Nvidia G-Sync i bärbar dator utan särskild modul – förvillande likt AMD Freesync

Permalänk
Medlem

Många här blandar ihop äpplen, päron & gurkor... Adaptive v-sync har ingenting med endera teknik att göra, adaptive v-sync kör vanlig v-sync tills framrate droppar & slår då av v-sync. Som sagt ingenting med freesync eller g-sync att göra. Dessa bägge tekniker syncar varje frame & gör då att du får en bild utan tearing men också utan v-syncs delay & problem med varierande prestanda.

Skillnaden mellan Freesync & G-sync är att freesync förlitar sig på den scaler som finns i skärmen helt & hållet medans G-sync använder samma hårdvara i skärmarna (läs scaler). Redan nu har skärmtillverkare börjat använda tveksamma scalers för freesync där fps inte kan variera mer än mellan 45-60fps innan syncning bryts.

Att man tvingat igång G-Sync på en annan hårdvara (scaler...) betyder inte att man inte behöver den hårdvara som g-sync använder normalt, vad det däremot betyder är att det kan finnas scalers där ute som skulle kunna hantera alla g-syncs hårdvarukrav utan extra modul. Hårdvaran i denna laptop (scalern) kan uppenbarligen inte hantera g-sync då den visade en uppsjö glitchar & problem under test.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

nVidia behöver inte oroa sig. När det finns folk som byter in sina 970 och köper 980 för det som de trodde att 970 skulle räcka till.

Mot alla odds så kommer nVidia klara sig tack vare sina dumlojala kunder.

Förklara gärna hur dom tjänar pengar på det?
Inte direkt att så att 970korten som hamnar på hög kommer försvinna och kostnaden att framställa dessa försvinner bara för att folk köper 980 i stället.

Sen finns folk som föredrar nvidia framför amd utifrån utseende på kort/drivers/övriga tillbehör.
Vare sig nvidia eller amd är end all and be all.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det verkar även fungera på en msi laptop. GT72 IPS display - Working
"The reason why GT72 and G751 get it to work is because they use the same IPS display, LGD046C."

Edit: Verkar som att det fungerar med äldre gpuer

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Många här blandar ihop äpplen, päron & gurkor... Adaptive sync har ingenting med endera teknik att göra, adaptive sync kör vanlig v-sync tills framrate droppar & slår då av v-sync. Som sagt ingenting med freesync eller g-sync att göra. Dessa bägge tekniker syncar varje frame & gör då att du får en bild utan tearing men också utan v-syncs delay & problem med varierande prestanda.

Hur var det nu men äpplen och päron?

Adaptive V-sync och Adaptive sync är två olika saker

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Betyder det att man kan skruva upp skärmarna på G751 till 100 hz redan nu?

Japp det går utmärkt på 100hz jag ha testat på min dator själv men sen och andra sidan så vet jag inte hur det påverkar livslängden på själva skärmen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem

Ær bara læsa rapporten førra veckan om asus bærbara som funkade utan g sync modul men med stora problem .
mao borde vara samma som freesync men dras med samma svårigheter med hårdvaran g sync så funkar det åtminstånde free sync kænns mest som en papperslansering æn så længe.
Men ska bli intressant nær båda finns tillgængliga på riktigt & få se oberoende tester.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hur var det nu men äpplen och päron?

Adaptive V-sync och Adaptive sync är två olika saker

Förlåt, missade v'et när jag skrev, bättre nu?...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

jadu, det är ju inte första gången vi fått den förändringen, innan krävdes det ju fysiska physx kort och nu har vi den funktionaliteten inbyggt i alla nvidia kretsar så om utvecklingen går mer mot mjukvarubaserat är det det ju bra

Så kan det ju vara, g-synk kanske släpptes för sent eller i samma veva som det ändå finns halvbra mjukvarulösningar. Men tåget var redan igång så dom körde på, då dom redan tryckt in pengar. Spekulationer från mig såklart.

Får hoppas en en mildare diskussion än den om 970. Vi "folk" tror en massa och drar slutsatser innan vi vet. Sitt still i båten eller nåt sånt

Edit: finns lite om och men i artikeln också, som stämmer överens med det du säger:

"This obviously leads us to the discussion of the need for a dedicated G-Sync module on current monitors.[B] In order to get shipping variable refresh monitors in the market last year, NVIDIA had no choice but to create a module to replace the scalar in modern displays.[/B] No monitors existed then with embedded DisplayPort interfaces and the standard had not been created for Adaptive Sync. But as the release of AMD FreeSync displays nears, we have to ask: will a dedicated module be required for G-Sync on future products? Interestingly, NVIDIA says that the answer hasn't been 100% decided yet - the future could include this same module, a new module or perhaps even no module at all. There are features and technologies in the G-Sync module that haven't been revealed, at least according to NVIDIA, and with that line of thinking I don't see a time when NVIDIA relieves the desktop market of that requirement in the near term."

2.50 in i klippet säger dom även "almost identical to g-sync monitors today"
Så kanske ingen "fara" egentligen, bara att g-sync är utdaterat redan kort efter release? Hade drivrutinen inte läckt hade dom själv kunnat sprida nyheten om att modulerna inte behövs längre. Om nu så är fallet.

Känns som en nyhet som kanske får för stora proportioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Exakt det jag menar.

Tror inte Nvidia lägger massa pengar utveckla G-sync för ingen anledning.

För att i ett lite senare skede så finns det en mjukvarulösning.
Tyvärr för Nvidia kom denna lösning ganska snart efter de implementerat sin lösning.
Så den hann inte tjäna så mycket som de hoppats/önskat/kalkylerat.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Kanske var fel ordval, men G-synk får en (i alla fall mig) att tänka - same same. Borde inte det heta ungefär: G-synk;m eller liknande - så att slutkunden förstår att det är något modifikation? likt GTX 970m vs GTX 970.

"M" i 970M (och alla andra grafikkretsar från NVIDIA med beteckningen) betyder väl ändå inte för att det är en modifikation, det betyder väl "Mobile" för att det är till mobila enheter som laptops.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Rajat:

"M" i 970M (och alla andra grafikkretsar från NVIDIA med beteckningen) betyder väl ändå inte för att det är en modifikation, det betyder väl "Mobile" för att det är till mobila enheter som laptops.

Nu menade jag inte M som i modifikation utan M som i t.e.x. mobile. GTX970M presterar inte lika bra som GTX970, alltså gäller samma sak med G-SynkM förstår du?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Lugna ner dig lite. Har du inte lärt dig att man ska höra hela historien innan man spyr galla?
De säger att det är skillnad på att ha modulen och inte. Om även det är lögn så kan du spy vidare.

Klart det är skillnad. De får in en massa pengar på att ha modulen där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

"Det hela fungerar visserligen ännu inte helt fläckfritt och Nvidia klargör att det kommer att finnas upplevelsemässiga skillnader mellan G-Sync för bärbara och stationära datorer"

Roligt att alla läser, btw stog också att det fungerade inte 100 % på laptopen och att ibland fick den blackscreen kort och tappa ibland.

Och det sa Nvidia att de va det framebuffern i G-sync modulen i stationära skärmar löste så tror det finns anledning till varför stationära skärmar har det.

Så en dålig alpha/beta nvidia drivrutin bevisar att gsync modulen behövs? Bra logik. Det var samma skit med CUDA sedan visade sig att OpenCL fungerar utmärkt om man bara låter den.

Flamebait
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennetony:

Tveksam till freesync då flera modeller ska fungera bra utan att vara certifierade. Känns som tillverkarna vill lägga till adaptive sync men vill inte betala certifierings till AMD. Verkar som AMD Freesyncs certifieringavgift är snarare en Marknadsföringsavgift och inte någon sorts kvalitets/validering av funktion.

Som jag förstått det kostar det inget eller mycket lite att ge skärmen en Freesync certifiering så jag tror att det är få tillverkare som vill spara in på när det ger ett visst mervärde. Det är nog mer så att AMD vill ha en märkning med vissa specifikationer, t.ex. frame-innervallet som syncen fungerar på. Adaptive-sync innehåller väldigt få krav och utan en märkning riskerar konsumenter förväxla sämre former av adaptive-sync med det som AMD vill erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det var samma skit med CUDA sedan visade sig att OpenCL fungerar utmärkt om man bara låter den.

Vad menar du med det? CUDA släpptes flera år innan OpenCL. Nvidia var sen med och supportade OpenCL från start, och stödjer det i drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

*random komentar om 970 och hur mycket nvidia suger och att amd 300 serie kommer vara dubbelt så snabb till halva priset med 10 gratis spel och freesynk som är bättre än g-sync, ps hoppas nvidia går i konkurs*
/Sarkasm off
Laptops ska man inte spela på

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Viochee:

*random komentar om hur 970 och hur mycket nvidia suger och att amd 300 serie kommer vara dubbelt så snabb till halva priset med 10 gratis spel och freesynk som är bättre än g-sync, ps hoppas nvidia går i konkurs*
/Sarkasm off
Laptops ska man inte spela på

Lugn nu. Vad är ens poängen med att provocera på det här sättet? Jag förstår inte riktigt. Det konstruktiva i det hela är att bemöta det med vettig kritik.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

http://youtu.be/BMBNNQWO-qw?t=28m11s

Lämnar den här länken här

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jisses, nvidia har ni fått hybris??

Permalänk
Medlem

Synd att Nvidia inte verkar bry sig varken om konsumenter eller tillverkare. (i mina ögon iaf)
Hade dom bara hoppat på freesync från fösta början hade vi sluppit vara i det läge att man måste välja skärm efter grafikkortet, vilket kanske inte är ett problem idag men hur kul är det o byta skärm bara för att man byter Gpu om 2 år.

Permalänk
Medlem

Jen-Sen Huang-Det finns någon åt dig också du behöver inte göra dig till.....

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

Tyckte min skärm var grymt dyr när jag köpte den men nu känns den verkligen ej värd pengarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tyckte min skärm var grymt dyr när jag köpte den men nu känns den verkligen ej värd pengarna.

Fast var inte ryktet att motsvarande variant men med Freesync bara blev 500:- billigare? Det tycker jag det är värt om man haft skärmen ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Fast var inte ryktet att motsvarande variant men med Freesync bara blev 500:- billigare? Det tycker jag det är värt om man haft skärmen ett tag.

Jag förstod det att det inte krävdes någon modul alls utan räckte med en drivrutin?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon127948:

Så en dålig alpha/beta nvidia drivrutin bevisar att gsync modulen behövs? Bra logik. Det var samma skit med CUDA sedan visade sig att OpenCL fungerar utmärkt om man bara låter den.

Jag snackar om att folk kanske kan vänta lite och se om det stämmer som Nvidia säger eller om det är BS, men man gör inte en hel krets för skojs skull.

Funkar Free-sync lika bra som G-sync säger jag, underbart då kan vi skrota G-sync för det kostar bara pengar.

Skrivet av Mocka:

Vi vet ju fortfarande inte ens om det funkar på stationära skärmar.

Dom sa ju att laptopen hade problem, bara vänta se.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mocka:

Varför inte? Finns det någon annan skärm med 2560x1440 i 144Hz? G-sync är inte största anledningen att skaffa en Swift.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag förstod det att det inte krävdes någon modul alls utan räckte med en drivrutin?

Ja vad jag läst ska inte freesync kräva någon extra hårdvara alls vilket inte tillför något nämnvärt prispåslag i början kan jag dock tänka mig att skärm tilverkarna själva tar ut en liten premium eftersom det är en ny funktion:), och de kan som jag förstår de även "funka" på skärmar som inte är certifierade så länge de följer Display porten som behövs, < men det får man se när det varit ute på marknaden ett tag.

dessutom hoppas jag för alla amd konsumenter att freesync under året tricklar ner till billigare skärmar också då det mycket riktigt inte krävas annat än rätt DP och mjukvara,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av legend78:

Jen-Sen Huang-Det finns någon åt dig också du behöver inte göra dig till.....

Kan säga det samma åt Lisa Su

Skrivet av Flamso:

Varför inte? Finns det någon annan skärm med 2560x1440 i 144Hz? G-sync är inte största anledningen att skaffa en Swift.

Ser ingen anledning alls till att skaffa den då den bara är en överprisad skärm med en skitpanel som TN, för det priset hade de kunnat satsa på åtminstone en MVA.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Lugn nu. Vad är ens poängen med att provocera på det här sättet? Jag förstår inte riktigt. Det konstruktiva i det hela är att bemöta det med vettig kritik.

Sammanfattade bara halva tråden... börjar bli småtrött på all nvidia hat...

Alla fattar att de gjort bort sig, ingen ide att hämta saltkaret direkt det är en nyhet om nvidia

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rajat:

Ser ingen anledning alls till att skaffa den då den bara är en överprisad skärm med en skitpanel som TN, för det priset hade de kunnat satsa på åtminstone en MVA.

Det är fortfarande den enda panelen med de egenskaperna som finns på marknaden...

Skrivet av Viochee:

Sammanfattade bara halva tråden... börjar bli småtrött på all nvidia hat...

Alla fattar att de gjort bort sig, ingen ide att hämta saltkaret direkt det är en nyhet om nvidia

Äh, ta det inte personligt. Du förlorar inget på att ett företags misstag påpekas och gör folk upprörda.

Så jo, det finns ganska vettiga anledningar för konsumenten.

Visa signatur