Startmenyn/skärmen i Windows 10.

Permalänk
Medlem

Kommer prova den nya i början.
Är jag inte nöjd återgår jag till startIsback eller liknande som kommer uppdateras för w10.

Sökmotor på sketna bing osv är inget jag bryr mig om direkt.

Lokalt konto 100% även här, kommer aldrig någonsin köra online konto i windows, använder inte ett dugg av deras tjänster förutom windows i sig.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med sökningar? Söker jag efter t. ex task scheduler och group policy editor får jag inte upp något, fast att jag vet att de finns. Jag har visserligen stängt av indexering men det har jag gjort i Windows 7 också och där fungerar samma sökord utan konstigheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Saker jag stör mig på med win 8 och 10 är att man måste ha
Ett konto med mejl regristrerat för kunna Installera appar.

Sen hatar jag appar som jag inte vill ha i datorn och blir tvingad att ha dom i min dator pga nytt win.
Några gick att avinstallera i win 10.

Win 10 har smaklösa ikoner. Fula som fan.

Vissa program går inte att installera i win 10.
hoppas det blir bättre när när dom släpper win 10.

Win 10 är snabbare än win 8 och 8.1 i mappar och på Internet.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någon annan som har problem med sökningar? Söker jag efter t. ex task scheduler och group policy editor får jag inte upp något, fast att jag vet att de finns. Jag har visserligen stängt av indexering men det har jag gjort i Windows 7 också och där fungerar samma sökord utan konstigheter.

Jag får upp group policy editor genom att bara söka direkt på "group".. Men den heter "edit group policy" i sökningsresultatet

Svar på tråden.
Tycker faktiskt live tilesen är ett bra komplement till start menyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Jag får upp group policy editor genom att bara söka direkt på "group".. Men den heter "edit group policy" i sökningsresultatet

Svar på tråden.
Tycker faktiskt live tilesen är ett bra komplement till start menyn

OK. Har du indexeringstjänsten igång? Störigt om de gjort så att man måste ha på den för att sökningar ska fungera vettigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK. Har du indexeringstjänsten igång? Störigt om de gjort så att man måste ha på den för att sökningar ska fungera vettigt.

Aah, inte mixtrat med det än, försöker använda det som en vanligt "svensson" först, sen går jag inte mer tekniskt

Men kör du igång indexering och gör lite sökningar sen stänger av den så ska den senaste indexering ligga kvar. Har märkt det iallafall på Win7 och Win8, hoppas bara de har kvar det på 10an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK. Har du indexeringstjänsten igång? Störigt om de gjort så att man måste ha på den för att sökningar ska fungera vettigt.

Jag tror inte riktigt att du har förstått poängen med sökindexering om du förväntar dig att det ska fungera lika bra att söka med den avstängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Inte samma som win 8 (vad jag kommer ihåg). Bara om man kör offline så dyker det upp lättare för att göra offline konton.

Samma som 8.1 men inte samma som 8. Håller med om att det är väldigt otydligt hur man skippar microsoft-konto, men det är garanterat medvetet annars skulle alla göra det. Tanken är iofs god att ha inställningar och lösenord synkade, men tog bort det då inloggning tog mycket längre tid med det aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Samma som 8.1 men inte samma som 8. Håller med om att det är väldigt otydligt hur man skippar microsoft-konto, men det är garanterat medvetet annars skulle alla göra det. Tanken är iofs god att ha inställningar och lösenord synkade, men tog bort det då inloggning tog mycket längre tid med det aktiverat.

Jo, men varför inte ha båda valen tydligt som användaren själv får välja? Inte häller svårt att fixa en info ruta vilket man väljer med för/nackdelar typ. Finns ju rätt gått om skärmyta att använda vid det valet så.

Men är väll för dom försökte i win 8,1 kunffa in folk mer till store när det inte slog väl ut på win 8 :/ förstör ju för rätt många som inte har behov/vill köra online på windows.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror inte riktigt att du har förstått poängen med sökindexering om du förväntar dig att det ska fungera lika bra att söka med den avstängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är att det ju som jag sa fungerar utan konstigheter i Windows 7, så frågan är om de ändrat på något så att systemet är mer beroende av indexeringstjänsten för sök än tidigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har två desktops: En vanlig på skrivbordet och en kopplad till TV:n i vardagsrummet. På skrivbordet kommer jag ha startmenyn med live tiles, och till TV:n kommer jag ha Metro-skärmen. Passar klockrent som GUI till en HTPC.

Använder W10 till laptopen. Har startmenyn med live tiles där, ser riktigt snyggt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någon annan som har problem med sökningar? Söker jag efter t. ex task scheduler och group policy editor får jag inte upp något, fast att jag vet att de finns. Jag har visserligen stängt av indexering men det har jag gjort i Windows 7 också och där fungerar samma sökord utan konstigheter.

samma för mig, gillar inte riktigt den där söken...

Skriver jag gpedit , får jag upp resultat på bing...

skriver jag gpedit.msc , så hittar den rätt och kan starta den...riktigt dåligt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

samma för mig, gillar inte riktigt den där söken...

Skriver jag gpedit , får jag upp resultat på bing...

skriver jag gpedit.msc , så hittar den rätt och kan starta den...riktigt dåligt

Jag kan inte ha stängt av indexering för någon sådan tjänst finns ju inte ens.. Skumt att det funkar för vissa och inte andra när vi alla har samma build. Kan det har att göra med om man kör VM eller fysiskt? Jag kör min på VMWare Player.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte ha stängt av indexering för någon sådan tjänst finns ju inte ens.. Skumt att det funkar för vissa och inte andra när vi alla har samma build. Kan det har att göra med om man kör VM eller fysiskt? Jag kör min på VMWare Player.

Jag har inte stängt av, och jag kör den fysiskt på min laptop. Har också märkt att det är skillnad på söken på startmenyn och den som har en ikon på taskbar... alltså vad gööör dem? hur tänker dem? haha blir trött . Använder jag taskbar söken så hittar den inte alls? men söker jag på andra saker typ "mouse" eller något annat hittar den direkt... Måste ha något med söken att göra, kanske inte vill att man ska söka upp admin stuff?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag har inte stängt av, och jag kör den fysiskt på min laptop. Har också märkt att det är skillnad på söken på startmenyn och den som har en ikon på taskbar... alltså vad gööör dem? hur tänker dem? haha blir trött . Använder jag taskbar söken så hittar den inte alls? men söker jag på andra saker typ "mouse" eller något annat hittar den direkt... Måste ha något med söken att göra, kanske inte vill att man ska söka upp admin stuff?

Söka med bing hoppas jag man kan deaktivera. Intresserar mig inte över huvud taget och blir bara förvirrande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows 10 i kanske tio minuter totalt, och dessutom först idag. Jag är nöjd så här långt.

Tänk om de hade gjort Windows 8 så här redan från början, då hade man sluppit allt gnäll.

Spontant kommer jag nog att ha tile-bilder framme för de program jag använder lite oftare. Skillnaden mot användandet i Windows 7 märktes inte, säger man kaxigt med tio minuters erfarenhet i ryggen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har kört Windows 10 i kanske tio minuter totalt, och dessutom först idag. Jag är nöjd så här långt.

Tänk om de hade gjort Windows 8 så här redan från början, då hade man sluppit allt gnäll.

Spontant kommer jag nog att ha tile-bilder framme för de program jag använder lite oftare. Skillnaden mot användandet i Windows 7 märktes inte, säger man kaxigt med tio minuters erfarenhet i ryggen.

Jo, har blivit bättre. Bara behöver fixa så inställningarna hamnar på ett ställe nu bara. Sen att det blir enklare att fixa offline konto.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, har blivit bättre. Bara behöver fixa så inställningarna hamnar på ett ställe nu bara. Sen att det blir enklare att fixa offline konto.

Såg att logga-ut-knappen satt på ett nytt men fullt normalt och begripligt ställe. Har inte letat efter mycket mer än men så långt bra.

Jo, tack vare trådarna här på Sweclockers var jag mentalt förberedd på att undvika kontot.

Mitt enda problem så här långt är att det dröjer till oktober 2015. Då har väl många redan kolat vippen, antingen av Ebola eller genom leda av att flytta klossar i Windows 8.x. Håll ut! Ljusning finns.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Initialt blir det att testa den nya startmenyn men om den växer sig till en halv startskärm, så kanske man byter till helskärm längre fram.

(Till Surfacen blir det nog mest naturligt med en blandning av startmenyn/startskärmen)