Nikon D5200, lite frågor, tar tacksamt emot tips

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010

Nikon D5200, lite frågor, tar tacksamt emot tips

Sålde vår gamla Canon EOS 350D med standard + 70-200mm objektiv för två, tre veckor sedan och idag slog vi till på den vi efter en del efterforskningar bestämt oss för; Nikon D5200.

Köpte med VRII standard objektiv, väska och ett litet (8GB) minneskort.
Stativ har jag ett HAMA som jag är väldigt nöjd med. Nästa månad eller månaden efter blir det nog att köpa ett tele-objektiv till kameran, troligen ett Tamron eller liknande. Hade gärna köpt Nikon's variant, men har inte 11500kr att lägga på ett objektiv.
Blir väl större minneskort senare med, men det är det ingen brådska med då jag har 2st 8GB microSD kort samt microSD till SD adapters för dem.
F*n vet om jag inte t om har ett extra 32GB microSD liggandes då jag råkade beställa dubbelt till mobilen för något år sedan.

Vad som tilltalade oss med denna kamera var möjligheten att spela in video(tränar hund osv) samt att den enligt vad vi läst fått en del av innanmätet av D7000.

Jag undrar lite över objektiv och tillbehör till denna kamera. Gärna "bra" budget alternativ, dvs jag har inte råd att lägga flera tusen på ett objektiv.

Lånad bild på kitet vi beställt

Bröt av okunskap mot forumets regler, sorry.

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, MX100 256GB, AOC i2470SWQ. EVGA G2 750W, custom loop
https://www.youtube.com/channel/UCwtT0J0qqUXDJlEGsXBoDpA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Och?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av jookeer:

Tänkte mest fråga ang tillbehör som objektiv, vad de som använt/använder den tycker om den osv.
Missade nog att skriva det i första inlägget, tack för att du uppmärksammade mig på det på ett så vänligt sätt min gode herre

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, MX100 256GB, AOC i2470SWQ. EVGA G2 750W, custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010

Tack! Det var mkt hjälpfulla länkar!

Skulle dock även vilja ha åsikter om tele-objektiv billigare än Nikon's egna.

P.S
Hittade 32GB microSD samt adapter till SD, så kommer väl kunna ta en del kort/video's utan att få slut på utrymme(2x8GB + 1x32GB minnen), även om jag ännu inte vet hur mkt utrymme som kommer krävas per kort/per minut video ännu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Tamron och Sigma har ju lågprisgluggar som är helt OK... En jag känner har ett 18-200 som bara kostade dryga tusenlappen och fungerar helt OK, beror på plånbok och hur kräsen man är!

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 34" Dell U3415W | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Om du hade objektiv redan för 350D kan man undra varför du sålde dem och inte köpte en nyare Canon och återanvände dem?

Mitt 24-70 f/2.8 L är säkert 10 år gammalt och ger rättvisa på senaste modellerna även idag. Modellen 24-70 f/2.8L är väl från 1994 tror jag.

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008

AF (Auto Focus) brukar funka bättre med Nikonobjektiven... Med Sigma är det i alla fall ofta nödvändigt att det krävs AF justering. För att göra detta måste du skicka in objektiv och hus till Sigmaservice (Turascandinavia). Om du har kvar garanti kvar på objektivet är det kosnadsfritt. Nackdelen är att du blir utan kamera under en tid... Om du istället köpt begagnad Sigma där garanti saknas kostar en sådan AF justering ca 1200 kr. Om det rör sig om Sigma ART eller Sports går det att skaffa en sk. usb dock. Med denna går det själv att kalibrera AF och uppdatera mjukvara hos objektiv.

Nikon DX objektiven 55-200 och Nikon 55-300 är vettiga alternativ om du inte vill "spränga banken".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Holck:

Om du hade objektiv redan för 350D kan man undra varför du sålde dem och inte köpte en nyare Canon och återanvände dem?

Mitt 24-70 f/2.8 L är säkert 10 år gammalt och ger rättvisa på senaste modellerna även idag. Modellen 24-70 f/2.8L är väl från 1994 tror jag.

// A

Hon som köpte paketet var mest ute efter minneskorten (CF) samt objektiven än själva kamerahuset då hon hade gjort sönder sitt vid rengöring av spegeln.
Kikat på ett Tamron för runt 1000kr, men hur det funkar med Nikon och autofokus vet jag inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Tokoza:

AF (Auto Focus) brukar funka bättre med Nikonobjektiven... Med Sigma är det i alla fall ofta nödvändigt att det krävs AF justering. För att göra detta måste du skicka in objektiv och hus till Sigmaservice (Turascandinavia). Om du har kvar garanti kvar på objektivet är det kosnadsfritt. Nackdelen är att du blir utan kamera under en tid... Om du istället köpt begagnad Sigma där garanti saknas kostar en sådan AF justering ca 1200 kr. Om det rör sig om Sigma ART eller Sports går det att skaffa en sk. usb dock. Med denna går det själv att kalibrera AF och uppdatera mjukvara hos objektiv.

Nikon DX objektiven 55-200 och Nikon 55-300 är vettiga alternativ om du inte vill "spränga banken".

Ska kolla på de du nämner
Tamron är ännu billigare så antar att de är ännu knepigare att få bra AF med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Maxizor:

Tamron och Sigma har ju lågprisgluggar som är helt OK... En jag känner har ett 18-200 som bara kostade dryga tusenlappen och fungerar helt OK, beror på plånbok och hur kräsen man är!

Kikat på ett Tamron som sagt. Kräsen och kräsen...vill ju iaf att det tar bra kort/filmer även om jag inte på något vis är mer än knappt en glad amatör.

Bara steget från EOS 350D till Nikon D5200 känns som ett stort kliv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Prova googla på de gluggar du är nyfiken på. Brukar finnas många tester/reviews/omdömen på alla moderna objektiv som ger svar på dina frågor. I stort får man det man betalar för med vissa undantag åt båda hållen. Sen tycker jag inte man skall snåla när det gäller objektiv eftersom de är mer långlivade än husen, köper du ett kvalitetsobjektiv glömmer du snart priset vilket inte gäller för ett mediokert objektiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av jookeer:

Prova googla på de gluggar du är nyfiken på. Brukar finnas många tester/reviews/omdömen på alla moderna objektiv som ger svar på dina frågor. I stort får man det man betalar för med vissa undantag åt båda hållen. Sen tycker jag inte man skall snåla när det gäller objektiv eftersom de är mer långlivade än husen, köper du ett kvalitetsobjektiv glömmer du snart priset vilket inte gäller för ett mediokert objektiv.

Ska göra detta, youtube brukar vara en bra källa i min erfarenhet, kikade massor där inför min första custom loop vattenkylning som jag fick klart, om sånt nånsin blir helt klart, för nån månad sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Brukar läsa på cyberphotos websida där de har testbilder och annat.
Kanske inte alltid köpa från dem då deras priser ibland kanske är lite tilltagna.

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Holck:

Brukar läsa på cyberphotos websida där de har testbilder och annat.
Kanske inte alltid köpa från dem då deras priser ibland kanske är lite tilltagna.

// A

Tackar! Kikat där lite som hastigast nu

Ni som kan detta, vad är skillnaden i användarvänlighet samt bildkvalitet mellan dessa(som motiverar en 3x ökning i pris)?
Tamron 2990kr
Tamron 990kr
2990kr är i högsta laget faktiskt, åtminstone de närmsta månaderna...

Samt, hur är detta objektiv? Vet att det inte är upp till 300mm, men på hur stort avstånd får man vara för att dra nytta av över 110mm?
Nikon Nikkor 30-110 ca 1960kr
Kanske är rätt onödigt att lägga pengar på ett objektiv som bara är 110mm mot det medföljande på 55mm?

Sen finns detta Sigma, som man då kanske får skicka för kalibrering.
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom, ca 1480kr

Någon som har något av dessa? Kanske testat mer än ett av dem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Jonas_75:

Ni som kan detta, vad är skillnaden i användarvänlighet samt bildkvalitet mellan dessa(som motiverar en 3x ökning i pris)?
Tamron 2990kr
Tamron 990kr

Samt, hur är detta objektiv? Vet att det inte är upp till 300mm, men på hur stort avstånd får man vara för att dra nytta av över 110mm?
Kanske är rätt onödigt att lägga pengar på ett objektiv som bara är 110mm mot det medföljande på 55mm?

Det dyra har stabilisering. Men för de pengarna eller en hel del mindre kan du få tex ett Tamron eller Simma 17-50/2.8 med stabilisering som jag personligen hade valt före alla andra du funderat på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det dyra har stabilisering. Men för de pengarna eller en hel del mindre kan du få tex ett Tamron eller Simma 17-50/2.8 med stabilisering som jag personligen hade valt före alla andra du funderat på.

Det följer ju med ett Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G VRII, är det inte bra/sämre än de du nämner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Jonas_75:

Tamron 2990kr
Tamron 990kr

Om du är ute efter något budgetabjektiv men tamrons 70-300 (den dyrare) är i dyraste laget så tycker jag du ska kolla på Nikons 55-200 VR. Inte upp till 300mm, visserligen, men det är hyfsat billigt, presterar ganska bra redan på största bländare och har stabilisering. Väldigt prisvärt, skulle jag säga. Tamron 70-300 är dock helt klart et bättre val om man kan/vill lägga de pengarna.
Den Tamron som du länkat till för 990kr har avsevärt sämre bildkvalitet, långsammare AF, ingen bildstabilisering. Är man i akut behöv av ett teleobjektiv och har en vädligt stram budget kanske det är ett ett tänkbart alternativ, men jag skulle inte överväga det.

Det nikon 30-110 du länkar till är inte för Nikon D5200, utan för nikons spegellösa kameror "Nikon 1".

Det sigma 70-300 du länkar till var väldigt prisvärt en gång i tiden och det är aningen bättre än Tamron 70-300 (den för 990kr), men utvecklingen har hunnit ikapp, eller vad man ska säga, och Nikon 55-200 ger såpass mycket bättre bildkvalitet att man mer eller mindre kan beskära bilderna från det till att motsvara 300mm med Sigman. Detta gäller särskilt på vidöppen bländare. Då är dessutom 55-200:n kompaktare och lättare och har bildstabilisering. Helt klart värt ett par hundralappar till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Jonas_75:

Det följer ju med ett Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G VRII, är det inte bra/sämre än de du nämner?

18-55:an är helt okej. Den har helt bildkvalitet, men är, jämfört med de objektiv han nämnder, ljussvagt. Sen skiljer det ju lite i bildkvalitet åxå, såklart, men det är inte där den största skillnaden ligger, IMO.
Vet du att du behöver ett teleobjektiv så är det ju bättre att köpa det än att köpa en annan normalzoom, IMO. De fyller ju olika syften. En annan normalzoom kommer ju att fylla samma funktion, men gör samma saker lite bättre, typ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Köp inte billigt skräp, titta på begagnat istället. fotosidan.se har en väldigt bra köp&sälj (och forum för den delen!)
tex nikons 18-200 VR2 för 2700kr eller nikon 70-300 vr för 3600kr eller varför inte ett sigma 70-200/2.8 för 4500kr.
Dom objektiven du länkat är ju billiga av en anledning, kommer inte ge några skarpa bilder.
Men det beror lite på vad du vill fota, antar att du vill ha mycket tele?

Själv kör jag ett nikon 17-55/2.8 (5k begagnat) och ett nikon 70-200/2.8 VR1 samt en 1.7 teleconverter, (10k begagnat för objektiv och teleconverter) och det täcker nästan alla mina behov (saknar vidvinkel). Objektiv är vad som kostar, inte kameran. Lägg pengarna där istället. Ljusstarka objektiv är mycket roligare:)

Node 304: i7-6700K | Corsair LP 16 gb@3000mhz | Evga gtx 1070 ftw | Gigabyte Z170N-wifi | | Corsair SF600 600W | Samsung 850 EVO 500gb x2 |Asus Xonar U7| Ducky Shine Cherry MX Brown | Qpad 5k | Asus ROG SWIFT PG278Q | M-Audio Bx5 D2 | ATH-AD700x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Jonas_75:

Glömde påpeka att jag menade begagnat.
Nej det som följer med är ett i mitt tycke mycket sämre objektiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Iwar:

Köp inte billigt skräp, titta på begagnat istället. fotosidan.se har en väldigt bra köp&sälj (och forum för den delen!)
tex nikons 18-200 VR2 för 2700kr eller nikon 70-300 vr för 3600kr eller varför inte ett sigma 70-200/2.8 för 4500kr.
Dom objektiven du länkat är ju billiga av en anledning, kommer inte ge några skarpa bilder.
Men det beror lite på vad du vill fota, antar att du vill ha mycket tele?

Nikon 18-200 har ju bara zoomomfånget som fördel jämfört med 18-55:an. Sett till bildkvalitet är det lika mycket "skräp". Tamron 70-300 VC USD har bättre bildkvalitet än Nikon 70-300 VR.

Citat:

Själv kör jag ett nikon 17-55/2.8 (5k begagnat) och ett nikon 70-200/2.8 VR1 samt en 1.7 teleconverter, (10k begagnat för objektiv och teleconverter) och det täcker nästan alla mina behov (saknar vidvinkel). Objektiv är vad som kostar, inte kameran. Lägg pengarna där istället. Ljusstarka objektiv är mycket roligare:)

Detta är såklart en väldigt mycket trevligare kombo, men även begagnat så är det ju långt över budget om 3000kr redan det börjar bli lite mycket. Sen hade jag, som ägare av Nikon 17-55, faktiskt övervägt att kolla på Sigma 17-50/2.8 EX OS HSM. Sigman är mindre och nättare, har typ samma bildkvalitet och har dessutom stabilisering. Den är ju kanske inte lika robust byggd, men för MIG spelar inte det så stor roll. Jag är ganska rädd om mina prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av dumbo:

Nikon 18-200 har ju bara zoomomfånget som fördel jämfört med 18-55:an. Sett till bildkvalitet är det lika mycket "skräp". Tamron 70-300 VC USD har bättre bildkvalitet än Nikon 70-300 VR.

Ja det är iofs sant, men ville bara visa på att det finns alternativ. Med en tight budget är ju anledningen desto större att kolla på begagnat, finns massor av klipp att göra. Synd bara att TS måste köpa objektiv med inbyggd focusmotor, där går ju några alternativ bort, tex 80-200/2.8 skjutzoom som man kan hitta väldigt billigt.

Citat:

Detta är såklart en väldigt mycket trevligare kombo, men även begagnat så är det ju långt över budget om 3000kr redan det börjar bli lite mycket. Sen hade jag, som ägare av Nikon 17-55, faktiskt övervägt att kolla på Sigma 17-50/2.8 EX OS HSM. Sigman är mindre och nättare, har typ samma bildkvalitet och har dessutom stabilisering. Den är ju kanske inte lika robust byggd, men för MIG spelar inte det så stor roll. Jag är ganska rädd om mina prylar.

Jo absolut, Sigma 17-50 ger bra bilder, men jag fotar mycket i "ruskväder" och där är det skönt att veta att allt jag har är väderskyddat (har en d7100 med batterigrepp, så vikt är inte direkt prioritet för mig)

Själv tycker jag att det är mer värt att satsa på bra gluggar från början, så kan man ha kvar dom till nästa kameraköp, ett bra objektiv håller i många år, rent optiskt. Men vill TS ha någon av objektiven som nämnts i tråden så finns ju även dessa begagnade, och då brukar ju även UV filter ingå^^

Node 304: i7-6700K | Corsair LP 16 gb@3000mhz | Evga gtx 1070 ftw | Gigabyte Z170N-wifi | | Corsair SF600 600W | Samsung 850 EVO 500gb x2 |Asus Xonar U7| Ducky Shine Cherry MX Brown | Qpad 5k | Asus ROG SWIFT PG278Q | M-Audio Bx5 D2 | ATH-AD700x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Så du hade ett 70-200 till din canon och försöker "uppgradera" till ett objektiv som är billigare med större zoomomfång? Om du är van att fota med ett 70-200 så kommer du bli besviken på allt som är sämre förutom vikten.. ett 70-200 f/4 till Nikon är det du ska ha, inget sämre. Inga DX-gluggar.. Glöm 18-200 helt.

LS-120 Superdisk drive köpes!

i7 3770K, 750 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM. (stationär)
MSI J1800 120 GB SSD 8 GB RAM. (htpc)
GA-N3050N-D3H 120 GB SSD, 4 TB HDD, 4GB RAM (server)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Jag har Nikon D3200 och har den billiga Tamrom 70-300 utan bildstabilisering, men har inte hunnit test det så mycket än. Men här finns en test med den och några andra telezoomar: http://www.kamerabild.se/nyheter/vi-har-testat-9-telezoomar

Intel i7 7700K, XFX Radeon P390, 16 gb, EVGA G2 750w | Intel i7 2600K, Radeon 6870, 16 gb, EVGA G2 750w | Laptop Asus FX502VM, i5 7300HQ, Nvidia 1060, 8 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008

Som sagt använd Google och sök efter tester med objektiv som ligger inom budgeten. Och det är ingen höjdare om det är svårt att få bilden välfokuserad... Med teleobjektiv är detta extra synligt. Antiskakfunktion kan också vara trevligt för att kunna handhålla lite längre slutartider. Lycka till med sökandet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av zosma:

Jag har Nikon D3200 och har den billiga Tamrom 70-300 utan bildstabilisering, men har inte hunnit test det så mycket än. Men här finns en test med den och några andra telezoomar: http://www.kamerabild.se/nyheter/vi-har-testat-9-telezoomar

Värt att notera är att de flesta objektiv i denna roundup är av äldre konstruktion och säger därför inte hur de presterar jämfört med modernare konstruktioner.
Sen tycker jag personligen att skillnaderna är större mellan tex nikon 70-300 VR och de billigare från Tamron och Sigma än vad testen gör gällande, men man får ju tycka olika. 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010

Ok, tack för alla råd och tips
Det blir att plåta med medföljande objektiv och spara till ett bättre tele-objektiv(blir då troligen ett begagnat).
Kameran dyker inte upp på ett tag pga att minneskortet i kitet är restat, synd iom att jag har minneskort.

Anledningen till byte av kamera är att jag/vi inte kunde spela in video med EOS 350D.
Sen föll valet på D5200 efter mkt googlande och youtubande.
Då jag bara kört lite med manuella inställningar så är detta en kamera som passar mig bra tror jag. En kamera med mkt automatik, men som jag även kan öva upp mitt manuella fotograferande med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jan 2010

Kameran är här, jag är väldigt nöjd, även om jag har MYCKET att lära
Tänkte ta med den ut idag och filma/plåta hundarna lösa i snön. Antar att jag får hålla ett paraply över mig och kameran så det inte snöar på den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Köp motljusskydd (om det inte följer med), UV- samt polaroidfilter (CPL) av hyfsad kvalitet (400:-+/st), något billigare på ebay.