Alla på jorden skall ha mat, hur måste menyn se ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tillräckligt många från länder som har högre resursåtgång än vad vi har? I think not. Den sista meningen, ja, nog har vi markarea nog, men vi har inte resurser åt "alla", det är ett förbannat korkat påstående om du inte är för en massiv sänkning av svensk levnadsstandard.

Vad ska Sverige börja ta emot då? 50 miljoner fattiga kanske? 100 miljoner?

Vi sänker levnadsstandarden för de som redan finns här. Jag accepterar inte det och det gör nog inte särskilt många andra heller.

Det funkar inte särskilt bra att instifta demokrati genom att utländska vapenmakter står för revolution. Att migrera invånarna i underutvecklade diktaturer till välutvecklade demokratier är inte en hållbar lösning om man inte är villig att acceptera en sänkning av levnadsstandarden.

Och jag säger att du har fel. Eller, det är klart att om vi är villiga att leva på ris och bönor så har vi råd med massor av fattiga människor. Är det det samhälle du vill leva i så rekommenderar jag att du säljer allt du har av värde, skänker bort pengarna och börjar med det. Dra ditt strå till din utopiska stack.

Dold text

De kan visa hur många diagram de vill, jordens befolkning kommer att ha ökat om 30 år och troligtvis även om 100 år om vi inte åker på en naturkatastrof av episka proportioner.

Är det här en inställning du har till vetenskap överlag eller är det bara i befolkningsfrågor?

Det är en mening som direkt avvisar vetenskap författad av en man som ständigt hävdar sig vara rationell. Inte ens i konspirationstråden kan den ses som något förväntat. Det är ren och skär amerikansk kreationism nivå, vansinnigt antiintellektuellt och oerhört konstigt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Huzzbutt, ett diagram är ett diagram. Finns det en vetenskaplig metod bakom det så är det en sak, men ett diagram är bara en grafisk figur.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Huzzbutt, ett diagram är ett diagram. Finns det en vetenskaplig metod bakom det så är det en sak, men ett diagram är bara en grafisk figur.

Givetvis, men du har likväl avfärdat alla diagram och därmed vetenskapen bakom dem.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tillräckligt många från länder som har högre resursåtgång än vad vi har? I think not. Den sista meningen, ja, nog har vi markarea nog, men vi har inte resurser åt "alla", det är ett förbannat korkat påstående om du inte är för en massiv sänkning av svensk levnadsstandard.

Jag bore kanske specificerat och sagt "alla som vill komma hit". Och självklart blir en konsekvens att levnadsstandarden sänks, och det är jag för. Det finns allderles för många i det här landet som har allderles för mycker, och en snåljåpsattityd dessutom.

Citat:

Vad ska Sverige börja ta emot då? 50 miljoner fattiga kanske? 100 miljoner?

Så många som vill komma hit. Vi kommer såklart hamna i ett läge där levnadsstandarden blir utjämnad så att det inte är värt att ta sig hit. Lite som osmos antar jag.

Citat:

Vi sänker levnadsstandarden för de som redan finns här. Jag accepterar inte det och det gör nog inte särskilt många andra heller.

Nej jag har förtsått det. Du verkar vara väldigt mån om att inga lösningar på några problem får ha negativ påverkan för dig. Du vill vara ett undantag.

Citat:

Det funkar inte särskilt bra att instifta demokrati genom att utländska vapenmakter står för revolution. Att migrera invånarna i underutvecklade diktaturer till välutvecklade demokratier är inte en hållbar lösning om man inte är villig att acceptera en sänkning av levnadsstandarden.

Och det är jag. Att folk inte kan acceptera en sänkning av den egna levnadsstandarden är en stor del av kärnproblematiken.

[QUOTE]
Och jag säger att du har fel. Eller, det är klart att om vi är villiga att leva på ris och bönor så har vi råd med massor av fattiga människor. Är det det samhälle du vill leva i så rekommenderar jag att du säljer allt du har av värde, skänker bort pengarna och börjar med det. Dra ditt strå till din utopiska stack.
[QUOTE]

Det måste till större strukturella förändringar än så. Jag har inte påstått att en enda person gör jätteskillnad. Men jag tror att vi måste hjälpas åt. Om en hundraprocentig fördelning av resurserna sker skulle Sverige få det sämre. Jag tycker det är helt OK. Vi har inte mer rätt till jordens resurser bara för att vi råkar vara "infödda Svenskar", tycker jag. Inte ens när det råkar vara vår nationaldag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag bore kanske specificerat och sagt "alla som vill komma hit". Och självklart blir en konsekvens att levnadsstandarden sänks, och det är jag för. Det finns allderles för många i det här landet som har allderles för mycker, och en snåljåpsattityd dessutom. .

Ja, här kommer vi inte att komma någonvart. Jag är inte det minsta intresserad av att leva som fattig. Kör hårt på det om du vill, jag passar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10