Men det är väl själva *BLIIIP* också.
Självklart sköts ärendet upp ett antal gånger till. Sista "uppskjutningen" så ringde det en tjej från ElTel och talade om att ärendet var uppskjutet. Jag ville inte skälla på henne (skäller aldrig på folk i support!) men talade ändå om hur rejält trött jag var på att ärendet skjutits upp sedan april.
Hennes svar? "Ja men nu ska det nog inte skjutas upp igen. Vi får hoppas det löser sig". Jag bet mig i tungan då jag föreslog att de kunde kanske använda det som slogan, "Vi får hoppas det löser sig!?" men jag avstod.
Jag frågade om varför det ständigt försenats då de ju konstaterat "större kabelfel" och hon tittade i loggarna och konstaterade att "tekniker vet inte ens om det är i luftledning eller nedgrävda kabel!?". ??????? VA?
Alltså pågående sedan april och i slutet på augusti vet inte tekniker om det är i luft eller nedgrävd ledning? *Hörde jag rätt* ungefär. Blev så paff att jag avslutade samtalet och "hoppades det löser sig".
Torsdags förra veckan. Uppkopplingen haft en period då det fungerat bra, kommer perioder på det sättet. Inga syncfel på sex/sju dagar även om crcfelen tickat på och SNmarginalen fladdrat. *Ding*, sms från ElTel att felet var åtgärdat!
Inte märkt av något då jag suttit och lirat wow halva dagen. Tänkte direkt på hur sjutton de kunde åtgärda "större kabelfel" utan att bryta uppkopplingen!? Anade ugglor men orkade inte tjafsa.
Helgen flöt på med crcfel som tickade och SNmarginalen som fladdrade tills måndagen kom.
Skulle maila och självklart när jag "sände" så var uppkopplingen död. Lackade ur och ringde Teliasupporten på extremt knastrande lina. När jag väl kom fram var knastret borta och modemet rullade på, iofs till extremt lägre hastighet. Killen i supporten ville inte göra felanmälan för "jag har ju kontakt med modemet och då ska man inte felanmäla.".
Fick honom till att lägga långtidsmätning, igen. Vet inte om det hjälper. 15 år nu och aldrig har en mätning gjort någonting! Han la även in nya mjukvara i routern då den jag hade var "gammal". Den kan ha missat att uppdatera sig då linan är dålig.
Jag bad honom kontakta Skanova och höra om de i sina loggar kunde se vad ElTel påstått si gjort den 1 sep torsdag då det i hans loggar inte framgick någonting. Han ville inte först men, jo. Han skulle ringa och sen ringa upp mig igen. Han skulle även skicka sms med kontaktuppgifter. Ingenting hände. Inget sms och han ringde inte upp.
På måndagkvällen strulade det abnormt med uppkopplingen. SNmarginalen låg på 0.1-0.3 ned mellan "tappen".
Ringde upp supporten igår igen och den killen gjorde ny felanmälan. Fick någon krånglig förklaring på varför man inte kunde reklamera ärendet, "om det gått mer än 30 dagar sen ärendet anmäldes så kan man inte reklamera!". "Felet ska vara åtgärdat till den 13 sep." Jomenvisst.
Denna killen ringde till Skanova och det de kunde se i loggarna var att tekniker "bytt par"!? Originellt! att ingen tänkt på det under de 15 år vi haft problem, som blivit värre med åren! För det har ju *ingenting* att göra med att trådarna har hängt sen 60talet! Nä.......
Han konstaterade att uppgraderingen av mjukvaran gick "halvvägs". Det fanns ännu en nyare version att ta ned så han la in den, "men det gör ingen skillnad på uppkopplingen! Men vi gör det ändå.".
Forsatte strula igår kväll och ser att uppkopplingen dykt under natten.
Ja. Jag är förbannad! Gnäller som ett spån här, min "ventil"! Är så frustrerad att jag får psykbryt snart!
Vad kan jag göra?