Netgear R7000 Problem med låg wifi hastighet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stormense:

@mrqaffe: Är de inte så att Apple vill att iPhone, Mac och iPad användarna ska välja deras egen router
Apple AirPort Extreme

Fast jag har en granne som är Apple-frälst och skryter om enormt höga hastighet från sina Asus routrar till sin iPhone. Då snackar han inte om 80-90 Mbps utan om 3-400 Mbps på sin GB fiberlina.

Jo Apple vill leverera allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@mrqaffe: Är de inte så att Apple vill att iPhone, Mac och iPad användarna ska välja deras egen router
Apple AirPort Extreme

Fast jag har en granne som är Apple-frälst och skryter om enormt höga hastighet från sina Asus routrar till sin iPhone. Då snackar han inte om 80-90 Mbps utan om 3-400 Mbps på sin GB fiberlina.

Var och bytte ut min R7000 till en Apple AirPort Extreme, mäter nu ca 90Mbps... 😃👍

Permalänk
Avstängd

@Aj13: Jo, det kan vara värt den där 5-hundringen extra. Gott att du fick till det!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är symptom av Bonjour, bara Airportar är vaccinerade mot det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som har en lösning?

Har samma problem.
Får bara mellan 20-40 ner 10 upp.
På datorn med sladd har jag 100/10.
Har en iPhone 6s plus och en iPad pro 9,7.
Förut hade jag en Samsung S4 som gav ungefär samma resultat.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden. Har nyligen köpt R7000 där 2,4GHz bandet ibland bara ger 10/10. Någon som har en lösning på problemet? I de flesta fall uppnår jag dock ca 100 Mbps

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida:
Ja, flytta ut på landet där få störande radiovågor finns är väl bästa sättet. Om du nu envisas med 2.4GHz frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@Cenorida:
Ja, flytta ut på landet där få störande radiovågor finns är väl bästa sättet. Om du nu envisas med 2.4GHz frekvensen.

Saken är den att hastigheterna är så extremt instabila att det inte kan vara den enda förklaringen till problemet. Vi bor dessutom i ett villakvarter i en mindre stad. Detta samtidigt som tidigare routrar utan problem kunde leverera en någorlunda stabil 2.4GHz uppkoppling. Problemet kan även förekomma mitt på dagen, när "rusningstrafiken" på frekvensen är ganska låg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Saken är den att hastigheterna är så extremt instabila att det inte kan vara den enda förklaringen till problemet. Vi bor dessutom i ett villakvarter i en mindre stad. Detta samtidigt som tidigare routrar utan problem kunde leverera en någorlunda stabil 2.4GHz uppkoppling. Problemet kan även förekomma mitt på dagen, när "rusningstrafiken" på frekvensen är ganska låg.

Min erfarenhet är väl lite att många nyare routrar kan vara ganska dåliga på 2.4 N bandet, har uppfattningen att krutet läggs på nyare standarder. Upplevde själv en negativ förändring då jag bytte till nyare router, bl.a. i stabiliteten.