Svårigheter att gå ner i vikt!

Permalänk
Medlem

Svårigheter att gå ner i vikt!

Hej, jag har sedan 2012 försökt gå ner i vikt men jag har aldrig lyckats utan bara blivit större. Jag styrketränar 4 dagar i veckan och kör cardio max 30 min i veckan för jag avskyr det. Jag väger idag 94 kg på 184 cm och det är lite för mycket. Det svåra för mig är att magen kurrar, jag tål inte det alls. Det andra är sockret, jag kan inte sluta äta choklad och andra sötsaker.

Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskazin:

Hej, jag har sedan 2012 försökt gå ner i vikt men jag har aldrig lyckats utan bara blivit större. Jag styrketränar 4 dagar i veckan och kör cardio max 30 min i veckan för jag avskyr det. Jag väger idag 94 kg på 184 cm och det är lite för mycket. Det svåra för mig är att magen kurrar, jag tål inte det alls. Det andra är sockret, jag kan inte sluta äta choklad och andra sötsaker.

Vad kan jag göra?

Är ingen expert inom detta område, men kan du inte försöka att byta ut godiset mot exempelvis grönsaksstavar? Sen om du vill kan du ju köra någon dipp till.

Lite exempel här: http://kryddburken.se/2011/06/29/gronsaksstavar-och-supergod-...

Försök även att gå ca 1 timme varje/varannan dag, kombinera gärna med musik då det blir lite roligare! En annan fördel är att det inte är jobbigt.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Se till att inte handla godis. När du väl är inne i affären så tänker du "nej, jag ska nog klara mig ändå på morötter". När du sen sent på kvällen inte står ut utan måste ha godis så har du inget och du blir tvungen att gå och lägga dig med kurrande mage, dåligt humör och ont i huvudet.
När du sen vaknar är suget lika stort men du kan inte göra något åt det.
Sen tar du dig till jobbet/plugget och väl där så är du för upptagen för att få i dig sötsaker. När du sen ska handla så känner du att du måste köpa godis, men du tänker "nej, ikväll ska jag baka bröd och då blir det lite lättare". Så du går hem och bakar bröd och se har du världens sug och ont i huvudet och mamma ringer men du orka rinte ens prata och så tar brödet tid och du försöker stilla suget med mat och grönsaker och det hjälper lite så kommer kvällen och brödet är ju gott men du vill ha något sött så du tar en frukt till och så går du och lägger dig utan att ringa mamma och du är på dåligt humör och har svårt att somna och sen vaknar du på morgonen och allt är skit och du känner för att ringa dig sjuk men du står ut ändå och sen är du på dåligt humör hela dagen och käkar morötter så folk tror du verkligen gillar det och så går du änltigen hem och svänger förbi affären och nästan gråtfärdig så tvingar du dig själv att köpa fyra bananer och så går du hem och slänger bananerna på kaffebordet och slänger dig på sängen och gråter i en halv minut och sen går du upp å äter bananerna och kollar på roliga katter på Youtube och det känns lite bättre och du ringer mamma och hon är så förstående och ger tips om att man kan ersätta suget med arbete så som att baka och du tänker fan men tackar för tipset och ja mamma jag har mjöl och sånt och nej inte baka något för sött och så går du ändå och bakar något fastän du har bröd sen igår och så äter du någon micromat och kollar på crazy russians på Youtube och så går du och lägger dig och nu går det lite lättare att somna och nästa dag så har du inte ont i huvudet du tar lite vatten och en lätt smörgås för du tänker att shit när jag ändå är på botten kan jag lika gärna göra det värre med vatten jävla bröd och god tid till jobbet och så går du till jobbet och det känns änåd ganska ok men du är så satans trött på morötter så du dricker bara vatten istället på eftermiddagen så kommer Gurra med kaffebröd och du säger artigt nej tack jag drar ned på sockret å sånt och de säger jaha då tar vi din bulle då haha och du skrattar med men det låter lite falskt men det gör inget de förstår nog och så går du hem och du har nog med bröd hemma så du kör thémiddag och du hittar en ny kattvideo och den var faktiskt lite kul.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det finns inget du kan göra utom att se till att ditt kaloriintag är mindre än vad du gör av med.
Tränar du redan 4ggr/vecka (antar att du håller på mer än en kvart varje gång ) så verkar det som att det kommer vara lättare att minska intaget.

Du får mobilisera lite viljestyrka och helt enkelt ge f-n i choklad, godis, sötsaker.
Drick absolut ingen läsk, sport/energidryck eller liknande!

Ett tips är att dricka några stora glas vatten istället varje gång du blir godissugen.
Ett annat är som ovan att undvika att ha godis hemma och tillgängligt.

Ett tredje tips är att, om du nu måste ha choklad, gå upp i kakaohalt.
Du kommer inte ha lika lätt att trycka ner en hel kaka 90%-choklad än om du hade ätit 70% eller (ve och fasa!) mjölkchoklad.
Med 90% kakao är man nöjd efter ett par rutor, och det är inte lika mycket socker och annat jox i det heller.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

1) Köp inte godis.
2) Tvinga fram disciplin och ät inte så fort du blir hungrig.
3) Börja gå/springa/cykla lite varje vecka

Permalänk

Det gäller att ha självdisiplin. Du måste helt enkelt sluta äta sötsaker och också annars äta mindre än du förbrukar. Efter någon vecka eller så så har kroppen vant sig av med sockerbehovet och det är endast det psykologiska behovet du måste stå emot.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Bytte själv ut all läsk till Kolsyrat vatten ( Kan ju även göras ännu mer ekonomiskt genom att bara köra vanligt vatten) samt slutat ta så stora portioner till maten och börjat äta lite slöare, då håller det längre enl mig.

Sen om jag nu skulle ändå vilja ha läsk på LAN, vilket händer kanske 4-5 ggr om året så blir det Light läsk. (Inga kalorier, dock fyllt med annat skit förmodligen... (Och ja, jag vet mycket väl ryktena om att man blir mer sötsugen av light. Vilket jag ändå inte märker av.))

Permalänk
Medlem

Testa att dricka Pepsi Max/Cola-Zero eller light läsk.
Om du inte gillar det från början så måste du dricka mer, du vänjer kroppen, gjorde i alla fall jag

Permalänk
Medlem

En väldigt trevlig bok på ämnet är "Four Hour Body" av Tim Ferriss, tar upp mycket om träning och mat, cause and effect och så vidare. Kan rekommenderas. Finns även översatt till svenska om man hellre vill ha det, kan dock inte säga om det är en bra eller dålig översättning.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Börja med att begränsa godisintaget till typ 1 gång per vecka till att börja med, för att sedan minska ner på det. Jag tror dock inte att godiset är enda anledningen, om du nu inte äter var och varannan dag, utan du kanske måste minska på portionerna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskazin:

Vad kan jag göra?

Sluta äta godis och köra minst 1 timme kondition minst 3 gånger i veckan.

voila.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Börja räkna kalorier. Jag va i ungefär samma sits som dig förut. Fast jag vägde 104kg på 183cm.
Styrketränade 2 timmar 3ggr i veckan. Men fick aldrig bort fettet. Så hade jag hållt på sen 2011.

Förra året testade jag att sluta med godis, chips och sånt. Körde med frukt istället. Typ mandariner, druvor, grapefrukt osv.
Hade ändå samma andel fett. Sen testade jag att börja köra 6-7ggr per vecka på gymmet. Samma resultat, droppade inte ett hg.

Problemet är att man byter ut en sak mot en annan bara. Spelar ingen roll om du äter 500kcal med gelehallon eller äpplen.
Du blir lika fet ändå.
För 2 månader sen började jag hålla mer koll på kalorierna. Senaste månaden har jag börjat räkna mer nogrant på dagligt intag.
Sen dess har jag droppat från 104 till 98kg. Har även ökat motionsträningen från 20min per dag till 40-50min ska tilläggas.

Ett extra tips är att hålla koll på festandet. Jag drack 2-3ggr per vecka förut. Har nu dragit ner det till 1 gång per månad ungefär.
Öl och vin inehåller otroligt mycket kalorier. En flaska vin är 700kcal tex. Då kan man tänka på att en portion mat för en större gymmande kille är 5-600kcal.

Energi in energi ut. Finns inget annat.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Enklast är att sluta handla godis och onyttigheter. Har du det inte hemma så har du heller inget att äta. Skriv ner en handlingslista och handla efter att du har ätit dig mätt (mindre sockersug).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Du behöver mer vitaminer. Minska på potatis, ät inget bröd alls. Mer vitaminer bara. Sedan är det vila, lågintensiv träning. Dvs inte gymmet utan ut och gå bara. Du ska göra kroppen basisk.
Du behöver mera fett. Köp olivolja och spruta på grönsaker.

Permalänk
Medlem

En jävla massa skit om att helt sluta äta goda saker.
Räkna kalorier, det är det enda du behöver göra.
Jag går ner mer än 1kg i veckan just nu, och jag äter lite chips på fredagar och lite godis på lördagar utan några problem.

Slutar man äta allt man gillar och tränar som en idiot slutar det bara med att man till slut lessnar och börjar som innan igen. Du måste hitta något som funkar i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliQ:

Jag går ner mer än 1kg i veckan just nu, och jag äter lite chips på fredagar och lite godis på lördagar utan några problem.

Slutar man äta allt man gillar och tränar som en idiot slutar det bara med att man till slut lessnar och börjar som innan igen. Du måste hitta något som funkar i längden.

Helt rätt tänk. Vill man käka friterad oxfile så gör man det. Tar man det sen lugnt med bacon på frullen så funkar det.
Man får kämpa lite när man är en idiot. Bärs o bigmacs gör livet roligare. Men man får betala för allt.
Livet är kort och det ska njutas. Dra till gymmet o njut när tjejen kollar in dig.

Edit: Om livet känns lite tungt så finns ju alltid swec. Ny fredagspanel ute nu ju. All is well.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliQ:

Jepp det är inte svårare än så. Problemet när man tränar mycket är att man också gärna äter mer så det kan lätt ta ut varandra.
Snabbaste sättet att tappa vikt är inte nödvändigtvis genom att träna utan det handlar om att käka rätt.
För en man så kan man utan problem gå ner ett halvt kilo i veckan utan att röra på sig ett dugg om man begränsar intaget till 1500 kcal om dagen.
5/2 är ngt som är populärt just nu och det är kanske lättare för en del. 2 vilodagar i veckan då man käkar max 600 kcal sen kör man som vanligt de andra dagarna.

Permalänk
Medlem

Gör inte det till ett projekt, räkna kalorier osv fungerar för vissa, för dom flesta blir det så pass jobbigt att dom flesta tröttnar.
Att träna varje dag osv är också något som får folk att ge upp.

Enklaste är att inte ha för bråttom, försök köra en sockerfri vecka (svårt som fan men bra att försöka, efter det försvinner det mesta sötsug)
Fungerar ej sockerfri vecka så försök trappa ner, minska det söta med kanske 25-50% och försök vara nöjd, kör så lite sen minska igen.

Skär ner på kolhydraterna kort sagt och röra på sig. Behöver inte vara värsta spinning passet, en långpromenad några gånger i veckan räcker.

Permalänk
Medlem

Håller inte med. Promenader är oftast totalt slöseri med tid. Man förbränner så jäkla lite genom att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Gör inte det till ett projekt, räkna kalorier osv fungerar för vissa, för dom flesta blir det så pass jobbigt att dom flesta tröttnar.
Att träna varje dag osv är också något som får folk att ge upp.

Enklaste är att inte ha för bråttom, försök köra en sockerfri vecka (svårt som fan men bra att försöka, efter det försvinner det mesta sötsug)
Fungerar ej sockerfri vecka så försök trappa ner, minska det söta med kanske 25-50% och försök vara nöjd, kör så lite sen minska igen.

Skär ner på kolhydraterna kort sagt och röra på sig. Behöver inte vara värsta spinning passet, en långpromenad några gånger i veckan räcker.

Men där är ju grejen att vad du än skär ner på kan du väldigt lätt gå över vad du egentligen ska äta, och då går du ju upp i vikt ändå.
Att räkna kalorier är ju verkligen inget 'projekt' på det viset, du ska bara skriva ner vad du har ätit så att du har koll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Håller inte med. Promenader är oftast totalt slöseri med tid. Man förbränner så jäkla lite genom att gå.

Dummaste jag hört.
Ja ska du gå ner supersnabbt så sure, gör mer intensiva saker.

För dom som är överviktiga dock som vill gå ner är promenader det bästa som finns i början speciellt.

Men jag kan bara tala av egen erfarenhet och alla jag känner som gått ner i lugnt tempo med att försöka lägga om maten lite och promenader som motion.

Permalänk
Medlem

Det är mest maten som är mitt problem. Jag styrketränar 4 dagar i veckan men jag kör ingen cardio, har inte hållit på med det sedan febuari för det är inte min grej, då sprang jag 6-7 km utan problem, visst jag gick lite då och då men.

Jag har tidigare räknat kalorier och gör det ibland, jag äter omkring 1800 om dagen när jag räknar. Problemet är att jag aldrig blir mätt.

Permalänk

Det låter inte som så mycket men det är lätt att underskatta hur många kalorier man får i sig. När man vill gå ner i vikt ska man inte äta så mycket att man blir mätt utan snarare så lite som möjligt för att inte vara hungrig. Man vänjer sig rätt snabbt att klara sig (inte bli hungrig) på ett mindre matintag efter en vecka eller så. Att vara mätt är inte det samma sak som att uppnå eller nästan uppnå paltkoma utan en avsaknad av typiska symptom på hunger.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Äter du choklad, godis och andra sötsaker så begriper du väl att det genast blir svårare att gå ner i vikt?

Det är ungefär som att gå på McDonalds och ta en 'diet coke' att dricka...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja sötsaker ökar aptiten eftersom man blir sockerberoende. Jag har även märkt att saker som innehåller glutamat såsom chips ökar min aptit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Dummaste jag hört.
Ja ska du gå ner supersnabbt så sure, gör mer intensiva saker.

För dom som är överviktiga dock som vill gå ner är promenader det bästa som finns i början speciellt.

Men jag kan bara tala av egen erfarenhet och alla jag känner som gått ner i lugnt tempo med att försöka lägga om maten lite och promenader som motion.

Då får du gå en jävla massa. En promenad på en timme förbränner inte speciellt mycket. Tiden är bättre förbrukad genom att springa i 10 minuter. Det jag menar med slöseri med tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskazin:

Det är mest maten som är mitt problem. Jag styrketränar 4 dagar i veckan men jag kör ingen cardio, har inte hållit på med det sedan febuari för det är inte min grej, då sprang jag 6-7 km utan problem, visst jag gick lite då och då men.

Jag har tidigare räknat kalorier och gör det ibland, jag äter omkring 1800 om dagen när jag räknar. Problemet är att jag aldrig blir mätt.

Personligen så tycker jag inte att cardio är nödvändigt för att gå ner i vikt (men det är ju förstås bra att träna pumpen också), allt handlar om +, - och hur du fördelar fett, kolhydrater och proteiner under dagarna. Det finns många typer av dieter men allt passar inte alla fast det beror väl mest på att man inte orkar köra över sina egna sug.

Vad har du för mål med viktnedgången?
Vad äter/dricker du? (skriv gärna hur en vanlig dag ser ut för dig)
Hur tränar du? (kör du efter ett schema eller är du bara på gymmet och kör det du känner för)

Tränar själv gym 4-5 ggr i veckan och har ägnat mycket av min fritid till att läsa om kost och träning. Kan säkert hjälpa till med lite tips och idéer för att underlätta din viktnedgång.

Tips på egen choklad som jag brukar käka när jag får sötsug under perioder då jag deffar.
ca 1 dl smält kokosfett i vattenbad, blanda i:
1 dl kakao
2-3 matskedar stevia strösocker (inga kalorier och smakar typ som vanligt socker)
en massa hasselnötter/eller andra nötter (brukar ha så att det täcker hela chokladkakan)
lite gojibär/ eller nåt annat om man hellre vill ha det.
Häll upp blandningen på bakplåtspapper i en plåt/form med kanter, in i frysen i 30 min sen klar att ätas. kan förvaras i kylskåpet så det är bara att bryta en bit när sötsuget kommer.

Permalänk
Medlem

Du säger att du gymmar flera gånger i veckan, prova att köra konditionsövningar istället som bränner mer kalorier. När du lyfter vikter så bränner du inte allt för mycket kalorier.

Finns roliga verktyg som hjälper dig att räkna kalorier också, blir mycket enklare/roligare att planera sin vardag. Istället för läsk så rekommenderar jag att du dricker typ fun light istället, funkar bra om du använder en sodastreamer för kolsyran om det är en trigger för dig också.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeddiz:

Du säger att du gymmar flera gånger i veckan, prova att köra konditionsövningar istället som bränner mer kalorier. När du lyfter vikter så bränner du inte allt för mycket kalorier.

Finns roliga verktyg som hjälper dig att räkna kalorier också, blir mycket enklare/roligare att planera sin vardag. Istället för läsk så rekommenderar jag att du dricker typ fun light istället, funkar bra om du använder en sodastreamer för kolsyran om det är en trigger för dig också.

Ingen fun light eller sodastreamer. De innehåller aspartam som gör dig både sjuk och hungrig.
Du likt en sjuk häst behöver mer vitaminer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ingen fun light eller sodastreamer. De innehåller aspartam som gör dig både sjuk och hungrig.
Du likt en sjuk häst behöver mer vitaminer.

Haha kanske är så, men fun light lär ju fortfarande vara bättre än att sukta i sig en cola... Jag har aldrig haft ett problem med sjukdom eller hunger i samband med någon utav dom två alternativen, är väl olika hos folk till folk kanske.

edit: Efter lite wikiläsande så har ag kommit fram till att aspartam är ofarligt vid ett måttligt intag, hittar dock inget om hungern men det stämmer säkert. Står fortfarande fast att ett glas fun light fungerar bättre än läsk, iaf för mig.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370