Permalänk
Medlem

Sleeva Nätagg, ta bort kondning?

Hejsan!

Nu har det blivit dags för mig att ge mig på lite seriöst datorbyggande och har införskaffat mig ett EVGA Supernova G2 750W som jag tänkte sleeva kablarna på. Klippte bort orginal-sleevingen och upptäckte att det sitter ett par kondningar eller liknande på 24-pin och även på VGA kablarna. Dessa sitter lite knasigt till då de är på den änden som ska anslutas på moderkort/grafikkort och inte mot nätagget till. Det går ju att vända på dem när man tar ut stiften och sätta dem mot nätagget, men helst skulle man vilja bli av med dem helt och hållet.

EVGA har ju självklart satt dit dem av en anledning men vad säger Sweclockers-expertisen om det hela, är det för marginellt små skillnader som man inte lär märka av eller kan det skapa problem?

Testade att söka lite på forumet och hittade att det var ok att ta bort på något Silverstone-agg, men om det gäller detta nätagg vet jag inte.

Vore hemskt tacksam för svar!

Bild i spoiler:

Dold text

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Aldrig sett förut så nu gjorde du mig nyfiken, hoppas någon annan har stenkoll och kan förklara fenomenet.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Glättningskondensator för att minska rippel på utspänningen?
(fast de borde ju sitta inuti aggregatet...)

På vilka ledare sitter kondensatorerna kopplade?
(lite svårt att se på bilden - allt är ju svart...)

Permalänk
Medlem

Skulle tro att de sitter där för att jämna ut eventuella "spännings-toppar", dvs ojämnheter i spänningen. Att ta bort dem gör nog inte så mycket, men de kan ses som en sorts säkerhet vid ojämn ström och skyddar komponenterna.

Detta är dock bara vad jag tror, så klipp inte bort de innan någon annan som är mer säker svarar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja de är till för att minska rippel, dock verkar det udda att sätta dem mitt på sladden. I och med attt de är speccade på 16V lär de ligga mellan +12 V och GND, allt som drar från den linan har egna kondensatorer iaf. Jag skulle ta bort dem, de är av capxon som inte är så bra också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Tycker också det är lite märkligt att de sitter ute på sladdarna, gör ju inte livet lättare för en "nybörjarsleevare" direkt
Lite märkligt är att EVGA säljer färdigsleevade kablar till detta agg och vad jag kan se på bilder därifrån så finns det inga kondningar på de kablarna så det känns ju nästan lite som att de inte har alltför stor betydelse.

Permalänk
Medlem

Du får nog bestämma dig ifall du vill ha estetik (sleevat utan kondensator - men med risk för felfunktion p.g.a. rippel) eller går på säkerhet/stabilitet (lämna kondensatorerna kvar).
Kondensatorerna sitter där av en anledning...

Eller så skaffar du en nätdel av sådan kvalité att de inte behöver montera kondensatorer på kablaget.

Permalänk
Medlem

Ändrar min teori om syftet med de där kondingarna. Tycker kapacitansen är konstigt vald för frånkopplingskondingar i syfte att shunta bort sådant rippel som man kan tänkas alstras i en dator, och som man varit inne på tidigare i tråden, det finns ingen logik i att sätta dem mitt på kabeln då.

Kondingarna sitter på linor man kopplar in ganska strömhungriga komponenter till, vars strömförbrukning dessutom kan variera väldigt kraftigt. Undrar istället om deras funktion inte är att kompensera vid stora ökningar i lasten, kan ju vara så att man i efterhand kommit på att nätagget var dåligt designat i det hänseendet, eller att det är något man lagt till för att en äldre design ska klara nya, strömhungrigare grejer än vad som fanns när det designades?

Lämnar kvar tidigare teori i spoiler för kompletthetens skull:

Som tidigare skribenter varit inne på ser de ut att vara inkopplade som bypasskondingar, dvs de sitter där för att shunta bort rippel. Håller med om att de är märkligt placerade; hade väl köpt att någon designer som var väldigt överdrivet orolig för inducerat rippel stoppat dit sådana närmast den 24-poliga kontakten, då insidan av en dator som är full av drosslar, fläktar, etc, lär vara rena RF-helvetet, men att sätta dem mitt på kabeln?!

Dold text

Det lär väl inte vara något problem att koppla bort dem helt om du inte har extremt strömhungriga grejer i datorn, men annars kan du ju flytta ner dem på kabeln och koppla in dem likadant närmast den 24-poliga kontakten och PCI-e-kontakten (som jag antar är det du menar med VGA). Tänk på att de är polaritetsberoende, se till att koppla in dem åt samma håll som de är inkopplade nu.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Löfvet:

Hejsan!

Nu har det blivit dags för mig att ge mig på lite seriöst datorbyggande och har införskaffat mig ett EVGA Supernova G2 750W som jag tänkte sleeva kablarna på. [...]

Det finns även, för de som av någon anledning är väldigt intresserade av utseendet, individuellt skärmade kablar från EVGA för G2 (och P2).
http://www.evga.com/Products/ProductList.aspx?type=10&family=...

$90 för komplett sats.

Se även nyhetsnotis och kommentarer i anslutning till test av 850 G2:
http://www.techpowerup.com/200088/sleeved-cables-for-evga-sup...
http://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_G2_850/4.ht...

Permalänk
Medlem

Modellen marknadsförs med "Highest quality Japanese brand capacitors ensure long-term reliability".
Är det bara jag som tycker det är lite konstigt isåfall att dom använt kinesiska CapXon? (Som dessutom kallas CrapXon på badcaps-forumet och verkar ofta gå sönder i förtid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bizon:

Modellen marknadsförs med "Highest quality Japanese brand capacitors ensure long-term reliability".
Är det bara jag som tycker det är lite konstigt isåfall att dom använt kinesiska CapXon? (Som dessutom kallas CrapXon på badcaps-forumet och verkar ofta gå sönder i förtid)

På vilken av modellerna?
---
Edit: Då inget svar återkommer jag själv, då jag vet att så inte är fallet, enl. allt vad vi kan läsa oss till avseende 750 G2:
Du ser det på 1000 G2 och 1300 G2, d.v.s. att de använder samma som Super Flower på det modulära kortet. 750 & 850 använder Nippon Chemi-Con.

Och som tidigare sagt, det är knappast på den mest kritiska delen av ett nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

På vilken av modellerna?

Supernova 750 G2 tex
Källa: http://www.evga.com/products/Specs/PSU.aspx?pn=eac89383-65ea-4fd4-925e-fc6d7480dcb7

Permalänk
Medlem

Ja nu menade jag givetvis om du kunde ange för vilken modell du talade om när du sade att deras påstående inte stämmer, inte att du skulle ange deras påstående som källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Ja nu menade jag givetvis om du kunde ange för vilken modell du talade om när du sade att deras påstående inte stämmer, inte att du skulle ange deras påstående som källa.

Aha, du menade så

Alltså enligt TS bild så sitter det CapXon på vad jag tolkar som original-kabeln till hans Supernova G2 750.
Rätta mig gärna om jag har fel, är lite trött idag så det är mycke möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bizon:

Aha, du menade så

Alltså enligt TS bild så sitter det CapXon på vad jag tolkar som original-kabeln till hans Supernova G2 750.
Rätta mig gärna om jag har fel, är lite trött idag så det är mycke möjligt

Heh, jag får säga som du:
Aha, du menade så.

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra, den bilden jag lade upp är på orginalkabeln så det är inget eftermarknadsjox. Köpte även det nytt från Netonnet så det är ingen importerad kinakopia om inte Netonnet fått för sig att luras men det tror jag ej. Det är ett Supernova G2 750W och det sitter samma på 24-pin, 8-pin och även PCI-E kablarna.

Verkar inte som så många recensenter klippt upp orginalsleevingen och kikat om det nu inte är som så att de fått annat kablage.

Permalänk
Medlem

På den sidan stod det under Features:
Heavy-duty protections, including OVP (Over Voltage Protection), UVP (Under Voltage Protection), OCP (Over Current Protection), OPP (Over Power Protection), and SCP (Short Circuit Protection)

Kan det vara dessa, kanske skulle ta och skicka EVGA ett mail och fråga om det är CapXon-kondningarna som är Heavy-duty protections