har jag svårt att tro.

Tar du ström ifrån väggen eller kör du ifrån batteri?
Jag hade en dålig adapter som gav mig ett brummande ljud till en liten förstärkare 2x25W jag hade i köket. När jag böt adapter så var brummande borta och adapter var mycket svalare!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha.. Har du provat att jorda ingångsbenen direkt på ic-blocken ?
Har du kollat alla lödningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Oneoff:

Hallå

dina andra förstärkare har väl inte samma sorts delar som "custombygget" du gör nu ?
(har ja 10 datorer som funkar så betyder inte det att elfte datorn med nya komponenter fungerar felfritt, har ja otur så är inte komponenterna kompatibla med varandra)

Citat:

Om jag jordar fästet på en TDA7293 så förändras brummet något.

tyder inte detta på nån form potentialskilnad?
testa med annat nätagg? aldrig hållit på med ljud men ditt nätagg är AC/AC eller finns den nån likriktare?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Alla kretsarnas fästen ska jordas. Enklare, koppla ihop flänsarna mot (-) på kretskortet

Skrivet av jonatan80:

tyder inte detta på nån form potentialskilnad?
testa med annat nätagg? aldrig hållit på med ljud men ditt nätagg är AC/AC eller finns den nån likriktare?

Kretskortet innehåller likriktare och filterkondingar direkt efter trafoingången

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Tack för all input! Detta är varför SC är överlägens.

Skrivet av KeVVa:

Tar du ström ifrån väggen eller kör du ifrån batteri?

Använder en 2x24v trafo. Syns på bilden.

Citat:

Jaha.. Har du provat att jorda ingångsbenen direkt på ic-blocken ?
Har du kollat alla lödningar ?

Jag har mätt på fästena mellan de olika ic-blocken. Det visar ca 0.01ohm, så alla borde vara korrekt jordade. Har dock inte mätt direkt på benen. Att se en kall-lödning är toksvårt. Tipsa gärna hur jag kan kontrollera dessa på ett bra sätt?

Citat:

Alla kretsarnas fästen ska jordas. Enklare, koppla ihop flänsarna mot (-) på kretskortet

Vilka fästen tänker du på? Jag har försökt att jorda med hjälp av skruvhålen på kortet, men dessa verkar vara isolerade från kretsen. Så jag antar att enda jordpunkten är input-ingången.

Btw ang jorda ingången så har jag endast våga att sätta jord på input stiftet märkt GND. Kan jag jorda alla stiften, i felsöknings syfte?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Bygla ihop signalingångsplintens 3 anslutningar (INL, GND, INR) lyssna om det påverkar.
Jag menade att du skulle koppla ihop ben 2, 3 och 4 på respektiva kanals ic eftersom det är signalingångarna, då kan du kolla om det är nått före kretsen som tar in brum eller om det är kretsen i sig som alstrar brum, se schema.
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet2/9/0ozxelyhtgfl5jsx...

Kolla lödningar utan specialutrustning gör man genom att granska dem väldigt noga, helst genom förstoringsglas och med bra belysning, en förstoringslampa är väldigt bra att ha när man håller på med elektronikpilljobb, även glasögon med lupp eller förstoringsfunktion är bra.

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rstoringslampa-Marksl%C3%...
Och det är även väldigt bra med oscilloskop när man ska börja mäta sig fram till problem.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag menade att du skulle koppla ihop ben 2, 3 och 4 på respektiva kanals ic eftersom det är signalingångarna, då kan du kolla om det är nått före kretsen som tar in brum eller om det är kretsen i sig som alstrar brum, se schema.
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet2/9/0ozxelyhtgfl5jsx....

Ska kolla detta! Har du tips hur jag sätter samman pinsen? Det är inte mycket plats för ex en krokodilklämma.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Man använder mindre klämmor, nått sånt här som man kan koppla på komponentben.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/matsl...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man använder mindre klämmor, nått sånt här som man kan koppla på komponentben.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/matsl...

Eller så testar man att kortsluta med skruvmejseln. BOM! IC-kretsen samt den andra kretsen i samma kanal gick i luften och kvar finns bara den kända söta doften. Gissar att jag kortslöt något mer än de tre benen.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneoff:

Eller så testar man att kortslutamed skruvmejseln. BOM! IC-kretsen samt den andra kretsen i samma kanal gick i luften och kvar finns bara den kända söta doften. Gissar att jag korslöt något mer än de tre benen.

Tack för all hjälp! Lås gärna tråden, så återkommer jag när det är dags för nästa projekt.

Med en skruvmejsel är det lätt att komma åt fel saker, Har du eldat upp icn så går den att byta ut.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Med en skruvmejsel är det lätt att komma åt fel saker, Har du eldat upp icn så går den att byta ut.

I know

Antar att de två IC-kretsarna är parallellkopplade. Eftersom den som exploderade mest var ICN bredvid, vars halva hölje gick i luften. Kolvingarna ser hela ut, så du har faktiskt en ide att ev byta IC-kretsarna. Tänkte inte så långt pga av frustrationen.

En bild efter fyrverkeriet: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80393702/2014-04-27%2021....

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneoff:

I know

Antar att de två IC-kretsarna är parallellkopplade. Eftersom den som exploderade mest var ICN bredvid, vars halva hölje gick i luften. Kolvingarna ser hela ut, så du har faktiskt en ide att ev byta IC-kretsarna. Tänkte inte så långt pga av frustrationen.

En bild efter fyrverkeriet: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80393702/2014-04-27%2021....

Ja man kan misstänka att den är trasig utan att behöva mäta

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Gillar det nya färgschemat, med krutstänk på närliggande resistorer. UNIKT!

Antar att det är elektrolyt, då det luktade exakt som när man smällde kondensatorer i labbet på skolan när läraren inte var närvarande.

Visa signatur