Boot configuration Data file is missing

Permalänk

Boot configuration Data file is missing

Hej, har en Samsung NP900X3G-K02Se, helt ny. Har precis fått den och startade samsungs program för uppdateringar. Datorn drog ned en BIOS-uppdatering och Windows startar nu inte. Boot configuration Data file is missing är alltså felmeddelandet. Jag kommer in i Samsung BIOS, men finns inga vettiga alternativ där. Försökte ladda "previous version", men inte hjälpte det.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade precis samma fel härom veckan och det var ett skit att lösa.

Du behöver en recovery-skiva eller usb för den version av Windows du kör. Måste vara rätt 32/64 bit och rätt version av Windows 7/8/8.1 om det är Home osv tror jag kvittar. Du tillverkar den inne i Windows och det bör du ha gjort om du följde informationen som kom med datorn, annars får du leta upp en annan dator med samma version.

Jag startade med recovery USB'n jag hade gjort och navigerade mig fram till Avancerade alternativ och kommandoprompt.
Väl där körde jag diverse repairgrejer jag hittade på nätet, men inget funkade. (Inte heller automatisk repair som fanns som val funkade.)
Till sist lackade jag ur och kopierade innehållet ur boot-mappen på USB't till boot-mappen på min disk och då startade datorn.

Jag följde bland annat denna. Den är skriver för W7 men ska även funka för W8/8.1.
http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ht/rebuild-bcd-st...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tyvärr hade jag inte hunnit göra någon recovery. Jag hade inte räknat med att datorn skulle begå harakiri de första timmarna. Man blir lite lack när man pröjsat 13 papp för något som ska vara premium och skiten ger upp så fort jag kört en av tillverkaren rekommenderad uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Tyvärr hade jag inte hunnit göra någon recovery. Jag hade inte räknat med att datorn skulle begå harakiri de första timmarna. Man blir lite lack när man pröjsat 13 papp för något som ska vara premium och skiten ger upp så fort jag kört en av tillverkaren rekommenderad uppdatering.

Lätt att vara efterklok, men läs changedokument och installationbeskrivningen innan. Sparar frustration och tid.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Lätt att vara efterklok, men läs changedokument och installationbeskrivningen innan. Sparar frustration och tid.

Det står inget i Snabbstartsguiden (eller annan medföljande dokumentation) att recovery bör göras omgående. Normalt brukar jag clona disken när jag installerat alla program och ställt in allt som jag vill ha det. Men nästa gång jag absolut anta att hård- och mjukvara satts samman av en riktig jubelidiot!