Formaterade fel disk av misstag!

Permalänk
Medlem

Formaterade fel disk av misstag!

Hej

Skaffade nyss en ny SSD och skulle installera Windows på den.

När jag väl kom till det steget där jag kunde ta bort, formatera diskarna/partitionerna, så råkade jag av misstag formatera den disk som jag hade det viktigaste på. (T.ex bilder, filmer mm)

Har hört att det går att få tillbaka en viss del av filerna om man inte har kört över disken med Windows t.ex .

Skulle verkligen uppskatta om någon kom med bra svar

Tack //Rasmus

Permalänk
Medlem

Om du snabbformaterade är en det en relativt enkel process att återställa din data, går att göra med t.ex. PC Inspector File Recovery. Jag skulle nog föreslå att du kopplar ur disken du formaterat av misstag tills du kan påbörja återställning.

Har du gjort en normal formatering så är all din data sannolikt överskriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du snabbformaterade är en det en relativt enkel process att återställa din data, går att göra med t.ex. PC Inspector File Recovery. Har du gjort en normal formatering däremot så är din data rökt.

Windows installationsprogram kan väl bara göra snabbformatering?

Permalänk
Medlem

Så länge inte data har överskrivits så bör det gå att få tillbaka filerna. Prova t.ex getdataback eller liknade recovery program.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Så länge inte data har överskrivits så bör det gå att få tillbaka filerna. Prova t.ex getdataback eller liknade recovery program.

Tack så mycket, ska testa det

Permalänk

Recuva är ett bra program, gjort av samma icke-bloat-töntar som gjort Ccleaner. Bra, enkelt program.

https://www.piriform.com/recuva/download

Permalänk
Medlem

Borde väl bara att göra en ny partition och välja att inte formatera?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Ctrl-z brukar funka på det mesta!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du snabbformaterade är en det en relativt enkel process att återställa din data, går att göra med t.ex. PC Inspector File Recovery. Jag skulle nog föreslå att du kopplar ur disken du formaterat av misstag tills du kan påbörja återställning.

Har du gjort en normal formatering så är all din data sannolikt överskriven.

Enda skillnaden mellan snabb och full formatering e att den fulla validerar alla block efter ev. fel.

Jfr chkdsk /f med chkdsk /r

Permalänk

På jobbet kunde det hända att vi ominstallerade en pc sen kom den anställda på att personen glömt att köra backup på lokala filer och då körde vi ett program som hette getdataback for ntfs och det fungerar utmärkt. Tar en dag för programmet att gå igenom disken och sen har du som en "utforskare" med dina filer som du kör restore på. Du ser även "status" på filerna om de är intakta.