Netgear R7000 Problem med låg wifi hastighet

Permalänk
Medlem

Netgear R7000 Problem med låg wifi hastighet

Köpte den här routern efter många om och men, stod mellan den här o n56u. Problemet jag har är att jag bara få ut 20-30mbit, 10mbit upload.
Jag har 100/10 fiber. Sitter 3 meter ifrån, ingen skillnad när jag står precis över routern. Inga väggar blockerar signalen.
Har bara min iPhone 5 o prova med.. Har nyaste firmware. Även provat dd-rwt. Provat 'alla' radio band. Ingen skillnad, så kör Auto. Även provat 5ghz. Samma hastighet men sämre räckvidd. Flyttat routern. Står på 20/40 mhz.
Har 7-8st grannar med nätverk o det stör. Kan inte kolla på IOS vilka kanaler som är mest störningsfritt .. :/

Något tips jag kan prova?

Funderar på o byta ut den mot N56u. Borde ju få ut samma hastighet med den trådlöst med 500kr tillbaka i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Köpte den här routern efter många om och men, stod mellan den här o n56u. Problemet jag har är att jag bara få ut 20-30mbit, 10mbit upload.
Jag har 100/10 fiber. Sitter 3 meter ifrån, ingen skillnad när jag står precis över routern. Inga väggar blockerar signalen.
Har bara min iPhone 5 o prova med.. Har nyaste firmware. Även provat dd-rwt. Provat 'alla' radio band. Ingen skillnad, så kör Auto. Även provat 5ghz. Samma hastighet men sämre räckvidd. Flyttat routern. Står på 20/40 mhz.
Har 7-8st grannar med nätverk o det stör. Kan inte kolla på IOS vilka kanaler som är mest störningsfritt .. :/

Något tips jag kan prova?

Funderar på o byta ut den mot N56u. Borde ju få ut samma hastighet med den trådlöst med 500kr tillbaka i fickan.

Har också R7000, inga problem med hastighet alls. Får ut 100/10 på alla mina trådlösa enheter. Be en vän att komma över och testa med deras enhet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu mätt med en iPhone 4, sämre resultat. 17mbit ståendes över den. Vet inte om enheterna är för gamla och inte går att få ut mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Har nu mätt med en iPhone 4, sämre resultat. 17mbit ståendes över den. Vet inte om enheterna är för gamla och inte går att få ut mer.

Väldigt många enheter ansluter över gamla överbelastade 2.4GHz frekvensen.
Se till att få tag på en enhet som kan ansluta med 5GHz istället.
Då kan du få desto ärligare siffror från routern.
Jag har heller aldrig gillat Netgear, då dom varit ren skit, men med tanke på vad du betalade så borde den ge dig betydligt mer.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Då jag köpt en netgear precis o är nöjd så långt med den snabb o full täckning i lägenheten,men vart får ni fram dom siffrorna,,hur hittar man det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jussit:

Mobiler brukar varken orka med eller ha tillräckligt bra radiodelar för att kunna få full fart på wifi även under perfekta förhållanden så det är närmast förkastligt att mäta med en telefon.
Inssider finns (edit: fanns) för ios och det finns säkert fler appar (edit tydligen inte eftersom Apple har ändrat om) också som kan visa dig hur kanalfördelningen är hos grannarnas nätverk.

Skrivet av Kragan:

Då jag köpt en netgear precis o är nöjd så långt med den snabb o full täckning i lägenheten,men vart får ni fram dom siffrorna,,hur hittar man det?

Vilka siffror menar du ? För att mäta bandbredden mot internet kan du använda Bredbandskollen, för att kolla wifikanaler på ett grafiskt överskådligt sätt använd Inssider, för att mäta hastigheten i ditt lan kan du köra iperf och för att se länkhastigheten så kollar du anslutningens status i win.

Edit: Apple gillar tydligen inte att man ska kunna göra appar av inssidertyp så de har stoppat dem och Inssider finns inte längre till ios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

iPhone 5 och tidigare klarar nog inte mer har jag för mig. Testa med något modernare.

Permalänk
Medlem

Har en Netgear R7000 och den får exakt samma problem som min gamla D-link DIR655. Kvällstid så får jag bara ut ca 10mbit till min iPad Air, medan dagtid så ligger jag på 50-80mbit. Min Samsung S4 droppar aldrig under 50mbit kvällstid, men den stödjer visserligen AC, men det gjorde inte min gamla DIR655 och ändå fick jag ut full hastighet kvällstid på den. Blir ca 10mbit oavsett om jag kör 5ghz eller 2.4ghz. Oavsett om jag är 1m från routern eller 10m.

Har spenderat timmar på felsökning utan lösning. Enda jag kan komma fram till att något blir galet med iPaden kvällstid när det är mer störningar från grannars nätverk. Trådlöst på Apple-produkter verkar efter mycket läsning vara väldigt opålitligt.

Permalänk
Medlem

Mät hastigheten mot ditt lan, så begränsande faktorn blir hårddisken, oh inte WAN hastigheten. Finns många bra program, till exempel LANSpeed.

Alternativt får du jämföra wlan hastigheten mot wan hastigheten du får på gigabit etherbet porten.

Detta steg för att utesluta wan hastigheten som den begränsande boven. Efter du gjort detta kan vi börja felsöka.

Jättenöjd med min R7000, kan berätta lite:
Jag får ut ~350/300 med min gamla x220 laptop sitter iof en kvalitativ intelkrets i. Detta med R7000 ca 10m bort och ett par gipsväggar emellan. Mot wan och en 1000/100 fiberuppkoppling. Jag tror forfarande nätverkschippet i laptopen begränsar eftersom jag ligger ~750/400 på ethernet. För övrigt har jag iof bara en granne som når över med ett 2.4 band och inga andra nätverk som stör. R7000 täcker hela 200kvm 2våningsvillan från längst in i ena hörnet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Har samma problem...

Netgear R7000
Har 100/10 fiber.
Mäter:
Sladd in i dator 99mbit
Wifi till dator 65mbit (router står 20cm ifrån dator)
Till iPhone 6 och iPad air2 över wifi 12-19mbit, VARFÖR...?
Är inte så hemma på sånt här så svara gärna i klartext... 😃
Har provat på båda på 2,4 och 5 får typ samma resultat...
Bor utanför tätbebyggt område så inget som stör...
MVH A.J

Permalänk
Avstängd

inga som helst problem med min R7000 med senaste firmware, har 100/100 och fick med min GALAXY S6 110/116...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med senaste firmwaren över 2.4Ghz bandet. Hastigheten jag fick ut då var ca 20Mbit. Gjorde en downgrade och får nu ut 80 Mbit på 2.4Ghz bandet (har fiber 100/10). På 5 GHz bandet maxar jag min lina.

(mätt ca 1 m ovan router med betongbjälklag i mellan)

Jag vet att de första versionerna av iPhone 6 hade problem med låga hastigheter över wi-fi (men kanske är löst nu med nyare iOS?)

Permalänk
Medlem

Ska jag kolla några inställningar/programvara på routern eller vad har ni för förslag...?
Kopplade in den för 2 dagar sen...
iPhone har senaste iOS...

Permalänk
Medlem

Vad är downgrade...?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Mobiler brukar varken orka med eller ha tillräckligt bra radiodelar för att kunna få full fart på wifi även under perfekta förhållanden så det är närmast förkastligt att mäta med en telefon.

Han har så rätt så våran gamla #mrqaffe. Dåligt sätt att mäta WiFi med en mobil eller surfplatta. Fast om man ska tro tråden gör Samsung sju helsike mobiler.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av Aj13:

Vad är downgrade...?

Motsats till upgrade? Gå ner i, i det här fallet, mjukvaruversion istället för att använda den nyaste.

Permalänk
Medlem

Har 100/100 å har samma router jag får 5G nätet Ner 100.694 MBit/s å upp 270 MBit/s ^^ på min Samsung G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

Har 100/100 å har samma router jag får 5G nätet Ner 100.694 MBit/s å upp 270 MBit/s ^^ på min Samsung G5

Det e ju fan... 😃
Ska jag behöva köpa en Samsung...🙉🙉🙉

Permalänk
Avstängd

Fick 80 MB ner med en billig Dodge genom 4G. Självklar utomlands.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan fråga...
Har min digitalbox från Cananl digital inkopplad till routern men den
lampan lyser orange, varför...?

Permalänk
Skrivet av Aj13:

En annan fråga...
Har min digitalbox från Cananl digital inkopplad till routern men den
lampan lyser orange, varför...?

Säkert kort för att få svar är att läsa manualen till boxen.

Permalänk
Medlem

@Aj13: Den ska lysa orange eftersom den visar att det är en 100MBit/s anslutning den lyser vitt om det är 1gigabits anslutning.

Permalänk
Avstängd

Min bråkade också lite efter uppdateringen men efter en reset så var allt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Säkert kort för att få svar är att läsa manualen till boxen.

Står inget i den om detta...!!!

Permalänk
Skrivet av Al3xswe:

@Aj13: Den ska lysa orange eftersom den visar att det är en 100MBit/s anslutning den lyser vitt om det är 1gigabits anslutning.

Var hittade du info om detta?

Permalänk
Permalänk

Se där ja, allt går att hitta med lite list

Permalänk
Medlem

Testade precis med en Samsung S6 edge fick 61mbit ner 13mbit upp...!!!
Är det nåt i routern som ligger och blockar Apple-produkterna...?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aj13:

Testade precis med en Samsung S6 edge fick 61mbit ner 13mbit upp...!!!
Är det nåt i routern som ligger och blockar Apple-produkterna...?

Troligen inte men Appleprylar uppför sig illa i lan, de har egna sätt att kommunicera och en del prylar gillar tex inte Bonjour.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Är de inte så att Apple vill att iPhone, Mac och iPad användarna ska välja deras egen router
Apple AirPort Extreme

Fast jag har en granne som är Apple-frälst och skryter om enormt höga hastighet från sina Asus routrar till sin iPhone. Då snackar han inte om 80-90 Mbps utan om 3-400 Mbps på sin GB fiberlina.

Visa signatur