Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hårddiskar syns inte i BIOS

Permalänk

Hårddiskar syns inte i BIOS

Hej alla

En sak som jag har märkt på sistone, varje gång jag ska in i BIOS o kolla på mina hårddiskar och SSD så finns de inte i listan bland mina hårddiskar, som att jag inte har några diskar inkopplade allting fungerar i datorn som det ska o syns men inte inne i BIOS.

Så min fråga är, varför? är det någon som känner igen detta? (mina specs är i signaturen)

Mvh
Roman

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Är dom anslutna till någon annan kontroller än intel-kontrollern syns de inte i bios, men då har du istället vanligtvis en kontrollerbios som skymtar förbi efter ordinarie biosskärm.

Som standard har alla moderkortstillverkare att de döljer allt av intresse och istället visar en logga fram till att operativsystemet börjar laddas, vilket du kan stänga av i bios.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

I vissa BIOS så syns inte annat än IDE diskar om de kör AHCI läge, de detekteras utanför den vanliga BIOSen, typ som RAID kort. Jag har detta på min gamla C2Q P43 chipset.

Permalänk

Tackar för svar grabbar! det förklarar en del. Den räknar upp diskarna efter BIOS skärmen gått förbi, där ser jag dem i listan. Sen har jag märkt att jag har 2st GSATA portar och om jag kopplar in diskarna där så syns de i BIOS bland IDE portar.

Som du säger Paddanx, det är inställt på AHCI för min del.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64