Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

XTU tweaks..

Vad är det för tweaks som gäller till XTU? Vet att man kan droppa klocksen efter ca 3-4sek in i benchet då poängen beräknas dom första 3-4sek. Men annars? Hög minnesklock verkar vara något som många med bra resultat kör.

Hörde något om att, "it's all about RTL". Har dock noll koll på hur man tweakar RTL(vet att det är round trip latency, minnes timing) och vilket håll man ska tweaka så att säga

Är med på basic minnes tweaking men kunskaperna sträcker sig inte mkt mer än till secondary timings.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2008

Bra initiativ, jag tycker vi alla tjänar på att ha en separat tråd för (nästan) varje benchmark där man kan diskutera tweaks och posta resultat.

Jag är inget bra på XTU av en lite rolig anledning - inga av mina "bench-OS" kan starta XTU Finns garanterat lite poäng att hämta på boten om jag får igång det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Har lekt endel med diagnostik läge och man måste ha en hel del services igång för att få XTU att gå igång. Har inte hållt på överdrivet mkt med det men det är sjukt tungt och cpu går riktigt varm. Men det funkar bra att sänka OC några sekunder in i benchet för att spara på cpu.

Nyckeln verkar ligga i minnes klock och timings iaf. I princip alla med riktigt hög effektivitet verkar köra PSC på LN2. Typ 2800Mhz CL6

tex.

1353p med 4790K @5G

http://hwbot.org/submission/2624215

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2002

Annars så verkar uncore/cache hjälpa en del tror jag, har för mig att jag tjänade 10tals poäng bara genom att höja den på Z77 i alla fall.