Hjälp med lagringslösning!

Permalänk
Medlem

Hjälp med lagringslösning!

Tjenare!

Håller på att få panik på min lagringslösning. Jag sitter och velar om vad som blir bäst, vilket blir att inget blir av då jag inte kan bestämma mig.

Såhär ser situationen nu:

Apple Mac Mini i5, 8GB RAM med en 4TB extern HDD inkopplad via USB3. Denna används för att köra plex till TVn etc. Jag har endast serier och filmer på den, inget som är extremt viktigt ifall det försvinner. Sen även en backup av mina bilder. Time Machine för Mac Mini'n ligger också på 4TB-disken.

Apple Airport Extreme (senaste) med en 2TB extern HDD inkopplad. Denna kör jag alla Time Machine på från min Macbook Pro. På denna disken har jag även alla mina bilder (som är backed up till Mac Mini 4TB). Denna disk är min vardagsdisk. Allt jag inte får plats med på min Macbook Pro finns på denna.

Nu kommer mitt problem då. Dör 4TB disken, så är det lugnt... Filmer och serier är inte hela världen, och jag har en backup på bilderna på min 2TB som är kopplad till min Airport Extreme. Dör dock Airport Extreme-disken, så försvinner det vardagliga samt dom senaste bilderna/Time Machine.

Eftersom båda dessa diskar är på nätverket så går det ju inte så snabbt. Får 40mb/s read och write på båda diskarna över wifi från datorn, något som räcker för Plex och iTunes stream. Mac Mini'n är inkopplad med sladd till routern.

Så hur skulle man kunna lösa en säker backuplösning för alla dessa diskar och data? Jag har redan kollat på att köpa en 1TB 2.5" disk och ha inkopplad via usb till datorn, för att ha ett snabbt interface för bilder etc medan man arbetar, sedan bara ha nätverksdiskarna för backup, men då är det åter igen en disk som ligger och tar plats på skrivbordet.

Det jag har kikat på är en Synology DiskStation DS213j med 2st 3TB. Eller finns det någon bättre lösning? Vill egentligen bara kunna komma åt filerna, samt ha ganska snabb överföring.

Det är lite rörigt, men hoppas ni förstår ändå!

Det viktigaste är att mina bilder är säkra. Kommer även ha en Google Drive med alla bilderna på.

Mvh,
David

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Tycker du verkar inne på rätt spår.
En NAS för i princip allt du vill ha backup på. Speciellt större mängder data. Sen kan du fundera på hur super viktig all data är. Går det kanske att få tag på den igen från något ställe?
Och sen moln backup för det viktigaste. Du kan även testa typ CrashPlan för att ha en säker offsite backup. Finns i både gratis och billig (men bra) betal version.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosika:

Tycker du verkar inne på rätt spår.
En NAS för i princip allt du vill ha backup på. Speciellt större mängder data. Sen kan du fundera på hur super viktig all data är. Går det kanske att få tag på den igen från något ställe?
Och sen moln backup för det viktigaste. Du kan även testa typ CrashPlan för att ha en säker offsite backup. Finns i både gratis och billig (men bra) betal version.

Så enklast vore att köpa den NASen (antar att den är helt okej eftersom du inte påpekade något angående den modellen), och köra konstant back ups till den från de två diskarna.

Ska man dock ha prestandan så är inte NAS ett bra val eller? Utan då kanske det är enklare att köra en disk direkt in i datorn med USB när det krävs?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

vid brand eller stöld hjälper ingen NAS. Fundera även på molnlösning för det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

vid brand eller stöld hjälper ingen NAS. Fundera även på molnlösning för det viktigaste.

En molnlösning är en lösning, men är man riktigt rädd om datan, har man en disk som backup på ett annat ställe, om man tänker som du gör d v s brand o stöld.

Skrivet av Dubadai:

Tjenare!

Håller på att få panik på min lagringslösning. Jag sitter och velar om vad som blir bäst, vilket blir att inget blir av då jag inte kan bestämma mig.

Såhär ser situationen nu:

Apple Mac Mini i5, 8GB RAM med en 4TB extern HDD inkopplad via USB3. Denna används för att köra plex till TVn etc. Jag har endast serier och filmer på den, inget som är extremt viktigt ifall det försvinner. Sen även en backup av mina bilder. Time Machine för Mac Mini'n ligger också på 4TB-disken.

Apple Airport Extreme (senaste) med en 2TB extern HDD inkopplad. Denna kör jag alla Time Machine på från min Macbook Pro. På denna disken har jag även alla mina bilder (som är backed up till Mac Mini 4TB). Denna disk är min vardagsdisk. Allt jag inte får plats med på min Macbook Pro finns på denna.

Nu kommer mitt problem då. Dör 4TB disken, så är det lugnt... Filmer och serier är inte hela världen, och jag har en backup på bilderna på min 2TB som är kopplad till min Airport Extreme. Dör dock Airport Extreme-disken, så försvinner det vardagliga samt dom senaste bilderna/Time Machine.

Eftersom båda dessa diskar är på nätverket så går det ju inte så snabbt. Får 40mb/s read och write på båda diskarna över wifi från datorn, något som räcker för Plex och iTunes stream. Mac Mini'n är inkopplad med sladd till routern.

Så hur skulle man kunna lösa en säker backuplösning för alla dessa diskar och data? Jag har redan kollat på att köpa en 1TB 2.5" disk och ha inkopplad via usb till datorn, för att ha ett snabbt interface för bilder etc medan man arbetar, sedan bara ha nätverksdiskarna för backup, men då är det åter igen en disk som ligger och tar plats på skrivbordet.

Det jag har kikat på är en Synology DiskStation DS213j med 2st 3TB. Eller finns det någon bättre lösning? Vill egentligen bara kunna komma åt filerna, samt ha ganska snabb överföring.

Det är lite rörigt, men hoppas ni förstår ändå!

Det viktigaste är att mina bilder är säkra. Kommer även ha en Google Drive med alla bilderna på.

Mvh,
David

En NAS med en RAID1 och över! är en bra början. Men det är ingen backup!!

Men det är detta.

Sen gäller enbart sunt förnuft, och det är att flytta runt sin data till olika diskar med jämna mellanrum.
Du kan inte vara säker på att en två eller för den delen tre diskar ska hålla måtten. Är du rädd om datan så se till att ha den på flera diskar.

Jag har själv foton som är från "digitalsålderns början" som jag flyttat från disk till disk till disk till disk från disk till disk till disk till disk x 4.

Så är du rädd om datan se till att flytta runt den till flera diskar.

Jag gör det manuellt och jag gör det via prog/auto.

Men första tråden i överföringen går alltid till en disk med en snabb port. Därifrån delas allt ut till "jag vill verkligen behålla detta"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om syftet är just backup, kanske man ska titta på en headless server istället? Typ HP's Storageworks serie eller något. Diskarna är inte RAID'ade, filareor kan automatiskt dupliceras, och med rätt tjänster kan man både duplicera till moln, och de-duplicera, så man vet säkert med sig att man har allt man behöver, sparat i exakt en kopia, på 2-3 ställen. Även om man "råkar" ha filen liggande på fler än så.

"Enklast" är dock multipla USB enheter, i kombination med brandsäkrat säkerhetsskåp, och moln.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.