Dålig läs hastighet på min ssd...

Permalänk
Medlem

Dålig läs hastighet på min ssd...

Hejsan! Jag köpte för något år sedan en ssd, har först nu börjat fixa med den. Alltså gjort ssd guider osv... Men jag har inte lyckats lösa ett problem med min läshastighet. Andra som har samma ssd kan läsa runt 500 mb/s men min kommer knappt över 270 mb/s. Men skriv farten har jag fixat så den har kommit upp från 120 mb/s till 300 mb/s. Finns det något sätt så att man kan få högre läshastighet på ssdn?

SSD

mobo

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zodiaz:

Hejsan! Jag köpte för något år sedan en ssd, har först nu börjat fixa med den. Alltså gjort ssd guider osv... Men jag har inte lyckats lösa ett problem med min läshastighet. Andra som har samma ssd kan läsa runt 500 mb/s men min kommer knappt över 270 mb/s. Men skriv farten har jag fixat så den har kommit upp från 120 mb/s till 300 mb/s. Finns det något sätt så att man kan få högre läshastighet på ssdn?

SSD

mobo

http://s10.postimg.org/pu2lkl3d5/rull.png

Då är frågan som så här: Till vilken slags SATA är den kopplad?

Är de kopplade till Marvell® kontrollern så får du inte mycket mer än så vad än reklamen säger, tyvärr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då är frågan som så här: Till vilken slags SATA är den kopplad?

står ju mobo... http://www.asus.com/Motherboards/P7P55DE_LX/ den är det och ssdn är kopplad till sata_1 inte sata 6gb

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zodiaz:

står ju mobo... http://www.asus.com/Motherboards/P7P55DE_LX/ den är det och ssdn är kopplad till sata_1 inte sata 6gb

Iom att Intel:s egna inte är SATA 3 (6Gb) så får du inte mer än så. Du får byta plattform eller köpa ett SATA:kontrollerkort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du använder nog sata 2-portar (blåa), som klarar hastigheter upp till 3Gb/s (300MB/s). Du har visserligen sata 3-portar (gråa) på ditt moderkort, men de är från en marvell-kontroller, så jag skulle inte använda dem trots den högre hastigheten. Den stora grejen med SSDer är söktider, vilka inte påverkas av sata-interfacet. Skillnaden mellan att få 300MB/s vs 500MB/s sekventiellt på sin SSD märks inte ens.
Allt ser alltså bra ut och du kommer inte få ut något av att byta portar och krångla.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Iom att Intel:s egna inte är SATA 3 (6Gb) så får du inte mer än så. Du får byta plattform eller köpa ett SATA:kontrollerkort.

Ska köpa nytt om någon vecka faktiskt ska nämligen byta till minitx. Vad är det som jag ska kolla efter för funktion på moderkortet då?

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zodiaz:

Ska köpa nytt om någon vecka faktiskt ska nämligen byta till minitx. Vad är det som jag ska kolla efter för funktion på moderkortet då?

Ska du byta ut mobo och CPU? Till vilka isf? De flesta av dagens nya kort har inbyggda SATA 3 så det borde fungera utan mankemang.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ska du byta ut mobo och CPU? Till vilka isf? De flesta av dagens nya kort har inbyggda SATA 3 så det borde fungera utan mankemang.

något minitx kort med z97 chipset och cpu blir en i5 4690k. Får väl hoppas på att det funkar då

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60