Nikon D5200, lite frågor, tar tacksamt emot tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Kameran är här, jag är väldigt nöjd, även om jag har MYCKET att lära
Tänkte ta med den ut idag och filma/plåta hundarna lösa i snön. Antar att jag får hålla ett paraply över mig och kameran så det inte snöar på den?

Så länge snön inte smälter så är det ingen fara då är det ju bara att borsta bort den och även om det skulle vara vatten så tål en kamera mer än man tror. Sen är det ju, såklart, onödigt att utmana ödet. Även om min kamera är vädertätad så står jag ju inte så att jag blir duschad av saltvatten i onödan.
Såklart behöver man ju ha koll på att det inte fastnar snö på frontlinsen, det påverkar ju bildresultatet.

Permalänk
Medlem

Har ett 70-300mm Sigma till min D5200 som fungerar väldigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Köp motljusskydd (om det inte följer med), UV- samt polaroidfilter (CPL) av hyfsad kvalitet (400:-+/st), något billigare på ebay.

Är det en sån sak där det finns stora skillnader i kvalitet? Har hittat väldigt billiga på ebay, men inte vågat köpa ifall det är skräp.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Är det en sån sak där det finns stora skillnader i kvalitet? Har hittat väldigt billiga på ebay, men inte vågat köpa ifall det är skräp.

Ja det kan variera väldigt mycket. De billigaste varianterna kan i värsta fall vara plast, men ofta är det formpressat glas, vilket ofta ger problem med planhet vilket i sin tur påverkar skärpan särskilt med teleobjektiv.
Därtill har de ofta dålig eller ingen antireflexbehandling, vilket gör stor risk för sämre kontrast och reflexer. Även filter upp i "mellanklassen" har många gånger mer att önska vad gäller antireflexbehandlingen.

Edit: Jag skulle inte köpa något sämre än Hoyas multicoatade filter (HMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ja det kan variera väldigt mycket. De billigaste varianterna kan i värsta fall vara plast, men ofta är det formpressat glas, vilket ofta ger problem med planhet vilket i sin tur påverkar skärpan särskilt med teleobjektiv.
Därtill har de ofta dålig eller ingen antireflexbehandling, vilket gör stor risk för sämre kontrast och reflexer. Även filter upp i "mellanklassen" har många gånger mer att önska vad gäller antireflexbehandlingen.

Edit: Jag skulle inte köpa något sämre än Hoyas multicoatade filter (HMC).

Så söka på ebay efter Hoya, annat märke att söka?
Kan tillägga att, än så länge, har vi bara medföljande 18-55 objektiv. Blir ett Tamron telezoom för 2990kr när finanserna tillåter det.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Det råder delade meningar huruvida man skall använda UV-filter eller ej.
Förespråkarna menar att de filtrerar dis och slöja i vissa soliga motiv, därtill utgör det skydd för frontlinsen - hellre putsa bort antireflexbehandlingen på filtret än på linsen, typ...

Motståndarna menar att UV-filter är onödigt och kan i vissa fall ge sämre skärpa samt flare och ghost.
http://www.dpreview.com/articles/8049091537/the-uv-filter

Själv använder jag UV-filter främst som skydd för frontlinsen och i andra hand för filtrering av UV-effekten. Som sagts ovan, köp inte skitfilter, ett bra filter räcker hela livet, så snåla inte. För att motverka ghost, flare och reflexer använd "multicoated" (HMC).

Finns också exempel på lite dyrare filter som visat sig vara sämre än sina billigare syskon. Det är en djungel att hitta rätt men lite googling kanske hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Det råder delade meningar huruvida man skall använda UV-filter eller ej.
Förespråkarna menar att de filtrerar dis och slöja i vissa soliga motiv, därtill utgör det skydd för frontlinsen - hellre putsa bort antireflexbehandlingen på filtret än på linsen, typ...

Motståndarna menar att UV-filter är onödigt och kan i vissa fall ge sämre skärpa samt flare och ghost.
http://www.dpreview.com/articles/8049091537/the-uv-filter

Själv använder jag UV-filter främst som skydd för frontlinsen och i andra hand för filtrering av UV-effekten. Som sagts ovan, köp inte skitfilter, ett bra filter räcker hela livet, så snåla inte. För att motverka ghost, flare och reflexer använd "multicoated" (HMC).

Finns också exempel på lite dyrare filter som visat sig vara sämre än sina billigare syskon. Det är en djungel att hitta rätt men lite googling kanske hjälper.

Jag slutade med detta efter jag krashade ett filter som pga detta fastnade och trots att jag hade plockat bort alla skärvor fick jag hela fronten av objektivet sönderrepat när jag till slut lyckades skruva av det. Filtergängorna gick åt skogen. Som skydd har jag inget förtroende för det längre.

Det var en ordentlig smäll. Objektivet blev oanvändbart efteråt. Jag vet att frontlinsen hade klarat denna smäll (16-35 f/2.8).

Naturligtvis kan jag ha hamnat i absolut sämsta scenario i detta och att det faktiskt har räddat gluggarna för andra.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Det finns nog delade meningar, många vittnar om motsatt erfarenhet, dvs. att UV-filtret vid olycka räddat frontlinsen. Finns UV-filter med härdat glas som sägs vara nästintill okrossbart, kostar därefter.

Ett annat sätt att skydda frontlinsen är att alltid använda motljusskydd.

Finns de som inte anser bilbälten gör nån nytta och är därmed onödiga

Permalänk
Medlem

Är detta något att ha?
Hoya 52mm PRO1 Digital UV Filter Slim

EDIT: hittade även detta: Hoya 52mm HMC UV för dryga 100-lappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De är båda helt om de är äkta vara.

Permalänk

Jag har själv en D5200 med kit objektiv 18-55. Tamrons billiga 70-300 som jag köpte för 799kr på elgiganten och ett Nikon Nikkor 35mm fast objektiv.

Tänk på att kit objektivet inte kan ha både UV skydd och Motljusskydd. det blir kaka på kaka och motljusskyddet hamnar längre fram och kommer därför med i bild. Så antingen eller.

till skillnad från mina andra objektiv så medföljer det motljusskydd till dom som monteras runt objektivet och då är det inga problem att ha båda motljusskyddet och ett UV eller Polariserat filter fram.

Permalänk
Medlem

Enligt omdömen rekas denna:
B+W XS-PRO-MRC-010M-Nano-Digital-UV-Haze-Filter

och den här:
Hoya HD UV Filter Digital-High-Definition

För den med tunn plånbok:
HOYA HMC-UV-C-Digital-Slim-Frame-Multi-Coated-Filter

Hoya 52mm PRO1 Digital UV Filter Slim bedöms vara i samma klass som ovanstående.

Man får googla å läsa tester/omdömen och utifrån det ta sina beslut. Notera även skillnaderna mellan olika märken/modeller och varför priserna varierar.

B+W anses vara toppklass. Därefter de "finare" Hoya.

Det man bör sträva efter:
Härdat glas, många budgetfilter är av plast
6-8 lager multicoating
Mässingsring (B+W) är bättre än aluminium
Minimal flare, ghost och reflexer
Smutsavvisande och tålig ytbehandling
Lätt att rengöra (putsa)
UV-filter effekten

Det kan tyckas onödigt att kosta på ett budgetobjektiv ett dyrt filter men tänk på att ett dyrt/bra filter:
+ håller livet ut
+ ger mindre optisk distortion
+ skyddar frontlinsen bättre
+ mindre känslig för repor och putsskador
+ många (6+) multicoatinglager

Somliga filter kan ge distortion tex. interna reflexer, ghost eller flare för motiv med starka ljuskällor. Detta har observerats även för "fina" filter. Ta av filtret isf.

Generellt är ebay 30-40% billigare än svenska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Det finns nog delade meningar, många vittnar om motsatt erfarenhet, dvs. att UV-filtret vid olycka räddat frontlinsen. Finns UV-filter med härdat glas som sägs vara nästintill okrossbart, kostar därefter.

Ett annat sätt att skydda frontlinsen är att alltid använda motljusskydd.

Finns de som inte anser bilbälten gör nån nytta och är därmed onödiga

Som sagt, jag kan ha haft extrem otur också.

Det där med härdat glas har jag inte sett. Intressant. Inte för att jag tänkt skaffa UV-filter just nu men jag ska läsa på om det där.

// A

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Som sagt, jag kan ha haft extrem otur också.

Det är ju alltid svårt att säga vad som hade hänt om man hade/inte hade haft ett filter. Det kan säkerligen förekomma att resultatet blir värre med filter än utan om man tappar objektivet eller något.
Själv har jag det mestadels för att skydda mot smuts och stänk osv. Sjukt mycket smidigare att bara skruva av filtret och rengöra under kranen. Man behöver inte heller vara så noga med vad man torkar med eller hur när man är ute i fält och vill ha bort skit/vatten/salt osv.
Själv har jag vid ett tillfälle råkat ut för att ha smällt i så att filtergängan på filtret (på framsidan) blivit deformerad, Hade jag inte haft filtret hade sannolikt filtergängan på objektivet gått åt skogen.
För att få bort filtret fick jag göra sönder själva ringen som glaset sitter fast i, för det gick inte att skruva bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är ju alltid svårt att säga vad som hade hänt om man hade/inte hade haft ett filter. Det kan säkerligen förekomma att resultatet blir värre med filter än utan om man tappar objektivet eller något.
Själv har jag det mestadels för att skydda mot smuts och stänk osv. Sjukt mycket smidigare att bara skruva av filtret och rengöra under kranen. Man behöver inte heller vara så noga med vad man torkar med eller hur när man är ute i fält och vill ha bort skit/vatten/salt osv.
Själv har jag vid ett tillfälle råkat ut för att ha smällt i så att filtergängan på filtret (på framsidan) blivit deformerad, Hade jag inte haft filtret hade sannolikt filtergängan på objektivet gått åt skogen.
För att få bort filtret fick jag göra sönder själva ringen som glaset sitter fast i, för det gick inte att skruva bort det.

Så är det. Men, jag ska kika på härdade kvalitetsglas. Kanske kan ändra att jag börjar ha sådan på. För, jag kör bara ND + IRcut och polarisationsfilter idag - vid behov.

// A

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Så är det. Men, jag ska kika på härdade kvalitetsglas. Kanske kan ändra att jag börjar ha sådan på. För, jag kör bara ND + IRcut och polarisationsfilter idag - vid behov.

// A

En märkbar skillnad mellan plast och glas i filtret är bla hur lätt/svårt det är att rengöra. Glas är mycket lättare att rengöra än plast som ofta lämnar en nanotjock oljefilm efter sig hur man än putsar. Detta kan ge upphov till oönskade flare, ghost och reflexer. Så är du i fotobranschen=köp glas, är du i plastbranschen=köp plast

En annan fråga är vad man bör putsa med:
1. Hushållspapper/Dasspapper: Innehåller vassa fibrer och bindemedel som sliter på ytbehandlingen - undvik
2. Fiberduk: Om den är ren = bra
3. Linsputspapper: Bra

Innan putsning bör man med blåsborste göra sig av med löst sittande partiklar. I vissa svårare fall hjälper det med nån droppe isopropanol som är en "snäll" alkohol.

Exempel på ruggigt bra/dyrt filter: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1066124

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En märkbar skillnad mellan plast och glas i filtret är bla hur lätt/svårt det är att rengöra. Glas är mycket lättare att rengöra än plast som ofta lämnar en nanotjock oljefilm efter sig hur man än putsar. Detta kan ge upphov till oönskade flare, ghost och reflexer. Så är du i fotobranschen=köp glas, är du i plastbranschen=köp plast

En annan fråga är vad man bör putsa med:
1. Hushållspapper/Dasspapper: Innehåller vassa fibrer och bindemedel som sliter på ytbehandlingen - undvik
2. Fiberduk: Om den är ren = bra
3. Linsputspapper: Bra

Innan putsning bör man med blåsborste göra sig av med löst sittande partiklar. I vissa svårare fall hjälper det med nån droppe isopropanol som är en "snäll" alkohol.

Exempel på ruggigt bra/dyrt filter: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1066124

Brukar köra isopropanol för rengöring och microfiberdukar. Ju mindre slitage på glaset destu bättre.

// A

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

HOYA HMC-UV-C-Digital-Slim-Frame-Multi-Coated-Filter

Köpte detta.
Kameran är bra mkt bättre än jag först gav den credit för...handlade bara om att lära sig mer om de manuella inställningarna(förutom focus som jag kör auto)
Lär mig fortfarande, men det blir bättre och bättre.

Visa signatur