Permalänk
Medlem

Grymt snygga bilder allihopa! Har inte fotat så mycket själv på senaste men brukar kika här ändå för det alltid sevärt

gillade speciellt fjällen där (inte visste jag det var så vackert i Sverige) och bilderna på Turbojugend var kul

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Testar mitt nya objektiv lite Har inte hunnit så mycket ännu.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Fan Det känns nästan som att du kör flera exponeringar för att sånt dynamiskt omfång.
Vad kör du för inställningar?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Fan Det känns nästan som att du kör flera exponeringar för att sånt dynamiskt omfång.
Vad kör du för inställningar?

Nopp, endast singel expo.
Använder ett 4x6" reverse nd grad filter i fronten, därav mer omfång

Permalänk
Medlem

Jag var ute och övade lite golf igår och fick ett bildläge jag kände behövde utnyttjas när solen låg lågt och skapade långa skuggor.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Några svartvita från dagens lilla tur.

Man blir ju lite knäckt av att gå in här och se alla era fina och coola foton! Bra jobbat allesammans.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Nopp, endast singel expo.
Använder ett 4x6" reverse nd grad filter i fronten, därav mer omfång

Okej! Grymt Fina bilder! jag måste skaffa ett gradient filter också!!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tiegra fickur

Ägnade fredagskvällen åt att testa min Samsung S5 lite. Bilden tagen på botten av en kastrull mot bakgrund bestående av "wallpaper" på datorskärm.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Fina bilder, speciellt den andra som är riktigt läcker.

Skaffat ett nytt filter till kameran:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Bild från Älvsnabben mot Cityvarvet. Industrihistoria?

DSCF4787.jpg by Bomanson, on Flickr

Segelbåt vid Bergö, utanför Vasa

jb-5023 by Bomanson, on Flickr

Fotat från Viking Grace på väg ut från Åbo. Magiska färger.

jb-5225 by Bomanson, on Flickr

Dagens utflykt till Göteborgs södra skärgård. Märklig stämning på platsen. Kändes som något från en skräckfilm. Lyckades inte fånga det på någon bild.

jb-5469 by Bomanson, on Flickr

Det egentliga målet med dagens fotoutflykt. Prova det nyligen (ungefär två timmar innan fotot) införskaffade ND-filtret på vatten. Rätt tråkigt väder tyvärr så himlen är lika skoj som filmjölk men tycker att den blev ok annars. Bakgrunden är iof rätt kass... Krävs lite mer erfarenhet för att få till det.

jb-5503 by Bomanson, on Flickr

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Segelbåt vid Bergö, utanför Vasa

Snyggt, var också på Bergö för ett par veckor sedan

Permalänk
Medlem

Vättlefjäll 140809-01 by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Det egentliga målet med dagens fotoutflykt. Prova det nyligen (ungefär två timmar innan fotot) införskaffade ND-filtret på vatten. Rätt tråkigt väder tyvärr så himlen är lika skoj som filmjölk men tycker att den blev ok annars. Bakgrunden är iof rätt kass... Krävs lite mer erfarenhet för att få till det.
https://farm4.staticflickr.com/3909/14682034047_eb6eb72157_b....
jb-5503 by Bomanson, on Flickr

Om du vill ha lite tips så kan jag säga att skaffa Lightroom (om du inte redan har det), dra med en Gradiental tool från toppen av bilden ned till ungefär mitten där horisonten ligger och sänk Highlights helt till -100. Då får du fram himlen mycket mer.
Detta går att göra utan Gradiental tool också om bilderna är jätteljusa. Sen får man ju såklart justera resten därefter; exponeringsvärdet, kontrast, skuggor m.m.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Hej,
Många fina sommarbilder.
Jag hjälper till med förberedelserna till Göteborgs Fotofestival som har veckotävlingar under augusti och prisutdelning och vernissage nu i slutet på september. Temat är just naturfoto, stränder och mötet mellan land, hav och människor. Det är bra priser i fototävlingarna men det är en ideell förening utan vinstintresse som håller i arrangemanget och de engagerade lägger mycket ideell tid. Skulle det var ok att informera lite om arrangemanget i det här forumet? Vi kommer bland annat att ha kurser och workshops i naturfoto.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Jag använder faktiskt Lightroom men mest ganska basic. Använder det mest för att katalogisera mina bilder samt llite justeringar. Blev faktiskt mycket mer liv genom att följa ditt råd men behöver nog jobba lite mer för att det ska se vettigt ut med stegen. Ska nog införskaffa ett eller ett par ND-filter med gradient också. Det känns mer "äkta" att leka med fysiska filter

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av globi:

https://pyir6w.bn1.livefilestore.com/y2p42VuZHYQHexiu55zaxlxP...

Ägnade fredagskvällen åt att testa min Samsung S5 lite. Bilden tagen på botten av en kastrull mot bakgrund bestående av "wallpaper" på datorskärm.

wow, mycket snyggt gjort!

Btw, vad är det för något på bilden? Ser ut som kugghjul till en klocka.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Lite blandade bilder, var riktigt kul att lyckas fånga blixten på riktigt för första gången.

IMG_0619 by Passsse, on Flickr

IMG_0544 by Passsse, on Flickr

IMG_0420 by Passsse, on Flickr

IMG_0210 by Passsse, on Flickr

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Expertgissare

Tog dessa under en cykeltur igår.

När jag var uppe i Fulufjället för några veckor sedan så stötte jag på denna vackra jaktfalk.

En liten fin pose gjorde den med

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

well well... busted! haha

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Skrivet av Passe:

Lite blandade bilder, var riktigt kul att lyckas fånga blixten på riktigt för första gången.

Hur går man tillväga för att ta en sån bild egentligen? Bara ställer in så den tar bilder i intervall eller? Typ en gång var tredje sekund eller något och hoppas på det bästa? Sjukt snyggt! En annan vågar ju knappt vistas utanför lägenheten i sånt där väder.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

wow, mycket snyggt gjort!

Btw, vad är det för något på bilden? Ser ut som kugghjul till en klocka.

Tack! Det är inuti ett Tiegra fickur, Schweiziskt från någongång runt 1945-1950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Hur går man tillväga för att ta en sån bild egentligen? Bara ställer in så den tar bilder i intervall eller? Typ en gång var tredje sekund eller något och hoppas på det bästa? Sjukt snyggt! En annan vågar ju knappt vistas utanför lägenheten i sånt där väder.

Lång exponering bör vara det enklaste, även om jag själv inte testat fotografera blixtar. Sätt kameran på M, eller S om du inte orkar fippla manuellt med alla andra inställningar, och välj en lång slutartid. Sen trycker du av och väntar. Vid ett ordentligt oväder kommer det blixtar hela tiden så du bör få många chanser till att få en bild du blir nöjd med. Om du verkligen vill få en bra bild så var uppmärksam på när ett åskoväder närmar sig och leta efter en bra plats att stå på, så att du kan få en fin komposition och inte bara en blixt på tom himmel. Lycka till!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Glad amatör här. Testar mig fram, trots jag haft systemkamera 5+ år.

Kamera: Canon 400D
Objektiv: Canon 55-250/4,0-5,6 IS II

Känns som jag behöver fixa med bild 2, men jag vet inte vad. (Disig dag i Skottland)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

Några fler fjällbilder.

Upper Visttasvággi by Nuukeer, on Flickr

Reaiddáčohkka by Nuukeer, on Flickr

The glacier of Guobirčohkka by Nuukeer, on Flickr

Pool of water below the Pyramid Pass by Nuukeer, on Flickr

Sjugurdtinden by Nuukeer, on Flickr

Permalänk
Skrivet av Ickx:

Segelbåt vid Bergö, utanför Vasa

Skrivet av Nisse-Tuta:

Snyggt, var också på Bergö för ett par veckor sedan

Jaha, fler än jag här på forumet som har spenderat sommaren i finska Österbotten
Bilderna från mitt föregående inlägg är tagna vid Söderstenarna strax väster om Bergö.
Här kommer två till:

Clouds in Sunset by Ryuu Tora, on Flickr

A Lonley Daisy by Ryuu Tora, on Flickr