Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Är inte själva problemet i stadsnätet?
Lär väl inte hjälpa att byta leverantör om du inte har ljus i fibern.

Vad har du för stadsnät? Verkar inte vara världens bästa direkt.

Instämmer i ovan, du kanske kan tjata lite på leverantören av ditt stadsnät istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av njb:

Lustigt, skulle precis skriva här igen och fråga om det hade löst sig för dig. Nu är det nästan 2 veckor sedan jag felanmälde och ingenting har hänt. Jag har pratat med supporten flera gånger och de säger att ärendet inte ligger på deras bord samt att de inte har någon som helst aning om hur lång tid det tar.
Har kikat på Bredband2 som alternativ men misstänker att problemet kommer att kvarstå.
Nu funderar jag faktiskt helt seriöst på att byta tillbaka till Comhem igen eftersom Bahnhof inte känns seriösa för mig.

Jag fårexakt samma svar att det inte ligger på deras bord längre.
Jag har ringt varannan dag i 2 veckor nu utan framgång...
Funderar också på att byta.
När allting fungerar är Bahnhof bra, men det här är inte alls kul när det strulat och de inte kan fixa till det.
Skulle inte rekommendera Bahnhof i dagsläget.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Instämmer i ovan, du kanske kan tjata lite på leverantören av ditt stadsnät istället?

Jag har bett om att få telnr. till de som har hand om stadsnätet, men de ger inte ut det så jag kan inget göra!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Hm, får fiber inkopplat inom kort och har tänkt att byta från Alltele till Bahnhof, men när man läser detta så känns det som man ska stanna kvar trots allas(?) lovprisning till Bahnhof...

Varför är Bahnhof bättre än alla andra? Förutom integritetstänkadet?

Just nu skulle jag inte rekommendera Bahnhof, verkar vara flera som har för lång åtgärdstid på detta.
För 5 år sedan kom reparatör dagen efter. Nu är det över 2 veckor och jag är inte ensam.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Är inte själva problemet i stadsnätet?
Lär väl inte hjälpa att byta leverantör om du inte har ljus i fibern.

Vad har du för stadsnät? Verkar inte vara världens bästa direkt.

Zitius = skit i oss

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Min fundering är mest varför BH skulle vara bättre än alla andra enligt flera inlägg här på Swec.
Eller är det som med Inet, man får med en godisstång eller nåt i paketet och vips så går alla igång och lovordar Inet?

Jag kan byta utan större problem, men helst ska det vara utav en bra orsak. God och snabb support är en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Min fundering är mest varför BH skulle vara bättre än alla andra enligt flera inlägg här på Swec.
Eller är det som med Inet, man får med en godisstång eller nåt i paketet och vips så går alla igång och lovordar Inet?

Jag kan byta utan större problem, men helst ska det vara utav en bra orsak. God och snabb support är en sådan.

Jag ser inte att denna leverantör är bättre än de jag haft tidigare...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Jag hade äran av att ha mitt internet nere från igår runt 10.00 till 24h senare. Ringde och självfallet kunde dom se att dom hade kontakt med mitt modem och inget var fel, så felanmälan skulle ju läggas. Lustigt att det bara hoppar igång av sig själv idag ^^

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Jag måste passa på att fråga... Med risk för att idiotförklara mig själv (det bjuder jag gärna på om jag får igång internet!) så är det ingenting konstigt med kopplingen här?
(Observera att bilden är tagen innan jag kopplade in strömmen, så det saknas en sladd, det är jag medveten om)

Jag har provat med att sätta i den gula nätverkskabeln från fiberkonvertern? (den nedre lilla lådan) direkt till två olika datorer. Jag får nätverksaddressen 169.264.x.x där X är slumpmässiga nummer.

Jag vill bara utesluta att det inte finns något jag har missat eller om det finns någonting jag kan göra.

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Medlem

Man ska alltid som kund vända sig till sig ISP fick jag veta utav Bahnhofs supportpersonal som jag pratade med.
Vilket är ganska självklart.

Om man bortser ifrån integritetsfrågan och det faktum att Bahnhof anses vara den lite mer "tuffa" ISPn så märker jag ingen som helst skillnad från när jag hade Bredbandsbolaget som ISP.
Svarstiderna är låga och hastigheten är stabil hos båda operatörerna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Zitius = skit i oss

Bor du möjligtvis i allmännyttan Stockholm?

Allmännyttan Stockholm har fått för sig att byta kommunikationsoperatör på många ställen.
Från Zitius till Telia på vissa ställen och från Telia till Zitius på andra ställen.

Och att byta KO är ju inte gjort i en handvändning, inte alls förvånad över att det strular.

Permalänk
Medlem

Jag har Zitius och Bahnhof, bara ett par fel som åtgärdats snabbt de senaste fem åren. Men jag bor inte i Stockholm. Och ja, det stämmer vad madtop skriver om allmännyttan.

Och ja, Bahnhof känns lite "tuffare" de är med "på" och kräver åtgärder snabbare än andra leverantörer, iaf när jag jobbade inom stadsnät/KO. Men det kommer inte göra så stor skillnad om Zitius inte tar åtgärder.

Sedan så beror de lite på, handlar det om en fiber som är av eller liknande och de skickar iväg en order till t.ex skanova om repereation så kanske skanova har fullt upp och att de kan ta veckor för dem att hinna ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njb:

Jag måste passa på att fråga... Med risk för att idiotförklara mig själv (det bjuder jag gärna på om jag får igång internet!) så är det ingenting konstigt med kopplingen här?
(Observera att bilden är tagen innan jag kopplade in strömmen, så det saknas en sladd, det är jag medveten om)

http://i.imgur.com/Ltc8gUW.jpg

Jag har provat med att sätta i den gula nätverkskabeln från fiberkonvertern? (den nedre lilla lådan) direkt till två olika datorer. Jag får nätverksaddressen 169.264.x.x där X är slumpmässiga nummer.

Jag vill bara utesluta att det inte finns något jag har missat eller om det finns någonting jag kan göra.

Det skulle kunna finnas ett maclås hos operatören, då kan det ta tid innan du får ett ipnummer eller så kan det behövas att någon manuellt tillåter en enhet om porten är låst på en annan mac.

Det skulle även kunna vara så att den nedre lådan innehåller en switch och du helt enkelt är ansluten till fel port på den, tex att du kopplat dig till en port för tv eller telefoni i stället för dataporten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Sedan så beror de lite på, handlar det om en fiber som är av eller liknande och de skickar iväg en order till t.ex skanova om repereation så kanske skanova har fullt upp och att de kan ta veckor för dem att hinna ut.

En affärsmodell där kunden inte är i centrum.
Man är kund hos en tjänsteleverantör som i sin tur har en kommunikationsoperatör som i sin tur köper fiber från en fiberägare och slutligen ägs fastighetsnätet av fastighetsägaren. Och till råga på allt så sköts fältarbetet av flera olika entreprenörer.

Bahnhof - Zitius - Stokab - Familjebostäder - Eltel.

5 inblandade bolag...
Många som kan skylla på varandra och lätt att saker hamnar "mellan stolarna".

Permalänk
Inaktiv

jag får problem med internet ibland. då ligger det hos stadsnätet. Och är felet mitt eget så får jag betala 800kr i timman för stadsnätets felsökning.

Är det deras fel och jag blir utan internet (som det alltid har varit). Så får jag ingen ersättning...

Idioti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle kunna finnas ett maclås hos operatören, då kan det ta tid innan du får ett ipnummer eller så kan det behövas att någon manuellt tillåter en enhet om porten är låst på en annan mac.

Det skulle även kunna vara så att den nedre lådan innehåller en switch och du helt enkelt är ansluten till fel port på den, tex att du kopplat dig till en port för tv eller telefoni i stället för dataporten.

Tackar. Har provat alla uttag i switchen och det är samma sak.

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon190792:

jag får problem med internet ibland. då ligger det hos stadsnätet. Och är felet mitt eget så får jag betala 800kr i timman för stadsnätets felsökning.

Är det deras fel och jag blir utan internet (som det alltid har varit). Så får jag ingen ersättning...

Idioti?

Nej privatabbonemang, vill du ha tillgänglighetsgarantier och skadestånd vid fel så kan du skaffa en företagsanslutning, det är därför de är dyrare.

Skrivet av njb:

Tackar. Har provat alla uttag i switchen och det är samma sak.

Ok då får du nog fråga operatören om hur du ska gå vidare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Äsch 2 veckor är väl inget att vara utan internet. Väntade 6 månader på att dom skulle gräva fram mitt fiber
Surfa genom mobilen är ingen hit.

Jag hade comhem i 3 år

Så gott som att vara utan.

Bahnhof funkar utmärkt för mig och har gjort det prickfritt i två år nu.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

En affärsmodell där kunden inte är i centrum.

Det är sant, men betyder även att priserna går ned och att fiber blir mer åtkomligt för fler eftersom leverantörerna inte behöver investera i städarna som det var innan. När jag fick fiber för ca 12 år sedan så var det bostadsföreningen som ägde det och hyrde 1Gbit kapacitet, jag fick betala 500kr i månaden för 100Mbit, men direkt efter byte till Zitius och Bahnhof så blev det bra mycket billigare.

Jo det är problematiskt, även för att support, kunder ringer till ofta inte kan nåt alls.. t.ex borde inte en nätverks support människa veta att när kunden säger att deras mac-adress är FE80... eller 2001... fatta att det inte är en mac-adress, särskilt när inte ens den hexadecimala längden stämmer.

Processen skall fungera snabbt och relativt smärtfritt för kunder, men tyvärr så är det inte så i verkligheten pga företags policies, bristande kunskap och ibland lathet.

Permalänk
Medlem

UPPDATERING:

Nu har de ringt och ska komma ut och titta på problemet efter 2,5 veckor!
Jag har tagit namn på den jag pratat med (Bahnhof), för det ska inte vara några problem att få ersättning när det rör sig om långa avbrott.
Fixar det inte till problemet imorgon byter jag nog leverantör.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jag hade comhem i 3 år

Så gott som att vara utan.

Bahnhof funkar utmärkt för mig och har gjort det prickfritt i två år nu.

Jaha? Jag har haft Comhem i sammanlagt 2,5 år och det fungerade bra för mig. Jag misstänker dock att det inte hjälper folk som har eller har haft problem med Comhem.

Skrivet av griid_83:

UPPDATERING:

Nu har de ringt och ska komma ut och titta på problemet efter 2,5 veckor!
Jag har tagit namn på den jag pratat med (Bahnhof), för det ska inte vara några problem att få ersättning när det rör sig om långa avbrott.
Fixar det inte till problemet imorgon byter jag nog leverantör.

Då håller jag en tumme! Du bor möjligen inte i Sjöstaden? Kanske skulle kunna be dem kika förbi när de är klara i så fall

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jag hade comhem i 3 år

Så gott som att vara utan.

Bahnhof funkar utmärkt för mig och har gjort det prickfritt i två år nu.

Japp Bahnhof är riktigt bra. Det enda negativa är deras support. Aldrig varit under 45min väntetid på telefon vilket är under all kritik imo.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Är det någon som har annat tips på vettig leverantör inom stadsnätet!?!

Telia, alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Fixar det inte till problemet imorgon byter jag nog leverantör.

Det kommer inte spela någon roll eftersom ditt problem ligger hos Zitius, även om du byter så kommer du fortfarande ha fel, om du inte väljer att gå tillbaka till adsl eller kanske byta över till comhem och kör coax. Fast jag skulle inte riktigt förstå varför någon skulle vilja det om de har tillgång till fiber.

Positivt att någonting är på gång, men möjligt att tekniker inte löser problemet. Oftast i sånt fall så kollar de så du inte kopplat eller gjort något fel, byter fiber konverter, tjänstfördelare eller strömadapter som kanske är trasig. Sedan om det visar sig vara så att fibern är trasig eller bruten så fixar inte vanligt tekniker som skickas ut sånt, beror lite på vart tekniker kommer ifrån, men du får iaf problemet konstaterat för dig då.

Permalänk
Medlem

UPPDATERING - FINAL

Då har de äntligen kommit och bytt ut mitt fibermodem efter 2½ vecka.
Pratade precis med Bahnhof och kommer få ersättning för den tid som tjänsten inte var fungerande.
Skönt att detta äntligen är löst. Hade dock önskat att det inte tog så pass lång tid som det gjorde!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Skönt att det har löst sig för dig. Själv väntar jag fortfarande. Hoppet är ute att det kommer att lösa sig innan helgen, så jag räknar med att det här kommer att ha tagit 3 veckor innan det löser sig. Jag tycker inte det är okej.

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk

Ja, det är nog lätt som kund nu för tiden att lägga all skuld på sin Internet leverantör men i väldigt många fall är det kommunikationsoperatören/stadsnätets fel. Stadsnätet brukar dock inte gilla att man ringer direkt till dem (i vissa fall nästan omöjligt), dvs man ska ha kontakt med sin Internet leverantör. Fy fan att jobba med support hos Internet leverantörer, kan inte vara kul, det är ju så otroligt många tänkbara felkällor. Kul att ge support till folk som inte kan ett skit om datorer. Sedan får man nog ofta hur mycket skit som helst från kunden trots att felet ligger hos någon annan eller bristande kompetens hos kunden själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njb:

Skönt att det har löst sig för dig. Själv väntar jag fortfarande. Hoppet är ute att det kommer att lösa sig innan helgen, så jag räknar med att det här kommer att ha tagit 3 veckor innan det löser sig. Jag tycker inte det är okej.

Glöm inte att be om att få ersättning när det är klart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats_epost:

Ja, det är nog lätt som kund nu för tiden att lägga all skuld på sin Internet leverantör men i väldigt många fall är det kommunikationsoperatören/stadsnätets fel. Stadsnätet brukar dock inte gilla att man ringer direkt till dem (i vissa fall nästan omöjligt), dvs man ska ha kontakt med sin Internet leverantör. Fy fan att jobba med support hos Internet leverantörer, kan inte vara kul, det är ju så otroligt många tänkbara felkällor. Kul att ge support till folk som inte kan ett skit om datorer. Sedan får man nog ofta hur mycket skit som helst från kunden trots att felet ligger hos någon annan eller bristande kompetens hos kunden själv.

Hur som helst så ska det inte ta så lång tid.
Jag minns i början när jag hade ett trasigt fibermodem för 6 år sedan. Tog en dag så var det klart.
Antingen har de bytt till en större rep. som har fler ärenden eller en mindre som inte klarar av att hantera ärenden.
Det ska inte ta uppemot 3 veckor tycker jag...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan upplysa att Bredband2 är inte bättre på support. Jag fick hjälp med mitt bredband efter 11 dagar. Tog 2 minuter att byta en sladd. Efter 2 månader snart väntar jag om jag får nån ersättning

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D