Boota windows 7 ifrån en extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Boota windows 7 ifrån en extern hårddisk?

Tjena alla
Hade tänkt installera om datorn, och har ingen cd skiva med windows 7 på, så ska göra det ifrån en extern hårddisk. ( Seagate )
Har installerat om datorn via en extern hårddisk innan, men kommer ej ihåg hur jag gjorde så behöver er hjälp.
Då jag ska installera om datorn har jag lite grejer jag vill spara som jag lagt över på den externa hårddisken, och om jag ska installera om via den externa hårddisken så måste den vara helt tom. Men jag kommer ihåg att man kunde krympa utrymmet på den, för att få ett nytt lagringsutrymme, som man kan sätta en enhetsbetäckning på osv.
Men man måste skriva detta i cmd har jag kommit fram till:

disKpart

list disk

select disk 1

clean

create partition primary

select partition 1

aCTIVE

format fs=ntfs quick

assign

exit

d: cd boot

cd boot

bootsect.exe/nt60 e:

exit

Någon som kan hjälpa mig hur jag ska gå till väga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

Tjena alla
Hade tänkt installera om datorn, och har ingen cd skiva med windows 7 på, så ska göra det ifrån en extern hårddisk. ( Seagate )
Har installerat om datorn via en extern hårddisk innan, men kommer ej ihåg hur jag gjorde så behöver er hjälp.
Då jag ska installera om datorn har jag lite grejer jag vill spara som jag lagt över på den externa hårddisken, och om jag ska installera om via den externa hårddisken så måste den vara helt tom. Men jag kommer ihåg att man kunde krympa utrymmet på den, för att få ett nytt lagringsutrymme, som man kan sätta en enhetsbetäckning på osv.
Men man måste skriva detta i cmd har jag kommit fram till:

disKpart

list disk

select disk 1

clean

create partition primary

select partition 1

aCTIVE

format fs=ntfs quick

assign

exit

d: cd boot

cd boot

bootsect.exe/nt60 e:

exit

Någon som kan hjälpa mig hur jag ska gå till väga?

Om du skriver dom kommandona så kommer du att tömma och formatera din disk.

Du ville väl ändra storlek på partitionerna?

Permalänk
Medlem

Du har inget USB-minne liggandes då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om du skriver dom kommandona så kommer du att tömma och formatera din disk.

Du ville väl ändra storlek på partitionerna?

Alltså den externa hårddisken har 1.8gb totalt. Och då vill jag ta t.ex 20gb ifrån den o göra så dom 20gb blir som en egen hårddisk/usb minne.
För då slipper jag rensa hela hårddisken, då behöver jag bara cleana dom 20gb o formatera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Du har inget USB-minne liggandes då?

Nej jag har ju inte det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

Alltså den externa hårddisken har 1.8gb totalt. Och då vill jag ta t.ex 20gb ifrån den o göra så dom 20gb blir som en egen hårddisk/usb minne.
För då slipper jag rensa hela hårddisken, då behöver jag bara cleana dom 20gb o formatera den.

Om du har nåt på disken som du är rädd om så skulle jag inte använda den för att installera windows ifrån.

Gå ner på ICA och köp ett 8GB USB minne. Känns som en mycket säkrare metod

Permalänk
Medlem

När du skaffat ett usb minne så använder du Rufus o gör stickan med.. så slipper du cmd, kan göra gpt boot m.m..

Skrivet av niclasc:

Om du har nåt på disken som du är rädd om så skulle jag inte använda den för att installera windows ifrån.

Gå ner på ICA och köp ett 8GB USB minne. Känns som en mycket säkrare metod

Funkar med 4Gb också, Om de nu säljs än? :S

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Har ett usb minne på 3,8gb kom jag på, räcker det tror ni?