Permalänk
Medlem

Laptop för film redigering?

Dags för ny dator, behöver lite råd!
Är nu ute efter en ny bärbar laptop.

Jag är ute efter en i 5000kr klassen som ska fungera mestadels till att kolla film och surfa på men vill även kunna redigera enklare film i tex Sony vegas.

Då jag har en gopro vill jag att den ska klara iaf 1080p 30fps utan att kollapsa, jag är inne på denna men då jag inte kan ett skit om grafikkort, processorer osv så skulle jag vilja ha lite tips om den funkar eventuellt andra datorer som finns på marknaden?

http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15-...
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du behöver en laptop med mycket RAM hur som helst. Under renderingarna så käkar det upp rätt mycket RAM. Länken till datorn var helt OK, dock så är det inte SSD vilket gör att det blir aningen långsammare än vad det hade kunnat bli. Mitt råd är att köra SSD och en extern hårddisk om du vill lagra filerna på den sedan.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så påläst på börbara så att jag vet vad man får prestandamässigt för 5000, men om möjligt vore det väl kanske bra att välja en som höar 1920x1080 i upplösning på skärmen om du ska redigera filmer i den upplösningen.
Mycket RAM och snabb hårddisk är, som sagt, åxå bra.

Permalänk
Medlem

De flesta redigeringsprogram tar nytta av nvidiagrafikkortets gpu vilket går ofantligt mycket snabbare än cpu. Min 3 år gamla spelpc renderar film 10 ggr snabbare än min nya i7 mbp 13"

Så, skaffa en med nvidia. SSD och ram kan du aldrig få för mycket av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

SSD, mycket RAM och Nvidia GPU ska du ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

SSD, mycket RAM och Nvidia GPU ska du ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Holck:

De flesta redigeringsprogram tar nytta av nvidiagrafikkortets gpu vilket går ofantligt mycket snabbare än cpu. Min 3 år gamla spelpc renderar film 10 ggr snabbare än min nya i7 mbp 13"

Så, skaffa en med nvidia. SSD och ram kan du aldrig få för mycket av.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dumbo:

Jag är inte så påläst på börbara så att jag vet vad man får prestandamässigt för 5000, men om möjligt vore det väl kanske bra att välja en som höar 1920x1080 i upplösning på skärmen om du ska redigera filmer i den upplösningen.
Mycket RAM och snabb hårddisk är, som sagt, åxå bra.

Skrivet av m0rpheus:

Du behöver en laptop med mycket RAM hur som helst. Under renderingarna så käkar det upp rätt mycket RAM. Länken till datorn var helt OK, dock så är det inte SSD vilket gör att det blir aningen långsammare än vad det hade kunnat bli. Mitt råd är att köra SSD och en extern hårddisk om du vill lagra filerna på den sedan.

Tack för svar, har kollat in denna lite mer och gått upp 1000kr tror ni den skulle fungera bättre?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201254-a...

1080 skärm, Nvidia,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teging:

Tack för svar, har kollat in denna lite mer och gått upp 1000kr tror ni den skulle fungera bättre?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201254-a...

1080 skärm, Nvidia,

Det mesta ser bra ut men det finns ingen SSD. Kan du tänka dig använda extern HDD? Då kan du ha SSD inne i laptopen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det mesta ser bra ut men det finns ingen SSD. Kan du tänka dig använda extern HDD? Då kan du ha SSD inne i laptopen.

Som sagt är inte så påläst när det kommer till datorer, vad innebär SSD/HDD kan nog tänka mig det mesta så länge det inte kostar för mycket och det är en laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det mesta ser bra ut men det finns ingen SSD. Kan du tänka dig använda extern HDD? Då kan du ha SSD inne i laptopen.

är den här ett bättre alternativ då? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201583-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teging:

Måste den vara bärbar?

Skrivet av jookeer:

Frågan är om du inte får mer bang for the buck med en stationär

Visst får man det.

Och än mer bang for the buck får man om man köper hårdvaran begagnat här på marknaden.

Köpte en stationär speldator till min flickvän, köpte all hårdvara här på marknaden förutom chassi som jag köpte nytt.

Summa för allt ca 4500kr begagnat, Nypris totalt ligger på nästan 9000kr. Detta vart för nästan ett år sen, och den rullar på än.

Nu hade jag ju redan skärm, Tbord och mus redan, såklart att det blir dyrare om man inte har det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]