Permalänk
Entusiast

Guide: Hur du börjar använda Hwbot.org

Med allt fler som börjar hitta hit till Extreme är det läge att få er att även använda Hwbot! För de som inte känner till det är hwbot.org det enda egentliga stället vi överklockare har att jämföra och ladda upp resultat. Det kan vara överklockningsresultat med processoror, grafikkort, minnen, moderkort... you name it, it's there

Det finns alla möjliga benchmarks, för 2d finns bland annat populära Cinebench, Super Pi, Pifast, Wprime och relativt nyutvecklade Hwbot Prime + många fler. De jag nämnde får man poäng på, både globala och så kallade hårdvarupoäng. Globala poäng får man när man närmar sig världsrekord, tex snabbast i super pi eller snabbast i wprime med 1,2 eller 48 kärnor. Det är enklare att ta globala poäng i multitrådade benchmarks, det finns större variaton där än i t ex Super Pi eller Pifast. Hårdvarupoäng får du om du placerar dig bra med just din processor, minne eller moderkort jämfört med andra användare av samma hårdvara.

Gillar man mer att bencha grafikkort finns samtliga 3DMark representerade plus några till, Unigine Heaven och Catzilla t ex.

Så vad betyder alla dessa poäng man kan få? Ptja förutom ett enkelt sätt att se att ett resultat är bättre än ett annat... ingenting egentligen, vi överklockar ju för att det är kul! MEN det skapas också en rankning för oss medlemmar baserat på poängen, ett exempel är Sverige som ser ut såhär i skrivande stund:

Som ni ser finns det 3 olika ligor, Enthusiast, Extreme och Elite. De första två är helt indelade på val av kylning, Enthusiast skapades för att folk med "vanlig" kylning skulle kunna rankas utanför de som kör flytande kväve, torris eller kompressor. Inom Enthusiast, som de flesta av er antagligen börjar med, gäller bara luft- och vattenkylning. Det uppmuntras alltid till att ta ett kort på datorn så att man kan se vilken kylning som använts. Det är OK att öppna ett fönster i vinter och kyla vattenkylningen med lite härliga minusgrader, en fördel med att bo i norden

Extreme är för oss som tagit det hela ett steg... extremare och kyler hårdvaran med flytande kväve eller liknande. Värt att notera är att så fort du postat ett resultat med extremkylning så flyttas du automatiskt till Extreme. Sist ut är Elite vilket är den liga där sponsrade överklockare huserar. Där ser man allt som oftast 4 grafikkort parat med den senaste tiotusenkronors processorn, det vill säga resultat som ofta, men inte alltid, är i en sin egen klass.

Tror det är dags att registera sig och prova att ladda upp ett resultat i nästa inlägg!

Permalänk
Entusiast

Registrering och uppladdning av resultat på hwbot.org

Registreringen är inte svårare än som vilket forum som helst. Du kan testa facebock, twitter eller google-inlogg men jag tycker det är bäst med vanlig registrering med ett användarnamn och lösenord. Vid registrering får du chansen att gå med i ett lag, skapa ett nytt lag eller vara utan. Du behöver inte välja lag nu (eller nånsin) det gör du lätt från kontrollpanelen senare. En visningsbild kanske kan vara kul.

Efter det är gjort kan det vara trevligt att bekanta sig med hemsidan. Det finns väldigt mycket funktionalitet inbyggd, möjligheten att bläddra bland resultat från alla användare är givetvis den mest nyttjade. Du gör det lätt genom att söka i fältet uppe till höger.

På framsidan ser du dagens högsta resultat, sorterat efter de som fått mest poäng. Att komma in på framsidan är svårt men inte omöjligt! Om du är med i ett lag kan du enkelt sortera på veckans bästa resultat från ditt team.

Nu testar vi att ladda upp ett resultat. Börja med submit score uppe till höger, den stora orangea knappen. Du kommer då till valet av benchmark, där det som sagt finns ett helt gäng.

Här väljer jag att ladda upp ett resultat i 3DMark Vantage. Tänk på att några benchmarks har drop-down menyer som du måste välja rätt i. Det finns flera sätt att fylla i vilken hårdvara man använt, det tar egentligen bara tid första gången du fyller i sedan kan du fylla i från tidigare resultat med automatik.

Tänk på att fylla i riktig minnesfrekvens, den som visas i cpu-z och gpu-z så du inte fyller i dubbel hastighet (1600 MHz är egentligen 800 MHz). När du gjort allt detta, ladda upp ett screenshot. Detta måste uppfylla reglerna för aktuell benchmark, generellt är det Cpu-z som visar processorhastighet och ytterligare ett fönster som visar minnets hastighet. Benchar du 3D så måste du ha med Gpu-Z. Här kan du även fylla på med ett fönster som visar vilken boostfrekvens kortet nådde. Bocka i att du uppfyllt reglerna och vill ha poäng, så slutar du med ett rankat resultat!

Permalänk
Entusiast
Permalänk

bra jobb!

Permalänk

Riktigt trevlig liten guide, synd bara att där inte är någon aktiv Rockie Rumble för tillfället då det hade varit roligt att få in lite mer svenska resultat i dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

*reserverat*

det här var grymt bra gjort.
Ska läsa allt noga senare.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Nice, verkar ju inte helt omöjligt att ta sig upp på topp 20 iallafall, men nu benchade jag iof på Windows 8 *Går och laddar ner win7* (lagligt såklart )

Måste fråga, vad är det som anses vara den mest använda/meriterande benchen?

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Nice, verkar ju inte helt omöjligt att ta sig upp på topp 20 iallafall, men nu benchade jag iof på Windows 8 *Går och laddar ner win7* (lagligt såklart )

Måste fråga, vad är det som anses vara den mest använda/meriterande benchen?

Top 20 i vilken bench och med vilken hårdvara ? lycka till !

Permalänk
Skrivet av Jonas_1124:

Top 20 i vilken bench och med vilken hårdvara ? lycka till !

Tror han menade top20 i Sverige? Ska man upp i top20 i benchmarks krävs det oftast lite exotiskare kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tror han menade top20 i Sverige? Ska man upp i top20 i benchmarks krävs det oftast lite exotiskare kylning

Ja jag kollade på Entusiastligan Jag har la inte det extremaste men en 5820K, 970SLi det ska vattenkylas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Ja jag kollade på Entusiastligan Jag har la inte det extremaste men en 5820K, 970SLi det ska vattenkylas

Välkommen , behövs folk till Country Cup.
Kör hårt, du kör in många poäng med den hårdvaran.

Grattis till vinsten i köket

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Välkommen , behövs folk till Country Cup.
Kör hårt, du kör in många poäng med den hårdvaran.

Grattis till vinsten i köket

Tackar, hoppas jag verkligen! Såfort jag fått på riktiga kylningen så blir det till att öppna fönstret i vinter och köra på!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hiraeth:

Ja jag kollade på Entusiastligan Jag har la inte det extremaste men en 5820K, 970SLi det ska vattenkylas

Ser fram emot lite resultat med 970 sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Ser fram emot lite resultat med 970 sli.

Samma här, funderar på att öppna upp fönstret och köra ikväll, tyvärr kom vi inte i närheten av Sweclockers Resultat, iof är jag typ helt ny på GPU clockning. Allt jag vet är att man ska maxa Power limit och höja mem och klock haha

Permalänk

Bra guide Calathea, det tackar vi så mkt för

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Ja jag kollade på Entusiastligan Jag har la inte det extremaste men en 5820K, 970SLi det ska vattenkylas

Det roliga på Hwbot är dock som jag ser det iaf att man kan komma långt på hårdvara som inte behöver kosta alls mkt pengar. Mest poäng finns att hämta bland hårdvara som är gammal och populär, dvs. den hårdvara som det finns mest submissions med. Tex 8800 GTX som nog många har eller har haft liggandes.

Senaste hårdvaran kommer ge en hel del globala poäng då man hamnar relativt högt i del globala rankingen för två grafikkort. Dom globala poängen är dock inget som består, när nästa generation kort kommer så kommer alla rekord/poäng öka ett snäpp och då tappar man dom globala poängen.

Hwpoäng däremot består på ett helt annat sätt, har man fina poäng med 8800 GTX så kommer man ha dom hw poängen tills någon petar ner en ett snäpp. Osv

Permalänk

Hwbot har dragit igång en ny rockie rumble (på sin nya OC tävlings sida) för alla som har eller skapar konton som är mindre än 6 månader gamla eller så nu, kan vara ett roligt tips om man vill in och testa på lite

http://oc-esports.io/#/round/rookie_rumble_11