Permalänk

Chilisåser och kryddor

Hej,

Jag har nu under sommaren odlat lite chili, nu har jag fått ihop några.

Någon som har gjort såser eller/och kryddor av chili så får ni gärna dela med er hur ni gjort.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd

Jag odlade chili ett tag och gjorde ofta sambal. Väldigt simpelt, typ rosta chilina i en torr stekpanna, sen mixa med lite salt, socker, vinäger och kanske vitlök typ. Det finns massvis av recept på nätet. Tänk dock på att det kan sticka ganska rejält i halsen/ögonen under rostningen om de är starka frukter, nästan så att man inte kan vara i köket.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Hej jag har en fråga angående kryddor och odling. Om vi säger att jag odlar 10 habanero, hur maler jag då ner det och gör krydda på det? Sen letar jag efter stark chillisås recept och habanero sås recept. Jag undrar också vilka är de starkaste kryddorna på Ica eller hemköp? Vill gärna ha så att det steker till i munnen de kostar ju 10-12 spänn i kryddhyllan så det är ju ganska billigt och räcker ett tag framåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Farbror Krut:

Hej jag har en fråga angående kryddor och odling. Om vi säger att jag odlar 10 habanero, hur maler jag då ner det och gör krydda på det? Sen letar jag efter stark chillisås recept och habanero sås recept. Jag undrar också vilka är de starkaste kryddorna på Ica eller hemköp? Vill gärna ha så att det steker till i munnen de kostar ju 10-12 spänn i kryddhyllan så det är ju ganska billigt och räcker ett tag framåt.

Torka och mal.

Angående recept så finns det hur många som helst på nätet men det är inte så svårt att hitta på något eget. Mycket chili, gärna lite rostad i en torr het stekpanna, och lite (eller mycket) salt och peppar och vitlök är en bra grund. Sen lär du vilja ha någon syra som vinäger eller citronsaft. Sen kanske lite socker eller typ honung om du vill ha en sötare sås. Utöver det kan du ju krydda lite som du känner för. Det roliga är ju att experimentera lite liksom, så gör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Torka och mal.

Angående recept så finns det hur många som helst på nätet men det är inte så svårt att hitta på något eget. Mycket chili, gärna lite rostad i en torr het stekpanna, och lite (eller mycket) salt och peppar och vitlök är en bra grund. Sen lär du vilja ha någon syra som vinäger eller citronsaft. Sen kanske lite socker eller typ honung om du vill ha en sötare sås. Utöver det kan du ju krydda lite som du känner för. Det roliga är ju att experimentera lite liksom, så gör det.

Hur länge håller det i kylen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Farbror Krut: Det beror på vad du har i den. Salt och syra konserverar ju i viss mån och även socker men då får man ha i ganska mycket. Om du gör en stor sats kan det nog vara värt att frysa delar av den dock. Gör man på sådär 10-20 chilifrukter så blir det inte alltför mycket dock så då är det nog inga problem att ha den i kylen (fast det beror förstås på hur mycket du äter och så). Hur som helst så blir det ju inte giftigt på bra länge (sannolikt inte alls) och börjar smaka dåligt långt innan dess så om du smakar på den då och då så är det inga problem.