AMD krymper processorn till Xbox One – borgar för Slim-variant

Permalänk
Melding Plague

AMD krymper processorn till Xbox One – borgar för Slim-variant

En Linkedin-profil från en AMD-anställd avslöjar att systemprocessorn till Xbox One krympts till 20 nanometer, vilket kan möjliggöra en slimmad och lägre prissatt variant av spelkonsolen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en nedprisad version... Då jag måste ha en för att spela Master Chief Collection...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Det låter ju trevligt.
Då kanske vi snart kan vänta oss nya grafikkort i 20nM?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ja klumpedunsen Xbox One behöver ju verkligen en mindre version, Ps4 är ju dock redan nu liten i slimmad tycker jag

Permalänk
Medlem

rent teoretiskt, skulle de kunna höja frekvensen på cpu utan att paja spel osv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Så otroligt klena som den här generationens konsoler är hade det varit vettigare att satsa på ~samma TDP men ökad prestanda istället. Som det påpekats innan så prioriterar nog de flesta prestanda framför ett slimmat utseende/några ören billigare elräkning. Eller tycker folk det är kul att sitta med 720P/30fps?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Där kom det man väntat på, lär bli en PS4 Slim framöver :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Där kom det man väntat på, lär bli en PS4 Slim framöver :).

Bor du i en skokartong? Nuvarande PS4 är knappast stor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Så otroligt klena som den här generationens konsoler är hade det varit vettigare att satsa på ~samma TDP men ökad prestanda istället. Som det påpekats innan så prioriterar nog de flesta prestanda framför ett slimmat utseende/några ören billigare elräkning. Eller tycker folk det är kul att sitta med 720P/30fps?

Har väl med kompatibilitet att göra? Tror inte olika klockade CPU'er i spel skulle bli så trevligt för spelutvecklare samt att man måste "erkänna" att de som köpt en senare Slim-version har ett objektivt bättre Xbox One än de som köpte "Day One".

Jag tror inte det skulle hända

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så otroligt klena som den här generationens konsoler är hade det varit vettigare att satsa på ~samma TDP men ökad prestanda istället. Som det påpekats innan så prioriterar nog de flesta prestanda framför ett slimmat utseende/några ören billigare elräkning. Eller tycker folk det är kul att sitta med 720P/30fps?

30 fps i låga upplösningar är i princip vardagsmat på konsoler, inte direkt det man vänder sig till om man söker prestanda.

Just nu håller de sig runt 900-1080p men den nivån kommer helt klart sjunka senare då de prioriterar grafik över upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Har väl med kompatibilitet att göra? Tror inte olika klockade CPU'er i spel skulle bli så trevligt för spelutvecklare samt att man måste "erkänna" att de som köpt en senare Slim-version har ett objektivt bättre Xbox One än de som köpte "Day One".

Jag tror inte det skulle hända

Det händer ju hela tiden. Titta t. ex på DL, DS-lite DSi. 3DS, samt XL-versoner av de flesta. Så jag tror inte folk skulle reagera nämnvärt.

Skrivet av xealo:

30 fps i låga upplösningar är i princip vardagsmat på konsoler, inte direkt det man vänder sig till om man söker prestanda.

Just nu håller de sig runt 900-1080p men den nivån kommer helt klart sjunka senare då de prioriterar grafik över upplösningar.

Det må vara vardagsmat med är det någon som tycker att det är bra att det är så? Nu verkar det ju som om man har möjlighet att kräma ut lite mer prestanda, och kanske dessutom lyckas lura någon att köpa i princip "samma" konsol två gånger, så då kan de ju tjäna extra pengar.

Jag tycker även de borde kunna skruva upp grafikdelen en del. 30FPS är ju knappt spelbart, även om spelstudiorna försöker med sitt falska "ah men asså det ger en typ filmisk känsla bah"... Jag spelar inte för att titta på film, jag spelar för att spela. Lägg ner, gå hem, avgå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

rent teoretiskt, skulle de kunna höja frekvensen på cpu utan att paja spel osv?

Det skulle de säkert kunna göra, problemet är ju att det skulle behöva gälla även de gamla konsolerna som då kanske skulle bli överhettade. Annars bryter du ju kompatibiliteten och får en "ny konsol", vilket de absolut inte vill. Det blir alltid problematiskt när Slim-versioner och uppdaterade modeller har högre prestanda, det är därför de nästan alltid håller sig till att vara mindre, strömsnålare och kanske ha större hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det låter ju trevligt.
Då kanske vi snart kan vänta oss nya grafikkort i 20nM?

http://www.tomshardware.com/news/tsmc-apple-nvidia-denver-fin...
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Får nog vänta en stund till. Men det vore inte fel med ett 970ti på 16nm

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Avstängd

Om det kommer en slimmad variant, kommer den att komma till Europa ett år efter att den kommit till Nord Amerika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Bor du i en skokartong? Nuvarande PS4 är knappast stor.

What? Så du tycker en mindre version vore dåligt? Förklara hur.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig pröjsa max två lök för 900p/30fps så jag inväntar prissänkningar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på en billigare och energisnålare maskin, precis som med 360n. En slim-modell lär vi nog inte se förrän om minst 2-3 år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

What? Så du tycker en mindre version vore dåligt? Förklara hur.

Mer prestanda istället?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det händer ju hela tiden. Titta t. ex på DL, DS-lite DSi. 3DS, samt XL-versoner av de flesta. Så jag tror inte folk skulle reagera nämnvärt.

Det må vara vardagsmat med är det någon som tycker att det är bra att det är så? Nu verkar det ju som om man har möjlighet att kräma ut lite mer prestanda, och kanske dessutom lyckas lura någon att köpa i princip "samma" konsol två gånger, så då kan de ju tjäna extra pengar.

Jag tycker även de borde kunna skruva upp grafikdelen en del. 30FPS är ju knappt spelbart, även om spelstudiorna försöker med sitt falska "ah men asså det ger en typ filmisk känsla bah"... Jag spelar inte för att titta på film, jag spelar för att spela. Lägg ner, gå hem, avgå.

Det är lätt att blanda ihop vad som skulle verka intressant för någon som är spel- och teknik-intresserad med vad som är vettigt att göra för ett företag för att tjäna pengar på det.

Nintendos bärbara konsoler har ju just DSi som ett avskräckande exempel. Det släpptes tusentals DS-spel, men till den kompatibla DSi med extra prestanda släpptes om Wikipedia har rätt, 5(!) exklusiva spel. Resten var extrafunktioner till andra DS-spel av samma meningslösa gimmickart som när alla spel skulle ha Kinect- och Move-stöd för några år sedan om du kommer ihåg det. XL och Lite-versionerna du nämner är ju precis som slimvarianterna, strömsnålare och snyggare varianter med bättre skärm till respektive konsol. DS och 3DS är ju två helt olika konsoler.

Spelkonsolers usp är att alla spel till en konsol ska vara kompatibla till alla konsoler och att du ska få den optimala (och enda) upplevelsen oavsett i vilken konsol du stoppar i spelet. Det är en väldigt attraktiv affärsmodell som gör att icke fullt insatta konsumenter lätt kan veta vad som gäller och vad de kan förvänta sig. Avvikelser från det brukar straffa sig, det finns många exempel på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mer prestanda istället?

Ja det vore ju trevligt, men nu är det inte det som det handlar om här.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så otroligt klena som den här generationens konsoler är hade det varit vettigare att satsa på ~samma TDP men ökad prestanda istället. Som det påpekats innan så prioriterar nog de flesta prestanda framför ett slimmat utseende/några ören billigare elräkning. Eller tycker folk det är kul att sitta med 720P/30fps?

Specifikationen är vad den är. Det är knappast logisk av företaget att byta chip i maskinerna 1 år efter lansering. En krympning är en sak men inte ändra på prestandan. Det kommer inte att hända, nästan ALLA som köpt Xbox One hittills hade minst sagt blivit upprörda. Det har vad jag vet aldrig hänt tidigare heller.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så otroligt klena som den här generationens konsoler är hade det varit vettigare att satsa på ~samma TDP men ökad prestanda istället. Som det påpekats innan så prioriterar nog de flesta prestanda framför ett slimmat utseende/några ören billigare elräkning. Eller tycker folk det är kul att sitta med 720P/30fps?

Håller med dig, men det hade blivit ett väldans liv ifall Microsoft släppt en ny version av Xbox som är kraftigare än föregångaren. Folk köper konsoler just av den anledningen att de inte ska behöva bytas ut.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Gärna sett en 4 gånger så stor (66×55×8 cm) om prestandan blev ×4. (äger inte)

Permalänk

Jag kommer aldrig att köpa en Microsoft produkt.

Bojkotta skiten så att någon bättre kan ta över.

Permalänk
Medlem

Är den så farligt stor verkligen? I samma klass som en blurayspelare, modell värre, möjligen aningen större. Satsa istället på att försöka göra dom tystare, det gäller inte enbart One utan även PS4 vars polare har. Den surrar nåt infernaliskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Är den så farligt stor verkligen? I samma klass som en blurayspelare, modell värre, möjligen aningen större. Satsa istället på att försöka göra dom tystare, det gäller inte enbart One utan även PS4 vars polare har. Den surrar nåt infernaliskt.

Så stor är den inte, utseendet påminner dock farligt mycket om en VHS spelare i min åsikt vilket de inte lyckades helt med.

Permalänk
Skrivet av xealo:

Så stor är den inte, utseendet påminner dock farligt mycket om en VHS spelare i min åsikt vilket de inte lyckades helt med.

Tycker den ser okej ut, vill ha den fyrkantig då jag har en fyrkantig TV-möbel och en fyrkantig TV... men det är ju subjektivt. Däremot hade jag gärna haft den lite mindre och tystare/svalare.

Permalänk
Inaktiv

Måste ha en Xbox One Slim för Halo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Så stor är den inte, utseendet påminner dock farligt mycket om en VHS spelare i min åsikt vilket de inte lyckades helt med.

Allt handlar ju om personligt tycke och smak. Jag tycker den ser stilren ut, inga massa krusseduller, knasiga former etc.
Den smälter in utan att göra mycket väsen av sig tycker jag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så otroligt klena som den här generationens konsoler är hade det varit vettigare att satsa på ~samma TDP men ökad prestanda istället. Som det påpekats innan så prioriterar nog de flesta prestanda framför ett slimmat utseende/några ören billigare elräkning. Eller tycker folk det är kul att sitta med 720P/30fps?

Det är inte så enkelt som att bara öka prestandan för då försvinner kompabiliteten med de gamla maskinerna.

En slimmad Xbox One med aggressivare prissättning hade inte varit fel däremot.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I