MSI GTX 970 Gaming 4GB, "No Signal" från Displayport

Permalänk

MSI GTX 970 Gaming 4GB, "No Signal" från Displayport

Spec:
MSI Z97I Gaming ACK (BIOS: 10.1, 12/1-15)
MSI GTX 970 Gaming 4GB (BIOS: 84.04.2F.00.F1)
AOC G2460FQ (m. medföljande Displayport-kabel) [MFD: EA27 B0]
EVGA Supernova G2 750W
Nvidia 347.25 (22/1-15)
Win 8.1

Hej,

Satt och spelade Dragon Age: inquisition igår och stängde av datorn, nu får jag ingen bild ("No signal") på Displayport, prövade med HDMI och då fungerar det. Även om jag manuellt tvingar källa till "DP" så har jag "No Signal", kan inte komma in i BIOS eller i Windows, skärmen är helt svart med Displayport.

Kopplar jag in HDMI så fungera det. Kört med Displayport hela tiden i 144hz och aldrig haft problem, använder mig av den medföljande kabeln som följde med skärmen. Då jag fick problem satt kortet inte riktigt i sockeln i bakkant (dvs. att "läppen" inte klickade i korrekt). Detta åtgärdade jag så inte det felet denna gång.

Har testat:
- Nollställa BIOS
- Tagit ur och satt i grafikkort och strömkablar till det (Ja, denna gång "klickade" det i)
- Kablarna i PSU:t som leder till grafikkortet ser att sitta i korrekt och tryckte i dem extra hårt för säkerhetsskull, dock inte tagit ur dem ur PSU:t
- Reset:at skärmen via dess "on-screen" meny
Edit: Nu löst det men testade även att se till att strömkabel till skärm + displayport-kabeln i skärmen satt i ordentligt och tog ut / satte i dem samt kontrollerade min hur väl strömkablarna satt i förgrenardosan och förgrenardosan in i väggen.

Det som jag har kvar att prova:
- Ny Displayportkabel
- Avinstallera grafikkortsdrivrutinerna och se om jag får bild via DP då, sedan ominstallera de senaste drivrutinerna

Vore tacksam om ni hade någon annan lösning / idéer.

Tacksam för svar - TheSwede86

Edit: Löste det genom följande
1) Kopplade in HDMI-kabeln och kopplade ur DP-kabeln så jag fick bild och kunde komma in i Windows
2) Satte in DP-kabeln väl inne i Windows
3) Startade Nvidia-kontrollpanelen
4) "Ställ in flera bildskärmar"
5) Avaktiverade HDMI (klickade ur "checkboxen") och verkställde ändringarna (skärmen gick nu till DP som källa och visade bild)
6) Drog ut HDMI-kabeln och startade om datorn
7) Nu funkar det i DP med 144Hz

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Spec:
EVGA Supernova G2 750W
Nvidia 347.25 (22/1-15)
Win 8.1

Hej,

Satt och spelade Dragon Age: inquisition igår och stängde av datorn, nu får jag ingen bild ("No signal") på Displayport, prövade med HDMI och då fungerar det. Även om jag manuellt tvingar källa till "DP" så har jag "No Signal", kan inte komma in i BIOS eller i Windows, skärmen är helt svart med Displayport.

Kopplar jag in HDMI så fungera det. Kört med Displayport hela tiden i 144hz och aldrig haft problem, använder mig av den medföljande kabeln som följde med skärmen. Då jag fick problem satt kortet inte riktigt i sockeln i bakkant (dvs. att "läppen" inte klickade i korrekt). Detta åtgärdade jag så inte det felet denna gång.

Har testat:
- Nollställa BIOS
- Tagit ur och satt i grafikkort och strömkablar till det (Ja, denna gång "klickade" det i)
- Kablarna i PSU:t som leder till grafikkortet ser att sitta i korrekt och tryckte i dem extra hårt för säkerhetsskull, dock inte tagit ur dem ur PSU:t

- Ny Displayportkabel
- Avinstallera grafikkortsdrivrutinerna och se om jag får bild via DP då, sedan ominstallera de senaste drivrutinerna

1) Kopplade in HDMI-kabeln och kopplade ur DP-kabeln så jag fick bild och kunde komma in i Windows
5) Avaktiverade HDMI (klickade ur "checkboxen") och verkställde ändringarna (skärmen gick nu till DP som källa och visade bild)

Har samma bekymmer fast med ett Asus GTX970 Strix. Blev eld och lågor när jag läste den här lösningen, blir att testa ikväll efter jobbet. För mig har det funkat som du beskriver dvs black boot (allt bootar i bakgrunden men skärmen vaknar aldrig) och detta kanske 60-70% av gångerna jag startar datorn/väcker den ur vila. Oftast krävts att jag rycker strömmen, sätter tillbaka och startar upp. Återkommer ikväll efter test!

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: i3-12100 - 64GB - Proxmox
NAS: Primary - Unraid (94TB) - Secondary - HP MS G8 (30TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Skrivet av malek:

Har samma bekymmer fast med ett Asus GTX970 Strix. Blev eld och lågor när jag läste den här lösningen, blir att testa ikväll efter jobbet. För mig har det funkat som du beskriver dvs black boot (allt bootar i bakgrunden men skärmen vaknar aldrig) och detta kanske 60-70% av gångerna jag startar datorn/väcker den ur vila. Oftast krävts att jag rycker strömmen, sätter tillbaka och startar upp. Återkommer ikväll efter test!

Rapportera gärna hur det gick.
Kan dela med mig av hur jag hittade lösningen:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/2lljsx/has_anyone_wi...

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Rapportera gärna hur det gick.
Kan dela med mig av hur jag hittade lösningen:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/2lljsx/has_anyone_wi...

Dessvärre ingen skillnad. Känns rätt logiskt eftersom problemet uppstår redan vid bios-posten. En kvalificerad gissning är att kortet antingen inte initieras ordentligt och att det interna tar över och ingen bild därför visas alternativt att DP-porten inte får signal utan den går till nån av de övriga (ja har en Apple Cinema Display som enbart har Displayport som alternativ). Jag vet att Windows bootar i bakgrunden, det är bara det att skärmen aldrig får signal. Oavsett fallet så blir det RMA på kortet och sitter nu o funderar på om det är värt att chansa på t.ex. ett Gigabyte-kort (jag har ett Gigabytemoderkort) då dom verkar ha uppdaterat vbiosen rätt nyss för att "stödja fler skärmar".

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: i3-12100 - 64GB - Proxmox
NAS: Primary - Unraid (94TB) - Secondary - HP MS G8 (30TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Skrivet av malek:

Dessvärre ingen skillnad. Känns rätt logiskt eftersom problemet uppstår redan vid bios-posten. En kvalificerad gissning är att kortet antingen inte initieras ordentligt och att det interna tar över och ingen bild därför visas alternativt att DP-porten inte får signal utan den går till nån av de övriga (ja har en Apple Cinema Display som enbart har Displayport som alternativ). Jag vet att Windows bootar i bakgrunden, det är bara det att skärmen aldrig får signal. Oavsett fallet så blir det RMA på kortet och sitter nu o funderar på om det är värt att chansa på t.ex. ett Gigabyte-kort (jag har ett Gigabytemoderkort) då dom verkar ha uppdaterat vbiosen rätt nyss för att "stödja fler skärmar".

Jag hade också problem rakt igenom boot-processen dvs. även när BIOS "postade" osv. men det löste sig. Trist du inte fick det att fungera
Fördel innan du initierar en RMA-process är att maila till butiken (om det finns fysiska butiker i närheten av där du bor) och se om de kan testa det lite snabbt i butik för att verifiera problemet? Dels sparar du tid + du kanske undviker en felsökningsavgift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med ett Asus 970 Strix - klart irriterande! Ett tag hade jag att det bara vägrade att visa output under en längre period. Det gällde oavsett om DVI eller DP användes. Jag gick tillbaks till Webhallen där jag köpt det och då funkade det givetvis i deras rigg (lagen om alltings djävlighet).

Under min efterföljande felsökning så gick jag igenom både byte av moderkort och nätagg. Till slut så började det fungera igen. Jag kan tryggt erkänna att jag inte fattade någonting. Sista veckan har det funkat rätt bra, men två gånger har det hänt den där situationen att något går snett i samband med BIOS init/boot. Bildskärmen indikerar att det finns signal, men allt är svart... Stänger jag av burken och provar igen så funkar allt. Tittar jag i Windows eventlog så har bootningen gått klart och Win 8.1 är laddat när jag slår av strömmen.

Vet inte om min skärm, AOC Q2770PQU, kan vara en av orsakerna. Läst på internationella forum att Asus kortet kan ha problem med 4K-skärmar, men min är ju "bara" 2560x1440 så tycker inte riktigt det stämmer in. Hatar när grejer beter sig så här svajigt...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Jag har ett 970 evga.. och jag har märkt att jag måste sätta på skärmen EFTER datorn annars får jag no signal nu använder jag dock DVI.
Gammal Samsung syncmaster skärm.
Hade inte problemet med mitta förra stenålders kort!

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med min Dell skärm. Sätter jag på datorn måste jag gissa mig till när datorn piper till i starten, alltså trycka på skärmen några sekunder innan datorn piper till och då vaknar skärmen till. Oftast så väntar jag några sekunder men då piper datorn inte till, så då kommer No Signal på skärmen, och när det har hänt och datorn piper till så vaknar skärmen inte ändå, så då måste man starta om datorn och göra om samma procedur om och om igen tills jag matchar pipandet så att skärmen startar... jättestörande! Har inte hittat någon lösning på detta än....

Kör Displayport.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk

Detta är mitt problem

Jag har ett ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC och en ASUS PB278Q men jag får ingen bild via displayporten. Jag får normal bild på DUAL DVI porten via DUAL DVI kabeln. Jag har senaste drivrutinen. Jag använder displayport kabeln från skärmen ASUS skickade med. Jag har uppdaterat bios på moderkortet Asus Maximus Extreme 4. Och bios ska vara uppdaterad på kortet. Jag kan bara tänka mig det är sladden eller någon inställning på kortet. Men vad vet jag. Kan ni hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Jag har precis byggt ihop en dator med i7-6700K på ett ASUS Z170 Pro Gaming ihop med ett 980 Ti. Nätdelen är en EVGA SuperNOVA G2 750W. Jag har bytt nätdel, moderkort (som hade en defekt diskkontroller), bytt minnen (ett var trasigt från fabrik), kört MemTest86 på de nya minnena, uppdaterat BIOS till senaste versionen på moderkortet. Jag har en DP-ansluten Dell U2412M, och datorn går inte ens igång om DP-kabeln är inkopplad på vare sig mitt 980 Ti eller moderkortets DP-utgång.

Detta är sjätte datorn jag bygger i år, och jag tycks ha haft all otur samtidigt, då de andra maskinerna går felfritt.

Värt att notera är att jag provat grafikkortet på ett gammalt Z77-kort med en i5-2500K, där funkar det utan problem med DP-kabeln ansluten, med samma nätdel! Det känns som att det är relaterat till moderkortet, men vad är det för fel?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Spec:
EVGA Supernova G2 750W
Nvidia 347.25 (22/1-15)
Win 8.1

Hej,

Har testat:
- Nollställa BIOS
Edit: Nu löst det men testade även att se till att strömkabel till skärm + displayport-kabeln i skärmen satt i ordentligt och tog ut / satte i dem samt kontrollerade min hur väl strömkablarna satt i förgrenardosan och förgrenardosan in i väggen.

- Ny Displayportkabel

Kan jag få lite hjälp, jag kopplade ut min dp-kabel och nu funkar det inte. Skulle till en polare för att vi skulle lana och när jag satte i allt så funkade det inte, tack i förhand