Dags att uppgradera, vad får plats? Budget runt 7k

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera, vad får plats? Budget runt 7k

Hej!
Min gamla burk behöver fräschas till med en klassisk uppgradering (mobo, GPU, CPU och RAM). Just nu sitter jag på en:
Gigabyte GA-P55A-UD4
MSI GTX 460 1 GB Twin Frozr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
128 GB Intel 520 SSD
Corsair 8GB 1600MHz XMS3
Intel Core i5 760, 2.8GHz (överklockad till 3,8 GHz)
Noctua NH-D14
Corsair HX 750W 80+
Fractal Design Define R3
Samsung SH-S223C 22X DL

Nätagget känns bra (eller?), likaså fläkten, den optiska enheten och HDDarna. Jag funderar på att köpa ett GTX 760/770, en i5 4670K, ett Asus Z87-A samt Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x8GB. Tror ni allt kommer få plats i min burk? Som sagt så försöker jag hålla mig till max 7k, hellre mindre om det är mer "bang for the buck" så att säga. Kommer använda den till spel men kräver inte att den ska "maxa allt".
Alla tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

spara minne, ssd, hårddisk, nätagg, chassi, optisk läsare och processorkylare. köp en 4670k med lämpligt moderkort. z87-a är en någorlunda dyr modell, vad är det du är ute efter på den, sli? om det är just det moderkortet du vill ha har webhallen paketpris på 4670k+z87-a och z87-k. grafikkort gör du som du vill men jag skulle nog gärna plocka ett gtx 770 (msi, asus, gigabyte, evga), r9 280x (asus, rea på inet), gtx 780 (rea på cdon, http://cdon.se/hemelektronik/msi/msi-geforce-gtx-780-oc-3gb-d...) eller r9 290 (jättebra pris på cdon, http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-radeon-r9-290-...).

vad du ska köpa beror helt på vad du har för krav. om det är som du säger att du inte ens ska spela på ultra (antar att det är 1080p det rör sig om) så är gtx 770 och r9 280x nästan mer än vad du behöver.

Permalänk
Medlem

Inget SLI här inte, funderar på det här:
Intel Core i5 4670K
MSI GeForce GTX 770 Gaming OC HDMI DP 2xDVI 2GB
Asus Z87-A
Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU)

Landar på runt 6,5k , borde hålla i ett par år eller hur?

Permalänk
Medlem

så du ska inte ha sli men ska ändå ha det dyra moderkortet? fundera på vad det är du kräver och så köper du ett moderkort som fyller de kraven utan att vara alltför dyrt. du kan spara 400kr genom att inte köpa ett så dyrt. slår du i taket med 8gb idag? nej? köp då inte mer minne, du kan lika gärna elda upp pengarna. 8gb är tillräckligt för de allra flesta. pengarna du sparar lägger du antingen i fickan eller så köper du ett bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Bra synpunkter, tack.
Faktiskt så har det hänt att RAMen börjat ta slut när jag kört flera saker samtidigt men det är inte ofta.
Nu funderar jag på om jag ska vänta med att köpa saker till efter att Haswell Refresh är släppt, priserna kanske sjunker lite då för det som jag tittade på? Eller ska man satsa på ett Z98-kort så man kan byta till Broadwell sen när det kommer senare i år/tidigt 2015 (enligt rykten)? Decisions decisions decisions!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktrixter:

Bra synpunkter, tack.
Faktiskt så har det hänt att RAMen börjat ta slut när jag kört flera saker samtidigt men det är inte ofta.
Nu funderar jag på om jag ska vänta med att köpa saker till efter att Haswell Refresh är släppt, priserna kanske sjunker lite då för det som jag tittade på? Eller ska man satsa på ett Z98-kort så man kan byta till Broadwell sen när det kommer senare i år/tidigt 2015 (enligt rykten)? Decisions decisions decisions!

om du lyckas komma upp i 8gb minnesanvändning är det inte dumt alls att köpa 16gb. frågan är bara om du gör det ofta nog för att motivera priset, det får du bestämma själv.

tvivlar på att priserna sjunker, titta på 3770k och 3570k. haswell refresh är oerhört ointressant men om du får det till samma pris är det nog värt det, speciellt nu när det är så nära. du kommer inte vilja byta till broadwell om vi tittar på sandy till ivy och ivy till haswell. jag tror inte att det börjar bli intressant förrän skylake kommer med ddr4 men det är långt borta.

Permalänk
Medlem

Haswell Refresh sägs ha samma prispunkt som existerande Haswell (jag misstänker att det kan vara tal om att fasa ut äldre versioner, men jag är inte säker), dock är det väl mest intressant ifall du tänker överklocka. Det är väl mest det som Refresh är bättre på, vad jag förstått. Tänker du inte överklocka så spelar det nog inte så stor roll vad du kör på. Och tänker du inte överklocka så behöver du inget moderkort med Z87-chipset heller.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog överklocka en del, men det är inte på en entusiast-nivå om vi säger så. Jag vet liksom inte om det är "värt" att vänta för egen del eftersom K-serien ska komma i juni (enligt http://www.guru3d.com/news_story/intel_devils_canyon_and_pent... ). Jag velar fram och tillbaka hela tiden om jag ska köpa allt nu eller vänta, nu har min nuvarande burk hållt i 3½ år så jag klarar mig nog ett tag till skulle jag tro men jag är sjukt sugen på lite ny kräm i Gamla Bettan.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6745311/2014-05-11

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
Allt 6678kr.