Problem med OC av 4690k, inte ens 3,9 GHz är stabilt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

nyttja valfritt program typ speedfan eller Gigabyte SIV (system info nånting). finns hundratals. håll koll på alla voltnivåer, gärna med en graf och kör IBT/p95/whatever och se hur volten pendlar mellan idle och load.

Ok, jag laddade ner SIV och tittade, men förstår inte vad jag ska kolla efter då det finns mängder av olika nivåer av allt möjligt.

Volts (visas per core) överensstämmer med CPU-Z och går upp till det jag bestämt som är max adaptive i bios (1,35 när jag testar högre hastigheter än 3,9 GHz.

Eller är det något annat? Se bifogad bild:

SIV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Ok, jag laddade ner SIV och tittade, men förstår inte vad jag ska kolla efter då det finns mängder av olika nivåer av allt möjligt.

Volts (visas per core) överensstämmer med CPU-Z och går upp till det jag bestämt som är max adaptive i bios (1,35 när jag testar högre hastigheter än 3,9 GHz.

Eller är det något annat? Se bifogad bild:

SIV

det blev nog fel SIV, det skall vara denna: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/05/system-info...

och där klickar du upp hardware monitor med knappen uppe till höger för att ge realtidsövervakning.

vilken mjukvara som helst som ger dig övervakning av volten i grafform funkar dock, det är inte cpu core volt du söker utan samtliga rails ut ur nätagget. 3,3, 5, 12v etc

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fall:

Många svar

Jag kollar temp med coretemp. Jag utgår från att den är korrekt, men jag vet ju såklart inte.

Det var ju iof full belastning i IBT för 3,9... Bara 1,13 V då ju.

Klock på cachen var satt till 3,9 GHz när jag körde mina tester på CPU Freq 39-46. Bara 39 är stabil, och bara med minnena i 1333. Sen är jag ganska dålig på el, länge sen man gick i skolan

Bra idé med printscreen på bios, testar det!

Kan det vara LLC som sätter käppar i hjulet genom att sänka spänningen för mycket vid belastning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan power limit spela in kanske?

edit: Varför input på 1,9 V?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lorgix:

Kan power limit spela in kanske?

edit: Varför input på 1,9 V?

1,9 V är ingen fara, men det bör räcka med standard som är 1,84 V.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kan power limit spela in kanske?

edit: Varför input på 1,9 V?

troligen inte 0,3-0,5 över vcore är normalt 4790k 1.6v-2.0 beroende på vcore.
Kör 4x4gb +2800 med 4 stickor , men det finns ju dåliga 2x8 men 2400 ska väl vilken 4790k som helst klara.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kan power limit spela in kanske?

edit: Varför input på 1,9 V?

Skrivet av Alling:

1,9 V är ingen fara, men det bör räcka med standard som är 1,84 V.

Skrivet av ksw:

det blev nog fel SIV, det skall vara denna: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/05/system-info...

och där klickar du upp hardware monitor med knappen uppe till höger för att ge realtidsövervakning.

vilken mjukvara som helst som ger dig övervakning av volten i grafform funkar dock, det är inte cpu core volt du söker utan samtliga rails ut ur nätagget. 3,3, 5, 12v etc

Men vad frustrerande. Det där programmet kan jag inte installera, den klagar över "CheckFK.SearchBIOSStr" och stänger av sig. Jag har letat och letat men hittar inget med voltage monitoring samt graf...

Permalänk
Medlem

När jag delidade min 4770k så skar jag av en sådan "volt-plutt" och nu beter sig cpun ungefär som din.

Visa signatur

ggmu