Hjälp med clonezilla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stökholmia
Registrerad
Feb 2011

Hjälp med clonezilla

hej jag undrar bara hur jag använde clonezilla för att endast flytta filer och inte free space för jag vet bara hur man flyttar allt inkl. free space men detta funkar inte om jag ska flytta från en 320gb till en 240gb hdd -> ssd

Intel Core i7-7700K @5GHz [Cools with Corsair GTX100i [Push & Pull]] | Asus Formula IX | SLI ASUS GTX 1080Ti STRIX OC@2GHz | Corsair RM1000X | Corsair Dominator Platinum Blackout 32GB 3200MHz (4x8GB) | 950 Pro 512GB M.2 | x3 850PRO 512GB | 5/3TB WD Green/black | Enthoo Evolv ATX | Main Screen: Acer 27" IPS G-Sync 144hz XB270HU | AUX: LG IPS7 27" (x3) | Copyright©1996-2017 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved. ®

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/bin/bash
Registrerad
Mar 2002

Skulle nog använda rsync för det faktiskt. Du kan köra med advanced och ignorera varningarna i Clonezilla om du vill chansa, annars om du kör rsync så är ju det tydliga problemet att mbr inte kopieras över och du måste installera grub/lilo i efterhand. Men det är ju inte svårare än att boota burken med en skiva och sedan boota från disken.

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av RaW D Coy:

hej jag undrar bara hur jag använde clonezilla för att endast flytta filer och inte free space för jag vet bara hur man flyttar allt inkl. free space men detta funkar inte om jag ska flytta från en 320gb till en 240gb hdd -> ssd

Krymp partitionen innan du klonar.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stökholmia
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av deegan:

Skulle nog använda rsync för det faktiskt. Du kan köra med advanced och ignorera varningarna i Clonezilla om du vill chansa, annars om du kör rsync så är ju det tydliga problemet att mbr inte kopieras över och du måste installera grub/lilo i efterhand. Men det är ju inte svårare än att boota burken med en skiva och sedan boota från disken.

är det någon risk om man kör clonezilla?

Skrivet av LemonIllusion:

Krymp partitionen innan du klonar.

hm det var smart!

tror du att man kan koppla på en usb adapter på en 2.5" hdd? då slipper jag stopa in disken i datorn

-------------------------

vet inte om jag ska pröva samsungs egna data migrations vara istället dock =/

Intel Core i7-7700K @5GHz [Cools with Corsair GTX100i [Push & Pull]] | Asus Formula IX | SLI ASUS GTX 1080Ti STRIX OC@2GHz | Corsair RM1000X | Corsair Dominator Platinum Blackout 32GB 3200MHz (4x8GB) | 950 Pro 512GB M.2 | x3 850PRO 512GB | 5/3TB WD Green/black | Enthoo Evolv ATX | Main Screen: Acer 27" IPS G-Sync 144hz XB270HU | AUX: LG IPS7 27" (x3) | Copyright©1996-2017 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved. ®

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Edit: missförstod frågan. Att krympa partitionen innan du klonar lät som en bra ide.

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4