Permalänk
Medlem

Origin

För några dagar sen upptäckte jag att jag hade fått en beställningsbekräftelse på att jag köpt Fifa 15, som jag inte har gjort.. (Mailet var också på Tyska)

Så jag kontaktar ea och berättade om detta, dom skulle återbetala pengarna och så ändrade dom några säkerhetsfrågor och lösenordet for account.

Då det verkar som att någon har tagit sig in på mitt account och köpt spelet så undrar jag om det finns någon möjlighet att dom också kan ha fått tag på hela kortnumret osv.. som var sparat på mitt account, har dock tagit bort mitt kort där ifrån nu.

/Isak

Permalänk
Medlem

Spärra kortet om du är det minsta tveksam, och be om ett nytt av din bank. Skulle det hända att ditt nummer är på vift och någon använder det, och banken anser att du borde agerat, så får du förmodligen inte tillbaka en krona.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet finns det ingen möjlighet för dem att läsa ut kortinformation från ditt konto. möjligtvis de 4 sissta siffrorna på kortnummret.

Värt att nämna att jag inte använder origin själv.

Men vill du vara säker så är det väll bara att prata med origin support om det.

Permalänk
Medlem

Kan de nog ha lyckats med - oavsett borde du spärra kortet och byta.
Inget man chansar med.

Permalänk
Medlem

Fast det känns också lite som om att dom skulle knäck kortet så skulle dom nog vid det här laget redan länsat kortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av essarn:

Fast det känns också lite som om att dom skulle knäck kortet så skulle dom nog vid det här laget redan länsat kortet..

Tror de sammlar kortinformation i bulk och säljer den vidare.

Men om det var kortinformation de va intresserade av så är frågan varför de köpte ett spel på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av essarn:

Fast det känns också lite som om att dom skulle knäck kortet så skulle dom nog vid det här laget redan länsat kortet..

varför tveka? det du har att förlora är ett samtal till din bank. det skulle iaf jag valt istället för att bli av med alla pengar på kontot.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Sony x3,nintendo,walmart,target,osv,osv,osv.
Har ju blivit hackade och då talar vi inte om små hack utan miljarder av person/kortuppgifter på vift.

Och origin är ifrån EA som inte drar sig för att göra i stort sett vad som helst för att tjäna mer pengar så skulle jag tippa på att dom inte betalat speciellt mycket för deras säkerhet.
Det är nog mer tur än nåt annat att dom inte blivit hackade (och då menar jag i massiv skala som ger mediauppmärksamhet) redan.
Är faktisk även lite förvånad (inte lika som med origin/Uplay dock) att inte steam blivit utsatt än med.
Så beställ nytt kort NU.

Sen i framtiden använd e-kort istället.
Jag använder swebanks ekort till allt jag handlar online och sätter att det gäller i en månad och ca 25:- mer än den aktuella summan (det brukar oftas dras nån dollar för att kolla att kortet funkar som sen betalas tillbaks).
Detta har funkat bra sedan swedbank lanserade deras e-kort och har då handlat ifrån ebay/steam/origin/uplay/humblebundle/amazon/ och många,många fler ställen oftas med paypal som alternativ men även med google wallet och direkt med e-kortet som ett kreditkort.

Steam har jag runt 200 spel på nu och i stort sett alla är köpte med olika e-kort (en del som tex gta1-4 har ju varit i paket) och det har alltid funka.
Det enda är att det oftas tar 1-2minuter innan det nya e-kortet är "igång" ordentligt (ibland funkar det dock på 2sek) två gånger har det dock tagit över en timme (båda gångerna har jag provat dagen efter så vet ej riktigt hur lång tid det tog).
Det är väl att det nya kort nummret ska spridas runt till alla olika servrar i världen och det kan ju ta lite tid beroende på avbrott/belastningar/osv.

Allt som allt så behöver jag inte säga upp några avtal till sidor som automatiskt bara drar pengar (dock brukar jag stänga av e-kortet nån dag efter betalning är gjord) och det mesta dom skulle kunna ta är 20-25kr.
Samma sak med andra sidor som man inte litar på (vilket för mig gäller alla) det mesta dom kan få tag i är 25kr.
Även om man stänger kortet direkt efter betalning är gjord och man tex lämnar tillbaks varan och får pengar tillbaks så får man pengarna på kontot då banken vet att kortet var till mitt konto.

Det finns således 1-2 negativa anledningar till e-kort.
1, det tar ofta nån minut innan kortet är igång.
2, Man behöver gå in på banken och skapa ett kort varje gång.
MEN man är ju oerhört mycket säkrare däremot.

Skrivet av morxy49:

varför tveka? det du har att förlora är ett samtal till din bank. det skulle iaf jag valt istället för att bli av med alla pengar på kontot.

Nja dom tar ju oftas hutlöst betalt för nya plastbiten med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ett tips är aldrig kryssa i "spara min betalningsinformation i mitt konto" vid nästa köp. Nu vet jag inte om TS har gjort det men tips för andra.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD