Nvidia släpper Smooth Motion för RTX 40-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper Smooth Motion för RTX 40-serien

Dubblerar bildhastigheten i spel som inte har inbyggt stöd för DLSS Frame Generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta måste testas ikväll på mitt modesta RTX 4060 😀

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Önskar detta kunde användas för video med i mediaspelare som mpc-hc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aldrig förut testat Nvidia Frame Gen i något spel faktiskt, men slog på det i BF6 Betan och blev väldigt överraskad.
Fick ungefär 100fps mer och märkte inte direkt någon grafisk skillnad - flöt på otroligt bra.
Gick från 160fps till 260+fps med allt på Ultra i 1440p på ett RTX 4080

Följdfråga ...
Gäller Smooth Motion endast via Nvidia App?
Jag kör nämligen fortfarande GF Experience då jag tyckte Nvidia App va lite krånglig och saknade vissa funktioner.
Ska bli spännande att testa i spel som t.ex PUBG, där jag lägger alldeles för mycket tid om kvällarna på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Önskar detta kunde användas för video med i mediaspelare som mpc-hc.

Lossless Scaling har redan stöd för bra bildinterpolering via MPC-HC!

Buffar från 24 till 120 med LSFG 3.1 i en hel del, ser mycket bra ut. Man väljer även sin uppskalnings metod om man ex tittar på 1080p på en 4k skärm.

Man måste ta bort tidslinjen/search bar bara, annars skalas den upp med.

Permalänk
Medlem

Kan någon ge några exempel där denna funktionen faktiskt gör en positiv skillnad? Jag provade i Ghost Recon Wildlands som alltid har varit ett grymt tungdrivet spel, 120fps på ett 5090 i 4K för ett spel som släpptes 2017. Ett spel som jag alltid kommer tillbaka till av just denna anledningen, grymt bra och blir bättre med varje GPU generation. Men det krävs duktigt med GPU för vad man får, inte ser det ju jättemodernt ut heller.

Nuförtiden brukar jag använda "riktig framegen" och tycker 200fps är lagom i dom flesta spel. Iomed att GRW är gammalt finns det givetvis inte frame gen inbyggt så jag provade detta. Bra FPS men bildkvalitet duger inte för mig, siktet ghostar på skärmen och siktar man in blir det artifakt galore. Not good enough.

Finns det några vettiga exempel där Smooth Motion faktiskt fungerar bra och inte är störande. Kan det vara så att lossless scaling faktiskt är bättre än Smooth Motion? Har inte provat detta.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgamel:

Lossless Scaling har redan stöd för bra bildinterpolering via MPC-HC!

Buffar från 24 till 120 med LSFG 3.1 i en hel del, ser mycket bra ut. Man väljer även sin uppskalnings metod om man ex tittar på 1080p på en 4k skärm.

Man måste ta bort tidslinjen/search bar bara, annars skalas den upp med.

Intressant måste kolla upp det!

Har tidigare testat svp som jag aldrig fått att fungera bra. Väldigt tungt system och aldrig bra funktion som jag lyckats få till.
DmitriRender fungerade helt ok men det är nedlagt.

Edit: Mycket bra tips, fungerar hur bra som helst!

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎

Lite som de där 60fps projektet som fanns för filmer back in the day (början av 2000-talet) som med hjälp av gpu’n (?) räknade ut hur en bildruta mellan två bildrutor ungefär borde se ut och la till den under tiden man spelade upp en film… så 30fps sagan om ringen blev 60fps istället..

Minns att de var helt mingblowing back in the day 😁 Samsung hade liknande teknik i sina ”100hz” tv-aparter vill jag tro.

Och nu kommer det till spel, riktigt jävla coolt att se ! Synd att man sitter på ett 3000-serie kort, men men.

Å andra sidan kommer man rätt lätt up 60fps+ i nästan alla spel ändå, men gillar tänket !

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Lite som de där 60fps projektet som fanns för filmer back in the day (början av 2000-talet) som med hjälp av gpu’n (?) räknade ut hur en bildruta mellan två bildrutor ungefär borde se ut och la till den under tiden man spelade upp en film… så 30fps sagan om ringen blev 60fps istället..

Minns att de var helt mingblowing back in the day 😁 Samsung hade liknande teknik i sina ”100hz” tv-aparter vill jag tro.

Och nu kommer det till spel, riktigt jävla coolt att se ! Synd att man sitter på ett 3000-serie kort, men men.

Å andra sidan kommer man rätt lätt up 60fps+ i nästan alla spel ändå, men gillar tänket !

Dold text

Lossless går ju köra på många kort så du kan prova redan idag.

Se på film i 120 fps, med 30 fps som orginal är inga problem

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av thom.g:

Hur menar du nu ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Intressant måste kolla upp det!

Har tidigare testat svp som jag aldrig fått att fungera bra. Väldigt tungt system och aldrig bra funktion som jag lyckats få till.
DmitriRender fungerade helt ok men det är nedlagt.

Edit: Mycket bra tips, fungerar hur bra som helst!

Toppen, glädjer mig interpoleringen funkar alla tiders för dig!

Jag blev själv förvånad av kvalitén. Speciellt slagsscener och magiska effekter i anime kan bli riktigt balla.

Rekommenderar Shangri-La Frontier om du inte sett den och är sugen på en tecknad serie, min favorit från senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Njae, det är nog inte så det fungerar. En lokal film eller stream styrs av codec som använts för att komprimera media. Inga extra frames blir genererade. Det sköts av själva spelet, det är skillnaden mot film. En film som inte stöder hög framerate får inga extra frames. Du får inte 120fps om en film komprimeras i 30 fps t.ex.

Om jag har fel måste nån överbevisa mig.

Men Lossless är ju genialt för spel! Slår allt annat på marknaden mtp dess mångsidighet.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Han menar interpolering som introducerades i många apparater då, och det var från 25p/50i från dvd/tv som interpolerades upp till 100 hz.

Kan nämna att numera är film via streaming, bluray 24p men tv är fortfarande 25p/50i i Europa, vilket kan orsaka problem om man tittar på Europeiska program via appar/apple tv liknande historier.

25p/50i kan inkorrekt spelas upp på en 60hz skärm och orsaka problem med jämn rörelse (jättetydligt i panoreringar) och kraftigt och t.o.m. ojämnt "judder". I vissa fall ställer tvn om sig till PAL-standarden 25p/50i automatiskt direkt för att korrekt visa PAL material.

Vill även nämna att om man ser på film via VLC på sin dator i 60hz gör man sig själv samma otjänst. Det visas heller inte korrekt då vissa bildrutor visas två, andra tre gånger per sekund.

Lossless Scaling till 120hz under huven fixar detta.

Man kan även änvända MADvr pluginen till MPC-HC och aktivera smooth motion så alla bildrutor visas korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Njae, det är nog inte så det fungerar. En lokal film eller stream styrs av codec som använts för att komprimera media. Inga extra frames blir genererade. Det sköts av själva spelet, det är skillnaden mot film. En film som inte stöder hög framerate får inga extra frames. Du får inte 120fps om en film komprimeras i 30 fps t.ex.

Men Lossless är ju genialt för spel! Slår allt annat på marknaden mtp dess mångsidighet.

Jo, fler frames genereras. Tidigare har ex amerikaner ritat keyframes för Simpsons och så har animatörer i Korea ritat rörelsen emellan dessa. Ex hur en hand rör sig upp till pannan när Homer säger D'oh.

Nu gör riktigt vass AI-interpolering samma jobb fast mellan koreanernas frames (de blir i sin tur nya keyframes).

Testa 24 -> 120 i en battle anime du gillar så kan du se själv. Mycket bättre interpolering än det varit tidigare. Vissa småfel uppstår absolut, men resultatet är faktiskt väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Jag har ingen teknisk bevisning men jag ser ju med mina egna ögon att jag får högre fps när jag aktiverar lossless på en 30-fps video.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Enklast är att du helt enkelt provar själv och bedömer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Endast via Nvidia app? Går inte att aktivera? Jag kör ingen sådan mjukvara alls eftersom jag bara tycker de medför problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz