Nån mer "Chilinörd" här på forumet??

Permalänk
Medlem

Nån mer "Chilinörd" här på forumet??

Nu när man börjar komma upp i åren (snart 40) inser man att vissa nya hobbys man lägger sig till med har en ganska utpräglad "gubbstämpel"! Har än så länge inte börjat med boule och stavgång men snöat in så förbannat på att odla chili!?
Sonen är övertygad om att jag "krisar" och hustrun tycker mest att man blivit lite lätt märklig som börjat påta i jorden och intresserar sig för jordsorter, ljustemperatur och luftfuktighet.

Inte för att detta bekommer mig i min nyfunna hobby men undrar om det finns fler här på forumet som känner att datorer och chiliodling är ett tillfredställande tidsfördriv?

Lägger upp ett par bilder på vinterns pågående odling där plantorna som ska ut nu i sommar dras upp. Lägg gärna upp era egna om ni har några.....

Min lilla uppdrivning av "heta" varianter inför 2014. Här finns b.la Bhut Jolokia red/white, 7-pot bubblegum, Congo SR Gigant, Black Naga, Habanero Orange m.fl. Dessutom 4 ormlökar (Thailändsk vitlök tror jag även de kallas.)

Dold text

Och här har vi en övervintrande Bhut Jolokia Red i bakgrunden som har ett par frukter som det ska bli salsa av imorgon! Även en ~4 månader gammal Brazilian Starfish i förgrunden.

Dold text

Närbild på denna vackra, dödliga tingest som ska förädlas under morgondagen till en jäkligt het salsa!

Dold text

De mildare sorterna som Jalapeno, Espelette, Cayenne, Jimmy Nardellos m.fl åker inte i jorden på en månad än. Men det lär bli trångt innan jag får ut dom i odlingstunneln till sommaren.... :/

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Entusiast

Jag har tre plantor i fönstret (röd habanero, cayenne och jalapeno) som jag fick av en kompis. De har växt till sig ordentligt men är lite orolig för att de inte riktigt klarar vinter. En råkade jag dessutom bränna lite då den växte sig för nära en lampa och en annan fick för sig att tappa nästan alla blad. Har dock fått lite chili på två av dem. Tyvärr ingen habanero än men plantan är snart för stor för fönstret.

När jag får lite utrymme tänkte jag odla lite fler roliga sorter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Proffsmoddare

Jag är definitivt vad som kan klassas som chillinörd dock är det mer färdiga såser som är min stora passion och då dom såserna som de flesta håller sig långt borta ifrån Favoriterna är Blairs Ultra Death och Blairs Zakk Wylde Shot to hell sauce

jag har dock testat att odla litet egna

EN bild på mina trinidad Scorpion från i sommras

Testade öven Trinidad Douglah

Och till sist den starkaste av dom alla Moruga Scorpion ( tog aldrig bilder när dom var färdiga jag var för upptagen med att käka dom )

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Entusiast

Är långt från så pass nördig att jag odlar mina egna... även om det absolut skulle vara en skoj grej. Jag gör iaf mina egen lilla "salsa" då jag tycker att "ultra hot" som man kan köpa i affären smakar som utspädd ketchup.

Dessa komponenter finhackas och smetas ihop (sen i med en vitlök på det)

Det pinsamma är att 90% av all salsa jag gör används till min spaghetti och köttfärssås. Den är inte heller särskilt standard för den delen

Permalänk
Proffsmoddare

Jag kan ju passa på att tipsa om www.jalapeno.nu om man ska odla själv dom har brutalt mycket chillifröer där. Mina såser/salsa/dryrub mm köpes alltid ifrån www.extremefood.se

btw om salsorna i vanliga butiker smakar mesigt kan jag tipsa om Cajohn’s Trinidad Scorpion Salsa och Blair's Fresh Fire Roasted Tomato Habanero Salsa dom sätter fart på smaklökarna och hela kroppen tbh

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Avis man blir. En annan köper bara färdigplockade chilis och har i färsen och dylikt. Om det finns i grönsaksdisken i lokala affären så nöjer man sig med det.
Men annars så är ju chiliplanta en jättebra gåva. Den ska jag komma ihåg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Det i butikerna (ica å Co) är ju bara ketchup, pinsamt att det står starkt mm på förpackningen när smaken uteblir varje gång.. Och jag HATAR ketchup, troligen den enda som dränker pommes med senap och sambal oeleak (stavning?) till frukost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag har just nu 3st små Trinidad Moruga Scorpion på gång, som faktiskt redan blommat trots att dom bara är typ 15cm höga. Har även 2 st större Bhut Jolokia som är nerklippta för vintern för att få de lite mera buskiga till sommaren. Fick ca 50st frukter på dessa två när jag skördade i höstas.

Är egentligen rätt mesig när det kommer till stark mat faktiskt, har dem mer som en kul grejj Smakade på en liten bit Bhut Jolokia när jag skördade dem och visste fan inte vart jag skulle ta vägen....

Tänkte ta å sätta en lite mildare variant som man kanske kan ha någon användning för, en sort som heter Odham indian pequin. Någon som vet något om denna sort? Vet bara att de ska blir väldigt buskiga och få MASSOR med små frukter som ska vara i de mildare delen på skalan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;14304357']Jag kan ju passa på att tipsa om www.jalapeno.nu om man ska odla själv dom har brutalt mycket chillifröer där. Mina såser/salsa/dryrub mm köpes alltid ifrån www.extremefood.se

btw om salsorna i vanliga butiker smakar mesigt kan jag tipsa om Cajohn’s Trinidad Scorpion Salsa och Blair's Fresh Fire Roasted Tomato Habanero Salsa dom sätter fart på smaklökarna och hela kroppen tbh

Extremefood är en fantastisk affär. Har lyxen att bo nära Göteborg så jag kan åka in till deras fysiska butik vilket rekommenderas. De som jobbar där är väldigt glada och trevliga och snacka väldigt gärna om det mesta. De erbjuder också ofta smakprov på såser så jag brukar gå därifrån med brinnande gom. Det betyder också att jag brukar gå därifrån med mer saker än jag tänkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hej, jag satt och funderade på att börja odla chili i gårkväll bara ett par timmar innan tråden startades. Men jag kan typ inget om chili så jag undrade om ni kanske kunde hjälpa mig med vad jag ska köpa och hur jag ska göra? Jag har sökt runt lite på Internet men inte riktigt förstått vad man behöver/när man ska ge dom "kosttillskott" och så? Vad bör man odla första gången, jag är nog inte direkt en som äter starka saker så mildare är nog bra. Har vi några tips?

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se att man inte är ensam om detta intresset!

@Itchago: Bhut är lite för stark för att äta som den är, men passar utmärkt att torka och mala till pulver eller mortla till flakes! En av de chili som har godast smak enl. mig!
Använde en frukt idag i min salsa (se bilder) som för övrigt blev något av den godaste salsa jag ätit. Alldeles lagom stark med en liten sötma!
Kan rekommendera Espelette, Jalapeno och Brazilian starfish på den mildare delen av skalan. Just Pequin har jag ingen erfarenhet av men den är säkert riktigt god!

Extremefood ska vara riktigt bra, men halva nöjet försvinner ju iom att man inte odlat frukten själv!

Salsa anno 2014!

Dold text
Dold text
Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill även jag odla chili! Habanero speciellt och andra starka sorter! Hur ska man börja???!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Hej, jag satt och funderade på att börja odla chili i gårkväll bara ett par timmar innan tråden startades. Men jag kan typ inget om chili så jag undrade om ni kanske kunde hjälpa mig med vad jag ska köpa och hur jag ska göra? Jag har sökt runt lite på Internet men inte riktigt förstått vad man behöver/när man ska ge dom "kosttillskott" och så? Vad bör man odla första gången, jag är nog inte direkt en som äter starka saker så mildare är nog bra. Har vi några tips?

Du kan börja med vilken sort som du hittar vid frö-avdelningen. Så började jag och det funkade utmärkt. Jorden ska vara vanlig såjord i början, altså mager. När dom växt ur den så bör du ha en vanlig jord. Jag har kört på blomjord och det har funkat till de 4 sorter jag kört hittils. Gödel är knepigt. Jag gödslade dem och de gillade de inte alls, de höll på att dö, trots sparsam dosering. De kräver faktiskt väldigt lite näring konstigt nog.

Värt att tänka på är att dom blir större än man tror, det är ingen vanlig krukväxt, och de kommer behöva ha mycket belysning.

Skrivet av nilhe1:

Riktigt kul att se att man inte är ensam om detta intresset!

@Itchago: Bhut är lite för stark för att äta som den är, men passar utmärkt att torka och mala till pulver eller mortla till flakes! En av de chili som har godast smak enl. mig!
Använde en frukt idag i min salsa (se bilder) som för övrigt blev något av den godaste salsa jag ätit. Alldeles lagom stark med en liten sötma!
Kan rekommendera Espelette, Jalapeno och Brazilian starfish på den mildare delen av skalan. Just Pequin har jag ingen erfarenhet av men den är säkert riktigt god!

De Bhut jag fick delade jag på mitten, tog ur fröna och körde dem i en torkapparat. Funkar mycket bra!
Appropå såser, har du nå bra recept på en söt, rökig, stark BBQ-sås? Har inte hittat något vettigt recept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Grattis till en tillfredställande ny hobby!

Chiliodling enkelt!

- Välj vad du ska odla. Chili delas in i olika "familjer": Chinense, Annuum, Baccatum och Frutescens, där Chinense innehåller de "Superheta" sorterna och ofta kräver lite extra beträffande värme och ljus.
Annuum skulle jag nog rekommendera dig att börja med då de är ganska lättodlade och inte så kinkiga.

- Blötlägg fröna i ljummet vatten i 12-24 timmar.

- Så ytligt i liten kruka med såjord eller vad du nu har hemma. Funkar med det mesta i början.

- Håll fuktigt och låt stå på ett varmt ställe 25-28c är bra. Ha gärna lite gladpack över om du inte har ett minidrivhus. Ljus behövs inte förrän de tittat upp ur jorden.

- När plantan tittat upp så behövs ljus, värme och vatten med en svag dos näring. Använder själv "BioBact" doserat med 1/4 av rekommenderad dos vid varje vattning.

- Håll jorden fuktig, INTE blöt.

- Omplantera successivt i näringsrik jord (Rosjord är perfekt) gärna uppblandad med lite perlit (inget måste), eller lite lecakulor i botten. Använd kruka med hål i botten för att motverka övervattning. Räkna med att en fullvuxen planta behöver ha en kruka på åtminståne 10l för att trivas och ge maximalt med frukt. Min övervintrare som är snart ett år står i en 12l murarhink som kommer bytas mot något >20l inför sommaren. Så att tro att man ska få en stor frisk planta som sätter mycket frukt i en 1-literskruka håller inte!

- Se upp för bladlus-jävlar!!

Något som brukar vara ett problem för oss här i norden är bristen på ljus nu uner vintern. Min rekommendation är att kompletera med en ljuskälla som ligger på mellan 4000-6000K (Kelvin) vilket motverkar höga rangliga plantor och är tillräckligt för att plantan ska både få ett tätt bladverk och blomma med efterföljande fruktsättning. När plantan blommar, ge den litehjälp på traven genom att pollinera med en liten mjuk pensel eller bara skaka på plantan eller använd ett finger. Alla sätt funkar mer eller mindre.
Vill du inte ha en hel lysrörsramp så skaffa bara en hängande armatur på t.ex IKEA med en lågenergilampa på mellan 30-45w från biltema. De har med 4000K för 39:- för 30w och 69:- för 45w. Denna placeras ~30-40cm ovanför toppbladen.

Sammanfattningsvis:
Värme, ljus, näring och en rejäl kruka! Då kommer du bli belönad med många goda frukter. Sen finns det en hel vetenskap om detta med chiliodling om man vill grotta ner sig, men detta har funkat för mig!

Vilken sort du ska odla vet bara du. Har du någon sorts som du gillar och den finns att köpa i närmsta affär så är det bara att köpa en frukt, pilla ut fröna och trycka ner dom i jorden. Funkar lika bra som köpta frön.
Annars rekommenderar jag som ovanstående att köpa från Jalapeno.nu. Mycket att välja på och bra grobarhet på fröerna.

Några förslag kan ju annars vara: Jalapeno, Hot Banana, Jimmy Nardellos,Apache, Anaheim och Fresno Red. Ganska milda sorter.

Länk till Jalapeno.nu - Annuum:
http://jalapeno.nu/index.php?main_page=advanced_search_result...

Kan annars rekommendera "Chiliklubben" på FB!
Massor med information, råd och tips samt även en klubbshop där ni kan köpa frön och näring m.m till rabatterade priser!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

De Bhut jag fick delade jag på mitten, tog ur fröna och körde dem i en torkapparat. Funkar mycket bra!
Appropå såser, har du nå bra recept på en söt, rökig, stark BBQ-sås? Har inte hittat något vettigt recept.

Inte testat själv än, men ska!

Bhut Jolokia BBQ sås:
Ca 500gr passerade tomater.
4 msk rårörs socker
1 tsk vitvinsvinäger
2 tsk soya
2 tsk worcestershire sauce
2 finhackade vitlöksklyftor
1 tsk senap, helst Dijon
Salt och peppar efter smak
1/2 tsk liquid smoke
Och nu till det viktigaste:
Massor av Bhut. ( Helt efter smak, men snåla inte)
Blanda allt och låt småputtra på spisen i 1 - 2 timmar.
Konsistens avgör.
Håller ca 7 dagar i kyl.

Jamjam!

*EDIT*
Sorry för dubbelpostning!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Grattis till en tillfredställande ny hobby!

Chiliodling enkelt!

- Välj vad du ska odla. Chili delas in i olika "familjer": Chinense, Annuum, Baccatum och Frutescens, där Chinense innehåller de "Superheta" sorterna och ofta kräver lite extra beträffande värme och ljus.
Annuum skulle jag nog rekommendera dig att börja med då de är ganska lättodlade och inte så kinkiga.

- Blötlägg fröna i ljummet vatten i 12-24 timmar.

- Så ytligt i liten kruka med såjord eller vad du nu har hemma. Funkar med det mesta i början.

- Håll fuktigt och låt stå på ett varmt ställe 25-28c är bra. Ha gärna lite gladpack över om du inte har ett minidrivhus. Ljus behövs inte förrän de tittat upp ur jorden.

- När plantan tittat upp så behövs ljus, värme och vatten med en svag dos näring. Använder själv "BioBact" doserat med 1/4 av rekommenderad dos vid varje vattning.

- Håll jorden fuktig, INTE blöt.

- Omplantera successivt i näringsrik jord (Rosjord är perfekt) gärna uppblandad med lite perlit (inget måste), eller lite lecakulor i botten. Använd kruka med hål i botten för att motverka övervattning. Räkna med att en fullvuxen planta behöver ha en kruka på åtminståne 10l för att trivas och ge maximalt med frukt. Min övervintrare som är snart ett år står i en 12l murarhink som kommer bytas mot något >20l inför sommaren. Så att tro att man ska få en stor frisk planta som sätter mycket frukt i en 1-literskruka håller inte!

- Se upp för bladlus-jävlar!!

Något som brukar vara ett problem för oss här i norden är bristen på ljus nu uner vintern. Min rekommendation är att kompletera med en ljuskälla som ligger på mellan 4000-6000K (Kelvin) vilket motverkar höga rangliga plantor och är tillräckligt för att plantan ska både få ett tätt bladverk och blomma med efterföljande fruktsättning. När plantan blommar, ge den litehjälp på traven genom att pollinera med en liten mjuk pensel eller bara skaka på plantan eller använd ett finger. Alla sätt funkar mer eller mindre.
Vill du inte ha en hel lysrörsramp så skaffa bara en hängande armatur på t.ex IKEA med en lågenergilampa på mellan 30-45w från biltema. De har med 4000K för 39:- för 30w och 69:- för 45w. Denna placeras ~30-40cm ovanför toppbladen.

Sammanfattningsvis:
Värme, ljus, näring och en rejäl kruka! Då kommer du bli belönad med många goda frukter. Sen finns det en hel vetenskap om detta med chiliodling om man vill grotta ner sig, men detta har funkat för mig!

Vilken sort du ska odla vet bara du. Har du någon sorts som du gillar och den finns att köpa i närmsta affär så är det bara att köpa en frukt, pilla ut fröna och trycka ner dom i jorden. Funkar lika bra som köpta frön.
Annars rekommenderar jag som ovanstående att köpa från Jalapeno.nu. Mycket att välja på och bra grobarhet på fröerna.

Några förslag kan ju annars vara: Jalapeno, Hot Banana, Jimmy Nardellos,Apache, Anaheim och Fresno Red. Ganska milda sorter.

Länk till Jalapeno.nu - Annuum:
http://jalapeno.nu/index.php?main_page=advanced_search_result...

Kan annars rekommendera "Chiliklubben" på FB!
Massor med information, råd och tips samt även en klubbshop där ni kan köpa frön och näring m.m till rabatterade priser!

Tackar för väldigt bra svar, jag ska se om jag kan få tag på lite saker nu i veckan så man kanske kan komma igång så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Tackar för väldigt bra svar, jag ska se om jag kan få tag på lite saker nu i veckan så man kanske kan komma igång så fort som möjligt.

Sorterna som hör till Annuum planteras med fördel nu i Februari medan de superheta Chinense-sorterna planteras i Dec-Januari då de är lite trögare.

En sida med mycket bra och matnyttig inforation om allt som har med Chiliodling att göra är http://www.shaggkvist.se/
Lite av en svensk Chiliguru!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste tillägga en sak om odling... När jag började odla så ojjade jag mig jättemycket å läste allt som fanns att läsa. Men ärligt talat så tycker jag att det som mina plantor mår bäst av är att skita i dom och vattna dom när dom ser ut att behöva det.
Det är iaf mina egna erfarenheter

Permalänk
Medlem

Trodde jag var lite chilinörd tills jag läste denna tråd, hehe. Har ännu inte odlat någon chili, men plockar gärna på mig alla möjliga sorter jag kan hitta när jag handlar.

Var i Xian (Kina) för ett tag sen och köpte med mig ~500g torkad chili (flingor) som var väldigt fin. Rätt nötig smak och lagom stark, så att man kan använda mycket och få fram aromerna utan att det blir olidligt starkt. Gjorde även en chili-olja på detta, rekommenderas! Hade ung. lika mycket chiliflingor som olja (i volym alltså) och värmde upp detta tills färgen blir mörkt röd (inte svart, men nästan). Fantastiskt god att ha i/på mycket asiatisk mat! När chilin värms upp utvecklas den nötiga smaken.

Köpte också med mig hel (utan stjälk) torkad chili, som jag även hittat i asiatiska mataffärer, med ung. samma smak. Dessa kan man rosta (de ska bli nästan svarta) och ha i asiatiska sallader och wok-rätter, de sätter verkligen en fin smak till såser och dressing.

Ska göra en vegetarisk chiligryta någon dag. Tänkte byta ut köttet mot bönor och en riktigt bra hemmagjord buljong. Har ni några tips på chili jag ska använda mig av?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Trodde jag var lite chilinörd tills jag läste denna tråd, hehe. Har ännu inte odlat någon chili, men plockar gärna på mig alla möjliga sorter jag kan hitta när jag handlar.

Var i Xian (Kina) för ett tag sen och köpte med mig ~500g torkad chili (flingor) som var väldigt fin. Rätt nötig smak och lagom stark, så att man kan använda mycket och få fram aromerna utan att det blir olidligt starkt. Gjorde även en chili-olja på detta, rekommenderas! Hade ung. lika mycket chiliflingor som olja (i volym alltså) och värmde upp detta tills färgen blir mörkt röd (inte svart, men nästan). Fantastiskt god att ha i/på mycket asiatisk mat! När chilin värms upp utvecklas den nötiga smaken.

Köpte också med mig hel (utan stjälk) torkad chili, som jag även hittat i asiatiska mataffärer, med ung. samma smak. Dessa kan man rosta (de ska bli nästan svarta) och ha i asiatiska sallader och wok-rätter, de sätter verkligen en fin smak till såser och dressing.

Ska göra en vegetarisk chiligryta någon dag. Tänkte byta ut köttet mot bönor och en riktigt bra hemmagjord buljong. Har ni några tips på chili jag ska använda mig av?

Habanero funkar alltid!

Ps! Var försiktig med oljan. Vet i ***** hur det är med torkad chili, men vet att det finns risk för botulism när man använder färsk. Nu har du ju hettat upp den, men men......

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Chili är väldigt roligt och gott. Men någon sådan nörd har jag inte blivit än. Kanske får för mig att odla senare.. för nu får det räcka med vad man kan köpa och vad vännerna odlar. Sen är ungefär femtio procent av maten som lagas hemma Tjinesisk så det blir mycket torkad chili och sichuanpeppar i oljan. Tur att jag köpte några kilo torkat och skeppade hem när jag bodde där.

Drack rom med chilifrukter i Val Thorens (@Rhum Box) förra veckan. Riktigt fin chilismak! Ska jag nog testa att göra själv.

edit: bild på chili-rom och skaparen själv

Dold text
Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag älskar chili och stark mat. Tyvärr har jag för många Hobbys för att odla egna men det är garanterat något jag skulle tycka var kul.
Istället köper jag såser, marinader, frukter och blandar lite egna.

Jag sögs in i chiliröret när jag bodde i USA. En bit ner för min gata låg en kycklingvings restaurang som stoltserade med strax under 400 olika smaker. De hade allt från "Swedish" till "Coca Cola". Självklart hadde de en radda med starka också.

Jag började beta av listan på deras starkaste där den värsta var "Nuclear Hell" som hade ett par 100K på skalan och man var tvungen att legitimera sig och skriva under ett avtal på att man inte skulle stämma dem.
När man ätit fick man en bild av sig själv på deras "Wall of Flame" med antalet ätna uppskrivet.
Den var väl kanske i starkaste laget för mig då men de som bara var ett par steg ner på listan tex "Death Wish" och "Suicide" åt jag med god aptit.

Som sagt nu kör jag mest färdig blandat hemma och väntar just nu på ett paket från Extremefood.
Köpte en flaska "Satans Blood" mest på kul, en flaska "Ass Blaster" för att ha på Pizza m.m och en flaska Sriracha mest för att jag följt han som skapat dokumentären "Sriracha" i snart ett år och kände att jag ville ha en sån flaska.
Jag har ätit den massor förr i tex Thailand men inte med den amerikanska squeeze flaskan med grön kork.

Kul tråd, följer med spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag älskar chili och stark mat. Tyvärr har jag för många Hobbys för att odla egna men det är garanterat något jag skulle tycka var kul.
Istället köper jag såser, marinader, frukter och blandar lite egna.

Jag sögs in i chiliröret när jag bodde i USA. En bit ner för min gata låg en kycklingvings restaurang som stoltserade med strax under 400 olika smaker. De hade allt från "Swedish" till "Coca Cola". Självklart hadde de en radda med starka också.

Jag började beta av listan på deras starkaste där den värsta var "Nuclear Hell" som hade ett par 100K på skalan och man var tvungen att legitimera sig och skriva under ett avtal på att man inte skulle stämma dem.
När man ätit fick man en bild av sig själv på deras "Wall of Flame" med antalet ätna uppskrivet.
Den var väl kanske i starkaste laget för mig då men de som bara var ett par steg ner på listan tex "Death Wish" och "Suicide" åt jag med god aptit.

Som sagt nu kör jag mest färdig blandat hemma och väntar just nu på ett paket från Extremefood.
Köpte en flaska "Satans Blood" mest på kul, en flaska "Ass Blaster" för att ha på Pizza m.m och en flaska Sriracha mest för att jag följt han som skapat dokumentären "Sriracha" i snart ett år och kände att jag ville ha en sån flaska.
Jag har ätit den massor förr i tex Thailand men inte med den amerikanska squeeze flaskan med grön kork.

Kul tråd, följer med spänning.

Kan rekommendera EvilChefs No.1 om du gillar såser med hetta^^! Dessutom Svenskproducerat vilket inte hör till vanligheterna!
http://www.evilchefs.se/products.html

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har väl odlat själv i 15 år nu, drömmer om att ge ut min egna hot sauce..

Men, det roligaste som hänt mig är att jag upptäckte en sak, odlar du scorpion 13 bredvid snällare sorter, så kan du få fram väldigt argsinta snälla sorter..

Just nu övervintrar några plantor, ska plantera årets unga på söndag, blir skörd i september då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nilhe1:

Kan rekommendera EvilChefs No.1 om du gillar såser med hetta^^! Dessutom Svenskproducerat vilket inte hör till vanligheterna!

Mmm den är riktigt god!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Bra tips, ett givet köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Men, det roligaste som hänt mig är att jag upptäckte en sak, odlar du scorpion 13 bredvid snällare sorter, så kan du få fram väldigt argsinta snälla sorter..

Just nu övervintrar några plantor, ska plantera årets unga på söndag, blir skörd i september då.

Scorpion 13?? Trinidad Moruga Scorpion eller vilken menar du??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Chili är väldigt roligt och gott. Men någon sådan nörd har jag inte blivit än. Kanske får för mig att odla senare.. för nu får det räcka med vad man kan köpa och vad vännerna odlar. Sen är ungefär femtio procent av maten som lagas hemma Tjinesisk så det blir mycket torkad chili och sichuanpeppar i oljan. Tur att jag köpte några kilo torkat och skeppade hem när jag bodde där.

Drack rom med chilifrukter i Val Thorens (@Rhum Box) förra veckan. Riktigt fin chilismak! Ska jag nog testa att göra själv.

edit: bild på chili-rom och skaparen själv

Låter gott!
På en krog i Uppsala finns en reggaebar där de har chili daiquiris. Men det är lite upp och ner med dem. En gång var de så starka att man brann upp och en annan gång var de mesiga.
Någon mer som varit där o provat?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon173292:

Har du varit med om att en chiliplanta släpper nästan alla blad? Jag har en där nästan alla blad torkade ihop och föll av. Även nya blad som kom torkade med en gång och trillade av. Plantan i krukan bredvid som är vattnad lika ofta och som planterades samtidigt är det inget fel på. Den håller snarare på att växa sig för stor för fönstret. Kan den stå för kallt nära fönstret? Eller ska man behandla dem på något speciellt sätt under vintern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har du varit med om att en chiliplanta släpper nästan alla blad? Jag har en där nästan alla blad torkade ihop och föll av. Även nya blad som kom torkade med en gång och trillade av. Plantan i krukan bredvid som är vattnad lika ofta och som planterades samtidigt är det inget fel på. Den håller snarare på att växa sig för stor för fönstret. Kan den stå för kallt nära fönstret? Eller ska man behandla dem på något speciellt sätt under vintern?

Sort? Sen kan det vara; för kallt, för varmt, för blött, för torrt, rotröta, för lite ljus, för lite näring, för mycket näring m.m m.m.

Normal vinterförvaring innebär, som jag försåt det, att man klipper ner plantan ordentligt och förvarar den svalt, ~16c, vattnar sparsamt, ingen näring och mindre ljus. Själv gillar jag chili på vintern också så jag klipper ner den om någon månad istället.

Visa signatur