Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Vad rekomenderar ni...Cherry MX...??

Vad rekomenderar ni för ett nytt mekaniskt tangentbord?

Cherry MX Black
Cherry MX Blue
Cherry MX Blue RGB
Cherry MX Brown
Cherry MX Brown RGB
Cherry MX Green
Cherry MX Red
Cherry MX Red RGB
Cherry MX White

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Det beror på

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Ut i butkier och kläm och känn! För att person A tycker en sak betyder inte att du tycke samma. Kanske jag som feltolkar om att du vill ha tips om vad du själv ska handla då detta kan vara en poll.

Intel i7 4770k @ 4.0 || MSI Z87-GD65 Gaming || GTX 770 || 16GB Kingston HyperX Beast 1600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Varför startar du inte röst funktionen?

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2011

Blått =låter en jävla massa. Folk i Skype flippade koskit.

Rött = skönt för mig. Bästa jag haft i alla fall. Inget motstånd när du trycker ner. Riktigt mysigt

1070 - i7 7700
Acer 27" LED Predator G-Sync XB270HU 2560x1440 IPS, 144hz,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2013

Jag kör svarta och gillar det väldigt mycket. Tycker det blir en härlig känsla när man lirar CS och liknande just för att det är lite mer motstånd i tangenterna. Men om man skriver väldigt mycket kanske det blir jobbigt i längden.

Chassi: Corsair Obsidian 350D Mobo: Gigabyte G1.Sniper M3 CPU: Intel Core i5 3570K Ram: Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: 2x Intel 520 120GB, 1x Samsung 850 EVO 500GB Tangentbord: Ducky SHINE3 TKL MX Black Purple Led Mus: Razer Deathadder Chroma Headset: Razer Hammerhead Pro Skärm: Asus MX299Q, Asus MX239H

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Jag både skriver och gamera, föredrar personligen röda. Blå låter för mycket, Bruna känns tycker jag lite "plastigt knöligt motstånd" kan inte förklara bättre. Röda är en go linjär sak som inte låter bananas.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Jag fick köpa ett Func (xx430 eller nånting) asbilligt då butiken hade packat upp det och känt på det. Har röda brytare och är stört nöjd. Mitt första tangentbord med mekaniska brytare sedan 90-talet och fingrarna flyger fram. Dom röda brytarna är riktigt lätta men när du väl vant dig skriver du sjukt snabbt, mycket tack vare att du bara behöver nudda tangenterna.

Men det passar nog inte alla.

DATOR: Ingen... Men jag har en Puch Mc50 Cross som ska renoveras! Kommer dokumenteras på Youtube i framtiden! :D
LJUD: Philips Fidelio X2 | Creative SoundBlaster E5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jul 2009

Jag hade valt något som lilknar bucklingspring, bästa skiten någonsin(högst subjektivt, det är min åsikt ) har ett Model M nu som jag storm trivs med! hade ett Razer Black window innan med blåa brytare vilket var najs men inte riktigt den "umpf"-en som jag ville ha.

Det är vad ja föredrar

Ljud: Yamaha MG06 | Marantz MPM-1000 | Beyerdynamics DT880 600Ω

Lenovo Y510: Intel Core i7 4700HQ | 16GB DR3 1333MHz | GeForce GT 755M 2GB

Ivy Expert 151C: i7 8750H | GTX1060 6GB | 8GB DDR4 2666MHz | WD Black 250GB NVMe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Flest gillar röd, har jag för mig, däribland jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

Jag föredrar blå men huruvida man hör när jag knappar på tangenterna i ventrilo/skype vet jag inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
_
Registrerad
Jun 2008

Har kört svarta och blå. Jag tycker att svarta är skönare att spela med, men blå är skönare i alla andra fall. Ljudnivån tycker jag inte att det är alltför stor skillnad på faktiskt.

CPU: Phenom II 955BE@3,5 GHz | RAM: 12GB DDR3 1333MHz | MB: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P | GPU: Radeon HD6950 | PSU: Scythe Kamariki4 650W | OS: Windows 7 pro x64 | Chassi: Lian-Li PC-8B | SSD: Intel 320 120 GB
Skärm: Dell Ultrasharp 2311H 23" FullHD
Laptop: Sony Vaio Pro 13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M:hamn
Registrerad
Nov 2010

kört blått o rött, rött e nog bästa i min åsikt...

Asus Strix Z270G Gaming - Core i5-7600K - Phanteks TC14S Black Slim - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - WD Purple IntelliPower 2TB - FRACTAL DESIGN Define Mini C Window- ASUS VC239H 23" IPS - OPO 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2014

Gröna! Allt annat är för människor som saknar fingerstyrka

EDIT: Jag har ett Ducky G2PRO Dyesub PBT MX Green. Bästa tangentbordet hittills.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2011

Kör själv svarta, tryckte att de röda var för mesiga/lätta. Enklast är att åka och prova dem i butik

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Röda eller svarta tycker jag är skönast. Röda är lättare att trycka ner och svarta lite trögare men det visste du säkert redan. Jag kör svarta nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2005

Personligen föredrar jag "tunga" brytare. Framförallt MX Clear och MX Green
EDIT: Hade varit lite kul med en omröstning, så man ser vilka typer av brytare folk gillar/använder här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranemo
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av KlyfftPotatis:

Blått =låter en jävla massa. Folk i Skype flippade koskit.

Rött = skönt för mig. Bästa jag haft i alla fall. Inget motstånd när du trycker ner. Riktigt mysigt

Samma här, gillar däremot bruna mer men röda är "smooth"

Skickades från m.sweclockers.com

i7 4790 | Silverstone AR01 | MSI GTX 1070 | Msi Z87-G45 | Corsair 16 GB | NZXT H440 | 1 TB WD Blue + 850 Evo 250 GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002

Jag har bara känt på ett bord i all hast, finns inte så många ställen att göra det häromkring.

Jag är ute efter ett bar brytare som har lite motstånd (inte lika mkt som svarta) och är tysta. Jag har fått för mig att det är bruna som gäller för mig då. Eller är jag helt ute och cyklar?

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2003

Smaksak

Stationär: i5 2500K @ 4.4GHz | Crucial Ballistix Sport 16GB | MSI GTX 970 Gaming | Intel 320 160GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD GreenPower 2TB | OCZ ZX 850W | Asus Xonar Essence STX | Carbide 500R White
Kringrustning: Asus MG279Q | Sennheiser PC360 GAME | Logitech g400 | Razer Blackwidow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av SuperFlugan:

Att alla har olika tycke och smak vet vi redan om, men det är rekommendationer som efterfrågas.

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012

Jag började min resa med röda Cherrybrytare och älskade dem. Skriver snabbt som fan med dem men ganska mycket skrivfel samtidigt. Har med tiden börjat föredra tyngre och tungre brytare så jag kör idag med blåa brytare på 2st tangentbord men det huvudsalkliga jag kör allra mest i vardagen är mitt Model M med buckling spring. Det får blåa Cherrys i sin tur att kännas ganska sunkiga, lätta och "vingliga" i jämförelse. Blir lite B känsla över dem helt enkelt. Röda skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till idag. Noll motstånd och ingen känsla i dem när man skriver. Som att skriva i luften. Har säkerligen lagt ut över 10.000kr i min jakt på tangentbord detta året innan jag har insett vad det är för brytare som passar mig allra bäst. Men nu vet jag i alla fall vad jag gillar.

Vad Du gillar kan bli en helt annan sak.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013

Lånar trådN lite..

Har kört med mitt Logitech G110 med dome switchar i 4 år, aldrig haft någon anledning att byta.. Är det värt det?
Gillar dome switcharna, och har aldrig riktigt känt på mekaniska. Men om jag nu skulle köpa ett nytt till julen, vilket då? Har ingen budget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

Här kommer min resa i korta drag:
Började med svarta vilket kändes lite hårt i början.
Fick sedan testa blåa ett tag och kunde inte förlika mig med det på något plan. Jag skrev fel, störde mig på ljudet och störde mig på känslan och tappade allt flyt helt och hållet....som att tappa 10 års erfarenhet av att skriva på tangentbord i stort sett.
Sen testade jag röda ett tag, skrev grymt snabbt men kom samtidigt åt närliggande tangenter hela tiden och skrev mycket fel.
Efter det kör jag med en moddad version hemma med 65g fjädrar som även är smorda. Det är superskönt att skriva på och känns som en helt annan switch.
På jobbet har jag svarta med o-ringar och tycker det är underbart att skriva på det med. Kommer aldrig gå ner till röda igen för alla fingar men kommer i nuvarande bygge köra med röda för lillfingrarna samt 62g fjädrar för resterande.

Mitt tips till dej är att åka till butik och testa.

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av GreenSoap:

Lånar trådN lite..

Har kört med mitt Logitech G110 med dome switchar i 4 år, aldrig haft någon anledning att byta.. Är det värt det?
Gillar dome switcharna, och har aldrig riktigt känt på mekaniska. Men om jag nu skulle köpa ett nytt till julen, vilket då? Har ingen budget

ta dig till en butik och testa. jag tycker att du absolut ska det men det är min uppfattning, det är högst subjektivt vad man tycker om.

ot: röda tycker jag mest om. om jag får gissa så tycker de flesta mest om bruna eller röda.

Stationär: Corsair Crystal 570X | EVGA Z170 Classified K | i7 6700K | EVGA GTX 1080 | Corsair Dominator Platinum 16GB | Custom Loop | Corsair HX750i | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q & AOC q2770Pqu | Corsair Scimitar RGB | Corsair K70 LUX RGB | Philips Fidelio X2 | Samson Meteor | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Okt 2008

Cherry MX Green är min personliga favorit. Har även ett keyboard med Black samt ett med Red. Har även tillgång till Blue.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Tror de bättre gå till nån butik testa köpa från butik

Själv kör jag Model M med Buckling Springs för de är bättre för en som skriver
en hel del på jobbet ( motståndet avlastar dina fingrar)

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2014

Att skriva på röda är nästan bestraffning, skriver nästan hellre på rubber domes. Då vet man i alla fall vad som händer, för om man har kört med taktila switchar ett tag, kommer man att lyssna och känna efter klicket / bumpet. Tycker bruna är lite för lätta, blå är jättebra. Buckling springs låter som in i helvete men sköna är dom att skriva på =). Men som tidigare nämnts, om frågan ställs för att du inte vet vad du ska välja, så bör du absolut testa alla brytare själv. Mycket personligt, det där.

:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

Jag har kört svarta ett par år nu(SS 6Gv2) och tycker om dom. Personer som får lyssna på dem är inte lika glada. Har testat polaren 6Gv2 med röda-brytare och tycker inte alls om dom för att dom är för lätta att trycka ner, dock låter det inte lika mycket..

Kommer inom en snar framtid köpa ett Zowie Gear Celeritas MX Brown för jag tror de bruna brytarna kommer passa mig. Annars går jag tillbaka till svarta.

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•G Pro•G433•G840XL•
•+X•